Liberty Media pozyskało nowego głównego sponsora dla całej Formuły 1. Firma Crypto.com podpisała pięcioletnią umowę o wartości 100 mln $. Do grona głównych sponsorów F1 należy teraz siedem firm.
Do grona głównych sponsorów dołączyła firma Crypto.com. Liberty Media poinformowała jedynie, że będzie to wieloletnia umowa. Branżowe portale biznesowe z CNBC i Forbes na czele mówią o pięcioletniej umowie wartej 100 mln $, czyli 20 mln $ rocznie.
Logotypy Crypto.com będą widoczne na bandach reklamowych na wszystkich pozostałych w tym sezonie wyścigach. Ta firma została także tytularnym sponsorem tegorocznych sprintów kwalifikacyjnych. Liberty Media w swojej informacji prasowej nazywa te sprinty mianem „serii”. To nowość i sugeruje, że będą chcieli je traktować inaczej, być może planują jakąś osobną klasyfikację punktów w tym lub w kolejnych latach jeśli one będą sukcesem. Crypto.com zostało również oficjalnym sponsorem z kategorii kryptowalut oraz niewymienialnych tokenów (NFT). Powstaną specjalne tokeny NFT powiązane z Formułą 1. Podczas tegorocznego GP Belgii zostanie ogłoszona nowa nagroda, której sponsorem będzie Crypto.com. Obecnie w F1 są np. nagrody dla kierowcy, który zdobędzie najwięcej Pole Position, albo zespołu który robi najszybsze pit-stopy. One zawsze są sponsorowane przez jednego z głównych partnerów F1. Ciekawe co teraz wymyślą.
Crypto.com to platforma płatnicza oparta o kryptowaluty. Korzysta się z niej poprzez aplikację na smartfonach i kartę płatniczą Visa. Crypto.com ma obecnie 10 milionów klientów na świecie i bardzo szybko się rozwija. Obecnie jest dostępna w ponad 30 krajach, ale celem jest światowy zasięg. W promocji na świecie ma pomóc właśnie umowa z Formułą 1. Tworzenie i utrzymywanie kryptowalut wymaga bardzo dużych ilości prądu, co negatywnie wpływa na środowisko naturalne, jeśli ten prąd pozyskuje się np. ze spalania paliw kopalnych. Crypto.com ma plan aby od początku 2023 roku być generować ujemny ślad węglowy. To wpisuje się w plany F1, która do 2030 roku chce być neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla.
Główni sponsorzy Formuły 1
Formuła 1 ma obecnie siedmiu głównych sponsorów, nazywanych w oficjalnych komunikatach „globalnymi partnerami”. Są to firmy DHL, Emirates, Heineken, Pirelli, Rolex, Aramco oraz Crypto.com. Umowy z pięcioma pierwszymi podpisał Bernie Ecclestone. Liberty Media na początku 2020 roku pozyskała Aramco (największy pod względem finansowym sponsor), a teraz Crypto.com. Globalni partnerzy F1 mają reklamy na wszystkich, albo niemal wszystkich torach. Są sponsorami tytularnymi wybranych wyścigów. Ich logotypy pojawiają się zawsze przy okazji najróżniejszych okazji poczynając od konferencji prasowych kierowców na stopce strony internetowej F1 kończąc. Jeżeli ktoś ogląda F1, to na pewno te firmy kojarzy.
Do tej pory zawsze w branżowych mediach mówiono, że trzeba zapłacić 30 mln $ rocznie, aby znaleźć się w tym gronie. Jak wspomniałem wyżej Crypto.com zapłaci mniej, więc prawdopodobnie ich umowa jest mniejsza niż dotychczasowych głównych partnerów. Podano jej szczegóły tylko na resztę sezonu 2021, więc może w kolejnych latach planują mniejszą promocję.
Formuła 1 ma także kilku mniejszych sponsorów, którzy pojawiają się na wybranych torach lub tylko w specyficznych okazjach (np. ceremonia na podium). Biorąc pod uwagę liczbę sponsorów, to tegoroczne wpływy finansowe od nich będą rekordowe, jeśli odbędzie się oczekiwana liczba wyścigów.
Moda na kryptowaluty w F1
W tym roku w Formule 1 wiele zespołów pozyskało partnerów z rynku kryptowalut, NFT blockchain lub powiązanych usług. Samo Crypto.com od kilku miesięcy jest jednym ze sponsorów Astona Martina. W innych zespołach wśród partnerów są: Tezos, Bitci Technology i Socios. Bardzo często w F1 bywało tak, że gdy firma z nowej branży zostawała sponsorem i to przynosiło jej korzyści, to jej śladem szły inne firmy z tej branży.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: