Tradycyjne statystyczne podsumowanie zawodów F1 z cyklu „Garść statystyk po GP Australii 2024” przynosi mocno odświeżone ciekawostki z powodu zaskakujących wyników wyścigu.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Carlos Sainz wygrał trzeci wyścig Formuły 1 w karierze.
Sainz zanotował 20. podium w karierze.
Do tej pory najlepszym wynikiem Sainza w GP Australii była ósma pozycja.
Sainz zajmując drugie miejsce osiągnął najlepszy wynik w kwalifikacjach w Australii w karierze. Jego dotychczasowym rekordem była piąta pozycja w 2023 roku.
Sainz poprzedni raz zdobył punkty w GP Australii w 2018 roku. W trzech poprzednich wyścigach miał awarię (2019 rok), zakopał się w żwirze (2022 roku) oraz wypadł z punktów z powodu kary (2023 rok).
Zawsze gdy Sainz wygrywa wyścig Formuły 1, to Russell nie dojeżdża w nim do mety z powodu kraksy.
Sainz przerwał dwie rekordowo długie serie kolejnych zwycięstw Verstappena (10 i 9 kolejnych wygranych).
Sainz jako 15. kierowca w historii F1 przekroczył barierę 1 000 punktów w karierze.
Charles Leclerc zanotował 32. podium w karierze w tym drugie w GP Australii.
Leclerc po raz drugi w GP Australii oraz po raz dziewiąty w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Leclerc zakończył najlepszą w swojej karierze passę siedmiu kolejnych startów z pierwszej linii.
Leclerc zdobył punkty w 12. kolejnym weekendzie wyścigowym, ponownie poprawił swój rekord osobisty. To aktualnie najdłuższa aktywna seria w stawce. Leclerc nie ma jednak serii 12. kolejnych wyścigów z punktami, bo dwukrotnie zdobywał je tylko w sprintach.
Lando Norris zanotował 14. podium w karierze.
Trzecie miejsce dla Norrisa oznacza, że pobił historyczny rekord Nicka Heidfelda w liczbie miejsc na podium bez zwycięstwa w F1. Dla Norrisa było to 14. podium w F1. Jeżeli Norris nigdy nie wygra wyścigu, to ten rekord pozostanie jego. Jeżeli Norris wreszcie wygra, to zniknie z tego zestawienia, ale za to pojawi się w rankingu największej liczby podiów w F1 przed pierwszym zwycięstwem. Aktualnie rekordem jest 15 miejsc na podium przed pierwszym zwycięstwem, który należy do czterech kierowców: Patrick Depailler, Jean Alesi, Mika Hakkinen i Eddie Irvine.
Norris zanotował najlepsze wyniki w Australii pod względem kwalifikacji i wyścigu w karierze.
Norris zawsze wygrywa z zespołowymi partnerami kwalifikacje w Australii.
Osiągnięcia pozostałych kierowców
Oscar Piastri zajął czwarte miejsce w wyścigu, czyli zabrakło mu bardzo niewiele do podium w domowym Grand Prix.
Piastri pierwszy raz w karierze awansował do Q3 w domowym wyścigu.
Sergio Perez podobnie jak w poprzednim roku zajął piąte miejsce w GP Australii.
Perez w dwóch kolejnych sesjach kwalifikacyjnych zajął miejsca w TOP3. Poprzedni raz miał tak dobrą passę w pierwszej fazie sezonu 2023.
Po raz drugi odkąd są zespołowymi partnerami (również w GP Hiszpanii 2023), Lance Stroll zajął wyższe miejsce w kwalifikacjach i w wyścigu niż Fernando Alonso w jednym weekendzie.
Siódme miejsce w wyścigu, to najlepszy wynik Yukiego Tsunody w F1 od niemal dwóch lat, gdy zajął taką samą pozycję w GP Emilii-Romanii 2022.
Tsunoda po raz pierwszy w karierze awansował do Q3 w kwalifikacjach w Australii.
Tsunoda awansował do Q3 w dwóch kolejnych sesjach kwalifikacyjnych. Poprzedni raz miał taką serię w 2021 roku.
Nico Hulkenberg zdobył punkty w dwóch kolejnych wyścigach F1. Poprzedni raz miał taką serię w 2019 roku.
Hulkenberg po raz siódmy punktował w GP Australii. Niemiec, jeżeli dojeżdża w tym wyścigu do mety, to zajmuje miejsca w TOP11.
Hulkenberg zanotował najgorszy wynik w kwalifikacjach w karierze w Australii. Po raz pierwszy odpadł już w Q1.
Ricciardo po raz pierwszy w karierze dojechał do mety w GP Australii i nie zdobył punktów.
Daniel Ricciardo na domowym torze odpadł w kwalifikacjach już w Q1 w kwalifikacjach. To jego najsłabszy wynik w karierze.
Pierre Gasly punktował w Australii tylko w 2022 roku.
Valtteri Bottas awansował do Q2 w kwalifikacjach i zakończył najgorszą w karierze serię trzech kolejnych eliminacji w Q1.
Po raz drugi z rzędu Zhou Guanyu był najwolniejszy w kwalifikacjach.
George Russell po raz piąty z rzędu pokonał Hamiltona w kwalifikacjach. Lewis poprzedni raz miał taką słabą serię w 2015 roku, gdy pokonywał go Rosberg.
Lewis Hamilton nigdy po trzech wyścigach nie rozpoczął tak słabo sezonu w F1, jak w 2024 roku.
Hamilton w sześciu ostatnich wyścigach ani razu nie finiszował w TOP5. To jego najgorsza tego typu seria w karierze.
Hamilton na torze, gdzie historycznie notuje bardzo dobre wyniki odpadł w Q2 zajmując 11. miejsce. Poprzedni raz spisał się tu tak słabo w kwalifikacjach w Australii w 2010 roku.
Hamilton trzykrotnie w karierze wycofywał się z wyścigów z powodu awarii silnika, dwukrotnie miało to miejsce w Australii.
Logan Sargeant po raz pierwszy w karierze opuścił wyścig F1. Został wycofany z reszty weekendu po piątkowych treningach, bo zespołowi brakowało części zamiennych i zdecydowali się na przygotowanie bolidu dla Alexa Albona.
Statystyki dotyczące Maxa Verstappena
Max Verstappen po raz drugi na torze w Melbourne, a także 35. w karierze wywalczył Pole Position do wyścigu Formuły 1
Verstappen po raz 61. w karierze ruszał do wyścigu z pierwszej linii, awansował na szóste miejsce w historycznym rankingu.
Verstappen zakończył rekordową w historii F1 serię 18. kolejnych startów z Pole Position przełożonych na zwycięstwa w wyścigach.
Verstappen zakończył serię dziewięciu zwycięstw z rzędu. To druga co do długości passa w historii F1, którą osiągnął również Vettel w 2013 roku. Rekordem F1 jest zeszłoroczna passa dziesięciu zwycięstw Verstappena.
Verstappen nie dojechał do mety, więc zakończył serię 43. kolejnych wyścigów ze zdobyczą punktową. To drugi wynik w historii F1, a rekordem jest seria 48. kolejnych wyścigów z punktami Hamiltona.
Poprzednim wyścigiem F1, którego Verstappen nie ukończył było GP Australii 2022.
Verstappen nie wygrywa wyścigów F1, gdy jedzie w nim kierowca powracający do rywalizacji po wycięciu wyrostka robaczkowego.
Verstappen dominuje w Formule 1, ale jeszcze nie wygrał niedzielnego wyścigu w 2024 roku.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Ferrari zanotowało 244. zwycięstwo w Formule 1 w tym jedenaste w GP Australii.
Ferrari jest zdecydowanym liderem pod względem liczby zwycięstw w wyścigach na torze Albert Park – dziesięć triumfów.
Ferrari wywalczyło 86. dublet w Formule 1.
Poprzedni dublet zespół Ferrari wywalczył w GP Bahrajnu 2022.
Rok temu w Australii Ferrari nie zdobyło żadnych punktów, a w 2024 roku wywalczyło aż 44 oczka.
McLaren zdobył podium w Australii po dziesięciu latach przerwy. W 2014 roku drugie miejsce zajął Kevin Magnussen (to jego jedyne podium w karierze wywalczone w debiucie), a trzecie Jenson Button.
McLaren zanotował najlepsze zespołowe kwalifikacje w Australii od dwunastu lat, gdy w 2012 roku jego kierowcy zajęli pierwszy rząd. W 2024 roku wywalczyli czwartą i szóstą pozycję.
Kierowcy Ferrari i McLarena zajęli cztery czołowe pozycje na mecie wyścigu. Poprzedni raz stało się tak w GP Belgii 2007, gdy dublet dla Ferrari wywalczyli Raikkonen i Massa, a za nimi byli Alonso i Hamilton z McLarena.
Red Bull wygrał tylko dwukrotnie wyścigi w Australii, w 2011 i 2023 roku. Jest to dla nich jeden z torów z najmniejszymi sukcesami.
Obaj kierowcy Haasa punktowali w wyścigu. Poprzedni raz osiągnęli taki wynik w GP Austrii 2022.
Esteban Ocon to pierwszy kierowca ekipy Alpine, który awansował do Q2 w kwalifikacjach w tym roku.
Valtteri Bottas to pierwszy kierowca ekipy Kick Sauber, który awansował do Q2 w kwalifikacjach w tym roku.
Mercedes zakończył najdłuższą w swojej historii serię kolejnych wyścigów z punktami – 62. Mercedes dwukrotnie zanotował takie serie i kończył je bardzo nieudanymi wyścigami. Pierwszą serię zakończyło GP Hiszpanii 2016, gdy ich kierowcy się ze sobą zderzyli, a drugą GP Australii 2024, gdy Hamilton miał awarię silnika, a Russell kraksę. Tylko dwa zespoły w historii F1 miały dłuższe serie: Ferrari – 81 oraz McLaren – 64.
Mercedes poprzedni raz nie zdobył punktów w GP Azerbejdżanu 2021.
Mercedes ma na swoim koncie 296 wyścigów w Formule 1, tylko czterokrotnie ich kierowcy w komplecie nie dojechali do mety.
Poprzedni raz obaj kierowcy Mercedesa nie dojechali do mety w GP Austrii 2018.
Mercedes zanotował najgorsze kwalifikacje w Australii od 2011, gdy jeden z ich kierowców był siódmy, a siedmiokrotny mistrz świata zajął 11 miejsce. Takie same wyniki mieli w 2024 roku.
Jeden z kierowców fabrycznego Mercedesa nie ukończył wyścigów o GP Australii w 2023 i w 2024 roku z powodu awarii silnika. To ciekawa sytuacja, bo takie awarie zdarzają się im bardzo rzadko. Poprzednio było to GP Brazylii 2019.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Australii 2024
Każdy zespół, który zdobył dublet w GP Australii w tym samym sezonie zostawał mistrzem świata konstruktorów, a ich zawodnik mistrzem świata kierowców. Zobaczymy czy Ferrari to potwierdzi w grudniu.
Każdy zespół F1, który zdobył dublet w GP Australii na torze Albert Park w tym samym sezonie zdobywał oba mistrzowskie tytuły. Czekam na potwierdzenie ze strony Ferrari w grudniu.
1996 – Williams
1998 – McLaren
2000 – Ferrari
2004 – Ferrari
2009 – Brawn GP
2015 – Mercedes
2016…— Karol z CyrkF1 (@Karol_CyrkF1) March 24, 2024
Żaden Australijczyk nigdy nie wywalczył podium w domowym wyścigu w Formule 1. Na podium stał Ricciardo w 2014 roku, ale później został zdyskwalifikowany z powodu złamania regulaminu technicznego.
Najlepsze wyniki lokalnych kierowców w GP Australii F1 to czwarte miejsca: Marka Webbera w 2012 roku, Daniela Ricciardo w 2016 i w 2018 roku oraz Oscara Piastriego w 2024 roku.
W wyścigu doszło do dwóch wirtualnych neutralizacji.
Na podium w GP Australii 2024 nie było kierowców Red Bulla ani Mercedesa, poprzedni raz zdarzyło się tak w GP Sakhiru 2020.
Po raz drugi Verstappen i Hamilton nie dojechali do mety w tym samym wyścigu. Wcześniej taka sytuacja miała miejsce w GP Włoch 2021, gdy się ze sobą zderzyli.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Australii 2024
Max Verstappen wygrał kwalifikacje do GP Australii 2024 z czasem 1:15,915. Jest to nowy kwalifikacyjny rekord tego obiektu w aktualnej konfiguracji (wprowadzonej w 2022 roku). Holender pobił własny rekord z 2023 roku – 1:16,732.
Verstappen podczas swojego najlepszego okrążenia w kwalifikacjach pojechał ze średnią prędkością 250,090 km/h. W obecnym kalendarzu F1 wyższe średnie prędkości osiąga się tylko na torach Monza i w Arabii Saudyjskiej. Tak wysokie średnie prędkości w Australii, to zasługa zmian w konfiguracji sprzed dwóch lat. W 2019 roku średnia prędkość wyniosła 237,194 km/h, a tamte bolidy były szybsze niż obecne (tak wynika z osiągów na innych torach).
Tor Albert Park został ósmym obiektem, na którym w Formule 1 kiedykolwiek osiągnięto średnią prędkość powyżej 250 km/h.
Charles Leclerc ustanowił nowy oficjalny rekord toru Albert Park Circuit w jego aktualnej konfiguracji. Monakijczyk na 56. okrążeniu wykręcił czas na poziomie 1:19,813. Poprzednim rekordem toru był zeszłoroczny wynik Sergio Pereza – 1:20,235.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Kevin Magnussen. Duńczyk w punkcie pomiaru prędkości na końcu drugiego sektora odnotował 336,3 km/h. Jest to rezultat o 3,6 km/h gorszy niż wynik Sergio Pereza z 2023 roku.
Najszybszy pit stop podczas GP Australii 2024 wykonali mechanicy Red Bulla, którzy na 35. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Sergio Pereza w 2,10 sekundy. To najszybszy pit stop w tym roku. Rekordem poprzedniego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit stop z Lando Norrisem podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP Australii 2024
Frekwencja na GP Australii 2024 była rekordowa odkąd ten wyścig odbywa się na torze Albert Park w Melbourne. Organizatorzy podali (Źródło), że czwartek na torze było 65 030 kibiców, w piątek 124 113, w sobotę 130 806, a w niedzielę 132 106. Łączna frekwencja dla czterodniowego weekendu wyniosła 452 055 kibiców. Udało się nieznacznie poprawić frekwencję dla każdego dnia w stosunku do poprzedniego roku, gdy przez cały weekend na torze było 444 631 kibiców. Zainteresowanie Formułą 1 jest większe, ale organizatorzy celowo nie przygotowują większych trybun, aby na miejscu nie było nadmiernego tłoku.
Wynik frekwencji na GP Australii w 2024 roku może być pobity tylko podczas GP Wielkiej Brytanii, bo rok temu przez cztery dni było tam 480 000 kibiców (Silverstone ma większe trybuny). Wspomniane przeze mnie wyniki frekwencji na GP Australii 2023 i 2024 oraz GP Wielkiej Brytanii 2023 są najwyższe w Formule 1 w XXI wieku. Ogólnym rekordem jest 525 000 kibiców na GP Australii 1995 na ulicznym torze w mieście Adelaide. Szerzej opisałem najlepsze frekwencje w F1 przy okazji zeszłorocznego rekordowego wyniku na torze Silverstone.
Frekwencja na GP Australii F1 w latach 2013 – 2024
Sezon | Niedziela | Weekend |
---|---|---|
2013 | 103 000 | 323 000 |
2014 | 100 500 | 314 900 |
2015 | 101 000 | 296 600 |
2016 | 90 200 | 272 300 |
2017 | 97 100 | 296 600 |
2018 | 94 500 | 295 000 |
2019 | 102 000 | 324 100 |
2022 | 128 294 | 419 114 |
2023 | 131 124 | 444 631 |
2024 | 132 106 | 452 055 |
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: