Zakończyła się rozbudowa toru Igora Drive, który miał być gospodarzem GP Rosji od 2023 roku. To teraz główny rosyjski tor wyścigowy i kiedy będą mogły być organizowane międzynarodowe zawody, to on będzie głównym kandydatem.
Na wstępnie muszę coś zaznaczyć, bo jestem pewny, że ten artykuł wzbudzi kontrowersje. W pełni popieram sankcje nałożone na Rosję z powodu wywołania przez nich wojny na Ukrainę. Na temat toru Igora Drive pisałem na blogu od trzech lat, gdy pojawiły się pierwsze informacje o tym, że dołączy do kalendarza F1. Potem opisywałem plany związane z modernizacją i komunikat o dołączeniu do kalendarza F1. W lipcu 2022 roku zakończyły się prace budowlane, więc postanowiłem zakończyć temat przedstawiając jak ten tor teraz wygląda. Sankcje na Rosję kiedyś zostaną zniesione, a gdy tak się stanie, to tor Igora Drive będzie głównym obiektem gotowym na organizację międzynarodowych zawodów w sportach motorowych.
GP Rosji miało być przeniesione na tor Igora Drive
W czerwcu 2021 roku Liberty Media ogłosiła, że tor Igora Drive od 2023 roku będzie gospodarzem wyścigów Formuły 1. Pierwotny plan zakładał nawet wcześniejsze przeniesienie zawodów w pobliże Petersburga, ale pandemia koronawirusa wstrzymała plany. Tor Igora Drive został zaprojektowany przez Hermanna Tilke. Jest położony 54 km na północ od Petersburga na północy Rosji w pobliżu Finlandii. Prace budowlane zakończyły się pod koniec 2019 roku. W 2020 roku tor otrzymał najwyższą kategorię od FIA, niezbędną do organizacji wyścigów F1. W 2020 roku tor miał zadebiutować w kalendarzach międzynarodowych serii, ale z powodu pandemii koronawirusa i zmian w harmonogramach do tego nie doszło. Po podpisaniu umowy z Liberty Media zapadła decyzja o wydłużeniu toru, aby jego nitka lepiej pasowała Formule 1. Z tego powodu nie odbywały się tam żadne międzynarodowe zawody w 2021 roku, bo prowadzono prace budowlane. Igora Drive to główny element całego kompleksu sportów motorowych, który powstał na obszarze liczącym 100 hektarów. Kompleks poza głównym torem ma jeszcze dziewięć dodatkowych w tym do motocrossu, rallycrossu, kartingu i nauki jazdy. Nitka głównego toru ma także różne konfiguracje do wykorzystania w zależności od potrzeb.
Na początku marca 2022 roku Liberty Media całkowicie rozwiązała kontrakt na organizację zawodów o GP Rosji. Dlatego jeśli ten wyścig miałby powrócić do kalendarza, to musieliby wynegocjować nowy kontrakt. W takich sytuacjach najważniejsze są pieniądze. Rosja dawniej płaciła bardzo wysoką opłatę licencyjną, a chcąc wrócić do kalendarza musieliby zapłacić jeszcze więcej. Powinno ich być na to stać, a wtedy jestem pewny, że władze F1 rozważą ofertę (w kalendarzu mamy kilka wyścigów, które znalazły się w nim tylko z powodu pieniędzy). Musi jednak upłynąć kilka lat, aby gwarantowany sprzeciw ze strony kibiców był mniejszy.
W związku z sankcjami nałożonymi na Rosję, Igora Drive będzie wykorzystywany w najbliższym czasie jedynie na potrzeby lokalnych zawodów. Trudno powiedzieć kiedy sankcje zostaną zniesione, ale gdy tak się stanie to Igora Drive będzie głównym rosyjskim torem starającym się o dołączenia do kalendarzy różnych serii. Pojawiają się od pewnego czasu głosy, że obiekt Sochi Autodrom w obecnej formie przestanie istnieć. Planowane w Soczi inwestycje wymuszą skrócenie jego nitki, więc on nie będzie nadawał się już do wyścigów topowych serii.
Aktualny schemat toru Igora Drive
Omówienie układu i modernizacji toru Igora Drive
Pierwotna wersja nitki toru Igora Drive liczyła 4 086 metrów długości i 15 zakrętów (dziewięć lewych i sześć prawych). Najdłuższa prosta miała około 800 metrów. Kierunek jazdy był przeciwny do ruchu wskazówek zegara, a różnica poziomów przekraczała 20 metrów. Tor zaprojektował Hermann Tilke zgodnie z wytycznymi FIA, więc otrzymał on najwyższą homologację. Tor spełniał wszystkie wymogi F1, ale jego nitka była bardzo krótka, nie było na nim żadnego dobrego miejsca do wyprzedzania. Można go było śmiało zestawiać z Monako, wyścigi F1 byłyby tam nieciekawe. Hermann Tilke zaprojektował więc wydłużoną nitkę toru, a prace nad nią zakończyły się w lipcu 2022 roku (Źródło).
Obecna nitka toru Igora Drive liczy 5 183 metrów, czyli wydłużono ją o ponad kilometr. Jest na niej 20 zakrętów (dwanaście lewych i osiem prawych). Prosta startu / mety liczy 1,1 km, a prosta przed zakrętem numer 13 ma 600 metrów. Różnica poziomów wynosi 20,5 metra. Szerokość nitki toru wynosi od 12 do 15 metrów. Prędkość maksymalna dla bolidów F1 jest szacowana na 325 km/h. Modernizacja toru polegała na wydłużeniu dwóch prostych i wybudowaniu nowej sekcji, którą tworzą zakręty 13-20, reszta układu toru nie uległa żadnej zmianie. Pierwotnie obie proste były krótsze i połączone nawrotem z dwoma dodatkowymi zakrętami (stara nitka jest na zdjęciu tytułowym tego artykułu i widać poprzednią konfigurację). Tilke wykorzystał ukształtowanie terenu i teraz proste są połączone kilku-wierzchołkową sekwencją zakrętów z bardzo dużą różnicą poziomów. Kierowcy najpierw wspinają się od zakrętu 13 do 15 na wysokość 17 metrów z maksymalnym nachyleniem 12%, by potem od zakrętu 15 do 17 zjechać 20 metrów z maksymalnym nachyleniem 12,5%. Dla porównania podjazd pod pierwszy zakręt na torze Circuit of the Americas w Austin ma nachylenie w wysokości 11%. Cztero-wierzchołkowy zakręt na torze w Turcji stał się znakiem rozpoznawczym tamtego toru. Na Igora Drive prędkość będzie mniejsza, ale bardzo duże nachylenia zapewnią unikalne wrażenia. Na pewno ta sekwencja będzie wyróżniać tor na tle innych obiektów. Zmodernizowano również wjazd i wyjazd z alei serwisowej oraz zmodernizowano strefy wyjazdowe zgodnie z wytycznymi federacji motocyklowej.
Podsumowanie
Zmodernizowany tor Igora Drive ma spełniać najwyższe wymogi FIA i FIM, więc teoretycznie będzie mógł gości F1 i MotoGP. Oczywiście w związku z obecną sytuacją i sankcjami na Rosję nie ma co liczyć na to, że przedstawiciele tych federacji pojawią się na torze i przeprowadzą inspekcje. Trudno powiedzieć kiedy to nastąpi, ale też nie ma pośpiechu, bo i tak żadna międzynarodowa seria teraz w Rosji nie rywalizuje.