Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Chin 2019. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców i zespołów. Wyjaśniłem także czy faktycznie był to tysięczny wyścig oraz wspomniałem informacje o frekwencji na torze oraz oglądalności telewizyjnej.
Statystyki związane z Lewisem Hamiltonem
Lewis Hamilton wygrał drugi wyścig F1 w tym sezonie, szósty w Chinach oraz 75. w karierze.
Hamilton po raz 15. w karierze wygrał wyścig F1 prowadząc w nim od startu do mety. Wyrównał w ten sposób wynik Sebastiana Vettela. Przed nimi w tej klasyfikacji jest tylko Ayrton Senna, który 19 razy w taki dominujący sposób wygrywał wyścigi F1.
Hamilton wygrał szósty raz w Chinach. Obecnie ma na swoim koncie po sześć zwycięstw w wyścigach o GP Chin, Kanady i Węgier. Rekordem F1 jest osiem zwycięstw Michaela Schumachera w GP Francji na torze Magny-Cours.
Hamilton wygrał wyścig F1 numer 900 (Bahrajn 2014) oraz 1000 (Chiny 2019). Jest pierwszym zawodnikiem, który wygrał dwa jubileuszowe wyścigi F1.
Hamilton zanotował 137. podium w karierze.
Hamilton przekroczył barierę 4 000 okrążeń na prowadzeniu w wyścigach F1. Obecnie ma na koncie 4 041 okrążeń przejechanych na prowadzeniu przez cała karierę. Przed nim w tym zestawieniu jest tylko Michael Schumacher – 5 111 kółek na prowadzeniu.
Hamilton jest rekordzistą GP Chin pod względem liczby zwycięstw, podiów, najszybszych okrążeń w wyścigach, Pole Position, okrążeń na prowadzeniu i zdobytych punktów.
Podsumowanie osiągnięć pozostałych kierowców
Valtteri Bottas wywalczył swoje pierwsze Pole Position w tym sezonie, pierwsze w Chinach, a także siódme w karierze.
Bottas po raz pierwszy od GP Rosji 2018 wygrał kwalifikacje z Hamiltonem.
Bottas zanotował 33. podium w karierze.
Sebastian Vettel zanotował pierwsze podium w tym sezonie i 112. w karierze.
Vettel zdobywa co najmniej jedno podium w dwunastu kolejnych sezonach. Tylko pięciu innych kierowców miało podobną lub dłuższą passę.
Vettel ukończył i zdobył punkty w każdym wyścigu o GP Chin do którego wystartował. Passa 13. kolejnych punktowanych wyścigów to rekord tego obiektu.
Pierre Gasly po raz pierwszy w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu F1.
Gasly po raz pierwszy awansował do Q3 w kwalifikacjach za kierownicą bolidu Red Bulla.
Daniel Ricciardo po raz pierwszy awansował do Q3 w kwalifikacjach i zdobył punkty w wyścigu za kierownicą bolidu Renault.
Ricciardo zbliża się do 1 000 punktów zdobytych w Formule 1, obecnie ma ich na koncie 992.
Sergio Perez zanotował swój najlepszy wynik w Chinach w karierze – ósme miejsce na mecie.
Kimi Raikkonen po raz pierwszy od GP Węgier 2016 nie awansował do Q3 w kwalifikacjach. Jego passa kolejnych awansów do trzeciego segmentu czasówki trwała 53 kolejne sesje kwalifikacyjne i była najdłuższa w obecnej Formule 1.
Alexander Albon zdobył punkty w drugim kolejnym wyścigu.
Romain Grosjean został po raz pierwszy w tym roku sklasyfikowany w wynikach wyścigu, a więc jest już uwzględniany w oficjalnej klasyfikacji generalnej kierowców.
Lance Stroll siedem razy z rzędu odpadał w kwalifikacjach już w Q1. To najdłuższa taka passa w obecnej Formule 1.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Mercedes rozpoczął sezon od trzech dubletów. Poprzednim zespołem, który tak zdominował początek sezonu był Williamsa w 1992 roku. Żaden zespół nigdy nie miał czterech dubletów na początku sezonu, więc Mercedes ma szansę na nowy rekord.
Mercedes zanotował 47 dublet w swojej historii. Wyrównali wynik zajmującego drugie miejsce w tej klasyfikacji McLarena. Daleko z przodu z 83. dubletami jest Ferrari.
Mercedes zanotował dublet w kwalifikacjach i w wyścigu zarówno podczas wyścigu numer 900 (Bahrajn 2014) oraz 1000 (Chiny 2019).
Mercedes po raz 59. w całości zajął pierwszy rząd na starcie. Przed nimi w tym zestawieniu są tylko trzy zespoły, które w swojej historii po 62 razy w całości zajmowały pierwszy rząd: Williams, McLaren i Ferrari. Ta statystyka jest myląca, bo dawniej w pierwszym rzędzie ustawiały się trzy bolidy, a nie dwa jak obecnie. Mercedes 61 razy w historii miał dwa bolidy na dwóch pierwszych polach startowych, ale dwukrotnie nie gwarantowało im to całego pierwszego rzędu. Stąd różnice w liczbach i statystykach.
Zespół Toro Rosso wziął udział w 250 wyścigu F1. Ten zespół rozpoczął starty w F1 na początku sezonu 2006. Ich poprzednikiem było Minardi.
Zespół Racing Point jest kolejnym wcieleniem stajni, która pierwotnie zadebiutowała w Formule 1 w 1991 roku pod nazwą Jordan Grand Prix. Gdyby ten zespół cały czas funkcjonował jako Jordan, to w GP Chin 2019 świętowałby start numer 500 w wyścigu F1. Jordan w latach 1991 – 2005 wystartował w 250 wyścigach. Następnie doszło do kilku transakcji sprzedaży i następujących w ich wyniku zmian nazwy. Kolejne wcielenia tej stajni (Midland, Spyker, Force India oraz Racing Point) mają łącznie na koncie 250 startów w Formule 1.
Co najmniej jeden kierowca w bolidzie z silnikiem Mercedesa zdobył punkty w 199. kolejnym wyścigu. Ta passa rozpoczęła się podczas GP Chin 2008.
Pozostałe ciekawostki
Bottas i Hamilton zanotowali 11. dublet jako zespołowi partnerzy w Mercedesie.
GP Chin 2019 było 1000. wyścigiem zaliczanym do mistrzostw świata F1.
Ferrari jest najbardziej utytułowanym zespołem F1, który wystartował w niemal wszystkich wyścigach, ale nie udało się im wygrać nigdy jubileuszowego wyścigu. Za jubileuszowy uznaję wyścigi numer 100, 200 itd. Ferrari jest za to jedynym zespołem, który wystartował w każdym z tych wyścigów.
Drugi raz w historii F1 (GP Singapuru 2011) kierowcy pięciu zespołów ustawili się parami na pierwszych pięciu liniach startowych.
Do tej pory rozegrano 16 wyścigów o GP Chin. Najszybsze okrążenie w ich trakcie wykręciło 13. zawodników. Czterokrotnie takie kółko wykręcił Hamilton, a 12. innych zawodników ma na swoim koncie po jednym takim osiągnięciu.
1000 czy nie 1000?
Formuła 1 od dłuższego czasu prowadziła odliczanie i podczas GP Chin 2019 mieliśmy wyścig numer 1000. Ten wyścig był promowany jako 1000. w historii F1. Jeśli dokładnie wejrzymy w stare zestawienia, to okaże się, że był to wyścig numer 1000 zaliczany do klasyfikacji mistrzostw świata kierowców. Nie był to wyścig numer 1000 Formuły 1, bo przez dwa sezony w latach 50-tych w mistrzostwach brały udział bolidy klasy F2. Nie był to także wyścig Grand Prix numer 1000, bo w latach 50-tych do mistrzostw świata wliczano wyścigi Indy500, które nie miały statusu Grand Prix.
W Chinach nie było wielkiej celebracji z okazji jubileuszu, bo nie było to dobre miejsce na taką okazję. F1 planowała pokazowe przejazdy kilku starych bolidów, ale ostatecznie jeździł tylko jeden, bo inne nie dotarły. Jeżeli tor Silverstone podpisze nową umowę, to zapowiada się prawdziwa celebracja na GP Wielkiej Brytanii 2020, czyli na 70-lecie mistrzostw świata Formuły 1.
Czasy okrążeń
Nie udało się pobić żadnego rekordu czasu okrążenia na torze w Szanghaju. Valtteri Bottas wygrał kwalifikacje z czasem 1:31,547. Najszybsze okrążenie w historii toru Shanghai International Circuit przejechał Sebastian Vettel w zeszłorocznych kwalifikacjach – 1:31,095.
Pierre Gasly wykręcił najszybsze okrążenie podczas GP Chin 2019 – 1:34,742. To wynik o około 2,5 sekundy słabszy niż rekord tego toru, który od 2004 roku należy do Michaela Schumachera – 1:32,238.
Frekwencja na GP Chin 2019
Niedzielny wyścig na trybunach toru w Szanghaju śledził komplet 60 000 kibiców. Jak poinformował Yang Yibin z firmy Juss Event, która jest organizatorem wyścigu bilety zostały sprzedane z dwumiesięcznym wyprzedzeniem. Około 10% biletów zostało zakupionych przez kibiców z zagranicy (Źródło).
Tor w Szanghaju początkowo mieścił aż 200 000 kibiców. Frekwencja weekendowa podczas pierwszego wyścigu w 2004 roku wyniosła 260 000 osób. W kolejnych latach całkowicie zlikwidowano kilka trybun (z uwagi na oszczędności oraz zapadanie się gruntu), a duża trybuna wokół ślimaka prowadzącego na główną prostą od 2005 roku służy jako miejsce na reklamę. Przesadzono z rozmachem przy budowie tego obiektu.
Oglądalność GP Chin 2019 w Polsce
Oglądalność wyścigu o GP Chin w dwóch polskich telewizjach była słabsza niż GP Bahrajnu. Nie ma w tym nic zaskakującego, bo pora rozgrywania wyścigu dla widzów była gorsza. W Eleven Sports 1 wyścig oglądało średnio 260 000 widzów, a w TVP Sport studio wraz z połową wyścigu oglądało średnio 238 000 osób. Łącznie daje to oglądalność na poziomie 498 000 widzów. W przypadku GP Bahrajnu łączny wynik był o ponad 200 000 widzów lepszy. Zobaczymy jak będzie w kolejnych weekendach, gdzie wyścigi będą rozgrywane o standardowych porach. Dotychczasowe rezultaty w tym sezonie mimo jazdy Roberta Kubicy i idącego za tym o wiele większego zainteresowania mają mniej widzów niż w 2013 roku w Polsacie, gdy Polaka nie było w F1.
GP CHIN
1 trening – 4 tys
2 trening – 12 tys
3 trening – 8 tys
kwalifikacje – 117 tys
wyścig – 260 tysTVP Sport (studio + połowa wyścigu) 238 tys
— Mariusz Wójcicki (@m_wojcicki) 15 kwietnia 2019
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: