Zespół Renault opublikował raport finansowy za 2017 rok. Wynika z niego, że sytuacja finansowa tej stajni cały czas ulega poprawie, ale wciąż bardzo daleko im do największych zespołów.
Na początek wyjaśnienie. Renault w 2015 roku przejęło zespół Lotus i od 2016 roku wystawia swoją fabryczną stajnię w F1. Ten zespół ma swoją siedzibę w Enstone w Wielkiej Brytanii i wszystkie informacje w tym tekście dotyczą tylko tego podmiotu. Renault zajmuje się również produkcją silników dla Formuły 1, ale za to odpowiada całkowicie osobna spółka działającą w Viry-Chatillon we Francji. Jej wyników finansowych nie znam.
Renault w 2017 roku zanotowało przychody w wysokości 136,2 mln funtów. To oznacza wzrost o niemal 14% w porównaniu do 119,7 mln funtów w 2016 roku. Zespół zanotował zysk w wysokości 1,1 mln funtów, co oznacza poprawę w stosunku do 3,2 mln funtów straty odnotowanej w 2016 roku. Zespół z siedzibą w Enstone w 2017 roku wypracował niewielki zysk po raz pierwszy od 2009 roku.
Renault zwiększyło przychody w 2017 roku o 16,6 mln funtów, mimo niższej o kilka milionów funtów premii od FOM (Lotus zajął szóste miejsce w 2015 roku i za to osiągniecie były wypłacone premie w 2016 roku, a Renault zajęło dziewiąte miejsce w 2016 roku i za to miejsce otrzymali premie w 2017 roku). Większe przychody to zasługa pozyskania dodatkowych sponsorów oraz wyższemu wkładowi koncernu Renault. Nowi sponsorzy w 2017 roku to m.in. BP/Castrol, Mapfre czy Estrella Galicia. Koncern Renault zwiększył w 2017 roku o 9,6 mln funtów swój wkład finansowy w funkcjonowanie zespołu do 37,8 mln funtów. Sytuacja finansowa zespołu ulegnie poprawie w 2018 roku, bo udało im się pozyskać kolejnych sponsorów, a lepsze wyniki na torze (w 2017 roku) przełożą się na wyższe premie of FOM.
Renault prowadzi duże inwestycje w fabryce, które są kontynuowane również w 2018 roku. Wykonane do tej pory inwestycje to m.in. zakup nowych maszyn, rozbudowa działu CFD (nowy superkomputer), modernizacja tunelu aerodynamicznego oraz przygotowanie nowej lakierni. Renault w Formule 1 działa w oparciu o pięcioletni plan, który kończy się 31 grudnia 2020 roku. Wyniki sportowe oraz finansowe w 2017 roku niewiele odbiegały od tego co zostało zaplanowane. Celem tego zespołu jest powrót do walki o tytuł mistrzowski w 2020 roku, więc zobaczymy czy uda im się tego dokonać.
Renault bardzo zwiększyło zatrudnienie w 2017 roku. W 2016 roku zatrudniali średnio 511 osób, a w 2017 roku było to już średnio 606 osób. Dla porównania w 2015 roku zatrudnienie jeszcze w zespole Lotus wynosiło 575 osób. W minionym roku Renault zatrudniło 49 inżynierów, 33 osoby do produkcji oraz 13 do administracji. Wzrost zatrudnienia będzie kontynuowany. Według zapewnień z prezentacji tegorocznego samochodu docelowo w ich fabryce ma pracować 750 osób.
Budżet Renault wciąż jest bardzo mały jak na standardy F1 i pod względem finansów plasują się w okolicy środka stawki. Dla porównania Williams w 2017 roku odnotował przychody w wysokości 125,6 mln funtów. Z drugiej strony trzy największe zespoły dysponują rocznie ponad 200 milionami funtów. Renault chcąc walczyć o najwyższe cele musi być do tego przygotowane finansowo.
Informacje o innych wynikach finansowych zespołów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Budżet. Zbiorczy tekst z porównaniem budżetów za 2016 rok znajduje się pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: