Zapraszam na analizę i porównanie tego, jak zespoły F1 radzą sobie w mediach społecznościowych na początku 2021 roku. Wziąłem pod uwagę polubienia profili na Facebooku, Twitterze i Instagramie, a także porównałem dane z początkiem 2021 roku.
Po raz czwarty przygotowuję tego typu podsumowanie na blogu. Pierwsze w wersji testowej pojawiło się we wrześniu 2018 roku, a dwa kolejne już zgodnie z moim planem: na początku stycznia 2019 (KLIK) i początku stycznia 2020 roku (KLIK). Dążę do tego, aby tego typu podsumowanie pojawiało się na początku każdego roku, bo dzięki temu można dobrze porównać zmiany, które zaszły przez ostatnie 12 miesięcy. Taki sam cel mam w analogicznym podsumowaniu dotyczącym kierowców, które opublikuję wkrótce. W tym podsumowaniu biorę pod uwagę zespoły, a także jako bonus bezpośrednio Formułę 1. Aktualizacja: Analogiczne porównanie kierowców można zobaczyć pod tym linkiem.
Porównując polubienia profili zespołów F1 w mediach społecznościowych trzeba wziąć pod uwagę dwa czynniki. Stajnie wystartowały ze swoimi profilami w różnym czasie, a w najgorszej sytuacji jest najmłodszy zespół Haas, który co zrozumiałe miał o wiele mniej czasu na zyskanie zasięgów w Internecie. Drugą sprawą jest powiązanie z innymi markami. Duże firmy takie jak Red Bull, Mercedes czy Ferrari mają swoje oficjalne profile w mediach społecznościowych, które zwykle są bardzo popularne. Dla zespołów F1 to zarówno zyski jak i straty. Zyski, bo gdy taki duży profil napisze o zespole F1, to oznacza jego profil, a on zyskuje polubienia. Straty, bo np. kibice Ferrari mogli polubić ogólne profile tej marki, a nie profile zespołu F1. Jeżeli dochodzi do zmian nazw zespołów, to korzystają one z tych samych profili w mediach społecznościowych, tylko zmieniają ich nazwy, więc nie muszą zbierać obserwujących od nowa.
Przed sezonem 2021 zespół Renault zmienił się w Alpine, a Racing Point w Aston Martin. Na wykresach podaję ich nowe nazwy.
Zespoły F1 w mediach społecznościowych na początku 2021 roku
Przygotowując poniższy wykres wziąłem pod uwagę tylko oficjalne profile poszczególnych zespołów F1 na Facebooku, Twitterze oraz Instagramie. Uznałem, że te serwisy społecznościowe są najważniejsze i najpopularniejsze, a dodatkowo każdy zespół ma w nich swój oficjalny profil. Dane na potrzeby tego zestawienia spisałem w dniu 06.01.2021 roku. Patrzyłem na liczbę polubień poszczególnych profili, a dane do tabeli zaokrąglałem do dziesiątek tysięcy.
Na wykresie widać liczbę polubień poszczególnych profili zespołów F1, a w ostatniej kolumnie zsumowaną liczbę z tych trzech serwisów społecznościowych.
Mercedes kolejny raz okazał się być najpopularniejszym w mediach społecznościowych wśród zespołów F1. Mają największe profile na Facebooku i Twitterze oraz najwięcej polubień łącznie w trzech badanych portalach. Na Instagramie zajmują się drugie miejsce, ale bardzo zbliżyli się do lidera. Na drugim miejscu utrzymał się Red Bull, ale wyraźnie wzrosła ich strata do Mercedesa, który szybciej zyskuje nowych obserwujących. O trzecie miejsce rywalizuje Ferrari z McLarenem. Warto zwrócić uwagę, że decyduje o tym niemal w całości Facebook, bo na Twitterze i Instagramie wspomniane cztery zespoły są blisko siebie. McLaren ma najpopularniejszy profil na Instagramie, ale przegrywa w dwóch pozostałych mediach społecznościowych – stąd czwarte miejsce. Ferrari rok temu było najpopularniejsze na Twitterze, ale zostało wyprzedzone przez Mercedesa.
Kolejne zespoły tracą wiele milionów obserwujących. Na piątym miejscu jest Renault / Alpine, które ma ponad siedem milionów straty do czwartej pozycji. Pozycja tej stajni jest mocna, bo kolejne zespoły mają do nich dwa miliony straty. Najbardziej wyrównana jest walka o dalsze miejsca, bo różnice między miejscami 6 – 9 są niewielkie zarówno w poszczególnych mediach społecznościowych jak i łącznie. Na końcu jest Haas, który nie może dogonić reszty stawki.
Różnice między styczniem 2020, a styczniem 2021
Porównałem łączną liczbę polubień profili zespołów Formuły 1 według stanu na 3 stycznia 2020 roku oraz 6 stycznia 2021 roku. Na poniższym wykresie powinno być dobrze widać ile poszczególne zespoły zyskały polubień przez minione 12. miesięcy. Nie porównywałem osobno każdego portalu społecznościowego, a tylko sumy polubień profili w trzech portalach łącznie – w ten sposób wykres jest czytelny. Gdybym miał porównywać każdy serwis osobno z rozbiciem na zespoły, to potrzebne byłyby dodatkowe wykresy.
Wszystkie zespoły zyskały polubienia przez minione 12 miesięcy, ale tempo wzrostu było mocno zróżnicowane. Zdecydowanie najwięcej zyskał Mercedes – 2,7 miliona, przez co umocnił się na prowadzeniu. Po ponad 1,9 mln polubień zyskały zespoły Ferrari i McLaren i dzięki temu gonią Red Bulla, który zyskał 1,34 mln. Pozostałe stajnie zyskały mniej niż milion polubień. Widzimy więc, że cztery najpopularniejsze stajnie w mediach społecznościowych jeszcze umacniają swoje prowadzenie i uciekają reszcie stawki. Zespoły Renault / Alpine, Williams, AlphaTauri, Racing Point / Aston Martin i Haas zyskały po 0,6 – 0,8 miliona polubień. Najszybciej w tym gronie rósł Racing Point / Aston Martin. Najsłabiej pod tym względem wypadł zespół Alfa Romeo, który zyskał 0,5 mln polubień w 2020 roku.
Dziwnie wygląda sytuacja z Facebookiem, bo tam profile zespołów zyskały bardzo niewiele, a w kilku przypadkach nawet straciły obserwujących. Za powyższe wzrosty odpowiadają w zdecydowanej większości Instagram i Twitter.
Przed sezonem 2021 doszło do wielu zmian w składach kierowców, a to zawsze ma wpływ na popularność zespołów. Dodatkowo dwie stajnie zmieniły nazwy i będą mocniej działać marketingowo. Możemy więc oczekiwać, że za rok w kolejnym tego typu zestawieniu dojdzie do pewnych przetasowań.
Formuła 1 w mediach społecznościowych
Jako dodatek do zestawienia zespołów przedstawiam dane dla oficjalnych profili Formuły 1, tym razem w formie tabeli. Te profile bardzo dynamicznie rosną odkąd Liberty Media przejęło władzę i zainwestowało w działalność internetową. Profile F1 w mediach społecznościowych są bardzo aktywne, zamieszczane w nich treści są angażujące, ciekawe i zróżnicowane. Dzięki temu bardzo dynamicznie rosną.
Liczba polubień 03.01.2019 | Liczba polubień 03.01.2020 | Liczba polubień 06.01.2021 | |
---|---|---|---|
7,38 mln | 8,86 mln | 9,77 mln | |
3,75 mln | 4,3 mln | 5,15 mln | |
5,65 mln | 8,63 mln | 11,8 mln | |
Suma | 16,78 mln | 21,79 mln | 26,72 mln |
Formuła 1 w tych trzech mediach społecznościowych zyskała niemal pięć milionów dodatkowych obserwujących. F1 zyskuje we wszystkich trzech badanych serwisach. Również na Facebooku, gdzie w przypadku zespołów wzrosty był bardzo małe. Zdecydowanie największy był wzrost na Instagramie, to jest obecnie serwis gdzie zespoły jak i sama F1 najszybciej rosną. Trzeba bardzo pochwalić Liberty Media za działania w mediach społecznościowych, ale jednocześnie musimy pamiętać, że F1 miała ogromne zaległości na tym polu. Potrzeba jeszcze kilku lat, aby dogonili inne światowe dyscypliny sportu.
P.S. Jeżeli ktoś ma problemy z widocznością responsywnych wykresów w tym tekście na urządzeniach mobilnych, to radze obrócić ekran do poziomu, bo to powinno pomóc. Te wykresy dostosowują się automatycznie do wielkości ekranu.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: