Formuła 1 oraz wszystkie zespoły zyskały wielu nowych obserwujących w mediach społecznościowych w 2024 roku. Do głównej analizy wziąłem pod uwagę oficjalne profile na Facebooku, X (Twitterze) i Instagramie, a także po raz pierwszy serwis Threads.
W tym tekście są responsywne wykresy, które dostosowują się do szerokości ekranu, ale są na tyle rozbudowane, że najlepiej oglądać je na ekranie komputera. Jeżeli już ktoś czyta na telefonie, to radzę obrócić ekran do poziomu, bo to powinno pomóc.
Po raz ósmy przygotowałem tego typu podsumowanie na blogu. Pierwsze w wersji testowej pojawiło się we wrześniu 2018 roku, a sześć kolejnych już zgodnie z moim planem: na początku stycznia 2019 (KLIK), 2020 roku (KLIK), 2021 roku (KLIK), 2022 roku (KLIK), 2023 roku (KLIK) i na początku stycznia 2024 roku (KLIK). Sprawdzając stare artykuły można zobaczyć jak bardzo rozrosły się profile związane z F1 w mediach społecznościowych. Dążę do tego, aby tego typu podsumowanie pojawiało się zawsze na samym początku każdego roku, bo dzięki temu można dobrze porównać zmiany, które zaszły przez ostatnie 12 miesięcy. Taki sam cel mam w analogicznym podsumowaniu dotyczącym kierowców, które wkrótce się pojawi (za kilka dni). W tym podsumowaniu biorę pod uwagę zespoły, a także jako bonus bezpośrednio Formułę 1.
Ważne założenia dla tych zestawień
Gdy porównuje się polubienia profili zespołów F1 w mediach społecznościowych, to trzeba wziąć pod uwagę powiązanie z innymi markami. Duże firmy takie jak Red Bull, Mercedes czy Ferrari mają swoje oficjalne profile w mediach społecznościowych, które zwykle są bardzo popularne. Dla zespołów F1 to zarówno zyski jak i straty. Zyski, bo gdy taki duży profil napisze o zespole F1, to oznacza jego profil, a on zyskuje polubienia. Straty, bo np. kibice Ferrari mogli polubić ogólne profile tej marki, a nie profile zespołu F1. Jeżeli dochodzi do zmian nazw zespołów, to korzystają one z tych samych profili w mediach społecznościowych, tylko zmieniają ich nazwy, więc nie muszą zbierać polubień od nowa.
Porównuję jedynie liczby polubień profili, nie biorę pod uwagę zasięgów postów czy liczby interakcji. Do tego potrzebne są dodatkowe narzędzia. Osobiście korzystałem jedynie z serwisu Socialblade.com oraz wchodziłem bezpośrednio na wszystkie profile. W przypadku serwisu Facebook istnieją osobno liczby polubień i obserwujących dany profil, takie rozróżnienie pojawiło się kilka lat temu. Jeżeli ktoś polubił profil to go z automatu obserwuje, ale są też osoby, które tylko obserwują. Liczba polubień jest niższa, często wyraźnie od liczby obserwujących. Gdy zaczynałem robić te porównania to w Facebooku były tylko polubienia, a serwis Socialblade, z którego korzystam także je monitoruje, a nie liczbę obserwujących. Dlatego pamiętajcie, że wszystkie profile na Facebooku, o których wspominam mają realnie więcej obserwujących.
Zespoły F1 w mediach społecznościowych na początku 2025 roku
Przygotowując poniższy wykres wziąłem pod uwagę tylko oficjalne profile poszczególnych zespołów F1 na Facebooku, X (Twitterze) oraz Instagramie. Uznałem, że te serwisy społecznościowe są najważniejsze i najpopularniejsze, a dodatkowo każdy zespół ma w nich swój oficjalny profil. Dane na potrzeby tego zestawienia spisałem w dniu 03.01.2025 roku. Patrzyłem na liczbę polubień poszczególnych profili, a dane do tabeli zaokrąglałem do dziesiątek tysięcy. Na wykresie widać liczbę polubień poszczególnych profili zespołów F1, a w ostatniej kolumnie zsumowaną liczbę z tych trzech serwisów społecznościowych.
Mercedes ponownie znalazł się na czele rankingu i jeszcze powiększył swoją przewagę nad drugim Red Bullem. Mercedes i Red Bull są na czele tego zestawienia odkąd je przygotowuję, ale nie mogą osiąść na laurach, bo są szybko gonieni przez Ferrari. Mercedes pozostał liderem tylko w Facebooku, bo w trakcie 2024 roku Ferrari wyprzedziło go w serwisie X (Twitter). Zespół z Brackley wygrywa w ogólnym rankingu głównie dzięki sile swojego profilu na Facebooku. Tam zyski są aktualnie minimalne, więc daje im to stałą przewagę. Na Facebooku blisko nich jest tylko Red Bull. Zespół z Milton Keynes w 2024 roku został w tyle za Mercedesem, jego łączna strata wzrosła, a powodem mogła być sytuacja z grudnia, gdy niektórzy kibice Sergio Pereza przestali obserwować profil tej ekipy, głównie dotyczyło to Instagrama (0,4 mln straty w grudniu).
Ferrari umocniło się na trzecim miejscu i powinno celować w awans na drugie w trakcie 2025 roku. Ferrari od 2023 roku jest liderem zespołów na Instagramie, a w 2024 roku także na X (Twitterze), bo wyprzedzili tam Mercedesa. Czwarty McLaren ma większą stratę do Ferrari, ale za to wyraźnie zbliżył się do dwóch liderów. Cztery pierwsze zespoły w mediach społecznościowych grają w innej lidze, bo kolejne bardzo dużo tracą.
W trakcie 2024 roku na piąte miejsce awansował Aston Martin kosztem Alpine, to było spodziewane, bo od momentu zmiany nazwy z Racing Point na Aston Martin ta ekipa systematycznie rosła, profile tej ekipy są dobrze prowadzone. Alpine w tym samym roku doczekało się nowej nazwy, startowało z lepszego poziomu, bo jako Renault było bardziej popularne, ale w Internecie nie radzą sobie najlepiej.
Od 2024 roku juniorski zespół Red Bulla zmienił nazwę z AlphaTauri na RB i w mediach społecznościowych nie był to dobry ruch. Rozwijali się powoli i zostali wyprzedzeni przez Williamsa. Na ten zespół radzę zwracać uwagę w 2025 roku, bo przyjście Carlosa Sainza dało im już spore wzrosty w końcówce 2024 roku. Na końcu zestawienia tradycyjnie Haas oraz Kick Sauber. Zespół z Hinwil zmienił swoje podejście do social mediów, w 2024 roku zamieszczali sporo żartobliwych postów głównie wykorzystując Valtteriego Bottasa, co dawało zauważalne efekty, ale daleka droga przed nimi.
Różnice między styczniem 2024, a styczniem 2025 roku
Porównałem łączną liczbę polubień profili zespołów Formuły 1 według stanu na 3 stycznia 2024 roku oraz 3 stycznia 2025 roku. Na poniższym wykresie powinno być dobrze widać ile poszczególne zespoły zyskały polubień przez minione 12 miesięcy. Nie porównywałem osobno każdego portalu społecznościowego, a tylko sumy polubień profili w trzech portalach łącznie – w ten sposób wykres jest czytelny. Dodam, że największe wzrosty były na Instagramie, niewielkie na X (Twitterze), a na Facebooku zmieniało się bardzo niewiele, były także lekkie spadki.
Wszystkie zespoły zyskały, ale występują między nimi spore różnice. Zdecydowanie najszybciej rosły profile Ferrari: łącznie o 4,49 mln w 2024 roku. Ferrari stało się liderem pod tym względem już wcześniej, a w 2024 roku prawdopodobnie dzięki transferowi Hamiltona wzrosty przyśpieszyły. Bardzo dobrze radził sobie również McLaren, który zyskiwał dzięki sukcesom sportowym. Warto wyróżnić Williamsa, który rozwijał się niemal tak samo szybko jak Red Bull, na pewno bardzo pomogło im zainteresowanie ze strony kibiców Franco Colapinto z Argentyny. Na końcu znajduje się juniorska ekipa Red Bulla, której zmiana nazwy nie była udana. Dlatego w 2025 roku zamiast RB mają się nazywać Racing Bulls.
Zespoły F1 w serwisie Threads na początku 2024 i 2025 roku
Zespoły F1 są obecne w wielu różnych mediach społecznościowych. W 2025 roku postanowiłem dodać dodatkowo porównanie w uruchomionym w 2023 roku serwisie Threads. Zamieszczam ten serwis osobno, bo Ferrari jest w nim nieobecne, więc zliczenie do ogólne zestawienia byłoby niekorzystne dla Scuderii. To jest nowy serwis społecznościowy, więc wszystkie profile szybko rosły w minionym roku. Kolejność zespołów bardziej oddaje aktualną popularność, bo wszyscy mają świeże profile.
Formuła 1 w mediach społecznościowych na początku 2025 roku
Oficjalne profile Formuły 1 w trzech badanych serwisach społecznościowych bardzo urosły w 2024 roku, znacznie bardziej niż w 2023 roku. Możemy spekulować, że przyczyną było większe zainteresowanie całą F1 z powodu ciekawszego sezonu, a także wiele zakulisowych zmian, transferów itp. Dla Liberty Media wzrost zasięgów / popularności w Internecie oraz w mediach społecznościowych to jeden z priorytetów. Od momentu przejęcia władzy nad F1 co roku na tym polu są obserwowane duże wzrosty. W tabeli poniżej możecie zobaczyć trzy ostatnie lata, lepiej przedstawić je w takiej formie a nie jako wykres.
Liczba polubień 06.01.2023 | Liczba polubień 03.01.2024 | Liczba polubień 03.01.2025 | |
---|---|---|---|
12,49 | 11,08 | 11,15 | |
X (Twitter) | 8,9 | 9,93 | 10,82 |
21,63 | 25,64 | 32,31 | |
Threads | 5,25 | ||
Suma | 43,02 mln | 46,65 mln | 59,53 mln |
Formuła 1 w tych trzech mediach społecznościowych zyskała łącznie 7,63 mln obserwujących w trakcie roku, jest to największy łączny wzrost od trzech lat. Nie ma zaskoczenia, że w 2024 roku największy wzrost był na Instagramie, ten profil F1 zyskał 6,67 mln obserwujących - to świetny wynik. Na X (Twitterze) wzrost wyniósł 0,89 mln, co biorąc pod uwagę sytuację w tym serwisie jest dobrym wynikiem. Minimalny wzrost był na Facebooku (Liczba polubień) - 0,07 mln. Warto dodać, że profil F1 na Facebooku ma aktualnie ponad 14 mln obserwujących, czyli o 3 mln więcej niż polubień. Do zestawienia dodałem profil w serwisie Threads, ale nie mam porównania do zeszłego roku, bo nie zapisałem sobie wartości w mojej bazie danych.
Profile F1 wciąż bardzo odstają zasięgami od profili największych światowych lig czy dyscyplin sportu. F1 w media społecznościowe weszła późno i cały czas musi gonić. Nie zanosi się aby kiedyś była w stanie dogonić liderów. Sporty motorowe nie są tak popularne jak piłka nożna czy koszykówka, więc tym bardziej to się nie stanie. Dla porównania tylko na Instagramie profil piłkarskiej Ligi Mistrzów ma aktualnie 118 mln obserwujących, czyli ponad dwa razy więcej niż F1 łącznie w trzech badanych serwisach.
P.S. Za kilka dni po raz pierwszy przygotuję podobne zestawienie dotyczące serwisów wideo TikTok i YouTube.
Analogiczne podsumowanie dotyczące kierowców na początku 2024 roku można sprawdzić pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: