Liberty Media przedstawiło wyniki finansowe Formuły 1 za drugi kwartał 2019 roku. Zaprezentowane wyniki są dobre i wygląda na to, że finanse F1 zaczynają ulegać poprawie po okresie stagnacji. Dodatkowo Chase Carey podczas telekonferencji powiedział kilka dodatkowych ciekawych informacji.
Formuła 1 za czasów Berniego Ecclestone’a w XXI wieku niemal z roku na to generowała coraz więcej pieniędzy. Ecclestone zajmował się głównie tym, aby wyniki finansowe ulegały poprawie, stąd minimalna liczba inwestycji i zacofanie F1 w wielu obszarach. Liberty Media przejęło kontrolę nad F1 w 2017 roku i zdecydowanie zwiększyło inwestycje i zatrudnienie. Z tego powodu wyniki finansowe nie były tak imponujące jak wcześniej. Sytuacja prawdopodobnie ulegnie zmianie w 2019 roku, bo dane za drugi kwartał wyglądają bardzo dobrze, co zwiastuje, że całoroczne rezultaty będą wysokie.
Bezpośrednie porównywanie wyników finansowych F1 w pojedynczych kwartałach w kolejnych latach nie do końca jest reprezentatywne. Wyniki finansowe F1 w rozbiciu na kwartały zależą od tego ile w danym kwartale rozegrano wyścigów. Większość wpływów od sponsorów czy telewizji jest dzielonych poprzez liczbę wyścigów danym sezonie, a potem księgowanych do danego kwartału. Wpływy w ramach opłat licencyjnych pojawiają się w kwartale w którym odbył się dany wyścig. Dlatego dla F1 zawsze zdecydowanie najgorszy jest pierwszy kwartał w danym roku, a najlepsze są dwa środkowe gdzie wyścigów jest najwięcej.
W II kwartale 2019 roku mieliśmy siedem wyścigów, czyli tyle samo co w roku 2018. Jest jednak istotna różnica, bo w 2018 roku w tym okresie było GP Bahrajnu, a w 2019 roku z uwagi na nieco inny układ kalendarza jest GP Austrii. Sześć pozostałych wyścigów jest takich samych. Różnica dotycząca tego jednego wyścigu jest istotna, bo Bahrajn płaci bardzo wysoką opłatę licencyjną oraz przyciąga dużo kibiców wykupujących bilety z Paddock Clubie. Z powodu tej różnicy w kalendarzu wyniki finansowe uległy osłabieniu.
Wyniki finansowe F1 za drugi kwartał 2019 roku
Formuła 1 zanotowała wzrost przychodów w II kwartale 2019 roku do 620 mln $ w porównaniu do 585 mln $ rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 26 mln $ w porównaniu do 14 mln $ rok wcześniej. Formuła 1 utrzymała koszty w II kwartale 2019 roku na takim samym poziomie jak rok wcześniej, wyłączając z tego wzrost premii finansowej dla zespołów. Pozostałe wydatki pozostały na niezmienionym poziomie, co sugeruje, że okres rosnących inwestycji mają już za sobą.
Formuła 1 zarobiła 531 mln $, czyli o 40 mln $ więcej ze swojej podstawowej działalności w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Na podstawową działalność składają się: opłaty licencyjne od torów, telewizji oraz wpływy z reklam i sponsoringu. Z uwagi na wspomnianą na wstępie różnicę w kalendarzu, wpływu w ramach opłat licencyjnych od torów spadły (nie podano konkretnych liczb). To oznacza, że bardzo wyraźnie wzrosły wpływy od telewizji oraz od sponsorów. Liberty Media wspomina o różnicy jaką zrobiły umowy sponsorskie zawarte w trakcie zeszłego roku. Do tego można dodać o wiele korzystniejszą umowę z brytyjską telewizją Sky Sports.
Formuła 1 ze swojej dodatkowej działalności zanotowała przychody w wysokości 89 mln $, czyli o 5 mln $ mniej niż rok wcześniej. Za ten spadek obarczono różnice w kalendarzu, które doprowadziły do niższych wpływów z Paddock Clubu oraz produkcji telewizyjnej (kolejny przykład dla którego Bahrajn jest o wiele korzystniejszym wyścigiem finansowo niż Austria).
Zespoły F1 otrzymały w II kwartale 2019 roku 335 mln $ w ramach podziału zysków. Jest to wyraźna poprawa w stosunku do 307 mln $ sezon wcześniej. Płatności na rzecz zespołów, to zdecydowanie największy wydatek Formuły 1.
Chase Carey w komentarzu powiedział, że dotychczasowe wyniki są zgodne z ich prognozami na ten rok tzn. oczekują wzrostu przychodów oraz zysku.
Pełne podsumowanie wyników Liberty Media za trzeci kwartał 2019 roku można przeczytać po angielsku pod tym linkiem.
Szczegóły na temat kondycji i planów F1 z telekonferencji
Chase Carey podczas telekonferencji odpowiedział na kilka pytań zadanych przez inwestorów oraz wygłosił swoje podsumowanie. Wyciągnąłem z niego najważniejsze rzeczy i wypisałem je poniżej w osobnych akapitach, pomijając standardowe chwalenie się i mówienie oczywistych rzeczy.
Formuła 1 notuje duże wzrosty w Internecie w pierwszych sześciu miesiącach tego roku (porównanie z tym samym okresem w 2018 roku). Liczba odtworzeń filmów w mediach społecznościowych wzrosła o 67%, liczba obejrzanych minut tych filmów wzrosła o 87%, a liczba odsłon strony internetowej na urządzeniach mobilnych podwoiła się.
Chase Carey pochwalił serie F2 i F3 za ciekawe wyścigi oraz młodych kierowców. Carey wymienił trzech z nich: Guanyu Zhou, Robert Szwarcman i Mich Schumacher. Wygląda na to, że na nich najbardziej liczy w kontekście awansu do F1.
F1 TV rozwija się w tym roku i zbliżają się do postawionych sobie celów dotyczących zawartości i jakości działania. To jest cały czas dopiero budowanie fundamentów pod tę usługę. Będzie ona w kolejnych latach nabierać coraz większego znaczenia.
Drugi sezon serialu Netflixa “Formula 1: Drive to Survive” pojawi się w 2020 roku z udziałem wszystkich zespołów. Zaplanowanych jest dziewięć odcinków.
Podpisano umowę na powrót wyścigu w Holandii, a także przedłużono umowy z Wielką Brytanią i Australią. F1 planuje zachować równowagę między historycznymi torami oraz nowymi, ciekawymi propozycjami. Kalendarz na 2020 zostanie ogłoszony w ciągu kilku tygodni. Kalendarz w kolejnych latach będzie ulegał rozszerzeniu. Carey powiedział, że jest spore zainteresowanie ze strony potencjalnych organizatorów.
W tegorocznych zawodach New Balance Esports Series wzięła udział rekordowa liczba 109 000 uczestników. Połowa uczestników ma poniżej 24 lat. Pierwszy raz wszystkie zespoły zaangażowały się w tę inicjatywę. F1 uruchomiła w tym roku pierwszy raz lokalne mistrzostwa Esportowe w Chinach.
Temat planowanego limitu budżetowego dla zespołów był kilkukrotnie podnoszony podczas telekonferencji, ale w tym temacie nie ma nic nowego w stosunku do tego co już wiemy.
Kwestia pozyskania dodatkowych sponsorów dla Formuły 1 jest trudniejsza niż oczekiwali i zawieranie nowych umów jest bardziej czasochłonne.
Zainteresowanie Formułą 1 w USA rośnie. Liberty Media prowadzi rozmowy z Miami i Las Vegas w kontekście dodatkowego wyścigu ulicznego. Są postępy w tych rozmowach. Carey chciałby aby w F1 pojawił się znany amerykański zespół, a w dalszej perspektywie kierowca. W pierwszej kolejności najważniejszy jest drugi wyścig w USA.
Oglądalność telewizyjna w tym sezonie spadła o kilka procent w kluczowych rynkach. Za ten spadek odpowiada Brazylia – największy rynek telewizyjny Formuły 1. Wyłączając Brazylię, to w 23 kolejnych kluczowych krajach jest niewielki wzrost oglądalności. Świat idzie w stronę płatnych telewizji i tak samo będzie w przypadku F1, ale każdy kraj rozpatrują osobno.
Podsumowanie
Wyniki finansowe F1 w II kwartale 2019 roku są bardzo dobre. Wysokość premii dla zespołów rośnie i jeśli nie wydarzy się nic złego, to ten trend będzie kontynuowany. W razie bardziej sprawiedliwego podziału środków od 2021 roku, będzie to oznaczać wyraźną poprawę finansów małych zespołów. Chase Carey nie zdradził żadnych nowych lub zaskakujących informacji podczas telekonferencji Widać, że Liberty Media już się zadomowiło w F1 i znane są tematy na których się skupiają.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: