W najbliższy weekend rusza nowy sezon Formuły 2. W serii będącej bezpośrednim zapleczem F1 wystartuje 10 zespołów reprezentowanych przez 20 kierowców. W tym gronie jest wiele ciekawych nazwisk, ale wśród nich nie widać jednego wyraźnego faworyta.
Formuła 2 jest bezpośrednim zapleczem F1 od 2017 roku, gdy zastąpiła w tej roli serię GP2. To w Formule 2 jeżdżą najbardziej utalentowani młodzi kierowcy, którzy potem awansują do F1. Seria F2 będzie towarzyszyć Formule 1 podczas 12 tegorocznych rund.
Wyścigi serii F2 zwykle są ciekawe. Zawodnicy dysponują takimi samymi samochodami co sprawia, że nie ma dużych różnic w stawce. W tej serii biorą udział bardziej doświadczeni kierowcy, więc poziom ich umiejętności jest wyższy, więc nie ma aż tylu błędów i niepotrzebnych kolizji. Co nie oznacza, że nie zdarzają się chaotyczne wyścigi, bo takich w sezonie zwykle jest kilka.
W 2018 roku w serii F2 wprowadzono nowe bolidy zaprojektowane przez Dallarę – Szczegóły. W sezonie 2019 roku na torach zobaczymy te same samochody. Różnica tempa w stosunku do F1 wynosi zwykle ponad 10 sekund na okrążeniu. Wykorzystywane są opony Pirelli, a włoski producent przygotowuje cztery różne mieszanki na suchy tor na cały sezon. Na każdy weekend nominowane są dwie mieszanki, a każdy kierowca otrzymuje pięć kompletów opon na suchy tor. Bolidy są wyposażone w system DRS, który funkcjonuje tak jak w Formule 1.
Składy zespołów F2 na sezon 2019
W tym roku nie widzę przed sezonem murowanego faworyta do zdobycia tytułu. Z serii F2 po sezonie 2018 odeszło trzech najlepszych kierowców minionego roku – George Russell, Lando Norris i Alexander Albon – który trafili do F1. To otwiera szansę walki o mistrzostwo w 2019 roku dla kierowców którzy pozostali w F2 na koleiny sezon. W serii zadebiutuje także kilku ciekawych kierowców, którzy będą chcieli włączyć się do gry o najwyższą stawkę. Największe zainteresowanie generuje Mick Schumacher dla którego starty w F2 będą weryfikacją talentu i umiejętności. Kilku zawodników z F2 należy do programów rozwojowych zespołów F1 i powinniśmy ich widzieć podczas testów młodych kierowców w tym sezonie.
Carlin: Louis Delétraz i Nobuharu Matsushita
ART Grand Prix: Nikita Mazepin i Nyck de Vries
DAMS: Sérgio Sette Câmara i Nicholas Latifi
UNI-Virtuosi Racing: Guanyu Zhou i Luca Ghiotto
Prema Racing: Mick Schumacher i Sean Gelael
Sauber Junior Team by Charouz: Callum Ilott i Juan Manuel Correa
Campos Racing: Dorian Boccolacci i Jack Aitken
MP Motorsport: Jordan King i Mahaveer Raghunathan
BWT Arden: Tatiana Calderón i Anthoine Hubert
Trident: Giuliano Alesi i Ralph Boschung
Wśród tegoroczny kierowców serii F2 jest nawet 7-8 zawodników, którzy mają bardzo duże szanse na awans do F1 w przyszłości ze względów sportowych, narodowościowych czy finansowych (mają dużych sponsorów). Do pełni szczęści brakuje im zdobycia odpowiedniej ilości punktów do superlicencji, która umożliwia jazdę w F1. Tych punktów nie da się kupić, a trzeba je wywalczyć na torze zajmując wysokie miejsce w klasyfikacji generalnej na koniec sezonu.
Wyścigi i kalendarz sezonu 2019
W 2019 roku odbędą się 24 wyścigi serii F2. Seria ta towarzyszy Formule 1 na wybranych torach i podczas każdego weekendu odbywają się dwa wyścigi, które poprzedzone są jednym treningiem i kwalifikacjami. W 2019 roku seria F2 będzie towarzyszyć F1 podczas 12 weekendów: Bahrajn, Azerbejdżan, Hiszpania, Monaco, Francja, Austria, Wielka Brytania, Węgry, Belgia, Włochy, Rosja i Abu Zabi.
W sobotę odbywa się główny wyścig do którego kierowcy ustawiają się na starcie na podstawie wyników piątkowych kwalifikacji. Główny wyścig odbywa się na dystansie 170 km i trwa maksymalnie 60 minut (wyjątki to Monaco i Węgry, bo tam dystans jest krótszy), a w jego czasie każdy zawodnik musi wykonać obowiązkowy pit-stop podczas którego wymieniane są wszystkie koła. Należy użyć dwóch różnych mieszanek opon Pirelli. W niedzielę odbywa się wyścig sprinterski bez pit-stopu. Krótszy wyścig trwa 120 km lub 45 minut (w Monaco jest 100 km). Kolejność na starcie do tego wyścigu ustalana jest na podstawie wyników sobotnich zawodów z zastrzeżeniem, że kierowcy z czołowej ósemki startują na odwrotnych pozycjach. To znaczy, że zwycięzca w sobotę startuje z ósmego pola w niedzielę, kierowca który zajął drugie miejsce z siódmego pola itd.
Transmisje Formuły 2 w 2019 roku
Transmisje kwalifikacji oraz wyścigów Formuły 2 będą w 2019 roku dostępne w kanałach sportowych Polsatu. Będą to stacje Polsat Sport Extra lub Polsat Sport News. Podstawową parę komentatorów będą tworzyć Grzegorz Jędrzejewski i Krystian Sobierajski. Gościnnie będzie komentował Andrzej Borowczyk. Wiele zależy od tego, czy podstawowi komentatorzy nie będą mieli w czasie wyścigów innych zajęć. Transmisje bezpośredniego zaplecza Formuły 1 wracają po przerwie do sportowych kanałów Polsatu. Tym razem na dłużej, bo podpisano umowę do końca 2022 roku.
Pełne transmisje serii F2 będą dostępne w internetowej usłudze F1 TV w pakiecie F1 TV Pro. Tam na żywo będą pokazywane wszystkie sesje: trening, kwalifikacje i dwa wyścigi podczas weekendów.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: