Składy zespołów F1 na sezon 2022 – aktualizowana na bieżąco tabela z informacjami o kontraktach kierowców. W części opisowej tego artykułu są również szczegóły o możliwych zmianach i ruchach transferowych.
Podobnie jak w poprzednich latach przygotowałem tekst z podsumowaniem składów zespołów F1 na sezon 2022. Powstał on w takiej samej formie jak w latach ubiegłych. W tabeli znajdują się jedynie potwierdzeni zawodnicy oraz informacje o długości ich umów. Wraz z ogłaszaniem kolejnych kontraktów będę uzupełniał tabelę oraz dodawał aktualizacje w części opisowej. Pod tabelą, we wspomnianej części opisowej podsumowałem sytuację każdego zespołu według stanu na dzień 9 lipca 2021 roku. W przypadku zespołów, które do tej daty nie potwierdziły składów napisałem jakie są ich możliwości transferowe.
Kolejność zespołów w tabeli oraz w tekście jest taka jak w klasyfikacji generalnej konstruktorów na koniec sezonu 2022
Składy zespołów F1 na sezon 2022
Zespół | Potwierdzony kierowca | Długość kontraktu |
---|---|---|
Mercedes | Lewis Hamilton | do końca 2023 roku |
Mercedes | George Russell | umowa wieloletnia |
Red Bull Racing | Max Verstappen | do końca 2028 roku |
Red Bull Racing | Sergio Perez | do końca 2024 roku |
Scuderia Ferrari | Charles Leclerc | do końca 2024 roku |
Scuderia Ferrari | Carlos Sainz | do końca 2024 roku |
McLaren Racing | Lando Norris | do końca 2025 roku |
McLaren Racing | Daniel Ricciardo | do końca 2023 roku* |
Alpine F1 Team | Fernando Alonso | do końca 2022 roku |
Alpine F1 Team | Esteban Ocon | do końca 2024 roku |
AlphaTauri | Pierre Gasly | do końca 2023 roku* |
AlphaTauri | Yuki Tsunoda | do końca 2022 roku |
Aston Martin | Lance Stroll | umowa wieloletnia* |
Aston Martin | Sebastian Vettel | do końca 2022 roku |
Williams Racing | Nicholas Latifi | do końca 2022 roku |
Williams Racing | Alexander Albon | do końca 2022 roku |
Alfa Romeo | Valtteri Bottas | umowa wieloletnia |
Alfa Romeo | Zhou Guanyu | do końca 2022 roku |
Haas F1 Team | Mick Schumacher | do końca 2022 roku |
Haas F1 Team | Kevin Magnussen | umowa wieloletnia |
W tabeli znajdują się jedynie nazwiska kierowców, których kontrakty są potwierdzone. Gwiazdki w tabeli są wyjaśnione w tekście przy poszczególnych zespołach.
Wszelkie przewidywania dotyczące składów w części opisowej w przypadku poszczególnych zespołów nie będą przeze mnie zmieniane w kolejnych miesiącach. Dopuszczam jedynie drobne, kosmetyczne zmiany, które nie wpłyną na sens zawartych przewidywań. Robię tak celowo, aby po kilku miesiącach zobaczyć jak zmieniła się sytuacja w Formule 1 i czy plotki oraz przewidywania z lipca się sprawdziły, czy też doszło do innych ruchów. Każdy nowy, potwierdzony komunikat dotyczący danego kierowcy będzie pojawiał się przy danym zespole, w formie aktualizacji pod częścią opisową. Taki format tego artykułu pozwoli później chronologicznie odtworzyć sezon transferowy w F1.
Mercedes-AMG
Lewis Hamilton na początku lipca o dwa lata przedłużył kontrakt z zespołem Mercedesa. Brytyjczyk pozostanie więc liderem tej stajni do końca 2023 roku. Jest duże prawdopodobieństwo, że to będzie jego ostatnia umowa w Formule 1. Wraz z końcem 2023 roku wygasa również kontrakt Toto Wolffa z tym zespołem, dlatego długość nowej umowy brytyjskiego kierowcy nie jest przypadkowa.
Mercedes będzie wybierał drugiego kierowcę spośród dwóch kandydatów: Valtteri Bottas i George Russell. Nie rozważają innych zawodników, a decyzja ma zostać podjęta w okresie przerwy wakacyjnej lub wcześniej. Obie kandydatury mają wady i zalety. Dalsza współpraca z Bottasem oznacza spokój w zespole, kooperację obu kierowców i spodziewany poziom wyników. Problem jest taki, że forma Bottasa wyższa już nie będzie i często zdarzają mu się bezbarwne weekendy. Russell to przyszłość, kierowca bardzo utalentowany i szybki. Z drugiej strony nie jest sprawdzony w walce o najwyższe cele w F1, więc nie wiadomo jak sobie poradzi po takim awansie. Dodatkowo jego obecność mogłaby doprowadzić do wewnętrznego konfliktu.
Aktualizacja 07.09.2021 r. – George Russell podpisał wieloletnią umowę – Szczegóły.
Red Bull Racing
Max Verstappen ma umowę do końca 2023 roku, którą podpisał na początku 2020 roku. Holender jest wyraźnym liderem zespołu od kilku sezonów. W jego umowie, jeśli wierzyć medialnym doniesieniom, są opcje wcześniejszego rozwiązania, ale tylko w przypadku słabych wyników sportowych na co nie widać szans. Sam Verstappen nie ma powodów, aby myśleć o zmianie zespołu.
Faworytem do zajęcia drugiego fotela na sezon 2022 w Red Bullu jest Sergio Perez. Meksykanin dobrze sprawdza się w roli drugiego kierowcy, lepiej niż Gasly i Albon w poprzednich latach. Jeśli utrzyma formę, to powinien zostać przynajmniej na kolejny rok. Red Bull może także wybrać jednego ze swoich wychowanków (Alexander Albon lub Pierre Gasly), którzy pozostają pod kontraktami, ale oni zawiedli gdy jeździli w głównym zespole, więc są przy nich znaki zapytania. Red Bull nie musi się spieszyć z decyzją, bo Perez nie ma innych opcji, więc mogą poczekać do drugiej połowy sezonu, jeśli będą chcieli.
Aktualizacja 27.08.2021 r. – Sergio Perez podpisał umowę na sezon 2022 – Szczegóły.
Aktualizacja 03.03.2022 r. – Max Verstappen przedłużył umowę do końca 2028 roku – Szczegóły.
Aktualizacja 31.05.2022 r. – Sergio Perez podpisał umowę do końca 2024 roku – Szczegóły.
Scuderia Ferrari
Charles Leclerc i Carlos Sainz będą kierowcami Ferrari w 2022 roku. Monakijczyk to wychowanek Ferrari, związany z tym zespołem od wielu lat. W grudniu 2019 roku podpisał zupełnie nową umowę, która związała go z Ferrari aż do końca 2024 roku. Carlos Sainz jeździ w Ferrari od tego sezonu, podpisał umowę na dwa lata czyli do końca 2022 roku. Według nieoficjalnych informacji w jego kontrakcie jest opcja przedłużenia go na sezon 2023.
Ferrari ma w swoim składzie młodych i utalentowanych zawodników. Nie ma między nimi konfliktu, a strategia zespołu opiera się teraz na stabilizacji i budowie przyszłych sukcesów na solidnych i stałych fundamentach. Dlatego skład zespołu może nie ulec zmianie dłużej niż wynika to z obecnych kontraktów. Wiele będzie zależało od sezonu 2022, czy Ferrari przygotuje bolid zdolny do walki o najwyższe cele.
Aktualizacja 21.04.2022 r. – Carlos przedłużył umowę do końca 2024 roku – Szczegóły.
McLaren Racing
Lando Norris i Daniel Ricciardo mają umowy na sezon 2022. Norris przed GP Monako 2021 przedłużył swój kontrakt, nie podano konkretnie jego nowej długości, a jedynie, że jest to umowa wieloletnia obowiązująca na okres “poza 2022 rok”. Kontrakt Daniela Ricciardo jest oficjalnie określany jako wieloletni, ale on sam w jednym z wywiadów powiedział, że obowiązuje do końca 2023 roku. Bardzo prawdopodobne, że umowa Norrisa jest równie długa, bo McLaren sugerował podobną długość umów z dwoma kierowcami.
Norris od początku 2017 roku jest związany z McLarenem, dodatkowo jednym z jego menadżerów jest Zak Brown. Dla Ricciardo obecny kontrakt z McLarenem to może być jedna z ostatnich szans w walce o tytuł mistrzowski. Forma Australijczyka na początku sezonu 2021 jest rozczarowująca, ale nie ma zagrożenia, by skład miał się zmienić. Ricciardo potrzebuje czasu aby się dostosować do zupełnie nowego samochodu, podobnie było wcześniej gdy trafił do Renault.
Aktualizacja 09.02.2022 r. – Lando Norris przedłużył umowę do końca 2025 roku – Szczegóły.
Alpine F1 Team
Fernando Alonso i Esteban Ocon będą kierowcami Alpine w 2022 roku. Alonso wrócił w tym sezonie do Formuły 1 podpisując z tym zespołem kontrakt na dwa lata. Alonso sugeruje, że to nie będzie jego ostatnia umowa i myśli o dłuższej jeździe w F1. Oczywiście wszystko zależy od sezonu 2022. Jeśli Alpine przygotuje bolid zdolny do walki o najwyższe cele, to Alonso będzie chciał zostać na dłużej. Esteban Ocon w czerwcu tego roku przedłużył swój kontrakt o trzy sezony, a więc pozostanie w Alpine do końca 2024 roku.
Alpine stawia na stabilizację i ma skład, który teoretycznie ma im zapewnić sukces. Jeżeli w 2022 roku forma zespołu będzie wysoka, to Alonso powinien jeszcze przedłużyć umowę. Jeśli nie, to bardzo prawdopodobne będzie jego definitywne odejście z F1. Ocon ma szansę na jego tle wyrosnąć na przyszłego lidera zespołu.
Aktualizacja 26.08.2021 r. – zespół formalnie poinformował, że Alonso będzie ich kierowcą w 2022 roku. Okazało się, że Hiszpan nie miał podpisanej zwykłej dwuletniej umowy, a kontrakt w formacie 1+1, więc zespół musiał formalnie aktywować ją na sezon 2022.
AlphaTauri
Pierre Gasly ma mieć jeszcze dwuletnią umowę z Red Bullem, ale ona musi być dopiero aktywowana. Forma sportowa Francuza jest bardzo wysoka, więc on jest pewniakiem, aby zostać w AlphaTauri. Pozostaje tylko pytanie czy sam będzie tego chciał i czy nie będzie nalegał na zgodę na transfer, jeśli perspektywy jazdy w głównym zespole będą nikłe? O jego przyszłości zadecyduje Helmut Marko, co będzie się wiązało z decyzją odnośnie składu głównego zespołu.
Yuki Tsunoda ma umowę do końca 2021 roku, to młody kierowca, zatrudniony głównie ze względu na Hondę. Jego forma na początku 2021 roku jest rozczarowująca, bo popełnia zbyt dużo błędów. Umowa Red Bulla z Honda wygasa, ale będą ze sobą jeszcze kooperować, a Red Bull wiele zawdzięcza Hondzie. Z tego powodu notowania Tsunody są wysokie. Z drugiej strony na rezerwie mają Alexandra Albona, który ma w tym roku szeroki program testowy z perspektywą powrotu do F1. Red Bull ma również juniorów gotowych do awansu do F1. Jüri Vips ma superlicencję, a blisko jej uzyskania są Liam Lawson i Jehan Daruvala. Realne szanse na promocję do F1 z tej trójki mają Vips i Lawson.
Aktualizacja 07.09.2021 r. – Pierre Gasly i Yuki Tsunoda pozostaną kierowcami zespołu AlphaTauri na sezon 2022 – Szczegóły.
Aston Martin
Lance Stroll i Sebastian Vettel mają wieloletnie umowy z Astonem Martinem. Nigdy nie ujawniono ich długości. Stroll jako syn właściciela zespołu nie musi obawiać się o swoją przyszłość. Nic nie wskazuje na to, aby Lance miał odejść z tego zespołu. Vettel podpisał wieloletnią umowę, która według plotek w przyszłości będzie wykraczać poza rolę kierowcy F1. Aston Martin ma kilkuletni plan, który ma zakończyć się walką o tytuł mistrzowski. Mają teraz ze swojej perspektywy optymalny skład: doświadczony i utytułowany, a także młody zawodnik. Jakakolwiek zmiana na 2022 rok, to byłaby duża sensacja.
Aktualizacja 16.09.2021 r. – Lance Stroll i Sebastian Vettel zostają w zespole na kolejny rok – Szczegóły.
Williams Racing
W zespole Williams temat składu kierowców na przyszły rok jest otwarty. Umowa George’a Russella wygasa po tym sezonie. Nicholas Latifi ma kontrakt na 2022 rok, ale on wymaga jeszcze potwierdzenia ze strony zespołu. Nie ma więc gwarancji, że Kanadyjczyk w tym zespole pozostanie. Nowi właściciele zespołu mają pieniądze, spłacili zobowiązania wobec Michaela Latifiego, więc teoretycznie mogą zatrudnić w miejsce Nicholasa innego zawodnika.
Williams chciałby, aby Russell został u nich na kolejny sezon, ale nie ma takiej gwarancji. Gdyby odszedł, to będą szukać w jego miejsce doświadczonego zawodnika. Dlatego Williams czeka na ruch Mercedesa w sprawie ich składu na kolejny rok. W mediach pojawiają się nazwiska Bottas, Hulkenberg, Kwiat czy Gasly na ewentualne miejsce po Russellu. Williams będzie atrakcyjnym miejscem dla zawodników, więc będą mogli zrobić selekcję, a tym razem to nie pieniądze będą głównym czynnikiem.
Aktualizacja 09.09.2021 r. – Alexander Albon i Nicholas Latifi będą kierowcami zespołu Williams Racing w 2022 roku – Szczegóły.
Alfa Romeo Racing
Ten zespół ma podjąć decyzję o składzie na sezon 2022 w okresie jesiennym. Kontrakty Antonio Giovinazziego i Kimiego Raikkonena wygasają po sezonie 2021, więc sprawa jest otwarta. Nie ma także pewności czy swój kontrakt przedłuży sponsor tytularny – Alfa Romeo. O jednym miejscu w tym zespole decyduje Ferrari, a obecnie ich kierowcą jest Giovinazzi. Włoch jest także preferowanym zawodnikiem przez Alfę Romeo. Jeśli włoski producent samochodów pozostanie w tym zespole jako sponsor tytularny, to pozycja Giovinazziego będzie mocna.
Kimi Raikkonen to najbardziej doświadczony kierowca w stawce i regularnie pojawiają się plotki, że zakończy karierę. Są na to spore szanse po sezonie 2021, ale nie ma takiej gwarancji. Media łączą z tym zespołem Ilotta, Kubicę, Bottasa, Hulkenberga, Kwiata, Gasly’ego czy Zhou. Lista kandydatów jest bardzo szeroka, a sprawa na ten moment wydaje się otwarta. Przed decyzją w sprawie kierowców zapadną decyzje w sprawie nazwy i sponsora tytularnego, a to będzie mieć duży wpływ na przyszły skład.
Aktualizacja 01.09.2021 r. – Kimi Raikkonen ogłosił, że po sezonie 2021 odchodzi z Formuły 1.
Aktualizacja 06.09.2021 r. – Valtteri Bottas podpisał wieloletnią umowę – Szczegóły.
Aktualizacja 16.11.2021 r. – Zhou Guanyu podpisał kontrakt na sezon 2022 – Szczegóły.
Haas F1 Team
Nikita Mazepin i Mick Schumacher mają wieloletnie umowy z zespołem Haas, które obowiązują na sezon 2022, ale nie wiadomo na ile dłużej. Ojciec Nikity, Dmitrij Mazepin wspiera budżet zespołu bardzo dużymi pieniędzmi, a jego firma Uralkali została sponsorem tytularnym. Zespół Haas rok temu był w bardzo trudnej sytuacji finansowej, więc wiele zawdzięczają Mazepinowi. Dmitrij Mazepin ma duże ambicje, był dwukrotnie zainteresowany kupnem innych zespołów w F1, dlatego przyszłość jego syna w Haasie jest pewna. Mick Schumacher zajmuje miejsce o którym decyduje Ferrari, jako dostawca silników w zamian za niższe opłaty. Schumacher powinien zostać w Haasie na kolejny rok, chyba że zdecydują przenieść go do Alfy Romeo. Gdyby tak się stało, to w jego miejsce powinien wejść inny junior Ferrari: Callum Ilott lub Robert Szwarcman. Haas wziął dwóch debiutantów na sezon 2021, bo wiedział, że ich samochód będzie słaby i nie ma szans na dobre wyniki. Ci kierowcy mieli nabrać doświadczenia i walczyć o lepsze pozycje w 2022 roku.
Aktualizacja 23.09.2021 r. Mick Schumacher i Nikita Mazepin zostają w zespole na sezon 2022. Zespół w komunikacie wspomniał jedynie o sezonie 2022, więc to już nie są kontrakty wieloletnie.
Aktualizacja 05.03.2022 r. Nikita Mazepin został zwolniony – Szczegóły.
Aktualizacja 09.03.2022 r. Kevin Magnussen podpisał wieloletnią umowę – Szczegóły.
Kierowcy, którzy mogą wrócić / zadebiutować w F1
Sezon 2022 jest kuszący, bo rewolucja techniczna oznacza zmianę układu sił, więc kontrakt w jednym z najsłabszych zespołów może okazać się być strzałem w dziesiątkę, jeśli ten zespół poprawi swoją formę. Poza Formułą 1 jest wielu kierowców, którzy mają szanse na starty w 2022 roku. Wiele zależy od tego ile wolnych miejsc się pojawi i w których zespołach. Zawodników, którzy prezentują odpowiedni poziom jest o wiele więcej niż dostępnych miejsc. Realnie można spodziewać się, że będą dwa, a maksymalnie trzy miejsca dla zawodników, którzy aktualnie w F1 nie jeżdżą. W gronie kandydatów do ich zajęcia można wymienić takich kierowców jak: Alexander Albon, Nico Hulkenberg, Callum Ilott, Robert Kubica, Daniił Kwiat, Liam Lawson, Oscar Piastri, Théo Pourchaire, Robert Szwarcman, Jüri Vips czy Zhou Guanyu. W tym gronie są zarówno kierowcy czekający na swój debiut, jak również tacy, którzy niedawno z F1 wypadli, ale liczą na powrót.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: