FIA zatwierdziła zmiany do regulaminu technicznego na sezon 2023, które mają zwiększyć bezpieczeństwo w odpowiedzi na kraksę Zhou Guanyu na starcie wyścigu o GP Wielkiej Brytanii 2022.
Temat reakcji na uszkodzenie bolidu Alfy Romeo na starcie GP Wielkiej Brytanii 2022 był podejmowany podczas trzech spotkań FIA z dyrektorami technicznymi zespołów F1 w ostatnich tygodniach. Zwykle analizy FIA po tak poważnych wypadkach trwały miesiącami. Tym razem wystarczyło około 1,5 miesiąca na wyciągnięcie wniosków i zatwierdzenie zmian w regulaminie technicznym. Widać, że zajęli się tym priorytetowo i oby to była oznaka pozytywnej zmiany w FIA.
Zmiany regulaminu w reakcji na kraksę Zhou Guanyu
W wyniku kraksy Guanyu Zhou na starcie wyścigu o GP Wielkiej Brytanii 2022 zniszczeniu uległa górna struktura zderzeniowa w jego bolidzie Alfy Romeo. Wypadek był niezwykle niebezpieczny, a życie kierowcy z Chin uratował pałąk ochronny Halo. Górna struktura zderzeniowa jest poddawana rygorystycznym testom zderzeniowym. Musi wytrzymać obciążenie 10,5 tony od góry, 6 ton z boku i 7 ton z przodu. Podczas tej kraksy przeciążenia były znacznie większe, według słów Freda Vasseura nawet dwukrotnie większe niż podczas testów FIA. Dodatkowo zespół Alfa Romeo obecnie jako jedyny w stawce ma górną strukturę zderzeniową w formie pojedynczego wspornika, jest to rozwiązanie legalne, ale mogło przyczynić się do takich uszkodzeń. Pozostałe zespoły mają bardziej standardowe, trójkątne rozwiązanie. Szeroko opisałem tę kraksę oraz możliwe skutki dla bezpieczeństwa w Formule 1 w specjalnym artykule w lipcu.
Wnioski FIA z analizy wypadku i zastosowanych procedur
– Wierzchołek górnej struktury zderzeniowej przeorał asfalt, co doprowadziło do powstania dużej siły działającej w poziomie, która spowodowała złamania struktury.
– Obecne brzmienie regulaminu pozwala zespołom homologować górne struktury zderzeniowe po zaliczeniu testu zderzeniowego, podczas którego siły działają na punkt znajdujący się niżej niż zamysł regulacji. Może to prowadzić do tego, że struktura realnie wytrzymuje mniejsze obciążenie niż przewidziane w regulacjach.
– Górne struktury zderzeniowe stosowane w F1 powinni być znacznie bardziej wytrzymałe.
FIA zatwierdziła zmiany do regulaminu technicznego na sezon 2023
W wyniku analiz oraz spotkań technicznej grupy roboczej, FIA zatwierdziła kilka zmian do regulaminu technicznego na 2023 rok, które będą obejmować następujące kwestie:
– Wierzchołek górnej struktury zderzeniowej będzie musiał być zaokrąglony, co zmniejszy ryzyko zakopania się w nawierzchni w razie wypadku.
– Zmiana regulaminu, która określi minimalną wysokość punktu na który działają siły podczas testu zderzeniowego.
– Przygotowanie nowego testu zderzeniowego, w którym siły będą działać na strukturę od przodu.
– Definicja nowych testów zderzeniowych będzie opracowywana przez obliczenia.
Większe modyfikacje regulaminu są planowane na sezon 2024
FIA planuje na sezon 2024 znaczne zmiany testów górnej struktury zderzeniowej, które sprawią, że bolidy F1 staną się jeszcze bardziej wytrzymałe. FIA w swoim komunikacie o tym nie wspomina, ale opóźnienie tej zmiany na 2024 roku jest związane z kosztami. Niektóre zespoły planują wykorzystanie tego samego monokoku w 2023 roku, a gdyby wprowadzono ostrzejsze testy zderzeniowe, to nie byłoby to możliwe. Dodatkowo FIA daje sobie kilka miesięcy na opracowanie nowych testów zderzeniowych i przygotowanie się do ich przeprowadzania. Skutkiem ubocznym musi być niestety większa waga. Wzmocnienie struktury zderzeniowej będzie oznaczać dodanie kilku, a może nawet kilkunastu kilogramów do masy bolidów. Na sezon 2023 planowane jest nieznaczne zmniejszenie masy minimalnej (z 798 kg do 796 kg), ale to będzie tylko jednorazowe działanie, bo od 2024 roku z powodu nowych testów zderzeniowych będzie musiał być kolejny wzrost i pewnie przekroczony zostanie psychologiczny poziom 800 kg.
Podsumowanie
Zespół Alfa Romeo prawdopodobnie będzie musiał zmienić swoją strukturę zderzeniową na kolejny sezon. Sami zapowiadali już to wcześniej, a zmiana regulacji, która wprowadzi zaokrąglony wierzchołek wymusza taki ruch. Pozostałe stajnie raczej nie muszą wprowadzać istotnych zmian do projektów swoich samochodów na przyszły sezon. FIA powinna być za to bardziej uważna podczas testów zderzeniowych, a to może sprawić, że ktoś ich za pierwszym razem nie przejdzie.
Podczas tego posiedzenia Światowej Rady Sportów Motorowych FIA zatwierdzono również kompletne regulacje związane z jednostkami napędowymi, które będą obowiązywać od 2026 roku – Szczegóły.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: