Wszystko co trzeba wiedzieć o sprintach kwalifikacyjnych, które zadebiutują w Formule 1 w 2021 roku. Przebieg, regulamin i zasady sprintu kwalifikacyjnego w F1. Harmonogram weekendu, punktacja, zalety i wady sprintów kwalifikacyjnych.
Liberty Media chce coś zmienić i odświeżyć w Formule 1. Z tego powodu trzykrotnie w sezonie 2021 odbędą się sprinty kwalifikacyjne, które będą oznaczać mocno zmieniony harmonogram trzech weekendów wyścigowych. To jest organizowane w formie testu. Jeśli opinie o tej zmianie będą złe, to w kolejnych latach takich sprintów nie będzie. Jeśli opinie będą dobre, to w kolejnych latach kilka weekendów wyścigowych będzie organizowanych według innego harmonogramu razem ze sprintem kwalifikacyjnym. Ross Brawn sugerował w jednym z wywiadów, że w 2022 roku sześciokrotnie byłby organizowany sprint kwalifikacyjny. Docelowo Liberty Media chciałoby, aby one odbywały się kilka razy do roku, maksymalnie podczas połowy wyścigów. Dzięki temu pojawiło by się zróżnicowanie, a weekendy wyścigowe nie byłyby takie same.
Sprint kwalifikacyjny w F1 w 2021 roku odbędzie się podczas GP Wielkiej Brytanii, GP Włoch i GP Brazylii.
Za tym pomysłem stoją pieniądze od torów i telewizji
Formuła 1 dochodzi do ściany jeśli chodzi o własny rozwój. Kalendarza nie da się powiększać w nieskończoność, nie ma szans, aby wyścigów organizować więcej niż 25 w sezonie. Dla zespołów już 23 weekendy wyścigowe to za dużo. Kibice również nie są w stanie śledzić wszystkich zawodów uważnie, bo jest ich po prostu za dużo. Dlatego wymyślono sprinty kwalifikacyjne. Tory na których będą one organizowane zapłacą dodatkowe pieniądze. Na papierze wielu promotorów jest tym zainteresowanych, bo dzięki temu kwalifikacje będą przesunięte na piątek, a to powinno zwiększyć sprzedaż biletów. Na większości torów liczba kibiców w piątki na torze jest bardzo mała, bo treningi są nudne i kibice nie kupują biletów. Telewizje zyskają dodatkową, potencjalnie ciekawą sesję, którą obejrzy więcej ludzi niż trening, a więc Liberty Media będzie oczekiwać więcej pieniędzy w przyszłych kontraktach.
Sprint kwalifikacyjny w F1 – przebieg, regulamin, zasady
Sprint kwalifikacyjny to wyścig na dystansie około 100 kilometrów, którego wyniki będą ustalać kolejność na starcie do głównego wyścigu Grand Prix rozgrywanego w niedzielę. Tego typu wyścig potrwa w zależności od toru 25-30 minut, jeśli nie będzie neutralizacji. Regulaminowo czas trwania sprintu nie może przekroczyć godziny, a w razie przerwania czerwoną flagą łącznie wszystko może trwać 90 minut.
Kierowcy nie będą musieli wykonywać pit-stopu, a krótki dystans sprawi, że zużycie opon nie będzie istotnym problemem. W teorii ma to być wyścig sprinterski w którym kierowcy jadą na 100% bez konieczności oszczędzania opon i paliwa, jednocześnie walcząc między sobą o pozycje.
Kolejność na polach startowych do sprintu kwalifikacyjnego zostanie ustalona na podstawie zwykłych kwalifikacji, które odbędą się w piątek. Wyniki sprintu ustalą kolejność do wyścigu Grand Prix, który odbędzie się w niedzielę.
Trzej najszybsi kierowcy w sobotnim sprincie kwalifikacyjnych otrzymają punkty w następującym systemie: 3-2-1. Trzech czołowych kierowców po sprincie ma otrzymać trofea, ale nie będzie ceremonii na podium. Dostaną je w takiej formie, jak obecnie zwycięzca kwalifikacji otrzymuje oponę od Pirelli.
W związku ze zmianami w doborze opon na klasyczne kwalifikacje, podczas weekendów ze sprintem kierowcy będą dowolnie wybrać komplet ogumienia na start niedzielnego Grand Prix. Łączna liczba kompletów opon typu slick zostanie zmniejszona z 13 do 12 na jednego kierowcę. Wciąż będą dostępne trzy rodzaje mieszanek na suchy tor, ale ich alokacja będzie zmodyfikowana, aby się upewnić, że zawodnicy będą mieli dostateczną ilość odpowiednich mieszanek.
Wprowadzone zostaną modyfikacje do zasad parku zamkniętego (czas gdy nie można wprowadzać zmian do samochodów). Te zasady będą obowiązywać od piątkowych kwalifikacji. To oznacza, że nie będzie można dokonywać znaczących modyfikacji w samochodzie od tego momentu. Będą odbywać się tylko dwa treningi, ale w związku z regułą parku zamkniętego od piątkowego popołudnia, tak naprawdę zespoły będą mogły testować ustawienia tylko w piątek rano, bo później znaczących zmian do samochodu nie będzie można wprowadzić.
Sponsorem tytularnym tegorocznych sprintów kwalifikacyjnych będzie Crypto.com. Ta firma została jednym z głównych sponsorów F1, a to jest jeden z jej elementów. Szczegóły na temat tej umowy pod tym linkiem.
Wszelkie kary nakładane na kierowców dotyczące przesuwania na starcie będą (np. za nadprogramowe elementy jednostki napędowej) będą obowiązywać w niedzielnym wyścigu. Nic się tutaj nie zmienia. Dlatego jeśli np. kierowca wie, że będzie startował z końca stawki z powodu dodatkowego silnika, to dla niego miejsce zajęte w kwalifikacjach i w sprincie nie ma znaczenia.
Harmonogram weekendu wyścigowego F1 ze sprintem kwalifikacyjnym
Piątek
60-minutowy trening. Każdy kierowca otrzymuje dwa komplety opon, których mieszanki wybiera zespół.
Kwalifikacje na standardowych zasadach. Każdy kierowca otrzymuje pięć kompletów opon wykonanych z miękkiej mieszanki.
Sobota
60-minutowy trening. Każdy kierowca otrzymuje jeden komplet opon, którego rodzaj mieszanki wybiera zespół.
Sprint kwalifikacyjny na dystansie 100 km. Każdy kierowca otrzymuje dwa komplety opon, których mieszanki wybiera zespół.
Niedziela
Wyścig Grand Prix na dotychczasowych zasadach na który będą dostępne dwa nowe komplety opon.
Godziny rozpoczęcia sesji podczas weekendu ze sprintem kwalifikacyjnym
Liberty Media chce, aby mimo przesunięcia kwalifikacji na piątek zobaczyło je jak najwięcej osób. Stąd zmieniony harmonogram weekendów w których odbywa się w sobotę sprint kwalifikacyjny. Według planu sesje piątkowe zostaną przesunięte, aby kwalifikacje odbyły się jak najpóźniej na ile pozwala na to zachód Słońca. Sesje sobotnie również odbędą się nieco później niż zwykle. W niedzielę nic się nie zmieni.
Poniżej zamieszczam harmonogram GP Wielkiej Brytanii 2021, a więc pierwszego weekendu ze sprintem kwalifikacyjnym. Podaję godziny według czasu obowiązującego w tym kraju. W lipcu dzień jest długi, więc kwalifikacje mogły odbyć się tam późno bez zagrożenia ciemnościami. W innych przypadkach na torach gdzie nie ma sztucznego oświetlenia sesje nie będą planowane na tak późne godziny. Jeżeli będą, to będzie ryzyko, że trzeba je będzie przerwać z powodu słabej widoczności.
To są przykładowe godziny według czas lokalnego.
Piątek
Trening: 14:30 – 15:30
Kwalifikacje: 18:00 – 19:00
Sobota
Trening: 12:00 – 13:00
Sprint kwalifikacyjny: 16:30 – 17:00
Niedziela
Wyścig: 15:00
Zagrożenia i możliwe negatywne skutki sprintów
Sprinty kwalifikacyjne mają zwolenników i przeciwników. Przed ich debiutem wśród osób dłużej śledzących F1 przeważają przeciwnicy, do których zalicza się też autor tego tekstu. Nie chodzi o zmianę formatu weekendu jako taką i zerwanie z tradycją, a o to że sprinty wiele nie zmienią. To będzie krótki wyścig na dystansie 1/3 normalnego Grand Prix. Każdy błąd, każda awaria i każda pechowa sytuacja będzie oznaczać duże straty. W normalnym wyścigu jeśli np. kierowca będzie miał kolizję na starcie i będzie musiał nadprogramowo zjechać do boksów po nowe przednie skrzydło, to on jest w stanie odrobić część strat. Sprint kwalifikacyjny w F1 będzie krótki i nie będzie pit-stopów. Jeśli ktoś pechowo wypadnie z toru na starcie, to on już poniesionych strat nie odrobi. Dlatego nadmierne ryzyko nie będzie opłacalne. Jeśli tak, to szykują się bardzo spokojne wyścigi, które wiele nie zmienią w stosunku do wyników kwalifikacji. Emocji możemy oczekiwać na samym starcie. Potem kierowcy będą jechać na takich samych oponach, bez pit-stopów, prawdopodobnie blisko siebie, więc powstaną pociągi w których efekt DRS nie będzie istotny. Ciekawie będzie również gdy jacyś faworyci będą startować z dalszych pozycji, bo wtedy będą musieli się przebijać.
Bardzo dobrą decyzją jest wprowadzenie sprintu kwalifikacyjnego na próbę w 2021 roku. Dzięki temu ten format zostanie sprawdzony i zamiast teoretycznych rozważań zobaczymy, czy ten format jest dobry czy zły.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: