Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu Formuły 1 z cyklu „Garść statystyk” po GP Brazylii 2016 na torze Interlagos. Mercedes i Hamilton osiągnęli kolejne rekordowe wyniki, ale nie tylko oni po tym wyścigu uaktualnili zapisy w księdze rekordów.
Samochód z numerem 44 wygrał 44. edycję GP Brazylii.
Lewis Hamilton wygrał wyścig Formuły 1 po raz pierwszy w Brazylii, trzeci z rzędu i dziewiąty w tym sezonie.
Hamilton wygrał już 52 wyścigi w karierze. Wyszedł na samodzielne drugie miejsce w tym zestawieniu. Liderem jest Michael Schumacher – 91 zwycięstw.
Lewis Hamilton wygrywał już wyścigi F1 na 24. różnych torach. To rekordowy wynik, wyprzedził Michaela Schumachera – zwycięstwa na 23. rożnych torach. Z obecnego kalendarza F1, Hamilton nie wygrał tylko na ulicznym obiekcie w Baku. Wygrywał także na torach Fuji, Indianapolis, Nurburgring oraz w Turcji, których nie ma już w kalendarzu.
Hamilton jest na drugim miejscu razem z Sebastianem Vettelem pod względem zwycięstw w różnych Grand Prix. Obaj wygrali 21 różnych GP. Liderem jest Michael Schumacher, który może pochwalić się zwycięstwami w 22 różnych Grand Prix. Jedno Grand Prix może być rozgrywane na różnych torach.
Hamilton zanotował podium numer 103 w swojej karierze. Przed nim są tylko Schumacher – 155 i Prost – 106 miejsc na podium.
Hamilton prowadził w wyścigu o GP Brazylii 2016 od startu do mety po raz dziewiąty w swojej karierze. Wyrównał tym samym wynik Nigella Mansella. Obaj zajmują w tym zestawieniu szóste miejsce. Prowadzi Jim Clark, który zdominował w ten sposób 19 wyścigów Formuły 1.
Lewis Hamilton prowadził przez 2 947 okrążeń w karierze. Wyprzedził w tym zestawieniu Ayrtona Sennę i awansował na drugie miejsce. Prowadzi ze sporą przewagą Michael Schumacher – 5 111 okrążeń na prowadzeniu.
Dla Hamiltona było to 60. Pole Position w karierze, przed nim są tylko Senna (65) i Schumacher (68).
Lewis Hamilton zdobył 11 Pole Position w bieżącym sezonie. Zapewnił sobie tym samym podobnie, jak w 2015 roku nagrodę Pole Position Trophy. Nagroda ta została ustanowiona trzy lata temu, pierwszym zwycięzcą był Nico Rosberg.
Lewis Hamilton osiągnął w kwalifikacjach przewagę 0,668 sekundy nad najlepszym kierowcą innego zespołu. Ostatni raz większą przewagę na krótkim torze Interlagos wypracował Mika Hakkinen w 1999 roku – 0,737 sekundy.
Dla Lewisa Hamiltona i Nico Rosberga był to 77. wyścig razem w jednym zespole. Wyrównali tym samym podobne dokonania Fernando Alonso i Felipe Massy w Ferrari oraz Jeana Alesiego i Gerharda Bergera w Benettonie i w Ferrari.
Hamilton i Rosberg jako kierowcy Mercedesa byli razem na podium w 39 wyścigach. Ustanowili rekord w historii F1. Poprawili wynik 38 wspólnych podiów Michaela Schumachera i Rubensa Barrichello w Ferrari.
Hamilton i Rosberg zanotowali 30 dubletów.
Hamilton w tym sezonie prowadził przez 523 okrążenia, a Rosberg przez 486 okrążeń.
Nico Rosberg jest pierwszym kierowcą w historii F1, który w jednym sezonie startował do 19 wyścigów z pierwszego rzędu. Gdyby nie przesunięcie na starcie za wymianę skrzyni biegów w Austrii, to miałby komplet takich wyścigów w tym sezonie.
Daniel Ricciardo i Nico Rosberg punktowali w 19 wyścigach sezonu 2016. Wyrównali rekord Kimiego Raikkonena z 2012 roku. Sezon 2012 liczył 20 Grand Prix. Rosberg i Ricciardo mają szansę poprawić ten rekord.
Nico Rosberg zanotował 56 podium w karierze. Daje mu to 12. miejsce w tym zestawieniu.
Max Verstappen został najmłodszym kierowcą, który wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Pobił rekord Nico Rosberga, który wykręcił najszybsze okrążenie w swoim debiutanckim wyścigu w Bahrajnie w 2006 roku. Verstappen pobił niemal wszystkie rekordy związane ze słowem „najmłodszy”. Zostały mu jeszcze dwa, w których posiadaniu jest Sebastian Vettel: Pole Position i mistrzostwo świata.
Max Verstappen zanotował siódme podium w karierze.
Carlos Sainz wyrównał swój najlepszy finisz w karierze – szóste miejsce. Już trzeci raz w tym roku kończył zawody na tej pozycji.
Felipe Nasr zdobył pierwsze punkty dla siebie i zespołu Saubera w 2016 roku. Sauber dzięki temu awansował na 10. miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Były to pierwsze punkty Saubera od GP USA 2015.
Minęło 70 wyścigów od ostatniego zwycięstwa Fernando Alonso – GP Hiszpanii 2013.
Kimi Raikkonen nie ukończył wyścigu F1 w Brazylii. Zdarzyło mu się to pierwszy raz w karierze
Dla Felipe Massy był to 249 wyścig F1 w karierze.
W czterech ostatnich wyścigach w Brazylii, Felipe Massa dostawał jakąś karę.
Romain Grosjean drugi raz w tym sezonie w ogóle nie wziął udziału w wyścigu. W Brazylii rozbił się w drodze na pola startowe, a w Singapurze miał awarię hamulców.
Mercedes ma już 722 punkty na koncie w tym sezonie – rekord w historii F1.
Mercedes zdobył 19 Pole Position w tym sezonie – rekord w historii F1.
Mercedes ma już na swoim koncie 35 dubletów w F1. Tylko Ferrari – 81 i McLaren – 47, mają ich więcej.
Mercedes wywalczył siódmy dublet w tym sezonie.
Mercedes wyrównał należący do nich (ustanowiony w 2015 roku) rekord liczby startów z pierwszego rzędu w jednym sezonie – 33 razy kierowcy Mercedesa startowali z pierwszego rzędu w 2016 roku.
Mercedes jest pierwszym zespołem w historii, który wygrał 18 wyścigów w jednym sezonie.
Od 26. wyścigów co najmniej jeden kierowca Mercedesa startuje do wyścigu z pierwszego rzędu. Tylko trzykrotnie inne zespoły miały lepszą lub równą tego typu passę. Dwukrotnie Williams: 35 oraz 26 kolejnych wyścigów oraz McLaren – 33.
Kierowcy Mercedesa prowadzili przez 1 008 okrążeń w tym sezonie. To najlepszy wynik w historii. Pobili rekord McLarena z 1988 roku – 1 003 okrążenia na prowadzeniu. Mercedes ustanowił ten wynik dzięki dłuższemu kalendarzowi. McLaren w 1988 roku był na prowadzeniu przez 97,3% dystansu sezonu, Mercedes tylko przez 83,1%. Więc daleko im do takiego poziomu dominacji.
Zespół Force India zdobył już 163 punkty w tym sezonie. To najlepszy wynik w historii tego zespołu. Ewentualny finisz na czwartej pozycji w klasyfikacji konstruktorów również będzie ich rekordem.
Minęły równe cztery lata od ostatniego Pole Position i zwycięstwa kierowcy McLarena. Dokonali tego Lewis Hamilton i Jenson Button w GP Brazylii 2012. Odkąd Hamilton opuścił zespół, to jego kierowcy nie zdobyli żadnego PP, ani nie wygrali wyścigu.
GP Brazylii 2016 było wyścigiem numer 800 dla zespołu McLaren w Formule 1.
W sezonie 2016 przynajmniej jeden punkt zdobyły wszystkie zespoły. Poprzednio taka sytuacja miała miejsce w 2009 roku.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: