Uważni kibice zauważyli podczas GP Chin 2025 na bolidach McLarena sporo logotypów firmy Avenga. Będzie tak podczas pięciu wyścigów w 2025 roku, bo ta wywodząca się z Polski firma została oficjalnym partnerem zespołu McLaren.
Nie w każdym kraju można promować wszystkich sponsorów
Podczas zawodów Formuły 1 nie zawsze mogą promować wszystkich swoich sponsorów. Wszystko zależy od prawa obowiązującego w kraju, w którym odbywa się wyścig. Jest kilka kontrowersyjnych branż, których promocja jest w pewnych krajach ograniczana. Do takich kontrowersyjnych branż, na które są nakładane ograniczenia należą np. wyroby tytoniowe, alkohol, hazard, zakłady bukmacherskie czy kryptowaluty. Wiele firm z tych branż jest obecnych w Formule 1, nie mogą się wszędzie promować, stąd w trakcie niektórych weekendów wyścigowych zespoły ściągają ze swoich bolidów logotypy wybranych sponsorów i zasłaniają je na swoich ubraniach (często mają alternatywne komplety ubrań).
Zespoły F1 wiedząc, że w trakcie wybranych weekendów wyścigowych nie będą mogły promować pewnych sponsorów dogadują się z nimi na dwa sposoby. Zespół podpisuje umowę ze sponsorem na konkretną liczbę wyścigów, a w trakcie pozostałych to samo miejsce sprzedaje innemu partnerowi. Druga możliwość, to dany sponsor podpisuje klasyczną umowę na cały rok, a w trakcie weekendów, gdy nie może promować swojej głównej marki, promuje inną swoją firmę lub odsprzedaje to miejsce firmie trzeciej.
McLaren w czasach Zaka Browna regularnie żongluje sponsorami, bo mają kilku z kontrowersyjnych branż, więc często coś się na bolidzie zmienia. Właśnie z tego powodu podczas GP Chin 2025 na bolidach McLarena zadebiutowały logotypy firmy Avenga.
Wywodząca się z Polski firma sponsorem zespołu McLaren F1 w 2025 roku
Bezpośrednio przed GP Chin, firma Avenga ogłosiła w komunikacie prasowym, że została oficjalnym partnerem McLarena na pięć wyścigów w 2025 roku. Ich logotypy będą pojawiać się w trakcie GP Chin, GP Emilii-Romanii, GP Holandii, GP Włoch i GP Kataru. Avenga została także partnerem McLarena w F1 Academy.
Skąd firma Avenga w McLarenie podczas tych konkretnych zawodów? Od 2025 roku jednym z głównych sponsorów zespołu jest firma Allwyn, która organizuje loterie w kilku krajach świata (odpowiednik polskiego Totalizatora Sportowego). W czterech krajach, w których odbywają się wyścigi F1 w 2025 roku są ograniczenia dotyczące promocji firm z tej branży. Dlatego firma inwestycyjna KKCG, która jest właścicielem Allwyn w trakcie pięciu weekendów (dwa razy we Włoszech) postanowiła promować inną swoją firmę – Avenga.
Podczas GP Chin na bolidach McLarena było bardzo dużo reklam firmy Avenga, na tylnym skrzydle, lusterkach, wokół kokpitu i obok górnego wlotu powietrza do silnika. Mogło to być również spowodowane faktem, że w Chinach McLaren nie mógł promować nie tylko firmy Allwyn, ale również OKX (branża kryptowalut), mieli więc sporo wolnego miejsca na poszyciu. Zobaczymy w trakcie majowego GP Emilii-Romanii czy również ekspozycja będzie tak duża.
Avenga to firma działająca w szeroko rozumianej branży informatycznej, opracowuje rozwiązania dla innych firm. Dlaczego napisałem, że Avenga wywodzi się z Polski? Firma pod nazwą Avenga powstała w 2019 roku z połączenia czterech spółek, w tym dwóch polskich. W 2017 roku polska firma IT Kontrakt została kupiona przez fundusze inwestycyjne. W 2018 roku doszło do połączenie się IT Kontrakt z inną polską firmą Solidbrain. W 2019 powstała firma Avenga z połączenia dwóch wspomnianych polskich firm a także Corevalue (Ukraina i USA) oraz Sevenval (Niemcy). W kolejnych latach firma się dynamicznie rozwijała, a w 2024 roku została przejęta przez firmę inwestycyjną KKCG z siedzibą w Szwajcarii (właścicielem jest miliarder z Czech), a także połączona z Qinshift. Aktualnie firma Avenga ma biura w siedmiu krajach świata, w Polsce są obecni w sześciu miastach. Zatrudniają łącznie kilka tysięcy ludzi.
P.S. Avenga to druga wywodząca się z Polski firma, która została sponsorem w F1 w 2025. Na początku marca ogłoszono, że oficjalną wódką całej Formuły 1 została Belvedere. Wódka Belvedere od pewnego czasu należy do koncernu LVMH, który od tego roku jest głównym sponsorem F1. Wódka Belvedere jest produkowana tylko w Polsce, w Żyrardowie.
Omówienie zmian w sponsorach zespołów F1 na początku 2025 roku możecie przeczytać we wcześniejszym artykule na blogu. Tam skupiłem się na firmach, których kontrakty się zakończyły.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: