Pandemia koronawirusa spowodowała konieczność dużych zmian w Formule 1. Wiele z nich zostało oficjalnie wprowadzonych teraz przez FIA do obu regulaminów.
Formuła 1 i inne sporty motorowe znalazły się w trudnej sytuacji. Pewne radykalne zmiany zostały już wcześniej ustalone, a w opublikowanych teraz przez FIA zaktualizowanych regulaminach sportowym i technicznym zostały one konkretnie zapisane. Niektóre ze zmian są naprawdę radykalne, ale to jedyny sposób, aby pomóc zespołom oraz całej Formule 1 przetrwać ten bardzo trudny finansowo czas. Poniżej w kolejnych akapitach wypiszę najważniejsze zmiany z obu regulaminów.
Zmiany w regulaminie sportowym na 2020 rok
Aby wprowadzić zmiany w wybranych punkach regulaminu sportowego na kolejny sezon po 30 kwietnia poprzedniego roku wystarczy zgoda 60% zespołów, a nie jednomyślność jak do tej pory. Są wypisane konkretne punkty regulaminu których dotyczy ten wyjątek. Te wyjątki dotyczą m.in. formatu weekendu wyścigowego czy liczby sesji treningowych. Ogółem to kwestie związane z kalendarzem i dają większą elastyczność FIA. Wcześniej były informacje, że Liberty Media i FIA mają wolną rękę w ustalaniu zmian w kalendarzu.
Ostateczny kalendarz na kolejny sezon nie musi być opublikowany przed 1 stycznia. To otwiera możliwość elastycznych zmian w kalendarzu bez konieczności ich głosowania.
Testy młodych kierowców w tym sezonie zostały okrojone do jednego dnia (mogą być dwa samochody) na torze, gdzie odbędzie się ostatni wyścig sezonu. Muszą się odbyć do 48 godzin od zakończenia sezonu, czyli we wtorek.
Zlikwidowane zostały zupełnie testy opon z 18-calowymi felgami w tym roku. Przypominam, że odbył się jeden dzień z Ferrari, a Pirelli planowało łącznie 25 indywidualnych dni. Cały rozwój opon z 18-calowymi felgami zostanie wstrzymany, bo one wejdą do użytku w 2022 roku.
Obowiązkowa przerwa od pracy w fabrykach zespołów, która po wcześniejszych zmianach wynosi 21 dni, będzie mogła być wydłużona, jeśli takie będą zalecenia rządów i służby zdrowia.
Wprowadzona zostanie 21-dniowa obowiązkowa przerwa od pracy w fabrykach silników (nigdy jej nie było do tej pory). Fabryki będą musiały być zamknięte przez tyle dni z rzędu w marcu i kwietniu 2020 roku. Długość przerwy może być wydłużona, jeśli takie będą zalecenia rządów i służby zdrowia.
Jeżeli liczba wyścigów w sezonie będzie wynosiła 14 lub mniej, to każdy kierowca będzie mógł skorzystać z dwóch sztuk poszczególnych elementów jednostek napędowych. Jeżeli liczba wyścigów będzie wynosiła 11 lub mniej, to limit na baterie oraz elektronikę sterującą zostanie obniżony dodatkowo do jednej sztuki.
Od 28 marca do 31 grudnia 2020 roku zakazane są prace w tunelach aerodynamicznych z wykorzystaniem modeli bolidów szykowanych na sezon 2022 (nowa data rewolucji technicznej). W tym samym czasie zakazane są prace w CFD (Obliczeniowa mechanika płynów) nad projektami rozwiązań na sezon 2022. Tym samym do końca tego roku zespoły będą mogły pracować tylko aerodynamiką aktualnych samochodów oraz maszyn na sezon 2021, które nie ulegną istotnym zmianom.
Zmiany w regulaminie technicznym na 2021 rok
Regulamin techniczny obowiązujący w 2020 roku będzie także obowiązywał w 2021 roku, ale doczeka się kilku drobnych zmian.
System DAS będzie zakazany w 2021 roku. FIA planowała zakazać to rozwiązanie w pierwotnym regulaminie na 2021 rok (został przesunięty na 2022), ale punkt dotyczący układu kierowniczego został utrzymany. Mercedes zadebiutował z systemem DAS na przedsezonowych testach i będą musieli z niego zrezygnować w sezonie 2021, mimo że samochody będą mogły być praktycznie identyczne.
Pozostałe zmiany w regulaminie technicznym na 2021 rok zostaną wprowadzone po ostatecznych ustaleniach z zespołami. Planowana jest homologacja komory przetrwania, więc przez dwa lata będzie używany ten sam projekt. Również kilka innych komponentów ma być homologowanych w tej samej wersji na drugi rok.
Kosmetyczne zmiany w regulaminie technicznym na 2022 rok
Rewolucyjny regulamin, który miał być wprowadzony w 2021 roku został przesunięty o rok. Wprowadzono w nim bardzo niewielkie, kosmetyczny zmiany. Możemy oczekiwać, że w kolejnych miesiącach, gdy sytuacja dotycząca bieżącego funkcjonowania F1 się uspokoi to uwaga skupi się na tym regulaminie.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: