Analiza raportu finansowego Williamsa za 2019 rok pozwala z dużą dokładnością określić wpłaty od głównych sponsorów w tym od PKN Orlen. Kwota, którą Orlen zapłacił Williamsowi w 2019 roku za sponsoring była ogromna.
Przypominam, że PKN Orlen był w 2019 roku jednym z głównych sponsorów zespołu Williams startującego w Formule 1. Polski koncern podpisał wtedy umowę na sezon 2019 z opcją przedłużenia. Reklamy polskiej firmy były obecne w kilku miejscach na bolidach zespołu, a dzięki temu kierowcą został Robert Kubica. Według medialnych doniesień ta umowa była warta 40-50 mln złotych czyli 10-12 mln euro za rok. PKN Orlen zakończył swoją współpracę z Williamsem po zakończeniu 2019 roku, a w bieżącym sezonie jest tytularnym sponsorem zespołu Alfa Romeo Racing Orlen w F1 oraz Orlen Team ART w DTM kontynuując w ten sposób współpracę z Robertem Kubicą.
Analizując raport finansowy grupy Williams za 2019 rok można z dużą dokładnością poznać konkretne kwoty jakie ten zespół otrzymywał od swoich głównych sponsorów. Zespoły F1 ukrywają takie informacje, ale Williams jako firma notowana na giełdzie musi zdradzać więcej szczegółów. W raporcie za 2019 rok podali ile procent ich podstawowych przychodów z Formuły 1 zapewniali trzej najwięksi komercyjni partnerzy czyli sponsorzy. Te wartości są zaokrąglone do pełnych procentów. Dlatego nie są one w pełni dokładne (12% to może być 11,51% jak również 12,49%). Czytając ten artykuł bierzcie pod uwagę, że nie są to kwoty w pełni dokładne i są podane w przybliżeniu.
Najwięksi sponsorzy Williamsa w 2019 roku
W 2019 roku podstawowe przychody Williamsa z działalności w Formule 1 wyniosły 95,4 mln funtów. Trzej najwięksi partnerzy komercyjni odpowiadali w przybliżeniu za 15%, 14% oraz 12% tej kwoty. Te wartości przekładają się na następujące kwoty: 14,3 mln funtów, 13,4 mln funtów oraz 11,5 mln funtów.
W 2019 roku głównym sponsorem zespołu była firma ROKiT, która zajęła miejsce po Martini jako partner tytularny. Jak wynika z tych obliczeń, to ROKiT zapewnił zespołowi 14,3 mln funtów, czyli mniej niż wcześniej za ten sam przywilej płaciło Martini. Kwota ta jest również nieco niższa od medialnych doniesień, według których ROKiT zapłacił 20 mln dolarów (w dolarach kwota z raportu to 17,5 mln) w poprzednim roku. Drugim co do wartości sponsorem Williamsa w 2019 roku była Rexona (koncern Unilever). To był ostatni rok pięcioletniej umowy, która została podpisana w czasie gdy zespół był trzecią siłą w stawce w sezonie 2014, dlatego był to wysoki kontrakt. W 2019 roku zespół otrzymał z tego tytułu 13,4 mln funtów.
Trzecim co do wartości sponsorem Williamsa w 2019 roku był polski koncern PKN Orlen. Polska firma jak wynika z tych danych zapłaciła 11,5 mln funtów. W przeliczeniu według obecnego kursu jest to 12,7 mln euro lub 56,5 mln złotych. Jak widać jest to kwota przekraczająca medialne doniesienia. Tutaj trzeba jednak zaznaczyć, że kursy walut podlegały przez ostatnie 1,5 roku znaczącym wahaniom i nie wiemy według jakiego kursu były dokonywane wpłaty. Jednocześnie można bezpiecznie założyć, że wartość tej umowy przekraczała 50 mln złotych.
Najwięksi sponsorzy Williamsa w 2018 roku
W 2018 roku podstawowe przychody Williamsa z działalności w Formule 1 wyniosły 130,7 mln funtów. Trzej najwięksi partnerzy komercyjni odpowiadali w przybliżeniu za 31%, 13% oraz 10% tej kwoty. Te wartości przekładają się na następujące kwoty: 40,5 mln funtów, 17,0 mln funtów oraz 13,1 mln funtów.
W 2018 roku głównym sponsorem Williamsa był Lawrence Stroll i to on zapewnił zespołowi 40,5 mln funtów. Stroll przedwcześnie rozwiązał umowę po sezonie 2018 i zapłacił 8 mln funtów odszkodowania o czym wspomina raport finansowy z 2018 roku. Dlatego realna kwota jaką on zapewnił zespołowi w 2018 roku w ramach sponsoringu to 32,5 mln funtów. Jak na standardy Formuły są to ogromne pieniądze. Kanadyjski miliarder sam nie pokrywał całości. On miał wykupioną powierzchnię reklamową, którą mógł odsprzedać. W ten sposób na bolidach zespołu można było zobaczyć reklamy firm: Canada Life, JCB, Bombardier oraz Financial.org, a ich wpłaty rekompensowały część wydatków Kanadyjczyka. Stroll z własnej kieszeni wydawał więc mniej pieniędzy.
Williams w 2018 roku otrzymał 17 mln funtów prawdopodobnie od ówczesnego sponsora tytularnego – Martini. Ostatni z trzech głównych sponsorów zapłacił 13,1 mln funtów. Tutaj nie mam pewności czy była to Rexona czy SMP Bank. Biorąc pod uwagę kwoty z raportu za 2019 rok, uważam, że to była Rexona, bo w tamtym raporcie pojawia się podobna wartość. Jeżeli to prawda, to SMP było pod względem wartości swojej umowy na czwartym miejscu. Koszt startów Siergieja Sirotkina w 2018 roku był więc niższy niż 13,1 mln funtów, ale trudno oszacować konkretną kwotę, bo raport wspomina tylko o partnerach zapewniających ponad 10% przychodów.
Podsumowanie
Williams zdecydowanie pogorszył swoją sytuację finansową w 2019 roku i było to spowodowane w większości przez odejście Lawrence’a Strolla. Utrata tego wsparcia była kluczowa w wynikach finansowych. Udało się zastąpić pozostałych dwóch utraconych głównych partnerów (Martini i SMP Bank) umowami podobnej wartości od dwóch nowych partnerów (ROKiT oraz PKN Orlen). W 2020 roku sytuacja będzie gorsza, bo zespół rozwiązał umowę z firmą ROKiT i obecnie nie ma dla niej alternatywy. Wpływy od FOM za wyniki i udział w Formule 1 mimo utrzymania tej samej pozycji w klasyfikacji również spadną z uwagi na ogólnie niższy budżet Formuły 1.
PKN Orlen jak na polskie warunki podpisał ogromną umowę z Williamsem. Firma zyskała dzięki temu bardzo duży rozgłos w Polsce i na świecie. Najbardziej zależało im na zwiększeniu rozpoznawalności na rynkach zagranicznych oraz pozyskaniu nowych kontaktów biznesowych, co zgodnie z tym co komunikują im się udało. Z drugiej strony pod względem sportowym była to nieudana współpraca, bo dołączyli do zespołu podczas ich najsłabszego sezonu. Orlen w 2020 roku kontynuuje sponsoring Roberta Kubicy w Formule 1. Biorąc pod uwagę, że zostali sponsorem tytularnym zespołu Alfa Romeo Racing Orlen oraz mają na bolidach tej stajni bardzo dużo logotypów, to wartość tej umowy może być nawet większa niż w 2019 roku. Dodatkowo obecność w serii DTM to kolejny koszt liczony w milionach złotych.
P.S. Zdaję sobie sprawę, że na Reddicie jeden z użytkowników opublikował podobne zestawienie na podstawie danych z raportu finansowego Williamsa, ale nie jest ono dokładne, bo nie wziął pod uwagę odszkodowania Strolla oraz pomylił kolejność sponsorów.
Więcej artykułów na temat wyników finansowych różnych zespołów F1 oraz zagadnień związanych z ich finansami znajdziecie pod tagiem Budżet.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: