Dział silnikowy Mercedesa, który zajmuje się głównie projektowaniem i budowaniem jednostek napędowych dla Formuły 1 w 2020 zanotował wyraźnie niższe przychody niż w rekordowym 2019 roku, ale budżet pozostał na bardzo wysokim poziomie.
Mercedes AMG High Performance Powertrains Limited z siedzibą w Brixworth, to spółka zajmująca się opracowaniem i produkcją silników. Jedynym właścicielem tej spółki jest koncern Daimler AG, a jej szefem od kilkunastu miesięcy jest Hywel Thomas. Ta spółka głównie zajmuje się jednostkami napędowymi dla zespołów w Formule 1, ale również wykonuje dodatkowe prace. W ostatnich latach właśnie te dodatkowo działalności znacznie się rozrosły – stąd bardzo duży budżet. W Brixworth opracowywane są silniki dla super-samochodu drogowego Mercedes-AMG One, a także wykonywane prace na rzecz zespołu Mercedesa w Formule E. Dodatkowo odbywa się transfer technologii do silników w drogowych samochodach Daimlera.
Osobnym podmiotem jest zespół F1 działający w ramach spółki Mercedes-Benz Grand Prix LTD z siedzibą w Brackley. Tam od końca 2020 roku po 33,3% akcji należy do Daimlera, koncernu INEOS oraz Toto Wolffa. Zespół F1 i fabryka silnikowa funkcjonują jako osobne firmy, mają także innych dyrektorów, ale co oczywiste ściśle ze sobą współpracują. Szczegóły na temat wyników finansowych zespołu F1 Mercedesa za 2020 rok znajdziecie w innym artykule, który dostępny jest tutaj.
Poniższy tekst dotyczy finansów spółki Mercedes AMG High Performance Powertrains Limited, którą będę dalej nazywał skrótowo działem silnikowym Mercedesa. Ta spółka nie czerpie korzyści finansowych od sponsorów czy za uczestnictwo w F1 w ramach premii od FOM. Spółka jest w całości finansowana przez koncern Daimler AG. Dodatkowo zarabia od zespołów F1, które wynajmują od nich jednostki napędowe.
Budżet działu silnikowego Mercedesa w 2020 roku
W 2020 roku z powodu przestoju w Formule 1 przez pandemię koronawirusa, fabryki silnikowe były zamknięte w okresie wiosennym przez 49 kolejnych dni. We wcześniejszych latach te fabryki nie były objęte takimi przepisami (fabryki zespołów są od kilku lat zamykane na 14 dni w wakacje), więc tak długi, siedmiotygodniowy przestój wpłynął na wydatki, a tym samym wyniki finansowe. Prawdopodobnie w większości spadki przychodów i wydatków w 2020 roku są spowodowane tym przestojem, bo ta fabryka prowadziła taka samą działalność jak rok wcześniej, a liczba pracowników wzrosła.
Wyniki finansowe działu silnikowego Mercedesa za 2020 roku wróciły mniej więcej do poziomu z 2018 roku. W 2019 roku ta fabryka zanotowała rekordowy budżet – przychody były o nieco ponad 40 mln funtów większe niż w dwóch sąsiednich latach. W 2020 roku firma wygenerowała przychody w wysokości 195,4 mln funtów, co jest wyraźnym spadkiem w stosunku do 237,7 mln funtów w 2019 roku. Firma przyniosła niewielką stratę w wysokości 1,2 mln funtów. W 2019 roku był zysk w wysokości 6,4 mln funtów. Firma jest w całości finansowana przez Daimlera, który dokłada do budżetu tyle ile trzeba, zwykle na koniec roku jest niewielki zysk, ale tym razem była to strata. Nie wpływa to negatywnie na sytuację firmy.
Koszty podstawowej działalności wyniosły 162,8 mln funtów, czyli spadły o niecałe 10 mln funtów w porównaniu do 172,5 mln funtów w 2019 roku. Bardzo wyraźnie spadły za to wydatki na badania i rozwój z 152,2 mln funtów w 2019 roku do 126,1 mln funtów w 2020 roku. Firma kontynuowała wzrost zatrudnienia, ale nie był on już tak dynamiczny jak w poprzednich latach (zwykle było to 50 dodatkowych osób rocznie). W 2020 roku średnie zatrudnienie wyniosło 758 osób, a w 2019 roku były to 742 osoby. Łączne wydatki na pensje wyniosły 63,4 mln funtów, czyli spadły o 1 mln funtów (64,4 mln funtów) w porównaniu do 2019 roku. Przyczyną jest tutaj to wspomniane zamknięcie fabryki. To jest średnioroczne zatrudnienie dotyczące głównych pracowników. Nie ma obowiązku uwzględniać w nim pracowników kontraktowych, dorywczych czy zatrudnionych w innej spółce należącej do tej samej grupy. Dlatego realna liczba pracowników jest większa.
W 2020 roku około 70% przychodów było związane z F1, a nad jednostkami napędowymi dla F1 pracowało około 85% pracowników w fabryce, takie informacje otrzymał bezpośrednio od Mercedesa portal RacingNews365.com.
Konkurencja za strony Red Bulla w 2021 roku
Fabryka silnikowa Mercedesa przez lata spokojnie rosła nie mając realnej konkurencji w Wielkiej Brytanii. Sytuacja zmieniła się w 2021 roku odkąd Red Bull zaczął rozkręcać własną fabrykę. Red Bull potrzebuje pracowników i ściąga ich z różnych miejsc. Pozyskali wiele osób z Mercedesa zarówno wśród osób na wysokich stanowiskach, jak i zwykłych pracowników. Red Bull oferuje bardzo dobre warunki finansowe, a także możliwości rozwoju. Pracownicy mają szanse zajmować tam wyższe stanowiska, bo to nowa firma. Mercedes musiał temu przeciwdziałać walcząc o pracowników, co zwykle oznacza po prostu konieczność oferowania wyższych pensji. To się odbije na sytuacji w 2021 roku.
Przyszłość fabryki silnikowej Mercedesa
Od 2021 roku Mercedes dostarcza jednostki napędowe dla czterech zespołów w F1, bo doszedł McLaren. Wszystkie ich zespoły klienckie mają długoletnie kontrakty do końca obecnych regulacji, więc jeśli nie dojdzie do jakiejś nagłej zmiany, to pozostaną z czterema zespołami na kilka lat. W związku z planowanym na początek 2022 roku zamrożeniem rozwoju jednostek napędowej koszty rozwoju w 2021 roku będą bardzo wysokie, bo to kluczowy okres. W kolejnych latach koszty znacząco spadną, ale wtedy też zaczną się prace nad kolejnymi jednostkami napędowymi, bo Mercedes chce pozostać jako dostawca silników w F1 na dłużej. Mercedes wkrótce wycofa się z Formuły E, więc prace na rzecz tego programu w fabryce silnikowej będą wygaszone.
Produkcja super-samochodu Mercedes-AMG One cały czas się opóźnia. Obecnie jest mowa o początku dostaw do klientów pod sam koniec 2021 roku, ale bardziej realny jest 2022 rok. Wyprodukowanych zostanie 275 sztuk i wszystkie są już od dawna zarezerwowane. Cena każdej z nich to 2,7 mln $. W tym samochodzie będzie stosowany zmodyfikowany silnik V6 Turbo z Formuły 1 w specyfikacji sprzed kilku lat. To dla fabryki silnikowej potężne zadanie produkcji dużej liczby silników, a następnie ich serwisowania (ich żywotność będzie niska jak na standardy aut drogowych).
Artykuły i omówienia wyników finansowych różnych zespołów Formuły 1 oraz zagadnienia związane z ich finansami znajdziecie pod tagiem Budżet.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: