Sezon 2023 Formuły 2 rozpoczął się na początku marca od zawodów w Bahrajnie. Zapowiedź sezonu 2023 Formuły 2 obejmuje składy, kalendarz, informacje o głównych regulacjach i transmisjach.
Formuła 2 to seria będąca bezpośrednim zapleczem Formuły 1 od 2017 roku, gdy zastąpiła w tej roli GP2. W Formule 2 powinni jeździć najbardziej utalentowani młodzi kierowcy, którzy potem awansują do F1. Nie zawsze się tak udaje, bo koszty startów w F2 są wysokie, więc niektórzy zawodnicy muszą kierować swoją karierę na inne serie wyścigowe. Zawody serii F2 odbywają się w te same weekendy co F1, w 2023 roku będzie tak przy okazji czternastu Grand Prix. Zespoły F1, które prowadzą swoje programy juniorskie zwykle umieszczają swoich wychowanków w F2, bo to jest najlepsze miejsce aby ich ostatecznie sprawdzić.
W Formule 2 wszystkie zespoły dysponują takimi samymi samochodami, a to oznacza, że rywalizacja jest bardzo wyrównana. Poza pojedynczymi przypadkami zawodników, którzy trafili do F2 dzięki swoim sponsorom, większość startujących kierowców ma za sobą sukcesy w niższych seriach wyścigowych. Są to więc doświadczeni zawodnicy, dysponujący wysokim poziomem umiejętności. Wyścigi F2 są ciekawe, jest dużo manewrów wyprzedzania, a jednocześnie nie ma aż tylu błędów i niepotrzebnych kolizji co w niższych seriach juniorskich.
W 2023 roku w Formule 2 nadal będą wykorzystywane samochody przygotowane przez Dallarę w specyfikacji z 2018 roku. Sercem tych samochodów jest silnik V6 turbo 3,4 litra opracowany przez Mecachrome. Łączna waga samochodu wraz z kierowcą to 755 kg. Wykorzystywane są opony Pirelli z 18-calowymi felgami. W serii F2 wykorzystywany jest system DRS na tych samych zasadach co w F1. W 2023 nowością jest paliwo opracowane przez Aramco, które w 55% składa się ze „zrównoważonej” domieszki. Stopniowo jej ilość będzie zwiększana, a od 2027 roku paliwa w 100% będą „zrównoważone”. Zrównoważone paliwo, czyli paliwo którego spalanie oraz cały proces produkcji jest neutralny dla środowiska. Mogą to być biopaliwa lub paliwa syntetyczne.
Składy zespołów Formuły 2 na sezon 2023
W Formule 2 w sezonie 2023 ponownie weźmie udział jedenaście zespołów. W stawce doszło do jednej zmiany, bo zespół Charouz Racing System został przejęty przez PHM Racing i będzie startował jako PHM Racing by Charouz. Nowego właściciela ma Carlin, stąd zmiana nazwy. Zespoły Hitech i Virtuosi pozyskały sponsorów tytularnych. Każdy z zespołów startujących w sezonie 2023 robi to na mocy trzyletniej umowy z promotorem serii F2, którą wszyscy zawarli na lata 2021 – 2023. To oznacza, że w przyszłym sezonie może dojść do zmian w stawce, jej poszerzenia lub zmniejszenia, bo będą podpisywane nowe kontrakty.
Kolorem niebieskim zaznaczeni się tegoroczni debiutanci (nie wystartowali do tej pory w żadnym wyścigu F2).
MP Motorsport: Dennis Hauger i Jehan Daruvala
Rodin Carlin: Zane Maloney i Enzo Fittipaldi
ART Grand Prix: Théo Pourchaire i Victor Martins
Prema Racing: Frederik Vesti i Oliver Bearman
Hitech Pulse-Eight: Jak Crawford i Isack Hadjar
DAMS: Ayumu Iwasa i Arthur Leclerc
Invicta Virtuosi Racing: Jack Doohan i Amaury Cordeel
PHM Racing by Charouz: Roy Nissany i Brad Benavides
Trident: Roman Staněk i Clément Novalak
Van Amersfoort Racing: Richard Verschoor i Juan Manuel Correa
Campos Racing: Kush Maini i Ralph Boschung
Najciekawsi kierowcy i faworyci sezonu 2023 w Formule 2
Stawka kierowców w Formule 2 w 2023 roku jest bardzo ciekawa. Według osób szerzej zajmujących się juniorskimi seriami, poziom zawodników w tym roku jest bardzo wysoki. Kilku debiutantów to bardzo utalentowani kierowcy (pozostali to typowi pay-driverzy), a w F2 pozostało wielu bardzo dobrych zawodników z poprzednich lat. Głównym faworytem do mistrzowskiego tytułu jest Théo Pourchaire, który rok temu był wicemistrzem. Kilku zawodników ma szansę nawiązać z nim walkę, w tym gronie są zarówno powracający zawodnicy jak i debiutanci.
W stawce jest mnóstwo kierowców będących juniorami zespołów F1. Z programu Red Bulla są to: Crawford, Fittipaldi, Hadjar, Hauger, Iwasa i Maloney. Zdjęcie tytułowe tego artykułu jest nieprzypadkowe, bo wielu kierowców z różnych zespołów korzysta z tego samego malowania Red Bulla z małymi różnicami i trudno ich rozpoznać na torze. Z programu Ferrari są Bearman i Leclerc. Z programu Alpine są Doohan i Martins. Z programu rozwojowego Mercedesa jest Vesti. Z programu rozwojowego Saubera jest Pourchaire. Łącznie 12 z 22 zawodników jest już powiązanych z zespołami F1.
Kalendarz sezonu 2023 Formuły 2
W 2023 roku kalendarz serii F2 będzie najdłuższy w historii. Zawody F2 będą towarzyszyć czternastu zawodom Grand Prix, a podczas każdego weekendu odbędą się dwa wyścigi. Kalendarz liczy więc łącznie 28 wyścigów. W 2023 roku Formuła 2 po raz pierwszy będzie rywalizować w Australii.
Klikając na nazwę toru w tabeli, można zapoznać się z jego charakterystyką.
Data | Tor | Kraj |
---|---|---|
03.03-05.03 | Bahrain International Circuit | Bahrajn |
17.03-19.03 | Jeddah Corniche Circuit | Arabia Saudyjska |
31.03-02.04 | Albert Park Circuit | Australia |
28.04-30.04 | Baku City Circuit | Azerbejdżan |
19.05-21.05 | Imola Circuit | Włochy |
26.05-28.05 | Circuit de Monaco | Monako |
02.06-04.06 | Circuit de Barcelona-Catalunya | Hiszpania |
30.06-02.07 | Red Bull Ring | Austria |
07.07-09.07 | Silverstone Circuit | Wielka Brytania |
21.07-23.07 | Hungaroring | Węgry |
28.07-30.07 | Circuit de Spa-Francorchamps | Belgia |
25.08-27.08 | Circuit Zandvoort | Holandia |
01.09-03.09 | Autodromo Nazionale Monza | Włochy |
24.11-26.11 | Yas Marina Circuit | Zjednoczone Emiraty Arabskie |
Przebieg weekendu wyścigowego F2 w 2023 roku
W 2023 roku Formuła 2 będzie stosować znany i sprawdzony format weekendu podczas którego odbywają się dwa wyścigi. W każdy piątek będzie odbywał się 45-minutowy trening i 30-minutowe kwalifikacje. W sobotę będzie odbywał się wyścig sprinterski na dystansie 120 km (w Monako dystans będzie krótszy) lub trwający maksymalnie 45 minut. W niedzielny poranek będzie odbywał się wyścig główny na dystansie 170 km lub trwający maksymalnie 60 minut. W jego czasie każdy zawodnik musi wykonać obowiązkowy pit-stop podczas którego wymieniane są wszystkie koła. W czasie wyścigu należy użyć dwóch różnych mieszanek opon Pirelli.
Wyniki piątkowych kwalifikacji ustalają bezpośrednio kolejność na polach startowych do głównego, niedzielnego wyścigu. Kolejność na starcie do sobotniego wyścigu sprinterskiego również ustalana jest na podstawie wyników piątkowych kwalifikacji, ale z odwróconymi pozycjami czołowej dziesiątki. Pozostałe pozycje startowe zgodnie z wynikami kwalifikacji.
Punktacja w Formule 2 w 2023 roku
Zasady punktacji w Formule 2 nie uległy modyfikacjom przed sezonem 2023. W wyścigu sprinterskim punkty zdobywają kierowcy z czołowej ósemki według systemu: 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 i 1. W głównym niedzielnym wyścigu do zdobycia jest więcej punktów dla dziesięciu najlepszych kierowców: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 i 1. Dwa punkty przyznawane są dla zwycięzcy piątkowych kwalifikacji. Podczas każdego wyścigu jeden punkt jest przyznawany dla kierowcy, który ustanowi najszybsze okrążenie. Taki zawodnik musi zakończyć zawody w czołowej dziesiątce. Kierowca może zdobyć maksymalnie 39 punktów podczas jednego weekendu wyścigowego.
Transmisje Formuły 2 w 2023 roku
Transmisje Formuły 2 będą w 2023 roku dostępne w języku polskim w Viaplay lub w F1 TV Pro. Oba serwisy streamingowe będą transmitować wszystkie sesje na żywo. W Viaplay będą je komentować Jan Olejniczak i Paweł Baran. W F1 TV Pro dodatkiem są zapisy konferencji prasowych i serial dokumentalny opowiadających o zmaganiach w F2 od kulis – jego odcinki pojawiają się kilka dni po każdym weekendzie wyścigowym.
Programy juniorskie innych zespołów F1 w 2023 roku
Programy juniorskie prowadzi większość zespołów Formuły 1. Przed sezonem 2023 omówiłem programy Ferrari (szczegóły), Red Bulla (szczegóły), Williamsa (szczegóły), Alpine (szczegóły), Saubera (szczegóły) oraz Mercedesa (szczegóły). McLaren ma tylko jednego młodego zawodnika w Formule 4, ale za to powiązanych jest z nimi kilku kierowców z innych serii wyścigowych. W drugiej połowie 2022 roku swój juniorski program uruchomił Aston Martin, ale jest tylko dwoje kierowców w tym Felipe Drugovich, który nie jeździ już w juniorskich seriach. Jedynie Haas nie prowadzi typowego programu juniorskiego wśród obecnych zespołów Formuły 1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: