W tym tygodniu odbędzie się premiera gry F1 2021. Miałem okazję w nią już pograć i sprawdzić większość trybów oraz opcji, a więc zapraszam na pierwsze wrażenia z gry F1 2021.
Dzięki uprzejmości EA Polska mogłem grać przedpremierowo w F1 2021. Dostęp był przedpremierowy, a jak pewnie większość z was wie obecnie czasy są takie, że gry dostają na premierę spore aktualizacje poprawiające błędy. Ja przez kilka dni grałem w wersję 1.02, a potem po ściągnięciu 10 GB aktualizacji w wersję 1.03. Dostałem rozpiskę jakie są znane błędy, a także co przed premierą zostanie zmienione lub zaktualizowane, więc oczywiście te sprawy pomijam w poniższym podsumowaniu.
To są pierwsze wrażenia, które powstały po kilkunastu godzinach z grą. Pokrótce omówię rzeczy na które zwróciłem uwagę i które sprawdziłem. Pełna recenzja pojawi się na blogu za kilkanaście dni.
Na czym i jak grałem?
Ja nigdy nie ukrywam, że jestem niedzielnym graczem w gry wyścigowe. Nie gram na kierownicy, nie mam żadnego dodatkowego sprzętu. Gram na padzie i traktuję gry z serii F1 jak wszystkie inne. W F1 2021 grałem pierwszy raz na nowym Xboxie Series X. Różnica w porównaniu do poprzedniego jest bardzo duża. Wszystko wczytuje się niemal od razu, nie trzeba w ogóle czekać. Nie gram na najłatwiejszych, ale też nie na najtrudniejszych ustawieniach. W tym roku podniosłem sobie poprzeczkę w ten sposób, że przeciwnicy mają poziom 50 na 100, dawniej miałem ich niżej. Dlatego moje opinie o grze są napisane z perspektywy niedzielnego gracza, a jak chcecie opinię z perspektywy profesjonalistów, to polecam recenzje innych osób.
Oprawa graficzna gry
F1 2021 jest oparta o ten sam silnik graniczny co poprzednia edycja. Gra w wielu względach wygląda bliźniaczo podobnie do poprzedniej edycji, jest ten sam wygląd menu, różnych opcji i torów co poprzedniej edycji gry. Ja osobiście nie widzę pod tym względem istotnej różnicy. Dla mnie bardzo korzystne było to, że grałem na lepszym sprzęcie, a więc w rozdzielczości 4k i na lepszym telewizorze. To naprawdę robi robotę. Gra nie odstaje pod względem graficznym od pojawiających się na rynku nowości, wciąż znakomicie wygląda jazda w deszczu. Wydaje mi się, że poprawiono filmy wprowadzające na poszczególne tory. Bardzo dobrze wyglądają filmowe przerywniki w trybie “Droga do sławy”.
Nowa kampania “Droga do sławy”
Główną nowością w grze jest kampania “Droga do sławy”. Można nazwać ją również trybem fabularnym. Ja w momencie publikacji tego podsumowania jestem w piątym rozdziale. Nie wiem ile będzie ich łącznie, ale cały tryb jak do tej pory dla mnie jest strzałem w dziesiątkę. Udało się w nim połączyć wyścigi wraz z wątkami fabularnymi. W tym trybie gra się początkowo Aidenem Jacksonem. To młody kierowca F2, który trafia do F1 (wybiera się jeden z pięciu zespołów), gdzie jego partnerem jest doświadczony Casper Akkerman. W stawce jest również Devon Butler, a poza tym są zwykli kierowcy F1. Fabułę rozpoczyna się od ostatniego wyścigu sezonu 2019 serii F2, potem jest sezon 2020 (ja jestem przy GP Meksyku) i pewnie dalej sezon 2021. Tryb ten polega na jeździe fragmentów wyścigów (kilka – kilkanaście okrążeń) podczas których trzeba wykonać założone cele. Jest wiele bardzo fajnie zrobionych przerywników filmowych pokazujących zarówno sytuacje na torze jak i rozmowy poza nim. Fabuła jest bardzo dobrze zarysowana i to dynamika między postaciami nadaje jej pozytywnego kierunku. Ja bym ten tryb nazwał połączeniem serialu Netflixa o F1 wraz z wyścigami. Casper Akkerman jest zdecydowanie wzorowanym na Kimim Raikkonenie.
To jest tryb, który moim zdaniem pozwoli grze trafić do szerszego grona odbiorców, dla których zwykłe jeżdżenie w kółko po torach jest nudne. Jeden rozdział trwa około 25-30 minut. Nie wiem ile ich dokładnie jest, bo nie sprawdzałem w Internecie spoilerów.
Jakie są wrażenia z jazdy?
W ostatnich latach zawsze zaczynam zabawę w kolejne odsłony gier z tej serii od próby czasowej na torze w Austrii. W tym roku mój pierwszy przejazd był bezbłędny, ale niezbyt szybki. Nie zauważyłem istotnych różnic w prowadzeniu się samochodów w stosunku do poprzedniej edycji. Być może są one większe, gdy są wyłączone wszystkie asysty i gra na kierownicy. Z mojej perspektywy wszystko jest tak samo, mam problemy w tych samych zakrętach w których miałem, a samochody prowadzą się bliźniaczo podobnie.
Jakie są tryby gry w F1 2021?
W grze jest wiele trybów rozgrywki. W tym roku najbardziej jest promowana jest kampania fabularna “Droga do sławy”. Poza tym jest dostępna zwykła kampania, kampania „Mój zespół” w której poza jazdą na torze trzeba też zarządzać zespołem. Nowością jest kariera dwuosobowa w której można grać ze znajomym kooperacyjnie lub rywalizować. Można grać także we dwie osoby na podzielonym ekranie. Bez zmian dostępna jest możliwość gry w wybrane Grand Prix oraz w próbę czasową.
Moim zdaniem pozytywnych modyfikacji doczekało się podejście do treningów w długiej karierze. Można je teraz symulować, jednocześnie wybierając programy treningowe, które mają zostać wykonane. Mają one różne prawdopodobieństwo pozytywnego wykonania, więc to od gracza zależy czy chce zarobić mniej punktów rozwojowych, czy zaryzykować aby mieć ich więcej. Programy treningowe doczekały się również pewnych modyfikacji. Dzięki tym zmianom zdobywa się ich więcej, a rozwój samochodu jest szybszy. Drzewko rozwojowe bolidu zostało mocno zmodyfikowane i już nie można nazywać go drzewkiem.
Nie sprawdzałem multiplayera, więc zupełnie na ten temat się teraz nie wypowiem. Początkowo w ogóle nie był od dla mnie dostępny, a na liście z czasami torów na których robiłem swoje okrążenia w ramach prób czasowych było po kilkanaście osób, więc nie byłoby nawet z kim grać. To jest coś co sprawdzę już po oficjalnej premierze.
Tory obecne w grze
W tym roku kalendarz Formuły 1 podlega regularnym zmianom, co oczywiście sprawia, że Codemasters ma bardzo trudne zadanie, aby w grze pojawiły się wszystkie tory. W grze w momencie premiery dostępne są niemal wszystkie obiekty z obecnego kalendarza F1 oraz takie które z tego kalendarza zostały usunięte (Australia, Chiny, Kanada, Singapur). Tory Imola we Włoszech, Algarve w Portugalii oraz będący w trakcie budowy uliczny obiekt w mieście Dżudda w Arabii Saudyjskiej zostaną dodane do gry w późniejszym terminie w formie aktualizacji. Nie podano szczegółów kiedy to się stanie. W grze nie znajdzie się za to tor w Turcji, który awaryjnie znalazł się kalendarzu na sezon 2021.
Tor pod Barceloną został w tym roku zmodyfikowany, zmieniono zakręt w nim numer 10. W grze nie zostało to ujęte, być może pojawi się w jednej z aktualizacji, bo jest to zmiana którą na prawdziwym torze wprowadzono w styczniu, a więc mieli dużo czasu na przygotowania. Nie spodziewam się za to, aby uwzględnili modyfikacje układu torów w Australii i w Abu Zabi, bo to są zmiany zdecydowanie świeższe.
Jestem rozczarowany, że nie dodano zewnętrznej nitki toru w Bahrajnie, która pojawiła się w zeszłorocznym sezonie F1. Dawniej w grze była inna, krótka wersja toru w Bahrajnie, więc powinni być w stanie to zrobić. W F1 2021 nie ma również krótkich wersji torów Silverstone, Suzuka i USA, które były dostępne w poprzednich edycjach. W grze F1 2021 nie ma także toru ulicznego w Hanoi, który Codemasters przygotowało rok temu, ale cały projekt GP Wietnamu upadł, więc możliwe że będziemy znać ten obiekt tylko z tej jednej edycji oficjalnej serii gier F1.
Brak historycznych samochodów
W poprzednich edycjach gry były dostępne historyczne samochody, których liczba stopniowo rosła z roku na rok i łącznie było ich kilkanaście. W grze F1 2021 one zniknęły całkowicie. Jak udało mi się przeczytać w Internecie, jest to zamierzony ruch twórców gry, którzy w 2021 roku postawili na inne tryby gry. W momencie premiery dostępne są aktualne samochody z F1 i zeszłoroczne z F2.
Wersja zwykła czy Deluxe?
Gra jest sprzedawana w dwóch wersjach: zwykłej i Deluxe. Droższa wersja Deluxe ma kilka cyfrowych dodatków, które moim zdaniem nie są warte zapłaty dodatkowych pieniędzy. Jest w niej siedmiu historycznych kierowców, których można zatrudnić w trybie „Mój zespół”, ale to tak naprawdę nie robi to żadnej różnicy, poza tym trzeba w ten tryb trochę pograć, aby mieć pieniądze na transfer takiego kierowcy. Poza tym jest w niej kilka dodatków do personalizacji, 18 000 PitCoinów oraz trzy dni wcześniejszego dostępu do gry.
Premiera F1 2021
Premiera gry F1 2021 w wersji na PS5, Xbox Series X|S, PS4, Xbox One i PC za pośrednictwem Steam odbędzie się 16 lipca 2021 roku. Osoby, które zakupiły wersję Deluxe mogą grać od 13 lipca.
Więcej o grach, głównie tych poświęconych Formule 1 znajdziecie w specjalnej kategorii na blogu pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: