Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu Formuły 1 z cyklu „Garść statystyk” po GP Abu Zabi 2017. Z ostatniego podsumowania w tym roku dowiecie się m.in. o wyrównaniu rekordu Schumachera, 50% skuteczności Vettela, najlepszej passie Alonso od trzech lat oraz o tym kto otrzymał dodatkowe nagrody za miniony sezon.
Valtteri Bottas po raz trzeci w sezonie oraz jednocześnie w karierze wygrał wyścig Formuły 1.
Valtteri Bottas po raz trzeci w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Valtteri Bottas zanotował czwarte Pole Position w karierze. Po raz pierwszy wywalczył dwa PP z rzędu.
Valtteri Bottas zanotował 22. podium w karierze.
Bottas po raz pierwszy w karierze zanotował hat-trick – Pole Position, zwycięstwo i najszybsze okrążenie w wyścigu.
Bottas zdobył punkty w 15. kolejnym wyścigu. Kolejny raz poprawił najlepszą passę w karierze.
Bottas pierwszy raz pokonał zespołowego partnera na mecie wyścigu F1 w Abu Zabi.
Lewis Hamilton zdobył punkty w każdym wyścigu sezonu 2017. To druga taka sytuacja w historii po sezonie 2002, gdy Michael Schumacher również punktował w każdym wyścigu. Schumacher w 2002 roku nie tylko zawsze punktował, ale i ukończył każdy wyścig na podium. Porównanie tych wyników jest trudne, bo w 2002 roku było 17 wyścigów, a w 2017 wyścigów 20. Z drugiej strony w 2002 roku punkty przyznawano tylko sześciu kierowcom.
Lewis Hamilton zdobył punkty w 25. kolejnym wyścigu F1 i wyszedł na samodzielne drugie miejsce w tym zestawieniu. Lepszy od niego jest tylko Kimi Raikkonen – 27 kolejnych wyścigów z punktami.
Lewis Hamilton dwukrotnie (2015 i 2017 rok) zdobył tytuł mistrzowski przed ostatnim wyścigiem sezonu. We wszystkich kolejnych sesjach kwalifikacyjnych raz wyścigach w tych sezonach przegrywał z zespołowym partnerem.
Hamilton zanotował 117. podium w karierze. Brakuje mu jeszcze 38. podiów do rekordu Michaela Schumachera.
Hamilton tylko raz (2013 rok) na dziewięć wyścigów nie zakwalifikował się do GP Abu Zabi z pierwszego rzędu.
Hamilton i Vettel mają po trzy zwycięstwa i sześć miejsc na podium w GP Abu Zabi. To najbardziej utytułowani kierowcy w tym wyścigu.
Sebastian Vettel zanotował 99. podium w karierze w Formule 1. Więcej miejsc na podium w F1 wywalczyli tylko Michael Schumacher (155), Lewis Hamilton (117) oraz Alain Prost (106). Dla Vettela był to 198. wyścig w karierze, więc ma 50% skuteczność w kończeniu ich na podium.
Vettel, Bottas i Hamilton zakończyli sezon mając po 13 miejsc na podium.
Kimi Raikkonen po raz pierwszy przegrał w kwalifikacjach z zespołowym partnerem w Abu Zabi.
Sergio Perez w 2017 roku ani razu nie stał na podium. Zdarzyło mu się to pierwszy raz w czterech sezonach w zespole Force India
Esteban Ocon to jedyny etatowy kierowca w stawce, który w tym sezonie nie otrzymał żadnej kary.
Fernando Alonso pierwszy raz od momentu dołączenia do zespołu McLarena-Honda w 2015 roku zdobył punkty w trzech kolejnych wyścigach.
Felipe Massa zawsze zdobywa punkty w wyścigu w Abu Zabi.
Felipe Massa zakończył karierę po przejechaniu 269. wyścigów. To szósty wynik w historii Formuły 1. Massa rozpoczął karierę w Sauberze (52 wyścigi), kontynuował ją w Ferrari (139 wyścigów), a zakończył w Williamsie (78 wyścigów).
Brendon Hartley ma na koncie cztery wyścigi w F1. Do każdego z nich ruszał mając nałożone kary przesunięcia na starcie za nadprogramowe elementy jednostki napędowej.
Tylko Marcus Ericsson spośród etatowych kierowców nie zdobył w ogóle punktów w sezonie 2017. Szwed ostatnie punkty wywalczył w GP Włoch 2015.
Daniel Ricciardo nigdy nie stał na podium w Abu Zabi, a w swojej karierze zdobył podia w 14. różnych Grand Prix.
Od 2015 roku ostatni wyścig sezonu wygrywają partnerzy zespołowi kierowcy, który w danym roku został mistrzem świata.
Po raz piąty w historii F1 w jednym sezonie tylko siedmiu kierowców stanęło na podium. To najniższy tego typu wynik w historii. Pozostałe sezony, gdy było tylko siedmiu kierowców na podium to 2011, 2002, 2000 i 1992 rok.
Mercedes zanotował 40. dublet w Formule 1. Przed nimi jest Ferrari (83) oraz McLaren (47).
Po raz setny w historii co najmniej jeden kierowca zespołu Mercedes stał na podium po wyścigu F1.
Kierowcy Mercedesa po raz 50. zajęli cały pierwszy rząd na starcie. Mercedes zajmuje drugie miejsce w tym zestawieniu. Liderem są zespoły McLaren i Williams, które zajęły cały pierwszy rząd po 62 razy.
Mercedes po raz czwarty z rzędu miał obu kierowców w pierwszym rzędzie w Abu Zabi. To ich jedyna taka dominacja w kwalifikacjach w jednym Grand Prix od początku sezonu 2014.
Mercedes zanotował czwarte zwycięstwo z rzędu w Abu Zabi.
Trzeci rok z rzędu Mercedes zanotował dublet w Abu Zabi.
Zespół Ferrari wygrał wyścigi F1 na 46. różnych torach, ale nigdy na obiekcie Yas Marina w Abu Zabi.
Poza pierwszym wyścigiem w Abu Zabi w 2009 roku, Ferrari zawsze punktuje w nim dwoma samochodami.
W 2017 roku zespół Red Bulla korzystający z samochodu RB13 zanotował 13 miejsc na podium oraz 13 nieukończonych wyścigów.
Po raz ostatni zawodnik fabrycznego zespołu Renault ustawił się na starcie z pierwszego rzędu 150 wyścigów temu. Był nim Robert Kubica w GP Monaco 2010.
Kierowcy tylko czterech zespołów zdobyli podia w 2017 roku, to najniższy wynik od sezonu 2013.
Silnik Mercedesa zdobył punkty w 175. kolejnym wyścigu. To druga passa w historii za Fordem – 228 wyścigów z punktami w latach 1967-1983. Żaden kierowca z silnikiem Mercedesa nie zdobył punktów po raz ostatni w GP Japonii 2008.
Koniec współpracy McLarena z Hondą
Zakończyła się trzyletnia współpraca McLarena z Hondą. W tym czasie zespół zdobył łącznie mniej punktów niż w 2014 roku, który był uważany wtedy za nieudany. W ostatnich trzech sezonach McLaren punktował 31 razy (na 120 startów), a najlepszym miejscem na mecie była trzykrotnie piąta pozycja. Kierowcy zespołu wycofali się lub nie wystartowali do wyścigów 43 razy. Łączna suma kar za nadprogramowe elementy jednostki napędowej nałożonych na kierowców wyniosła 845 miejsc.
Dodatkowe nagrody za sezon 2017
Hamilton wygrał w tym roku nagrodę DHL Fastest Lap Award przyznawaną dla kierowcy, który najwięcej razy w trakcie sezonu wykręci najszybsze okrążenie podczas wyścigu. To jego trzecia taka nagroda. Hamilton tym samym dogonił Sebastiana Vettela na czele klasyfikacji zdobywców tego wyróżnienia. DHL Fastest Lap Award po raz pierwszy przyznano w 2007 roku. Hamilton w tym roku siedem razy wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigach.
Hamilton już wcześniej zapewnił sobie nagrodę The Pole Position Trophy, przyznawaną za największą liczbę PP w sezonie. Ta nagroda została wprowadzona w 2014 roku. Pierwszym jej zwycięzca był Nico Rosberg, a od 2015 roku wygrywa tylko Hamilton. Brytyjczyk w tym roku 11 razy wygrał kwalifikacje.
Mercedes wygrał tegoroczną nagrodę DHL Fastest Pit Stop Award przyznawaną za najszybsze pit-stopy podczas całego sezonu. Ta nagroda została wprowadzona w 2015 roku, a poprzedni zwycięzcy to Ferrari i Williams. Od 2017 roku zmieniono punktację prowadzącą do wyłonienia zwycięzcy.
Najszybsze okrążenie
Valtteri Bottas przejechał najszybsze okrążenie w historii toru Yas Marina w Abu Zabi. Bottas podczas kwalifikacji osiągnął czas 1:36,231. Dotychczasowy rekord wynosił 1:38,434 i został ustanowiony w 2011 roku przez Lewisa Hamiltona. W sezonie 2017 udało się przejechać najszybsze okrążenia w historii na wszystkich torach z wyjątkiem Monzy. Samochody w 2018 roku powinny być jeszcze szybsze, dlatego osiągnięte w tym sezonie rekordy prawdopodobnie będą mieć krótki żywot.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: