Formuła 1 oraz wszystkie zespoły zyskały wielu nowych obserwujących w mediach społecznościowych w 2021 roku. W większości przypadków wzrosty były bardzo wyraźne. Do analizy wziąłem pod uwagę oficjalne profile na Facebooku, Twitterze i Instagramie, a dane porównałem na wykresach.
W tym tekście są responsywne wykresy, które dostosowują się do szerokości ekranu, ale są na tyle rozbudowane, że najlepiej oglądać je na ekranie komputera. Jeżeli już ktoś czyta na telefonie, to radzę obrócić ekran do poziomu, bo to powinno pomóc.
Po raz piąty przygotowuję tego typu podsumowanie na blogu. Pierwsze w wersji testowej pojawiło się we wrześniu 2018 roku, a trzy kolejne już zgodnie z moim planem: na początku stycznia 2019 (KLIK), początku stycznia 2020 roku (KLIK) i na początku stycznia 2021 roku (KLIK). Dążę do tego, aby tego typu podsumowanie pojawiało się na początku każdego roku, bo dzięki temu można dobrze porównać zmiany, które zaszły przez ostatnie 12 miesięcy. Taki sam cel mam w analogicznym podsumowaniu dotyczącym kierowców, które opublikuję wkrótce. W tym podsumowaniu biorę pod uwagę zespoły, a także jako bonus bezpośrednio Formułę 1.
Gdy porównuje się polubienia profili zespołów F1 w mediach społecznościowych trzeba wziąć pod uwagę dwa czynniki. Stajnie wystartowały ze swoimi profilami w różnym czasie, a w najgorszej sytuacji jest najmłodszy zespół Haas, który co zrozumiałe miał o wiele mniej czasu na zyskanie zasięgów w Internecie. Haas startuje w Formule 1 już sześć lat, ale widać wyraźnie, że nie jest wciąż tak rozpoznawalny i popularny, jak starsze stajnie. Drugą sprawą jest powiązanie z innymi markami. Duże firmy takie jak Red Bull, Mercedes czy Ferrari mają swoje oficjalne profile w mediach społecznościowych, które zwykle są bardzo popularne. Dla zespołów F1 to zarówno zyski jak i straty. Zyski, bo gdy taki duży profil napisze o zespole F1, to oznacza jego profil, a on zyskuje polubienia. Straty, bo np. kibice Ferrari mogli polubić ogólne profile tej marki, a nie profile zespołu F1. Jeżeli dochodzi do zmian nazw zespołów, to korzystają one z tych samych profili w mediach społecznościowych, tylko zmieniają ich nazwy, więc nie muszą zbierać obserwujących od nowa.
Zespoły F1 w mediach społecznościowych na początku 2022 roku
Przygotowując poniższy wykres wziąłem pod uwagę tylko oficjalne profile poszczególnych zespołów F1 na Facebooku, Twitterze oraz Instagramie. Uznałem, że te serwisy społecznościowe są najważniejsze i najpopularniejsze, a dodatkowo każdy zespół ma w nich swój oficjalny profil. Dane na potrzeby tego zestawienia spisałem w dniu 06.01.2022 roku. Patrzyłem na liczbę polubień poszczególnych profili, a dane do tabeli zaokrąglałem do dziesiątek tysięcy.
Na wykresie widać liczbę polubień poszczególnych profili zespołów F1, a w ostatniej kolumnie zsumowaną liczbę z tych trzech serwisów społecznościowych.
Mercedes kolejny raz okazał się być najpopularniejszym w mediach społecznościowych wśród zespołów F1, ale ich przewaga nad Red Bullem zmalała. Mercedes wciąż ma największe profile na Facebooku i Twitterze oraz najwięcej polubień łącznie w trzech badanych portalach. Na Instagramie zajmują drugie miejsce, ale przegrywają dosłownie o włos z McLarenem. Na drugim miejscu ponownie uplasował się Red Bull, ale udało im się zredukować stratę do lidera. Red Bull w każdym z badanych portali społecznościowych przez minione 12 miesięcy zdobył więcej nowych obserwujących niż Mercedes.
O trzecie miejsce od kilku lat rywalizuje Ferrari z McLarenem. Ferrari utrzymało się na najniższym stopniu podium, ale McLaren zredukował swoją stratę. McLaren ma najpopularniejszy profil na Instagramie wśród wszystkich zespołów, ale już nie mają w tym serwisie takiej przewagi jak rok wcześniej. Ferrari jest lepsze od McLarena w dwóch pozostałych portalach, co daje im ogólną przewagę w łącznym zestawieniu.
Na piątej pozycji znajduje się zespół Alpine. Oni mają jeszcze większą stratę do czołowej czwórki niż rok wcześniej, są również gonieni przez kolejne stajnie. Alpine chyba niezbyt dobrze radzi sobie w mediach społecznościowych. Niewykluczone, że powodem jest zmiana nazwy z Renault na Alpine na początku 2021 roku. Marka Renault jest wielokrotnie bardziej rozpoznawalna na świecie. Aston Martin awansował z ósmego na szóste miejsce. Oni rosną najszybciej w mediach społecznościowych w drugiej połowie tego zestawienia. Na pewno pomogła zmiana nazwy na początku 2021 roku, która jest znacznie bardziej rozpoznawalna. Dodatkowo widać wyraźnie, że ten zespół zainwestował w swój dział marketingu.
Na siódmej pozycji utrzymał się zespół AlphaTauri, a na ósme z szóstego spadł Williams. Ta dwa zespoły zaczynają powoli odstawać, trudno będzie im walczyć o wyższe pozycje. Na końcu stawki są stajnie Alfa Romeo i Haas, które są na tych pozycjach od dłuższego czasu. Dodatkowo ich profile rosną najwolniej. Zespół Alfa Romeo może liczyć na sukces po zmianie kierowców na sezon 2022, ale na ich niekorzyść działa fakt, że w Chinach popularne są inne serwisy społecznościowe.
Warto zwrócić uwagę na polubienia profili wszystkich zespołów na Facebooku. To serwis, gdzie zespoły najwolniej zyskują nowych obserwujących, a stajnia Alpine nawet nieznacznie straciła. W tym serwisie popularność fanpage'y jest stabilna, trudno tam coś zyskiwać. Wszystkie zespoły za to sporo urosły na Twitterze, a na Instagramie wzrosty były bardzo duże. Instagram, to obecnie miejsce, gdzie zyskuje się najwięcej nowych fanów. Przewaga Mercedesa i Red Bulla wynika głównie z ich bardzo dużych profili na Facebooku, to jest stała przewaga, bo jak wspomniałem w tym serwisie obecnie nie widać istotnych wzrostów.
Różnice między styczniem 2021, a styczniem 2022
Porównałem łączną liczbę polubień profili zespołów Formuły 1 według stanu na 6 stycznia 2021 roku oraz 6 stycznia 2022 roku. Na poniższym wykresie powinno być dobrze widać ile poszczególne zespoły zyskały polubień przez minione 12. miesięcy. Nie porównywałem osobno każdego portalu społecznościowego, a tylko sumy polubień profili w trzech portalach łącznie – w ten sposób wykres jest czytelny. Gdybym miał porównywać każdy serwis osobno z rozbiciem na zespoły, to potrzebne byłyby dodatkowe wykresy.
Wszystkie zespoły zyskały polubienia przez minione 12 miesięcy, ale tempo wzrostu było mocno zróżnicowane. Najbardziej rosną najpopularniejsze stajnie, które dzięki temu jeszcze powiększają swoją przewagę. Najszybciej urosły profile Red Bulla, który w badanym okresie zyskał łącznie 4,05 mln polubień. Mercedes zyskał 3,18 mln, McLaren 2,81 mln, a Ferrari 2,63 mln. Zmiana nazwy bardzo pomogła Astonowi Martinowi, który zyskał 1,56 mln. Jeszcze zespoły AlphaTauri 1,21 mln i Williams 1 mln zanotowały znaczne zyski. Trzy pozostałe stajnie pozyskały mniej niż milion obserwujących w tych trzech portalach. Każdy zespół w 2021 roku zyskał więcej polubień niż w 2020 roku, a w niektórych przypadkach różnice są bardzo znaczące. To pokazuje, że Formuła 1 jako cały sport coraz lepiej radzi sobie w mediach społecznościowych.
Czołowa czwórka niezagrożenie prowadzi, a pozostałe stajnie potrzebują sukcesów na torze, aby mieć szansę na gonienie. Sezon 2022 to okazja na zmianę układu sił. Jeżeli ktoś z grona tych stajni wyraźnie poprawi swoją formę, to automatycznie wzrośnie jego popularność. To na ten moment jedyny sposób, aby te stajnie goniły czołową czwórkę.
Formuła 1 w mediach społecznościowych na początku 2022 roku
Potężne wzrosty w mediach społecznościowych w 2021 roku zanotowały oficjalne profile Formuły 1. Tutaj widać, jak skuteczne są wdrożone kilka lat temu przez Liberty Media działania. Profile F1 rosną od kilku lat, ale w minionych dwunastu miesiącach ten wzrost był największy. Profile F1 w mediach społecznościowych są bardzo aktywne, zamieszczane są w nich treści są angażujące, ciekawe i zróżnicowane. Do tego miniony sezon był ciekawy i angażujący, więc w mediach społecznościowych bardzo dynamicznie rosną.
Liczba polubień 03.01.2020 | Liczba polubień 06.01.2021 | Liczba polubień 06.01.2022 | |
---|---|---|---|
8,86 mln | 9,77 mln | 11,72 mln | |
4,3 mln | 5,15 mln | 7,04 mln | |
8,63 mln | 11,8 mln | 16,83 mln | |
Suma | 21,79 mln | 26,72 mln | 35,59 mln |
Formuła 1 w tych trzech mediach społecznościowych zyskała łącznie 8,87 mln obserwujących. F1 zyskuje we wszystkich trzech badanych serwisach, również na Facebooku (1,95 mln), gdzie w przypadku zespołów wzrosty był bardzo małe. Zdecydowanie największy był wzrost na Instagramie (5,03 mln), czyli serwisie gdzie obecnie wszyscy najszybciej rosną. Na Twitterze zyskali najmniej (1,89 mln), ale to wciąż jest znakomity wynik. Trzeba bardzo pochwalić Liberty Media za działania w mediach społecznościowych, ale jednocześnie musimy pamiętać, że F1 miała ogromne zaległości na tym polu. Dynamiczne wzrosty powinny być obserwowane jeszcze kilka lat.
Zestawienie dotyczące kierowców mediach społecznościowych na początku 2022 roku można sprawdzić tutaj.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: