Zaszły niewielkie zmiany w sponsorach zespołów F1 na początku 2024 roku, mowa tutaj o ekipach, które zaktualizowały stosowne informacje. To potwierdzenie, że wciąż trwa wzmożone zainteresowanie firm promocją w Formule 1, bo tylko nieliczne rezygnują.
Od kilku lat na początku stycznia przygotowuję podobne omówienie i bardzo dobrze widać aktualnie poprawę sytuacji finansowej zespołów F1, bo znacznie mniej sponsorów odchodzi niż kilka lat temu. Zdecydowana większość umów sponsorskich w Formule 1 jest podpisywana na cały rok kalendarzowy, więc na początku stycznia zespoły porządkują swoje strony internetowe usuwając informacje o partnerach, którzy z jakiegoś powodu odeszli. W tej kwestii są trzy podejścia. Są takie zespoły, które podchodzą do sprawy sponsorów drobiazgowo i usuwają wszelkie informacje o partnerach, których kontrakty wygasły w pierwszych dniach stycznia. Pozostałe zespoły wprowadzają takie zmiany stopniowo, najczęściej w drugim tygodniu stycznia, gdy już wszyscy wrócili do pracy i mogą się zająć sprawami marketingowymi. Są również przypadki, że dany zespół czeka i wprowadza zmiany dopiero tuż przed albo przy okazji prezentacji nowego bolidu, a więc najwcześniej w lutym.
Zespoły porządkując swoje strony internetowe usuwają informacje o sponsorach, których umowy wygasły. Nikt tego nie nagłaśnia, po prostu logotyp danego partnera znika ze strony danego zespołu. Firma, która z jakiegoś zespołu odeszła również nie robi z tego wydarzenia. Jedynie w pojedynczych przypadkach takie decyzje są szerzej komentowane przez zespoły. Początek stycznia to dobry moment, aby takie rzeczy przejrzeć, bo zespoły mniej więcej w tym okresie rozpoczynają ogłaszania umów z nowych sponsorami / partnerami technicznymi. Robi się to w osobnych komunikatach, najwięcej ogłoszeń o nowych kontraktach jest bezpośrednio przed prezentacją nowego samochodu, a także przed startem sezonu. Jedynie niewielcy partnerzy techniczni po prostu pojawiają się na stronach internetowych zespołów bez większego szumu. Zdarzały się również sytuacje, że logotyp danego sponsora zniknął na początku stycznia, ale po pewnym czasie wrócił. To oznacza, że umowa wygasła i nie było pewności że zostanie przedłużona.
Typowy, dobrze funkcjonujący zespół F1 ma około 25-30 sponsorów / partnerów technicznych. W tym gronie jest kilku większych sponsorów, a w idealnej sytuacji również sponsor tytularny. Taka liczba jest w pełni wystarczająca. Kluczową sprawą jest zasada „liczy się jakość a nie ilość”. Nie sztuką jest pozyskać wielu sponsorów płacących niewielkie pieniądze. Sztuką jest pozyskanie kilku bardzo hojnych sponsorów. Dobrym przykładem jest Mercedes, który od wielu lat ma stosunkowo niewielu sponsorów, na bolidzie jest wiele pustego miejsca, ale stawiają wysokie wymagania finansowe, więc ich partnerzy płacą duże pieniądze. Inną strategię kilka lat temu obrał McLaren, który ma bardzo dużo sponsorów (ponad 40), niektórzy pojawiają się na bolidzie tylko w trakcie wybranych wyścigów. To również im się opłaca, bo aktualnie zespół pod względem finansowym radzi sobie bardzo dobrze. Najwięcej od sponsorów zarabiają Red Bull lub Mercedes, trudno to konkretnie określić. Wcześniej liderem było Ferrari, ale nie mają już lukratywnej umowy z pewną firmą z branży tytoniowej (aktualnie ten kontrakt jest niewielki). Realny ranking jest nieznany, to jedynie szacunki.
Od 2022 roku można zaobserwować, że na początku roku jest bardzo niewiele odejść sponsorów z zespołów F1. Podobnie jest w 2024 roku. Zespoły w większości dopiero będą ogłaszały nowych partnerów, więc finansowo sytuacja ekip F1 pozostaje bardzo dobra.
Red Bull
Na stronie tego zespołu nie doszło do żadnych zmian wśród sponsorów w momencie przygotowania artykułu. Red Bull w ostatnich latach pozyskał mnóstwo sponsorów, w tym tytularnego partnera Oracle. W trakcie 2023 roku Christian Horner mówił, że wyczerpali miejsce na reklamy sponsorów na bolidzie, mieli komplet zakładanych parterów. Na niezaktualizowanej liście na początku 2024 roku są logotypy 42 partnerów.
Mercedes
Mercedes wraz z końcem 2023 roku stracił wsparcie firm fastly, Monster Energy i Pure Storage. Cała trójka to byli ich niewielcy partnerzy pod względem wkładu finansowego. Jedynie utrata Monstera będzie widoczna, bo to jest znana firma, która była z tym zespołem związana od ponad dziesięciu lat. Monster pozostanie jednak osobistym sponsorem Hamiltona, więc ich logo może pojawić się na jego kasku. Pod sam koniec 2023 roku Mercedes ogłosił umowy z firmami WhatsApp i SAP, które mają obowiązywać na kilka kolejnych sezonów. Więc pod względem finansowym prawdopodobnie wyjdą na zero lub nawet nieco zyskają na tych roszadach. Mercedes stał się zespołem samowystarczalnym, właściciele nie dokładają do budżetu. Zespół utrzymuje się jedynie dzięki wpłatom od sponsorów i od Liberty Media, przynosi również zyski. Mercedes ma sporo miejsc dla potencjalnych sponsorów, ale stawiają wysokie wymagania finansowe, dlatego liczba partnerów jest stosunkowo mała, na początku stycznia 2024 roku mają 25 partnerów.
Ferrari
W Ferrari doszło do kilku roszad wśród sponsorów na początku roku. Najważniejsza dotyczy firmy Puma, która awansowała z pozycji niewielkiego partnera technicznego do grona czterech głównych sponsorów zespołu, możemy oczekiwać znacznie szerszej promocji tej marki. Roszad na liście było więcej, prawdopodobnie ma to związek z wartościami aktualnych umów. Ferrari utraciło czterech partnerów: Bang & Olufsen, Frecciarossa i Estrella Galicia 0,0. To były niewielkie umowy, jedynie producent piwa z Hiszpanii był bardziej widoczny na bolidzie. Ferrari na początku 2024 roku ma 35 partnerów.
McLaren
McLaren jest liderem pod względem liczby partnerów zespołu Formuły 1 w obecnej stawce. McLaren prowadzi kilka zespołów w innych seriach wyścigowych, które mają własnych partnerów, ale najczęściej pokrywają się one z tymi z F1. McLaren często ogłasza nowego sponsora podając w jakich seriach wyścigowych będzie z nimi obecny. Wraz z końca 2023 roku z zespołu odeszli tylko Tezos i Sparco. McLaren na początku stycznia rozpoczął już ogłaszanie nowych umów, do zespołu dołączyli Estrella Galicia 0,0 (z Ferrari) i Alpinestars. Pod koniec 2023 roku ogłosili umowę z Monster Energy (z Mercedesa). Doszło również do pewnych roszad na liście, zwolniło się miejsce dla nowego ważnego sponsora, pewnie dopiero go ogłoszą. McLaren w połowie stycznia ma 47 partnerów wymienionych na swojej stronie internetowej.
Aston Martin
W Astonie Martinie doszło do ważnej zmiany ogłoszonej jeszcze w 2023 roku, czyli firma Cognizant przestała być sponsorem tytularnym, zeszła do poziomu zwykłego sponsora. Od 2024 roku jedynym sponsorem tytularnym jest Aramco, podpisali nową umowę. Miały miejsce spore roszady na liście partnerów dotyczących ich kolejności. Z końcem 2023 roku z zespołu odeszło pięciu partnerów: Peroni, Socios, Alpinestars, ebb3 i Pelmark. Pozyskali za to wsparcie firmy stichd. Aston Martin na początku 2024 roku ma 29 partnerów.
Alpine
Zespół Alpine zwykle później aktualizował listy partnerów, ale tym razem w połowie stycznia dokonali porządków. Alpine utraciło wsparcie trzech firm: Bell & Ross, Elysium i KX. Z tego grona jedynie Bell & Ross było sponsorem, ale z niewielką umową. Ogółem straty w Alpine są więc bardzo małe. Alpine na początku 2024 roku ma 32 partnerów.
Williams
Williams wraz z końcem 2023 roku utracił wsparcie aż ośmiu partnerów: Acronis, Financial Times, Dtex, OMP, PPG, Zeiss, Umbro i Bremont. W to miejsce pozyskali już firmę Puma, impreza na otwarcie sezonu będzie w sklepie Pumy w Nowym Jorku. Wśród tych ośmiu firm dominują mali sponsorzy oraz partnerzy techniczni, żaden duży sponsor nie odszedł. W przypadku Williams od kilku miesięcy plotkuje się o sponsorze tytularnym, którego mają mieć od 2024 roku. Mają mało partnerów i dobre wyniki sportowe, więc powinni kilku sponsorów zyskać w kolejnych tygodniach. Williams na początku 2024 roku ma 16 partnerów.
Visa Cash App RB – oficjalna nazwa od 24 stycznia
Juniorski / siostrzany zespół Red Bulla ma mieć w 2024 roku nową nazwę, a w niej jednego a nawet dwóch sponsorów tytularnych. Na razie nic nie ogłosili, jedynie usunęli ze strony internetowej starych partnerów. Zakończyli współpracę z pięcioma firmami: Flexbox, catawiki, GMG, Carl Friedrik i 3 Basso. Tylko pierwsza z nich była istotnym sponsorem. Polski Orlen został, podpisana z 2023 roku umowa obowiązuje również w tym sezonie. AlphaTauri RB na początku 2024 roku ma tylko 11 partnerów.
Według plotek sponsorem tytularnym zespołu będzie VISA, a drugim sponsorem tytularnym ma być CashApp. Zmiana nazwy i wizerunku zespołu ma doprowadzić do pozyskania większej liczby sponsorów, zobaczymy czy im się to uda.
Stake F1 Team Kick Sauber
Zespół należący do Saubera zmienił nazwę od 2024 roku, teraz będzie się ona opierała o dwóch sponsorów tytularnych Stake i Kick, który dołączyli do ekipy już rok wcześniej, ale teraz rozszerzyli umowy (szczegóły). Z zespołu odeszła za to Alfa Romeo. Na liście partnerów / sponsorów doszło do sporej liczby przetasowań, zespół wstrzymuje dalsze ogłoszenia przed prezentacją w nowej odsłonie, więc komunikaty o nowych sponsorach dopiero będą się pojawiać. Stake F1 Team na początku 2024 roku ma 40 partnerów, nieznacznie mniej niż pod koniec 2023 roku.
Haas
Najsłabszy w 2023 roku zespół Haas na początku 2024 roku pożegnał się z trzema niewielkimi partnerami: Haktec Markets, Open Sea i Safety Culture. Na liście doszło do jeszcze jednej zmiany bo firma Play’n Go awansowała do grona głównych sponsorów. Haas na początku 2024 roku ma tylko 13 partnerów (nie liczę firmy Haas, która też jest na liście). Sponsorów nie ma dużo, a wyniki sportowe były kiepskie, dlatego może być problem ze znalezienie wartościowych, nowych partnerów.
Podsumowanie
Sytuacja finansowa zespołów F1 utrzymuje się na bardzo dobrym poziomie. Większość stawki ma bardzo rozbudowane grona sponsorów i partnerów technicznych. Jedynie ekipy Williams, AlphaTauri i Haas radzą sobie gorzej. Liczę, że dwie pierwsze faktycznie przedstawią nowych sponsorów tytularnych w tym roku, bo to im bardzo pomoże. Haas powinien przynajmniej pozyskać kilku mniejszych partnerów.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: