Studenci z Politechniki Białostockiej tworzący występujący w zawodach Formuły Student zespół Cerber Motorsport, mają za sobą intensywny i bardzo udany rok. Nowy bolid spełnił pokładane w nim nadzieje, a zespół wziął udział w czterech zawodach notując w nich bardzo dobre wyniki. Zaowocowało to najlepszym miejscem polskiego zespołu w rankingu globalnym w historii.
Najnowszy bolid zespołu Cerber Motorsport – CMS-03
Owocem dwuletniej pracy zespołu Cerber Motorsport jest bolid CMS-03, który z sukcesami wystartował w zawodach Formuła Student w sezonie 2016. Auto wyposażone jest w 4-cylindrowy silnik motocyklowy z Hondy CBR 600RR, generujący moc 73KM. Parametry silnika ograniczone są regulaminem – oprócz pojemności, głównym wymogiem jest zastosowanie zwężki o średnicy 20mm na kolektorze dolotowym. Zmusza ona konstruktorów do zaprojektowania od nowa kolektora dolotowego oraz wydechowego. Dodatkowo konieczne jest strojenie silnika od podstaw. Przy masie całego pojazdu gotowego do jazdy – 215 kg, daje to stosunek mocy do masy porównywalny z samochodami wyścigowymi klasy GT3. Podobnie jest z czasem osiągania prędkości 100km/h, CMS-03 robi to w zaledwie 3,5 sekundy. Jednak dzięki wyczynowym oponom, rozbudowanemu pakietowi aerodynamicznemu, który jest w całości wykonany z włókna węglowego oraz niezależnemu zawieszeniu typu push-rod, bolid jest w stanie uzyskać w zakręcie przeciążenia odśrodkowe rzędu 1,7 g. Niebagatelny wpływ na osiągi auta ma zastosowanie suchej misy olejowej, co pozwoliło na znaczne obniżenie silnika, a co za tym idzie środka ciężkości całego pojazdu.
Podczas projektowania głównym założeniem była prostota i niezawodność całej konstrukcji. Założenie to zostało zweryfikowane podczas długiego, bo aż 3-miesięcznego okresu testów przed zawodami. W trakcie testowania auto przejechało około 500 km. W tym czasie udało się zdiagnozować i wyeliminować większość błędów wieku dziecięcego. Dodatkowo kierowcy, którzy wcześniej spędzali godziny na symulatorach, mieli okazję dobrze poznać specyfikę auta i wyszkolić się w jego prowadzeniu. Wszystko to wiązało się również z wieloma, niejednokrotnie kilkudniowymi, wyjazdami na tory oddalone od Białegostoku. Wszystko to zaprocentowało na zawodach.
Zawody Formula Student
Same zawody podzielone są na dwie główne części: konkurencje statyczne i dynamiczne. Przed przystąpieniem do konkurencji dynamicznych konieczne jest przejście przeglądu technicznego, w trakcie którego sprawdzana jest zgodność całej konstrukcji z regulaminem zawodów. Auto musi zaliczyć test przechyłu, który symuluje przeciążenia boczne 1,7 g oraz pozwala na sprawdzenie szczelności układu paliwowego, smarowania i chłodzenia. Dodatkowo sprawdzana jest głośność pojazdu oraz w sposób dynamiczny układ hamulcowy. Po przejściu całego przeglądu możliwe jest testowanie i strojenie auta na tzw. Practice Area. Przez pierwsze dni zawodów odbywają się konkurencje statyczne. W ich skład wchodzi:
– Business Presentation, gdzie konieczne jest przedstawienie biznesplanu oraz koncepcji firmy mającej produkować i sprzedawać pojazdy typu Formula Student;
– Cost Report, gdzie wyceniana jest produkcja 1000 sztuk pojazdów rocznie na podstawie tabel dostarczonych przez organizatora zawodów;
– Design Event, gdzie przeprowadzana jest rozmowa z zespołem sędziów na temat auta i zastosowanych w nim rozwiązań.
Sędziami na zawodach w większości są pracownicy dużych koncernów motoryzacyjnych tj. Mercedes, Skoda, Ferrari czy Audi, osoby związane w Formułą 1 oraz sportami motorowymi. Przedostatni dzień zawodów przeznaczony jest na trzy konkurencje dynamiczne, takie jak Skid-Pad, Acceleration i Autocross. Skid-pad polega na jeździe na czas po torze w kształcie ósemki, kładzie on nacisk głównie na prowadzenie się bolidu w zakrętach. Acceleration, czyli test przyspieszenia, należy jak najszybciej pokonać prostą o długości 75 metrów ze startu stojącego. Autocross jest jednym okrążeniem toru na czas, jest on kwalifikacją do wyścigu wytrzymałościowego (Endurance) odbywającego się ostatniego dnia zawodów. W czasie Endurance bolid musi przejechać 22 kilometry. W połowie tego dystansu wymagana jest zmiana kierowcy. Warto wspomnieć, że auto nie może ulec uszkodzeniu w najmniejszym nawet stopniu. Jeśli do tego dojdzie, oznacza to koniec wyścigu. Dodatkowo mierzone jest zużycie paliwa.
Sezon 2016
Miniony sezon był dla naszego zespołu historyczny, na takie wyniki czekaliśmy ponad pieć lat. Rozpoczęliśmy od zawodów w Anglii na słynnym torze Silverstone. Był to sprawdzian dla całej ekipy, ponieważ 90% z nas nigdy nie była na zawodach Formuły Student, nie wiedzieliśmy czego się spodziewać. Inspekcję techniczną przeszliśmy bez większych problemów, jak się później okazało każdą kolejną również. Pomimo drobnych usterek tj. poluzowana linka sprzęgła, udało nam się przejechać trzy konkurencje dynamiczne trzeciego dnia zawodów. Zajęliśmy 10. miejsce w Acceleration (drugie wśród zespołów z silnikiem spalinowym), 20. miejsce w Skid-Padzie oraz 19. miejsce w Autocrossie. Niestety podczas najważniejszej konkurencji, jaką jest Endurance zniszczeniu uległ czujnik położenia przepustnicy, zostaliśmy zdyskwalifikowani. Ostatecznie zajęliśmy 33 miejsce w klasyfikacji generalnej na 130 ekip. Ten wyjazd nauczył nas organizacji pracy na zawodach, współpracy i pracy pod presją czasu. A możliwość obejrzenia testów bolidów F1, które odbywały się pierwszego dnia naszego przybycia, wywarło na nas niesamowite wrażenia. Możemy śmiało powiedzieć, że porażka jaką odnieśliśmy podczas pierwszych zawodów zaowocowała przy następnych wyjazdach.
Zawody Formula Student Italy, zostaną w pamięci każdego z naszego zespołu na zawsze. Pierwsze podia w historii naszego zespołu, zarówno w poszczególnych konkurencjach dynamicznych jak i klasyfikacji generalnej. Zmieniliśmy całkowicie swoje nastawienie i organizację pracy. Codziennie wieczorami planowaliśmy dzień kolejny, ustalając zadania dla każdego członka zespołu. Byliśmy zdeterminowani, ponieważ byliśmy pewni zbudowanego przez nas auta. Na tych zawodach nie „mieliśmy szczęścia”, najzwyczajniej nie mieliśmy „pecha”. Uplasowaliśmy się na drugiej pozycji w Acceleration, Skid Padzie oraz Endurance, jedynie w Autocross zajęliśmy czwarte miejsce. W konkurencjach statycznych znajdowaliśmy się w okolicach połowy stawki. Sumarycznie stanęliśmy na podium zajmując drugie miejsce w klasyfikacji generalnej zawodów, jako pierwszy polski zespół, który tego dokonał. Pełni energii oraz jeszcze bardziej zmotywowani ruszyliśmy do dalszej walki.
Wyjazd do Czech był wyzwaniem, ponieważ musieliśmy sprostać wysoko zawieszonej poprzeczce. To właśnie tam odnieśliśmy nasz największy sukces w konkurencjach statycznych. W Business Presentation oraz Cost Report uplasowaliśmy się na trzecim miejscu, a w Design Event po raz pierwszy udało nam się uzyskać miejsce w pierwszej dziesiątce. W dniu konkurencji dynamicznych spadł deszcz, zatem wiele zależało od umiejętności kierowców. W Acceleration oraz Skid Padzie zajęliśmy czwarte miejsce, za to pierwszy raz wygraliśmy jedną z konkurencji dynamicznych Autocross i dzięki temu startowaliśmy w finałowej trójce dnia następnego. Endurance przejechaliśmy bez najmniejszych problemów zajmując piątą pozycję. Mimo zajętego czwartego miejsca w klasyfikacji generalnej tych zawodów, czyli niższego niż poprzednio byliśmy zadowoleni. Udało nam się zdobyć 804,88 pkt na 1000 możliwych, czyli najwyższy wynik w historii nie tylko naszego zespołu ale również wszystkich polskich ekip.
Nasz ostatni wyjazd, czyli zawody Formula Student Hungary zostaną w pamięci na zawsze. Od początku coś szło nie tak, długa kolejka do przeglądu technicznego, brak feedbacku przy konkurencjach statycznych, problemy z autem przy dynamicznych. Nie możemy zaliczyć tych zawodów do udanych. Brak czasu na dostrojenie auta do specyficznej nawierzchni skutkował nieprzewidywalnym zachowaniem się bolidu. Podczas wyścigu wytrzymałościowego na wyjściu z zakrętu kierowca nie opanował auta i uderzył w worek zabezpieczający tor. Całkowitemu uszkodzeniu uległo nasze przedni skrzydło, oznaczało to koniec wyścigu, dyskwalifikację. Sumarycznie w konkurencjach statycznych zajęliśmy ogólnie 14. miejsce, w dynamicznych uplasowaliśmy się na 20. pozycji, a w klasyfikacji generalnej znaleźliśmy się na 20. miejscu.
Po aktualizacji rankingu globalnego zajmujemy 35. pozycję na 547 ekip z całego świata. Jest to najwyższe miejsce wśród polskich zespołów kiedykolwiek. Względem poprzedniego sezonu awansowaliśmy o 210 pozycji, tego jeszcze nie było! Aktualnie pracujemy nad kolejnym autem, aby wystartować w sezonie 2017. Naszym celem jest podtrzymanie poziomu, jaki udało nam się ustalić w tym roku.
Źródło: Cerber Motorsport
O zespole Cerber Motorsport pisałem wcześnie w marcu 2015 roku (szczegóły), jak widać wiele się od tego czasu zmieniło. Informacje o zawodach Formuły Student znajdziecie we wcześniejszych wpisach na blogu pod tagiem Formuła Student.