Koniec roku kalendarzowego, to okres gdy wygasa wiele umów sponsorskich w Formule 1. W ten sposób możemy prześledzić co zmieniło się u poszczególnych zespołów i z jaką liczbą sponsorów / partnerów wchodzą w nowy rok.
Niektóre zespoły F1 podchodzą do tej sprawy z drobiazgową dokładnością, bo już 1 stycznia nowego roku porządkują swoje strony internetowe i usuwają z nich informacje o sponsorach i partnerach, których umowy wygasły. Innym zajmuje to kilka dni, a w pojedynczych przypadkach musimy czekać dłużej. W zdecydowanej większości to porządkowanie polega na usuwaniu informacji o wygasłych umowach. W takich sytuacjach zespoły o tym szerzej nie informują (poza nielicznymi wyjątkami), a po prostu usuwają informacje. Bardzo rzadko podczas porządkowania stron internetowych pojawiają się również nowi partnerzy, ale to zwykle są jacyś niewielcy partnerzy techniczni, a nie ważni sponsorzy. Dla każdego zespołu F1 podpisanie (lub przedłużenie) umowy ze sponsorem to okazja do pochwalenia się tym, opublikowania stosownej informacji oraz rozesłania do mediów komunikatu prasowego. Zwykle najwięcej ogłoszeń o nowych sponsorach pojawia się bezpośrednio przez prezentacjami nowych samochodów. ETOTO KOD BONUSOWY 2021.
Dobrze funkcjonujące zespoły F1 mają zwykle około 20-30 sponsorów / partnerów technicznych. W niektórych przypadkach jest ich mniej, a w innych więcej. Liczby nie mają tu jednak decydującego znaczenia, bo liczą się wartości finansowe i skala wsparcia technicznego. To są szczegóły których nie znamy i możemy tylko szacować. Ferrari ma stosunkowo mało sponsorów, ale w tym gronie jest Philip Morris, czyli największy obecnie sponsor w F1, więc zarabiają więcej niż zespoły z kilkunastoma partnerami.
Rok 2020 był wyjątkowy w F1, bo skrócony sezon i brak kibiców na trybunach mocno obniżyły pozycję negocjacyjną zespołów. Mniej wyścigów oznacza mniejszą ekspozycję logotypów. Brak kibiców w padoku i na trybunach, to spory problem, bo na torach regularnie pojawiają się przedstawiciele sponsorów jako goście zespołów. Zespoły musiały się więc bardziej starać i zmieniać swoje podejście, aby zapewnić sponsorom odpowiednie warunki.
Mercedes
Mercedes utrzymał wszystkich swoich sponsorów i stracił tylko jednego partnera technicznego: Stilo. Mercedes posiada sponsora tytularnego – Petronas, głównego sponsora i współwłaściciela – Ineos, a także dwunastu innych sponsorów i siedmiu partnerów technologicznych. W większości są to duże firmy lub takie, które płacą duże pieniądze za reklamę. Mercedes od lat dominuje w F1, a więc ich samochody są najczęściej pokazywane. To oznacza, że mogą oczekiwać bardzo wysokich stawek od sponsorów, nawet za małe naklejki na samochodach.
Red Bull
W przypadku Red Bulla kluczową sprawą jest utrata sponsora tytularnego, firmy Aston Martin. To był ich zdecydowanie największy partner i w obecnych czasach wyzwaniem będzie pozyskanie nowego sponsora tytularnego, które będzie płacił podobne stawki. Wszyscy pozostali sponsorzy i partnerzy pozostali. Zespół ma teraz łącznie 24 partnerów.
McLaren
McLaren w ostatnich latach jest liderem pod względem liczby i wartości pozyskiwanych umów sponsorskich. Obecnie posiadają najwięcej partnerów w całej stawce. Ich zespół F1 ma na początku 2021 roku 33 bezpośrednich partnerów. Dodatkowo są jeszcze partnerzy ich zespołu e-sportowego i całej firmy, których logotypy czasami także pojawiają się na bolidach F1. Na początku 2021 roku utracili wsparcie firm: Estella Galicia (osobisty sponsor Carlosa Sainza, więc to było oczywiste), Automation Anywhere i Akebono. Dwie pierwsze firmy były sponsorami, a trzecia partnerem technicznym. Akebono to producent komponentów do hamulców, który współpracował z McLarenem 14 lat.
McLaren ma liczne i zdywersyfikowane grono sponsorów, więc są odporni na utratę pojedynczych z nich. W tym gronie wyróżnia się jedynie partnerstwo z British American Tobacco, bo ta umowa sponsorka jest bardzo duża o skali partnera tytularnego.
Aston Martin
Zespół Racing Point zmienił się od 2021 roku w Aston Martin. W tym zespole doszło do zdecydowanie największej liczby zmian wśród sponsorów, a sama zmiana nazwy ma duże skutki finansowe. Aston Martin jest kontrolowany podobnie jak zespół F1 przez Lawrence’a Strolla, ale te firmy funkcjonują osobno. Aston Martin płaci zespołowi F1 (podpisali umowę na pięć lat z opcją na pięć kolejnych) według plotek nawet 30-40 mln $ rocznie. Kilka dni po nowym roku zespół poinformował, że działająca w branży IT firma Cognizant będzie ich sponsorem tytularnym. Umowa została zawarta na kilka lat i będzie obejmowała również wsparcie techniczne. Te dwie umowy są dla zespołu bardzo korzystne finansowo. Aston Martin w F1 ma mieć podobny status jak na rynku samochodów drogowych, a więc chcą ściągać luksusowe marki i duże firmy.
Liczba okrążeń na prowadzeniu w wyścigach F1 w tym sezonie:
Hamilton – 557
Bottas – 184
Stroll – 32
Verstappen – 31
Gasly – 26
Sainz – 5
Perez – 2
Albon – 1#F1PL— Karol z CyrkF1 (@Karol_CyrkF1) November 16, 2020
Zespół obecnie posiada (Aston Martin nie jest liczony jako sponsor) pięciu sponsorów oraz jedenastu partnerów / dostawców. Jest to więc stosunkowo niewielka liczba. Pod koniec 2020 roku łącznie mieli 27. partnerów. Utracili wsparcie poprzedniego sponsora tytularnego – BWT, kilku sponsorów związanych z Sergio Perezem oraz kilku niezależnych sponsorów. W przypadku tej stajni możemy oczekiwać pozyskania kilku nowych znaczących partnerów przed starciem sezonu 2021, bo intensywnie działają i wokół nich wiele dzieje się pozytywnych rzeczy.
Alpine
Zespół Renault zmienił się w Alpine w 2021 roku. Odbyła się już prezentacja tymczasowego malowania (szczegóły), ale wciąż nie zaktualizowali strony internetowej. Zespół Alpine prawdopodobnie dostanie zupełnie nową stronę internetową, bo na tej dotyczącej Renault nic się nie zmieniło od grudnia. Po prezentacji tymczasowego malowania wiemy, że umowa z DP World uległa zmniejszeniu, a wcześniej firma Infiniti ogłosiła odejście. Pojawiają się plotki, że Alpine pozyska dużego sponsora, być może nawet tytularnego przez startem nowego sezonu.
Ferrari
Zespół Ferrari od pewnego czasu jest defensywie jeśli chodzi o sponsorów, bo więcej tracą niż zyskują. Z drugiej strony mają sponsora tytularnego “Mission Winnow” za którym stoi koncern Philip Morris. To obecnie największa umowa w całej F1 – 75 mln $ rocznie, a w sezonie 2020 podczas żadnego weekendu na bolidach nie było tego logotypu. Ferrari ma obecnie siedmiu sponsorów oraz 17. partnerów technicznych / dostawców. Zakończyła się umowa sponsorska z producentem zegarków Hublot. W to miejsce na moment pojawił się Richard Mille, ale szybko zniknął. Ferrari chyba pośpieszyło się z pokazaniem tego logotypu, bo umowa jeszcze nie została ujawniona.
AlphaTauri
Zespół AlphaTauri na początku 2021 roku ma jedynie dziewięciu sponsorów / partnerów. Utracili wsparcie firmy Moose z Tajlandii oraz jednego dostawcy – Piloti. Firma Moose to producent cydru. Dołączyła do zespołu w trakcie 2019 roku z uwagi na Alexandra Albona. Dalej robi się ciekawie, bo dosłownie miesiąc później Albon awansował do Red Bulla. Firma z Tajlandii miała umowę jeszcze na cały 2020 rok i sponsorowała zespół, gdzie nie było już kierowcy na którego liczyli.
Alfa Romeo
Zespół, którego operatorem jest Sauber utrzymał swoich dwóch sponsorów tytularnych: Alfa Romeo i PKN Orlen. Obie umowy zostały przedłużone o rok. Obecnie mają 19 sponsorów / partnerów, a pod koniec 2020 roku było ich 27. Stracili więc ośmiu partnerów, ale w tym gronie przeważają dostawcy i partnerzy techniczni. Spośród istotnych sponsorów utracili wsparcie firm: Richard Mille i Huski Chocolate, których logotypy w 2020 roku były dobrze eksponowane na bolidzie.
Haas
Haas zawsze pod względem sponsorów jest najgorszy w F1, a sezon 2021 zaczynają w bardzo słabej sytuacji. Na stronie internetowej jest tylko sześciu sponsorów / partnerów. W tym gronie jest firma Jack&Jones, która już ogłosiła odejście (to osobisty sponsor Magnussena), ale widocznie jej jeszcze nie wykasowali. Bez niej zostaje im dwóch sponsorów i trzech dostawców. Pod koniec 2020 roku wiele lepiej nie było, bo mieli łącznie ośmiu partnerów.
W 2021 roku w Haasie powinno dojść jednak do przełomu. Starty Micka Schumachera znacząco zwiększą zainteresowanie sponsorów, powinni także pojawić się osobiści sponsorzy Niemca. Nikita Mazepin oznacza wielomilionowe dofinansowanie poprzez należące do jego ojca firmy Uralkali i Uralchem.
Williams
Williams obecnie ma tylko 14. sponsorów / partnerów. Przed sezonem 2021 utracili wsparcie banku RBC (jest to dziwne, bo to osobisty sponsor Latifiego), Netjets, Alpinestars i APL. Bez większego rozgłosu na liście partnerów pojawiło się Umbro. Grono sponsorskie tego zespołu nie wygląda dobrze, a dwaj najwięksi partnerzy są bezpośrednio związani z Latifim. Zobaczymy jakich sponsorów pozyskają nowe władze zespołu i czy zmiana władz zrobi różnice?
Podsumowanie
Skala odejść sponsorów z zespołów F1 na początku 2021 roku była mniejsza niż można się było spodziewać. Zespoły utrzymały zdecydowaną większość swoich partnerów, co w obecnych kryzysowych czasach jest sukcesem. W kolejnych tygodniach zobaczymy ile nowych umów uda się podpisać.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: