Znamy już pełne regulaminy dla Formuły 1 na sezon 2020. Podsumowuję najważniejsze zmiany jakie wprowadzono zarówno do regulaminu sportowego i technicznego F1 na sezon 2020.
Zainteresowani dokładnymi szczegółami mogą pobrać pliki pdf z regulaminem sportowym i technicznym F1 ze strony internetowej FIA – kliknij w ten link. Tam można pobrać również kilka archiwalnych wersji tych regulaminów, a także zupełnie nowe przepisy na sezon 2021. Aktualne wersje obu regulaminów zostały opublikowane 4 grudnia 2019 roku. Zmiany w porównaniu do poprzedniego regulaminu są napisane różową czcionką, więc łatwo je rozpoznać.
Zmiany w regulaminie sportowym F1 na 2020 rok
Zmodyfikowane zapisy dotyczące testów w 2020 roku
Testy przed sezonem 2020 odbędą się w dwóch turach po trzy dni, a nie w dwóch turach po cztery dni jak w poprzednim roku.
Sporą zmianą, by nie powiedzieć rewolucją w przepisach jest zakaz zasłaniania garaży i samochodów podczas testów przedsezonowych. Zostaną wprowadzone identyczne regulacje jak podczas weekendów wyścigowych. Podczas każdego dnia testów przed sezonem od godziny 9:00 do 18:00 będą one obowiązywać. Jedynymi wyjątkami będą sytuacje, gdy z bolidu testowego ściągnięta zostanie podłoga w garażu lub samochód będzie naprawiany po uszkodzeniach na torze (lub będzie przewożony na lawecie). Zespoły zawsze podczas testów szczelnie zasłaniały garaż różnymi metodami. Pozostał teraz już im tylko jeden sposób, czyli ustawienie mechaników wokół samochodu, bo tego regulamin nie zakazuje. To jest o tyle istotne, bo w 2020 roku całe testy przedsezonowe będą transmitowane w F1 TV, więc kamery będą mogły zaglądać do garaży.
Grupowe testy opon po sezonie będą bardziej skomplikowane w 2020 roku. Po pierwsze zostały wydłużone z dwóch do trzech dni. Przez minimum jeden, a maksymalnie dwa dni podczas tych testów musi jeździć kierowca, który wystartował w co najmniej jednym wyścigu w sezonie 2020. Dodatkowo przez ten jeden lub dwa dni będą sprawdzane tylko opony 18-calowe na sezon 2021 przy wykorzystaniu zmodyfikowanego samochodu. Jeśli jakiś zespół nie będzie w stanie przygotować zmodyfikowanego samochodu (nowe opony wymagają m.in. innego zawieszenia), to nie będzie mógł wziąć udział w tych testach. Dodatkowo wprowadzono zapis, że minimum jeden, a maksymalnie dwa dni podczas tych testów muszą być przeznaczone dla młodych kierowców (tzn. zawodnik, który przejechał maksymalnie dwa wyścigi F1 w karierze). Młody kierowca może jeździć albo zwykłym bolidem z 2020 roku, albo dostosowanym do opon na sezon 2021. Decyzja będzie zależeć od zespołu.
W 2020 roku bez zmian odbędzie się 25 dni testów opon Pirelli w których mogą wziąć udział wszystkie zespoły (w gestii Pirelli w porozumieniu z zespołami jest ustalenie ich harmonogramu). W przypadku testów, które odbędą się przed startem sezonu 2020 można korzystać tylko z bolidów z 2018 lub 2019 roku, które będą dostosowane do zupełnie innych opon z 18-calowymi felgami (w trakcie sezonu 2020 będzie można korzystać z aktualnych, ale zmodyfikowanych samochodów). FIA w ten sposób zamknęło lukę umożliwiającą jakiemuś zespołowi wykorzystanie takich testów do dodatkowego sprawdzenia nowego bolidu przed sezonem. W czasie testów opon będzie można korzystać tylko z opon, felg i kołpaków z sezonu 2021. Wszelkie inne elementy w specyfikacji na kolejny sezon będą zakazane.
Modyfikacje dotyczące kar
Złagodzono przepis dotyczący ważenie samochodów podczas sesji. Od 2020 roku gdy kierowca nie zatrzyma się na wadze po wezwaniu sędziów nie będzie otrzywamał tak jak dotychczas automatycznej kary startu z alei serwisowej. Takie przewinienie będzie poddawane pod standardową ocenę sędziów, którzy będą mogli przyznać karę według własnego uznania. Nie należy się już więc spodziewać takich surowych kar, jak ktoś przegapi ważenie na treningu. Może się to skończyć np. tylko reprymendą.
Zmodyfikowano i złagodzono taryfikator kar za falstart. Od 2020 roku sędziowie będą mogli za takie przewinienie przyznać trzy rodzaje kar: pięć sekund, dziesięć sekund lub przejazd przez aleję serwisową. W sezonie 2019 kary za falstart były bardziej surowe: przejazd przez aleję serwisową lub przejazd przez aleję serwisową z dziesięcio-sekundowym postojem na stanowisku.
Jeżeli kierowca zakwalifikuje się do Q3 w kwalifikacjach, a potem z jakiegoś powodu wystartuje do wyścigu z alei serwisowej, to nie będzie musiał rozpoczynać wyścigu na oponach z Q2. FIA prawdopodobnie wzięła pod uwagę sytuację z Kimim Raikkonenen w GP Włoch 2019, gdy dostał za to karę podczas wyścigu (zespół przegapił ten zapis regulaminu) i teraz przepisy będą bardziej łagodne. To jest logiczne, bo startując z alei serwisowej można zmieniać wszelkie ustawienia samochodu.
Pozostałe zmiany w regulaminie sportowym
Powrócono do zapisu, że flaga w biało-czarną szachownicę będę oznaczać koniec wyścigu, a nie elektroniczny panel.
Do listy elementów samochodu, który każdy zespół musi samodzielnie opracować i nie może kupić od innej stajni dopisano kanały chłodzące hamulce.
Zwiększono limit MGU-K (moto-generator energii kinetycznej, dawny KERS) na cały sezon z dwóch do trzech sztuk, dzięki temu powinno być mniej kar za nadprogramowe elementy jednostki napędowej.
Doprecyzowano zapis dotyczący bonusowego punktu za najszybsze okrążenie. To tylko kwestia innego doboru słów w regulaminie, bo FIA zabezpieczyła się na sytuację gdyby ktoś ustanowił najszybsze okrążenie w wyścigu wyjeżdżając poza tor. Teraz, aby zdobyć bonusowy punkt trzeba finiszować w czołowej dziesiątce, a także ustanowić „ważne najszybsze okrążenie w wyścigu”.
Zmodyfikowano stawki opłat w ramach wpisowego o czym wspomniałem wcześniej pod tym linkiem.
Doprecyzowano zapis o wymianie części w samochodzie podczas obowiązywania reguły parku zamkniętego po kwalifikacjach. Wymieniane części poza spełnieniem dotychczasowych zasad będą musiały mieć taką samą konstrukcję i podobną masę. Do tej pory zdarzały się pojedyncze sytuacje, że zespół nie miał identycznej części zapasowej w garażu i korzystano z elementu podobnego, ale spełniającego taką samą funkcję. W teorii było to pole do nadużyć, ale już zostało ono zlikwidowane. Listy wymienianych części po kwalifikacjach zawsze są publikowane przez FIA.
Zmiany w regulaminie technicznym F1 na 2020 rok
Minimalna waga bolidu będzie wynosić 745 kilogramów. W porównaniu do 2019 roku jest to wzrost o dwa kilogramy. Czym to jest spowodowane – trudno powiedzieć, bo nie zauważyłem innych zmian regulaminu które mogłyby to tłumaczyć.
Pomocniczy zbiornik oleju (w skrócie AOT) oraz wszelkie przewody prowadzące od niego do silnika mogą mieć maksymalną pojemność 2,5 litra. Przepływ oleju między AOT, a silnikiem musi być kontrolowany przez elektrozawór. To jeden z elementów kontroli nad olejem, aby nie był wykorzystywany do spalania w silniku.
Pojawił się zupełnie nowy paragraf regulaminu dotyczący łopatek na kierownicy sterujących sprzęgłem. FIA prawdopodobnie chce w ten sposób ograniczyć stosowane rozwiązania, które pomagają zawodnikom w lepszym operowaniu sprzęgłem. Będą mogły być dwie identyczne łopatki, umieszczone po obu stronach kierownicy. Ogółem zapisy dotyczące łopatek sprzęgła na kierowcy zostały bardzo rozbudowane i uszczegółowione.
Bardzo rozbudowane i zmodyfikowane zostały zapisy dotyczące lusterek. Rewolucji tutaj nie ma, bo ogólna funkcja lusterek pozostaje bez zmian (a co by się tu miało zmienić 🙂 ). Doprecyzowane zostały za to zapisy związane z ich wielkością, lokalizacją czy mocowaniem do poszycia samochodu.
Doprecyzowano także zapisy związane z testowaniem paliwa w trakcie weekendu wyścigowego. Próbki paliwa będą porównywane z paliwem deklarowanym przez zespół do użytku w dany weekend.
W regulaminie technicznym nie ma żadnych zmian, które w znaczący sposób wymusiłyby zmiany w budowie bolidów, które to byłyby widoczne na pierwszy rzut oka przez kibiców. Zmian w przepisach jest więcej, ale są to same drobne rzeczy.
Aktualizacja 06.03.2020 r.
Na pierwszym posiedzeniu Światowej Rady Sportów Motorowych FIA w 2020 roku, które odbyło się 6 marca wprowadzono trzy zmiany do regulaminów Formuły 1 na sezon 2020.
W regulaminie technicznym zmieniono zapis dotyczący minimalnej wagi samochodu, która wraz z kierowcą wzrosła z 745 kg do 746 kg. Przyczyną są dodatkowe elementy monitorujące pracę jednostki napędowej.
Z regulaminu sportowego wykreślony został zapis ograniczający zmiany malowań kasków. W 2020 roku kierowcy mogą dowolnie zmieniać wzór i barwy kasku w czasie sezonu.
W regulaminie sportowym doprecyzowano zasady związane z testami opon po sezonie 2020 na torze w Abu Zabi. Będzie można w ich trakcie używać jedynie kół z 18-calowymi felgami.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: