Zaszły stosunkowo niewielkie zmiany w sponsorach zespołów F1 na początku 2023 roku. Kontrakty zwykle zawierane są do końca roku kalendarzowego, a zespoły porządkują informacje o swoich partnerach w pierwszych tygodniach stycznia.
Jak co roku można zaobserwować dwojakie podejście zespołów. Niektóre z nich podchodzą do sprawy sponsorów drobiazgowo i usuwają wszelkie informacje o partnerach, których kontrakty wygasły w pierwszych dniach stycznia. Zdarzały się nawet w ostatnich latach sytuacje, że zespół aktualizował swoją stronę internetową 1 stycznia, a wtedy przecież wszyscy mają wolne. W przypadku niektórych zespołów trzeba poczekać na takie aktualizacje do około połowy miesiąca, dlatego to podsumowanie publikuję 21 stycznia. Jeżeli ktoś miał wprowadzić zmiany w wykazie sponsorów to już to zrobił. Nieliczne zespoły zwlekają z tym mniej więcej do okresu prezentacji swojego nowego bolidu i dopiero wtedy wszystko porządkują. Pisząc o porządkowaniu mam na myśli usuwanie informacji o sponsorach, których umowy wygasły. Nikt tego nie nagłaśnia, po prostu logotyp danego partnera znika ze strony danego zespołu. Nowi partnerzy są ogłaszani później w osobnych komunikatach. Zespoły zawsze chwalą się nowymi partnerami, a najwięcej ogłoszeń o nowych kontraktach jest bezpośrednio przed prezentacją nowego samochodu, a także przed startem sezonu. Jedynie niewielcy partnerzy techniczni po prostu pojawiają się na stronach internetowych zespołów bez większego szumu. Zdarzały się również sytuacje, że logotyp danego sponsora zniknął na początku stycznia, ale po pewnym czasie wrócił. To oznacza, że umowa wygasła i nie było pewności że zostanie przedłużona.
Typowy, dobrze funkcjonujący zespół F1 ma około 20-30 sponsorów / partnerów technicznych. W tym gronie jest kilku większych sponsorów, a w idealnej sytuacji również sponsor tytularny. Taka liczba jest w pełni wystarczająca. Kluczową sprawą jest zasada „liczy się jakość a nie ilość”. Nie sztuką jest pozyskać wielu sponsorów płacących niewielkie pieniądze. Sztuką jest pozyskanie kilku bardzo hojnych sponsorów. Dobrym przykładem jest Mercedes, który od wielu lat ma stosunkowo niewielu sponsorów, na bolidzie jest wiele pustego miejsca, ale stawiają wysokie wymagania finansowe, więc ich partnerzy płacą duże pieniądze. Inną strategię kilka lat temu obrał McLaren, który ma bardzo dużo sponsorów (ponad 40), niektórzy pojawiają się na bolidzie tylko w trakcie wybranych wyścigów. Obecnie prawdopodobnie najwięcej pieniędzy od sponsorów zarabia Red Bull, który rok temu podpisał dwie lukratywne umowy. Wcześniej liderem było Ferrari lub Mercedes. Realny ranking jest nieznany, to jedynie szacunki.
Wzrost popularności F1 sprawił, że obecnie niemal wszystkie zespoły mają wielu sponsorów. Na początku 2022 roku odeszła stosunkowo mała liczba partnerów / sponsorów z zespołów. Na początku 2023 roku skala odejść jest równie mała, a być może jeszcze mniejsza niż rok temu. To pokazuje siłę Formuły 1, bo dopiero jesteśmy przed okresem ogłaszania nowych kontraktów. Perspektywy przed niemal wszystkimi zespołami są bardzo dobre.
Red Bull
Red Bull utrzymał wszystkich swoich sponsorów, w tym dwóch największych, pozyskanych rok temu: Oracle i Bybit. Red Bull obecnie prawdopodobnie zarabia najwięcej pieniędzy od sponsorów w Formule 1, ma ich 34 w tym kilku istotnych. Jedyne zmiany na początku 2023 roku zaszły wśród partnerów odzieżowych. Red Bull zakończył współpracę z Pumą, a w to miejsce pozyskał firmy Castore i New Era Cap. Jeżeli ktoś kupuje ubrania albo czapki tego zespołu, to w 2023 roku pojawią nowe modele od innych producentów. Wiele mówi się o tym, że Red Bull podpisze umowę z Fordem, który mógłby zostać sponsorem tytularnym ich silników od 2026 roku. Są plotki, że dlatego prezentacja nowego bolidu w tym roku odbywa się w Nowym Jorku. Takie ogłoszenie jest możliwe.
Ferrari
Ferrari poniosło największe pod względem finansowym straty. Stracili dwóch z czterech swoich głównych sponsorów: Velas i Snapdragon, a także małego partnera technicznego Radiobooh. Velas miało płacić 30, a Snapdragon 25 mln dolarów rocznie. Stracili więc aż 55 milionów dolarów. Ferrari to oczywiście bardzo bogaty zespół, który prawdopodobnie pozyska w to miejsce nowych, być może jeszcze hojniejszych sponsorów. Na początku stycznia ogłosili już kontrakty z dwoma niewielkimi partnerami Harman i Genesys.
Mercedes
Mercedes wraz z końcem 2022 roku stracił wsparcie firm TIBCO i Belstaff. Nie byli to istotni partnerzy. Istotniejsze było zerwanie umowy z upadłą giełdą kryptowalut FTX pod koniec 2022 roku. Tamta firma dawała zespołowi kilkanaście milionów rocznie. Mercedes pozyskał już wsparcie nowego sponsora – Solera. Mercedes stał się zespołem samowystarczalnym, właściciele nie dokładają do budżetu. Zespół utrzymuje się jedynie dzięki wpłatom od sponsorów i od Liberty Media, przynosi również zyski. Mercedes ma sporo miejsc dla potencjalnych sponsorów, ale stawiają wysokie wymagania finansowe.
Alpine
Na stronie tego zespołu nie doszło do żadnych zmian wśród sponsorów. Alpine w ostatnich latach aktualizowało zestawienia w późniejszym czasie, dopiero przed prezentacją.
McLaren
McLaren na początku 2023 roku ma 40 sponsorów związanych bezpośrednio z zespołem F1. Dodatkowo mają kilka firm, która mają z nimi umowy licencyjne np. na produkcję ubrań albo walizek. Żaden zespół nie ma tylu partnerów. McLaren na początku 2023 roku utracił wsparcie m. in. firm DataRobot, Klipsch, Ashurst, Hookit, Mazak i Technogym. Byli to głównie partnerzy techniczni, a główni sponsorzy zostali. Zgodnie z informacją na stronie internetowej OKX jest głównym sponsorem McLarena. Ostatnio w materiałach filmowych tak samo podpisują jednak również Google. Nie wiadomo czy to zapowiedź zmiany, czy McLaren dokona pewnych przetasowań wśród sponsorów. Na pewno fakt, że głównym sponsorem jest firma z branży kryptowalut, to sytuacja niepewna. Zespół może chcieć się zabezpieczyć.
Alfa Romeo
Alfa Romeo była liderem w 2022 pod względem ilości pozyskanych sponsorów. Kończyli rok mając aż 49. partnerów, co było największą liczbą w całej stawce. Alfa Romeo pozyskała wielu mniejszych sponsorów w minionym roku, stąd tak duże liczby. Na początku 2023 roku stracili 11 sponsorów / partnerów technicznych. Liczba jest spora, ale nie jest to problem. Najwięksi sponsorzy zostają (Alfa Romeo i PKN Orlen), a zespół będzie przejęty przez Audi, co również ma wpływ na sponsorów. Z zespołu odeszli m. in. Adler, Acer, Floki, Iveco czy Zadara. Nie byli to istotni sponsorzy. Zobaczymy jak będzie wyglądała sytuacja z PKN Orlen. Negocjacje były bardzo długie, polska firma ma pozostać w zespole, ale być może w nieco mniejszej roli. Czekamy wciąż na komunikat w tej sprawie. Aktualizacja 27.01.2023 r. Nowym sponsorem tytularnym została firma Stake, a znaczącym sponsorem Kick. Z zespołu odszedł PKN Orlen – więcej szczegółów.
Aston Martin
Z Astona Martina odeszło trzech niewielkich partnerów technicznych: Hackett London, IFS i Voip Unlimited. Pozyskali za to trzech nowych sponsorów: XP Investimentos, Boss i Porto Seguro. Aston Martin ma liczne grono sponsorów, w tym dwóch tytularnych. Finansowo zespół stoi bardzo dobrze, a na pewno jeszcze jakichś partnerów przed sezonem ogłoszą. Ważną informacją na początku roku jest planowana zmiana odcienia zielonego koloru. Bolidy Astona Martina mają być w 2023 roku jaśniejsze.
Haas
W zespole Haas nie doszło do żadnych zmian wśród sponsorów, bo jeszcze nie zaktualizowali swojej strony internetowej. W Haasie największa zmiana miała miejsce pod koniec zeszłego roku, gdy firma MoneyGram została ich sponsorem tytularnym. Na początku 2023 roku największą zagadką są decyzje firm, które pojawiły się w tej stajni z uwagi na Mick Schumachera. Czy zostaną w Haasie, jak ten kierowca odszedł? Najwięcej pieniędzy z tego grona przekazywała niemiecka firma 1&1, być może pozostanie, bo kierowcą zespołu będzie inny Niemiec – Hulkenberg. Aktualizacja 30.01.2023 r. Haas poniósł jednak potężne straty sponsorskie przed sezonem 2023. Zastąpienie jednego Niemca innym nie pomogło. Wraz z odejściem Schumachera odeszli jego sponsorzy, a także kilku innych: 1&1, Cyrus, Home Deluxe, Ionos, Lunar, Maui Jim, TransferMate i Under Armour. Zespół stracił połowę sponsorów, co najmniej 20 milionów euro a prawdopodobnie więcej, bo niemieckie 1&1 miało być bardzo hojnym sponsorem. Mam nadzieję, że pojawi się kilku nowych partnerów przed sezonem, bo sam MoneyGram nie zapewni wystarczających pieniędzy.
AlphaTauri
Zespół AlphaTauri na początku 2023 utracił wsparcie firm Fantom, DAZN, Ziba oraz ICM.com. Nowością na liście partnerów jest Flexbox. Ta stajnia od wielu lat ma mało sponsorów, na początku 2023 roku jest ich łącznie dwunastu. Są to niewielcy sponsorzy lub partnerzy techniczni. W 2023 roku możemy za to liczyć na większą obecność Hondy na samochodach. W związku z niewielką liczbą sponsorów, do budżetu tego zespołu co roku musi sporo pieniędzy dokładać koncern Red Bull. W przypadku głównego zespołu wydatki koncernu są znacznie mniejsze. Aktualizacja 27.01.2023 r. Największym sponsorem zespołu został PKN Orlen – Szczegóły.
Williams
Williams poniósł przed sezonem 2023 największe straty na polu sponsorów biorąc pod uwagę ich udział w budżecie. Zrezygnowali z Nicholasa Latifiego, a to oznacza, że powiązane z nim firmy przestały sponsorować Williamsa. Pod koniec 2022 roku mieli 24 partnerów, a teraz jest ich 17. W tym gronie nie ma żadnego poważnego sponsora, sami mali sponsorzy lub partnerzy techniczni. Z zespołu odeszły m. in. firmy Sofina, Lavazza, Virtua, Versa i Honibe. Pozyskanie nowych sponsorów powinno być dla Williamsa priorytetem, bo obecnie zespół bez dopłat od właściciela po prostu nie byłby w stanie funkcjonować. Sponsorów jest teraz tak mało, że na bolidzie będą pojedyncze logotypy. Liczę, że ogłoszą przed sezonem kilku sponsorów, najlepiej aby w tym gronie był tytularny partner.
Formuła 1
Linie lotnicze Emirates i BWT zostały usunięte z listy sponsorów całej Formuły 1 na początku tego roku. Formuła 1 nigdy nie miała tak dużo własnych sponsorów jak w 2022 roku, a w 2023 roku powinno być lepiej. Według wiarygodnych plotek miejsce Emirates zajmą linie lotnicze Qatar Airways, które zapłacą dwa razy więcej. Liberty Media stawia obecnie bardzo wysokie wymagania przy okazji nowych umów sponsorskich.
Podsumowanie
Sytuacja finansowa zespołów F1 jest bardzo dobra, niemal wszystkie stajnie mają licznych sponsorów. Jedynym wyjątkiem są AlphaTauri i Williams. W przypadku AlphaTauri jest to celowe, bo oni chcą głównie promować własną markę, ale Williams bardzo potrzebuje sponsorów. Widać wyraźnie, że najwięcej strat wśród zespołów F1 jest z branży kryptowalut. Całkiem niedawno firmy z tej branży dosłownie zalały świat F1, ale w ostatnich tygodniach kilka z nich się wycofało.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: