Firma Williams Grand Prix Holdings PLC opublikowała wyniki finansowe za 2018 rok. Wyniki można uznać za dobre, bo odnotowano wzrosty w kluczowych obszarach, wypracowano także zysk.
Williams Grand Prix Holdings PLC to firma matka dla siedmiu spółek. W tym gronie istotny wpływ mają dwie: Williams Grand Prix Engineering Limited (zespół F1) oraz Williams Advanced Engineering Limited (różnego typu usługi inżynieryjne). Pozostałe nie ogrywają większej roli. Williams Advanced Engineering Limited powstała w 2011 roku i jej celem miała być dywersyfikacja działalności całego Williamsa i zapewnienie dodatkowych dochodów na rzecz zespołu F1. Udaje się to tylko częściowo, bo faktycznie ta spółka się cały czas rozwija, ale nie generuje istotnych zysków, aby móc wspomóc budżet zespołu F1.
Cały Williams w ostatnich latach systematycznie rośnie oraz wzmacnia swoje dodatkowe działalności, co prowadzi do transformacji w przedsiębiorstwo działające w szeroko rozumianej branży samochodowej, inżynierskiej i nowych technologii. Formuła 1 pozostaje jednak cały czas dominującą częścią firmy, która ma zdecydowanie największy wpływ na wyniki finansowe (około 2/3 całości). Williams Grand Prix Holdings PLC jest spółką notowana na giełdzie, więc regularnie publikuje swoje wyniki finansowe.
W poniższym podsumowaniu będę zaznaczał dla której konkretnie części Williamsa podaję wyniki. Wszystkie kwoty w tym tekście są podawane w funtach brytyjskich.
Wyniki finansowe Williamsa za 2018 rok
Williams Grand Prix Holdings PLC w 2018 roku zanotował przychody na poziomie 176,5 mln funtów, co jest wyraźnym wzrostem w porównaniu do 166,2 mln funtów w 2017 roku. Zysk EBITDA w 2018 roku wyniósł 12,9 mln funtów w porównaniu do 10,8 mln funtów w 2017 roku. Zysk całej firmy już po opodatkowaniu wyniósł 3,4 mln funtów w 2018 roku.
Zespół F1 zanotował w 2018 roku przychody na poziomie 130,7 mln funtów, co jest poprawą w stosunku do 125,6 mln funtów w 2017 roku (w 2016 roku było to 116,7 mln funtów). Widać więc tutaj bardzo wyraźną poprawę przychodów. Zysk EBITDA był identyczny jak w 2017 roku – 16 mln funtów.
Williams Advanced Engineering (usługi inżynieryjne) w 2018 roku wypracował przychody w wysokości 44,8 mln funtów. Jest to istotna poprawa w stosunku do 39,5 mln funtów w 2017 roku. Zysk EBIDTA poprawił się o 0,1 mln do 5,1 mln funtów w 2018 roku.
Williams omawiając wyniki finansowe za 2018 rok wspomina, że uległy one poprawie dzięki jednorazowej płatności w obszarze F1. Napisali jedynie, że była to jednorazowa płatność w wysokości 8 mln funtów, który nie powtórzy się w 2019 roku. Jak spojrzymy na wyniki za pierwsze półrocze 2018 roku (szczegóły), to wtedy przychody zespołu F1 wyniosły 60,7 mln funtów, a to oznacza, że w drugim półroczu było to już 70 mln funtów. Jednorazowa płatność miała miejsce w drugiej połowie 2018 rok. Wpływy od FOM są rozłożone równomiernie na cały rok, podobnie jak wpływy od sponsorów. Moim zdaniem tą jednorazową płatnością było odszkodowanie od Lawrence’a Strolla za zerwanie umowy. Takie odszkodowanie miało być wypłacone, ale nikt nawet nie starał się oszacować jego wysokości. Sądzono, że zostanie ono wypłacone w 2019 roku. Na podstawie tych informacji widać, że zostało wypłacone w 2018 roku.
Williams niezwykle szybko zwiększa zatrudnienie w całej grupie. W wynikach finansowych nie ma niestety rozdziału na poszczególne spółki, więc nie wiemy ilu konkretnie pracowników jest w zespole F1. Ogólna liczba pracowników w 2018 roku wyniosła 862. W 2017 roku było to 793 osoby, a w 2016 roku 719 osób. Jak widać wzrost jest bardzo duży w ciągu trzech lat. Wydatki na pensje wyniosły 69,2 mln funtów w 2018 roku.
Jak czytamy w raporcie zespół F1 na początku 2018 roku zorientował się, że przygotowano słaby bolid. To doprowadziło do konieczności szczegółowego przeglądu kluczowych komponentów i testów alternatywnych konfiguracji w trakcie sezonu. Niektóre z tych testowanych rozwiązań poprawiły formę zeszłorocznej maszyny, a inne dostarczyły danych do rozwoju bolidu na 2019 rok. Te wszystkie dodatkowe prace były kosztowne oraz czasochłonne. Teraz można napisać, że te dodatkowe wydatki nie miały żadnego wpływu na bolid na sezon 2019, bo jest on równie słaby jak ten zeszłoroczny.
Moja prognoza na 2019 rok
Wyniki finansowe zespołu F1 muszą ulec pogorszeniu w 2019 roku. Wpływy od FOM spadną o ponad 10 mln funtów z uwagi na spadek w klasyfikacji generalnej na ostatnie miejsce, a tym samym otrzymają niższą premię. Nie będzie jednorazowej płatności o której jest mowa w zeszłorocznym raporcie. Wpływy od sponsorów kierowców (Orlen, Mercedes i Sofina) będą niższe niż wpływy od sponsorów kierowców w 2018 roku (Kilka firm z Kanady i SMP Bank). Umowa z nowym sponsorem tytularnym – ROKiT prawdopodobnie jest na podobnym poziomie jak umowa z Martini. Większy budżet w 2018 roku teoretycznie powinien pozytywnie wpłynąć na formę na początku sezonu 2019, ale tak nie jest. Teraz zespół stoi przed wyzwaniem poprawy formy w trakcie sezonu 2019, co będzie bardzo trudne do osiągnięcia. Znajdują się w trudnej sytuacji i potrzebne są gruntowne zmiany w całym zespole. Kilka lat temu przygotowywali znacznie lepsze samochody mając o 1/3 mniej pieniędzy.
Więcej artykułów na temat wyników finansowych różnych zespołów F1 oraz zagadnień związanych z ich finansami znajdziecie pod tagiem Budżet.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: