Sezon 2024 Formuły 2 rozpocznie się na początku marca od zawodów w Bahrajnie, a kierowcy będą rywalizować w nowych bolidach. Zapowiedź sezonu 2024 Formuły 2 obejmuje składy, kalendarz, informacje o głównych regulacjach i transmisjach.
Formuła 2 to seria będąca bezpośrednim zapleczem Formuły 1 od 2017 roku, gdy zastąpiła w tej roli GP2. W Formule 2 powinni jeździć najbardziej utalentowani młodzi kierowcy, którzy potem awansują do F1. Nie zawsze się tak udaje, bo koszty startów w F2 są wysokie, więc niektórzy zawodnicy muszą kierować swoją karierę na inne serie wyścigowe. Zawody serii F2 odbywają się w te same weekendy co F1, w 2024 roku będzie tak przy okazji czternastu Grand Prix. Zespoły F1, które prowadzą swoje programy juniorskie zwykle umieszczają swoich wychowanków w F2, bo to jest najlepsze miejsce aby ich ostatecznie sprawdzić.
W Formule 2 wszystkie zespoły dysponują takimi samymi samochodami, a to oznacza, że rywalizacja jest bardzo wyrównana. Poza pojedynczymi przypadkami zawodników, którzy trafili do F2 dzięki swoim sponsorom, większość startujących kierowców ma za sobą sukcesy w niższych seriach wyścigowych. Są to więc doświadczeni zawodnicy, dysponujący wysokim poziomem umiejętności. Wyścigi F2 są ciekawe, jest dużo manewrów wyprzedzania, a jednocześnie nie ma aż tylu błędów i niepotrzebnych kolizji co w niższych seriach juniorskich.
Nowe bolidy w Formule 2 od 2024 roku
W 2024 roku w Formule 2 będą stosowane nowe bolidy, które zastąpiły wysłużone konstrukcje używane przez sześć ostatnich sezonów. Nowe bolidy mają być stosowane w sezonach 2024 – 2026 z możliwością przedłużenia na dłużej, zostały zaprezentowane na torze Monza przy okazji GP Włoch 2023 (pełne szczegóły i zdjęcia). Nowe bolidy Formuły 2 ponownie zostały zaprojektowane przez Dallarę i będą korzystać z jednostki napędowej produkcji Mecachrome, dostawcą paliw będzie Aramco, a opon Pirelli. Wszyscy główni partnerzy pozostali bez zmian. Konstrukcja bolidu jest ewolucją poprzedniego z kilkoma ważnymi zmianami. Przeprojektowano nos, przednie i tylne skrzydło (ta zmiana rzuca się w oczy) oraz podłogę, aby umożliwić bliższą walkę koło w koło między kierowcami. Silnik został tylko lekko przebudowany, aby lepiej dostosować go do innych paliw. W 2024 roku dalej będą używać paliw z 55-procentową domieszką biopaliw, a docelowo od 2027 roku będą jedynie paliwa syntetyczne. Jest to silnik turbo V6 3,4 litra o mocy 620 KM produkcji Mecachrome. Łączna waga samochodu wraz z kierowcą to 795 kg. Wykorzystywane są opony Pirelli z 18-calowymi felgami. W serii F2 wykorzystywany jest system DRS na tych samych zasadach co w F1. Od 2024 roku z powodu zmian w tylnym skrzydle efekt otwarcia górnego płata będzie większy. Bolidy w F2 są dość duże, ich długość to 5,28 metra a szerokość 1,9 metra. Pełna specyfikacja bolidu tutaj.
Składy zespołów Formuły 2 na sezon 2024
W Formule 2 w sezonie 2024 ponownie weźmie udział jedenaście zespołów, będą to te same ekipy co w poprzednim roku, ale w niektórych przypadkach doszło do zmian nazw z powodu sponsorów tytularnych lub zmiany właściciela (Rodin). Wszystkie ekipy musiały podpisać z promotorem serii nowe umowy, bo poprzednie kontrakty (trzyletnie) wygasały po sezonie 2023.
Kolorem niebieskim zaznaczeni się tegoroczni debiutanci (nie wystartowali do tej pory w żadnym wyścigu F2).
ART Grand Prix: Victor Martins i Zak O’Sullivan
Prema Racing: Oliver Bearman i Andrea Kimi Antonelli
Rodin Motorsport: Zane Maloney i Ritomo Miyata
DAMS Lucas Oil: Jak Crawford i Juan Manuel Correa
Invicta Racing: Kush Maini i Gabriel Bortoleto
MP Motorsport: Dennis Hauger i Franco Colapinto*
Van Amersfoort Racing: Enzo Fittipaldi i Rafael Villagómez
Hitech Pulse-Eight: Amaury Cordeel i Paul Aron*
Campos Racing: Isack Hadjar i Pepe Martí
Trident: Richard Verschoor i Roman Staněk
PHM AIX Racing: Joshua Dürksen i Taylor Barnard
* Colapinto i Aron mają na swoim koncie po dwa wyścigi F2 w końcówce 2023 roku, więc nie są stuprocentowymi debiutantami.
Najciekawsi kierowcy w Formule 2 i ich związki z zespołami F1.
Doszło do wielu zmian w stawce kierowców w Formule 2 w 2024 roku, bo mamy aż dziesięciu debiutantów. Zmiana generacji samochód prawdopodobnie przyśpieszyła również zmiany w składach, bo dotychczasowi kierowcy tracą część swojej przewagi wynikającej z doświadczenia, więc debiutanci będą mieli łatwiej. W gronie kierowców jest wielu ciekawych zawodników. Największa uwaga powinna być skupiona na zespole Prema, gdzie będą jeździć Oliver Bearman i Andrea Kimi Antonelli. To bardzo utalentowani kierowcy związani z Ferrari i Mercedesem. Wróży się im szybkie debiuty w F1. Nie widać jednego faworyta do mistrzowskiego tytułu, sporo zmian w składach i nowe bolidy powinny mocno przemieszać układ sił. Z tego względu szykuje się ciekawy sezon.
W stawce jest wielu kierowców będących juniorami zespołów F1. Z programu Red Bulla są to: Hadjar i Martí, z programu Ferrari jest Bearman, z programu Alpine są Martins i Maini, z programu Mercedesa jest Antonelli, z programu Saubera jest Maloney, z programu Astona Martina jest Crawford, z programu Williamsa są Colapinto i O’Sullivan, a z programu McLarena jest Bortoleto. Przez Red Bulla jest sponsorowany Fittipaldi, ale już nie należy do ich akademii. Łącznie 11 z 22 zawodników należy do akademii młodych kierowców zespołów F1.
Kalendarz sezonu 2024 Formuły 2
W 2024 roku kalendarz serii F2 będzie najdłuższy w historii. Zawody F2 będą towarzyszyć czternastu zawodom Grand Prix, a podczas każdego weekendu odbędą się dwa wyścigi. Kalendarz liczy więc łącznie 28 wyścigów. Kierowcy będą rywalizowali na trzech kontynentach.
Klikając na nazwę toru w tabeli, można zapoznać się z jego charakterystyką.
Data | Tor | Kraj |
---|---|---|
29.02-02.03 | Bahrain International Circuit | Bahrajn |
07.03-09.03 | Jeddah Corniche Circuit | Arabia Saudyjska |
22.03-24.03 | Albert Park Circuit | Australia |
17.05-19.05 | Imola Circuit | Włochy |
24.05-26.05 | Circuit de Monaco | Monako |
21.06-23.06 | Circuit de Barcelona-Catalunya | Hiszpania |
28.06-30.06 | Red Bull Ring | Austria |
05.07-07.07 | Silverstone Circuit | Wielka Brytania |
19.07-21.07 | Hungaroring | Węgry |
26.07-28.07 | Circuit de Spa-Francorchamps | Belgia |
30.08-01.09 | Autodromo Nazionale Monza | Włochy |
13.09-15.09 | Baku City Circuit | Azerbejdżan |
29.11-01.12 | Losail International Circuit | Katar |
06.12-08.12 | Yas Marina Circuit | Zjednoczone Emiraty Arabskie |
Przebieg weekendu wyścigowego F2 w 2024 roku
W 2024 roku Formuła 2 będzie stosować znany i sprawdzony format weekendu podczas którego odbywają się dwa wyścigi. W każdy piątek będzie odbywał się 45-minutowy trening i 30-minutowe kwalifikacje. W sobotę będzie odbywał się wyścig sprinterski na dystansie 120 km (w Monako dystans będzie krótszy) lub trwający maksymalnie 45 minut. W niedzielny poranek będzie odbywał się wyścig główny na dystansie 170 km lub trwający maksymalnie 60 minut. W jego czasie każdy zawodnik musi wykonać obowiązkowy pit-stop podczas którego wymieniane są wszystkie koła. W czasie wyścigu należy użyć dwóch różnych mieszanek opon Pirelli.
Wyniki piątkowych kwalifikacji ustalają bezpośrednio kolejność na polach startowych do głównego, niedzielnego wyścigu. Kolejność na starcie do sobotniego wyścigu sprinterskiego również ustalana jest na podstawie wyników piątkowych kwalifikacji, ale z odwróconymi pozycjami czołowej dziesiątki. Pozostałe pozycje startowe zgodnie z wynikami kwalifikacji.
W przypadku zawodów w Bahrajnie i w Arabii Saudyjskiej wszystkie sesje odbywają się dzień wcześniej tzn. trening i kwalifikacje w czwartek, wyścig sprinterski w piątek, a wyścig główny w sobotę.
Punktacja w Formule 2 w 2024 roku
Zasady punktacji w Formule 2 nie uległy modyfikacjom przed sezonem 2024. W wyścigu sprinterskim punkty zdobywają kierowcy z czołowej ósemki według systemu: 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 i 1. W głównym niedzielnym wyścigu do zdobycia jest więcej punktów dla dziesięciu najlepszych kierowców: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 i 1. Dwa punkty przyznawane są dla zwycięzcy piątkowych kwalifikacji. Podczas każdego wyścigu jeden punkt jest przyznawany dla kierowcy, który ustanowi najszybsze okrążenie, a taki zawodnik musi zakończyć zawody w czołowej dziesiątce. Kierowca może zdobyć maksymalnie 39 punktów podczas jednego weekendu wyścigowego.
Transmisje Formuły 2 w 2024 roku
Transmisje Formuły 2 będą w 2024 roku dostępne w języku polskim w Viaplay lub w F1 TV Pro. Oba serwisy streamingowe będą transmitować wszystkie sesje na żywo. W Viaplay będą je komentować je wymiennie różne osoby, a w F1 TV Pro Alex Jacques i Alex Brundle. W F1 TV Pro dodatkiem są zapisy konferencji prasowych i serial dokumentalny opowiadających o zmaganiach w F2 od kulis – jego odcinki pojawiają się kilka dni po każdym weekendzie wyścigowym.
Programy juniorskie innych zespołów F1 w 2024 roku
Programy juniorskie prowadzi większość zespołów Formuły 1. Przed sezonem 2024 omówiłem już program Red Bulla (szczegóły), Ferrari (szczegóły), Williamsa (szczegóły), Saubera (szczegóły) i Alpine (szczegóły). Spory program prowadzi również Mercedes. Powoli swój program rozwija McLaren, ale ma na to inny sposób. Bardzo skromny program prowadzi Aston Martin. Jedynie Haas nie prowadzi typowego programu juniorskiego wśród obecnych zespołów Formuły 1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: