Jaki jest wzrost i waga kierowców F1 w sezonie 2024? Którzy kierowcy Formuły 1 są najwyżsi, a którzy najniżsi w 2024 roku? Szacunkowa waga zawodników F1 jest mniej zróżnicowana.
Wzrost kierowców F1 w sezonie 2024
Dane do zestawienia wzrostu kierowców F1 pozyskałem z różnych źródeł i je z sobą porównywałem, aby były jak najbardziej wiarygodne. W przypadku kierowców doświadczonych (Alonso czy Hamilton) lub wysokich (np. Albon czy Russell) nie ma problemu, bo wszędzie są podawane takie same informacje dotyczące wzrostu. W przypadku kierowców młodszych, którzy plasują się w zestawieniu w środku stawki, nie ma 100% pewności, że jest to ich prawdziwy wzrost. Bardzo możliwe, że niektórzy z nich podawali o jeden czy dwa centymetry więcej niż mają faktycznie. Dobrym przykładem jest Lando Norris, którego prawdziwy wzrost to 177 cm, co zostało dokładnie zmierzone w zeszłym roku. Dawniej wszystkie media podawały mu mocno nieaktualną wartość 170 cm z czasów juniorskich. W 2022 roku Formuła 1 w swoim cyklu Grill the Grid na YouTube zrobiła porównanie wzrostu kierowców, ale okazało się, że zawodnicy sami zgłaszali tam wartości, a niektórzy nie podali dokładnych. Dlatego nie wszystkie dane z tego programu są wiarygodne.
Kierowca | Wzrost |
---|---|
Esteban Ocon | 186 cm |
Alex Albon | 186 cm |
George Russell | 185 cm |
Nico Hulkenberg | 184 cm |
Lance Stroll | 182 cm |
Max Verstappen | 181 cm |
Logan Sargeant | 181 cm |
Charles Leclerc | 180 cm |
Daniel Ricciardo | 179 cm |
Oscar Piastri | 178 cm |
Carlos Sainz | 178 cm |
Pierre Gasly | 177 cm |
Lando Norris | 177 cm |
Zhou Guanyu | 176 cm |
Lewis Hamilton | 174 cm |
Kevin Magnussen | 174 cm |
Sergio Perez | 173 cm |
Valtteri Bottas | 173 cm |
Fernando Alonso | 171 cm |
Yuki Tsunoda | 160 cm |
Najwyższymi kierowcami w stawce w 2024 roku będą ponownie Esteban Ocon i Alex Albon, który mają po 186 cm wzrostu. Niewiele niżsi są od nich George Russell i Nico Hulkenberg. Wzrost dwudziestu kierowców jest dość zróżnicowany, a średnia dla całej stawki wynosi 177,75 cm. Między najwyższym a najniższym kierowcą F1 z sezonu 2024 jest aż 26 centymetrów różnicy. Najwyższy skład ma zespół Williams: 186 i 181 centymetrów wzrostu, a najniższy AlphaTauri.
Dla zespołu F1 najlepiej, aby obaj kierowcy byli podobnego wzrostu. Wtedy można zbudować odpowiedniej wielkości monokok, który bez dostosowywania będzie pasował obu zawodnikom. Jeżeli między kierowcami jest spora różnica wzrostu, to monokok musi być większy, a pozycja obu kierowców w kokpicie jest dostosowywana głównie przez umiejscowienie pedałów. Zdarzały się sytuacje, gdy kierowca awaryjnie wchodził do danego zespołu i był problem, żeby się zmieścił. Dobrym przykładem jest Russell, który w 2020 roku wystartował w jednym wyścigu w Mercedesie, którego etatowi kierowcy byli podobnego wzrostu – o 10 cm niżsi niż Brytyjczyk. Russell musiał korzystać z butów o numer mniejszych niż zwykle. Z drugiej strony w 2023 roku Daniel Ricciardo wszedł w trakcie sezonu do ekipy AlphaTauri, którego kierowcy byli bardzo niscy i nie było problemu z miejscem w kokpicie, więc musieli zrobić domyślnie większy.
Waga kierowców F1 w sezonie 2024
Przygotowanie wiarygodnego zestawienia na temat tego ile ważą kierowcy F1, którzy będą startować w sezonie 2024 okazało się sporym wyzwaniem. W internecie jest wiele takich zestawień, ale odnoszę wrażenie, że wiele z nich jest po prostu kopiowanych z wcześniejszych lat, albo z innych serwisów. Jest to o tyle istotne, bo do końca sezonu 2018 kierowcy musieli bardzo dbać o swoją wagę, bo to miało przełożenie na możliwość umiejscowienia balastu w bolidzie. Od 2019 roku sytuacja uległa zmianie, bo wprowadzono przepis, że minimalna waga kierowcy (wraz z kaskiem, kombinezonem i fotelem) wynosi 80 kg. Zawodnicy, którzy wcześniej celowo utrzymywali zbyt niską wagę, mogli sobie pozwolić na zmianę diety czy nabranie większej masy mięśniowej. Przykładem jest tutaj Esteban Ocon, który jest bardzo wysokim zawodnikiem, a dawniej ważył tylko 66 kg, było widać, że jest bardzo chudy. Gdy Ocon wracał po sezonie przerwy do Formuły 1 w 2020 roku, to powiedział, że nabrał 4,5 kg masy mięśniowej, więc prawdopodobnie jego waga wzrosła jeszcze trochę bardziej.
Szacunkowa waga kierowców F1 w 2024 roku
Wartości w tabeli są szacunkowe. Prawdopodobnie w przypadku większości kierowców ich realna waga jest o kilka kilogramów większa niż w tabeli. Nie da się pozyskać konkretnych i wiarygodnych danych na temat każdego zawodnika. Jeśli w trakcie sezonu będą pojawiać się takie informacje, to będę poprawiał dane w tabeli. Na pierwszy rzut oka w przypadku kilku kierowców liczby wydają się niewiarygodne: zbyt niskie. Jeżeli ktoś natknie się na wiarygodne informacje o wadze jakiegoś kierowcy, która padnie np. w trakcie wywiadu, to proszę o dodanie komentarza, to poprawię tabelę. Opierałem się o rożne zestawienia, starając się wybrać liczby moim zdaniem najbliższe prawdy.
Kierowca | Waga |
---|---|
Nico Hulkenberg | 75kg |
Logan Sargeant | 75kg |
Alex Albon | 74kg |
Lewis Hamilton | 73kg |
Kevin Magnussen | 73kg |
Carlos Sainz | 72kg |
Max Verstappen | 72kg |
Esteban Ocon | 71kg |
Pierre Gasly | 70kg |
George Russell | 70kg |
Daniel Ricciardo | 70kg |
Lance Stroll | 70kg |
Valtteri Bottas | 69kg |
Charles Leclerc | 69kg |
Fernando Alonso | 68kg |
Oscar Piastri | 68kg |
Lando Norris | 68kg |
Zhou Guanyu | 65kg |
Sergio Perez | 63kg |
Yuki Tsunoda | 53kg |
W przypadku Hulkenberga podałem w tabeli 75 kg po konsultacji z rocque w komentarzach, bo on w 2018 mówił, że waży 78 kg razem z całym ekwipunkiem. Biorąc na to poprawę dałem do tabeli, że wazy 75 kg, bo to pozwoli mu się razem z fotelem, kaskiem i kombinezonem zmieścić w limicie. Yuki Tsunoda musi ważyć więcej niż w tabeli, bo to jest jego wartość sprzed lat, a odkąd zaczął jeździć w F1 to sporo ćwiczy i nabrał masy mięśniowej. Aktualizacja 6.02.2024 r. Logan Sargeant powiedział, że w zimie nabrał sporo nowej masy mięśniowej i przytył z tego powodu o 5 kg. Poprawiłem jego dane z tabeli.
Minimalna waga kierowcy została wprowadzona w 2019 roku
Od 2019 roku w F1 obowiązuje minimalna waga kierowcy (wraz z kaskiem, kombinezonem, fotelem), która wynosi 80 kg. Fotel kierowcy waży niecałe 3 kg, a kask wraz z kombinezonem około 2 kg. To oznacza, że obecnie kierowca może ważyć około 75 kg bez negatywnego wpływu na osiągi samochodu. Jeżeli jakiś kierowca jest lżejszy, to bezpośrednio pod jego fotelem instaluje się balast. Ta zmiana regulaminu była bardzo korzystna, bo wyżsi kierowcy, którzy wcześniej musieli utrzymywać zbyt niską wagę, mogli przytyć, co jest korzystniejsze dla ich zdrowia. Jeżeli ktoś waży więcej i przekroczy 80 kilogramów, to na tym traci, bo prawdopodobnie wtedy również minimalna waga samochodu zostanie przekroczona.
Najważniejsze informacje o sezonie 2024 można znaleźć w specjalnej kategorii artykułów, którą można zobaczyć pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: