Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA opublikowała w ostatnich dniach zaktualizowane regulaminy sportowy i techniczny F1 na 2019 rok. Postanowiłem wyszczególnić i omówić najważniejsze zmiany jakie zaszły w regulaminie sportowym na 2019 rok.
Zainteresowani mogą pobrać pliki pdf z regulaminem sportowym i technicznym F1 ze strony internetowej FIA – kliknij w ten link. Tam można pobrać również kilka archiwalnych wersji regulaminów. Aktualne wersje obu regulaminów zostały opublikowane 20 grudnia 2018 roku. Oba dokumenty zawierają w sobie decyzje podjęte 5 grudnia podczas posiedzenia Światowej Rady Sportów Motorowych FIA.
Regulaminy dotyczące F1 z roku na rok rosną i są coraz bardziej szczegółowe. FIA systematycznie wpisuje w nie kolejne szczegóły – bardzo często w odpowiedzi na jakieś wydarzenia na torze. W wielu przypadkach nowe zapisy uszczelniają dotychczasowe zapisy łatając znalezione dziury i wymuszając jedną, czytelną interpretację. W poniższym wpisie nie uwzględniam wszystkich zmian, które zostały wprowadzone, bo wiele z nich jest bardzo drobnych lub nieznaczących dla kibica. Skupiłem się tylko na zmianach, które moim zdaniem są istotne oraz będą miały wpływ na przebieg oraz odbiór nowego sezonu Formuły 1.
Najważniejsze zmiany w regulaminie technicznym opisałem w osobnym tekście, który znajduje się pod tym linkiem. W tym skupiam się tylko nad zmianami w regulaminie sportowym. W formie opisowej z wyjaśnieniem omawiam istotne moim zdaniem zmiany.
Zmiany w regulaminie sportowym F1 na 2019 rok
FIA doprecyzowała, że każdy „event” (weekend wyścigowy) rozpoczyna się na 24 godziny przed planowanym początkiem pierwszego treningu. W tegorocznym regulaminie momentem rozpoczęcia był początek badań technicznych samochodów. To ma wpływ na różne proceduralne kwestie.
Zmianie uległ zapis odnośnie posezonowego testu opon w specyfikacji na kolejny rok. Bez zmian będzie to dwudniowy test dla wszystkich zespołów, który może odbyć się na tym samym torze co ostatni wyścig sezonu. Początek tego testu może mieć miejsce nie wcześniej niż 36 godzin po zakończeniu weekendu wyścigowego, czyli będzie się rozpoczynał we wtorek. Od 2019 roku ten test będzie organizowany przez FIA. Do tej pory kontrolę nad nim miał producent opon. Wciąż wyłącznym celem tego testu będzie sprawdzanie opon. Ten akapit został zaktualizowany po uwagach.
Od 2019 roku delegat techniczny nominowany przez FIA może przez cały czas trwania weekendu wyścigowego sprawdzać zgodność samochodów z regulaminem według własnego uznania. Nie będzie potrzebna do tego wcześniejsza zgoda sędziów. To sprawi, że będą pojawiać się niezapowiedziane kontrole, a gdy jakiś zespół będzie podejrzewał konkurencję o pewne nieregulaminowe rozwiązanie, to będzie to mogło być szybko sprawdzone.
Czwartkowa godzinna konferencja prasowa z udziałem maksymalnie pięciu kierowców będzie się rozpoczynać na 20 godzin przed początkiem pierwszego piątkowego treningu. Będzie to więc stała pora, bo dotychczas w regulaminie było rozróżnienie na wyścigi poza i w obu Amerykach.
Czwartkowe spotkanie dyrektora wyścigu z menadżerami zespołów odbędzie się na 22 godziny przed początkiem pierwszego piątkowego treningu. Do tej pory było to 18 godzin, więc menadżerowie zespołów będą musieli wcześniej pojawić się na torze w czwartek.
Każdy kierowca będzie musiał korzystać z biometrycznych rękawic z czujnikiem dostarczanym przez wybranego dostawcę. Zespoły mają podejmować starania, aby czujniki były cały czas sprawne. To rozwiązanie ma być pomocne w razie ewentualnej konieczności ratowania zdrowia i życia kierowców. Pierwotnie biometryczne rękawice miały być obowiązkowe od 2018 roku. Opisałem je szerzej kilka miesięcy temu – Szczegóły.
Zaktualizowano przepis mówiący o tym, że od 2019 roku każdy samochód ma mieć trzy tylne światła, a nie jedno jak obecnie Mają one funkcjonować podobnie jak do tej pory funkcjonowało jedno, centralne światło. Takie rozwiązanie było po raz pierwszy sprawdzane przez Mercedesa na zlecenie FIA podczas majowych testów i możecie zobaczyć jak ono wygląda pod tym linkiem. Odpowiednia lokalizacja dwóch dodatkowych tylnych świateł powinna pomóc w czasie jazdy na mokrym torze w szybszym zauważeniu samochodu jadącego z przodu.
Każdy zespół będzie musiał na 18 godzin przed początkiem pierwszego piątkowego treningu przeprowadzić wstępne badanie techniczne swoich samochodów oraz złożyć do FIA deklarację na ten temat. Do tej pory tego typu badanie odbywało się również w czwartki i trwało sześć godzin – po kolei były sprawdzane samochody.
Zwiększono limit paliwa dostępnego na wyścig do 110 kg. W zakończonym sezonie 2018 było to 105 kg.
Pomocniczy zbiornik oleju silnika musi być całkowicie pusty w czasie kwalifikacji.
FIA zmodyfikowała przepisy dotyczące ustalania kolejności startowej po wprowadzeniu rożnego rodzaju kar. W 2019 roku jeśli dwóch lub więcej zawodników otrzyma karę przesunięcia na koniec stawki, to ich pozycje na polach startowych zostaną ustalone na podstawie wyników kwalifikacji. W 2018 roku w takim przypadku pozycje startowe były ustalane na podstawie tego kiedy przyznana była kara (wyższą pozycję startową miał ten kierowca, który np. wcześniej zgłosił konieczność wymiany elementów jednostki napędowej). W starym scenariuszu udział w kwalifikacjach nie miał sensu (poza spełnieniem warunku 107%), więc kierowcy zwykle odpuszczali udział w nich od Q2. Zmiana regulaminu na 2019 rok ma sprawić, że kierowcy nie będą odpuszczać kwalifikacji. Patrząc na tę sprawę na chłodno, to nie należny spodziewać się, że kierowcy obarczeni karą będą na 100% walczyć w kwalifikacjach. Różnica między 19., a 20. polem startowym jest o wiele mniej istotna niż liczba posiadanych nowych kompletów opon, a te zużywa się jeżdżąc w kwalifikacjach.
FIA doprecyzowała kwestię wyjazdów kierowców na okrążenia zapoznawcze (chodzi o okrążenie podczas którego kierowcy ustawiają się na polach startowych) oraz formujące (poprzedzające start wyścigu) o kierowców, którzy będą ruszać do wyścigu z alei serwisowej. Teraz tacy zawodnicy mają w regulaminie możliwość wyjazdu na tor na te okrążenia, a po nich oczywiście muszą wrócić do alei serwisowej.
FIA zaktualizowała stawki opłat w ramach wpisowego. Wszystkie zespoły chcące uczestniczyć w kolejnym sezonie F1 muszą je uiścić do 30 listopada poprzedniego roku. Pełne zestawienie opłat możecie zobaczyć w osobnym wpisie pod tym linkiem.
Załącznik do regulaminu sportowego zawiera możliwość wykonywania przez zespoły nadprogramowych prac nad aerodynamiką w CFD (Obliczeniowa mechanika płynów). Mogą to być prace tylko nad różnymi rozwiązaniami sprawdzanymi z myślą o zmianie reguł technicznych w 2021 roku. Wszystkie zespoły dostaną taką możliwość, a skorzystanie z niej będzie dobrowolne. Dany zespół musi zgłosić do FIA co chce sprawdzić, a swoje wyniki przedstawić zarówno FIA jak i innym stajniom.
Jeżeli ktoś ma jakieś pytania, coś jest niejasne, albo coś istotnego przegapiłem, to zapraszam do komentowania. Wkrótce pojawi się podobne podsumowanie zmian w regulaminie technicznym.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: