Aston Martin prowadzi program rozwojowy kierowców, ale inaczej niż pozostałe ekipy F1. W składzie programu rozwojowego Astona Martina w 2024 roku jest czworo kierowców, a wśród nich wyróżnia się Felipe Drugovich.
Program rozwoju kierowców zespołu Aston Martin z Formuły 1 powstał we wrześniu 2022 roku, a jego pierwszym członkiem został Felipe Drugovich. Zgodnie z zapowiedziami z tamtego okres program miał być rozwijany, ale w 2024 roku pozostaje bardzo skromny, wydaje mi się, że Aston Martin robi tylko tyle ile musi, nie planują szerszego wsparcia dla kierowców. Nie ma w tym podejściu niczego dziwnego, bo mają przecież jeden zespół w F1, gdzie jeden fotel jest zajęty przez syna właściciela, a drugi przeznaczony dla doświadczonych / utytułowanych zawodników. Aston Martin nie ma możliwości awansowania młodych kierowców do F1, nie mają także zespołów w innych seriach wyścigowych.
Wydaje mi się, że program Astona Martina ma szansę na rozwój od 2026 roku, gdy zaczną współpracować z Hondą, która ma własny program rozwojowy. Aktualnie bardziej doświadczeni kierowcy Hondy są równolegle pod skrzydłami Red Bulla. Od 2026 roku powinni dołączyć do Astona Martina, mieć tam okazję na prywatne testy i udział w treningach F1. Dopiero wtedy liczba młodych zawodników pod skrzydłami Astona Martina będzie szersza.
Skład programu rozwojowego Astona Martina w 2024 roku
Poniżej prezentuję skład programu rozwojowego Astona Martina w 2024 roku. Obok nazwiska podaję narodowość oraz rok urodzenia, a poniżej serie wyścigowe oraz zespoły w których będą jeździć w sezonie 2024. W składzie znajduje się dwóch zawodników i dwie zawodniczki.
Jak Crawford – USA – 2005
FIA Formula 2 Championship – DAMS Lucas Oil
Felipe Drugovich – Brazylia – 2000
European Le Mans Series – Vector Sport
Tina Hausmann – Szwajcaria – 2006
Formula 4 UAE Championship – Xcel Motorsport
F1 Academy – Prema Racing
Jessica Hawkins – Wielka Brytania – 1995
British GT Championship – Beechdean Motorsport
Omówienie zawodników z programu rozwojowego Astona Martina na początku 2024 roku
Najważniejszym kierowcą w programie Astona Martina jest Felipe Drugovich. Brazylijczyk to mistrz Formuły 2 z 2022 roku, który w 2023 roku odbył około 20 prywatnych dni testowych w dwuletnim bolidzie F1 (miało to kosztować 6 mln dolarów), ma istotnych sponsorów oraz pochodzi z ważnego dla F1 kraju. Fakt, że dwa lata po zdobyciu mistrzostwa F2 od dalej nie jeździ w Formule 1 pokazuje jak trudna jest aktualnie sytuacja młodych kierowców. Kilka lat temu Drugovich przebierałby w ofertach od różnych zespołów z drugiej połowy stawki. Drugovich wszystkie swoje sukcesy w seriach juniorskich osiągnął bez wsparcia programów juniorskich ekip F1. Do programu Astona Martina dołączył dwa dni po zapewnieniu sobie mistrzostwa w F2.
Felipe Drugovich cały czas liczy na debiut w F1, jego ostatnią realną szansą wydaje się rok 2025, gdy spodziewane są przetasowania w składach. Przygotowuje sobie jednak plan zapasowy, bo w 2024 roku będzie jeździł również w długodystansowych wyścigach serii ELMS. Szanse na debiut w Astonie Martinie są niewielkie, miejsce musiałby mu zrobić Lance Stroll. Zespół nie może sobie pozwolić na skład Stroll – Drugovich, bo on byłby potencjalnie zbyt niepewny i słaby.
Od 2021 roku roku w Astonie Martinie jest Jessica Hawkins. Początkowo była ambasadorem zespołu, a od 2022 roku kierowcą rozwojowym. Obecnie jej funkcja to ponownie ambasador oraz szefowa F1 Academy. W Astonie Martinie pomaga Tinie Hausmann w startach w F1 Academy, wykonuje obowiązki marketingowe i pracuje w symulatorze. W zeszłym roku odbyła test bolidem F1, co odbiło się szerokim echem, gdyż była pierwszą kobietą w bolidzie F1 od pięciu lat. Hawkins ma już 29 lat, więc trudno zaliczać ją do kierowców rozwojowych, ma bogatą karierę w różnych seriach wyścigowych, w 2024 roku jeździ brytyjskiej serii w samochodzie klasy GT.
Pod koniec 2023 roku do programu dołączyła Tina Hausmann z myślą o startach w F1 Academy. To młoda Szwajcarka, która dopiero w 2023 roku zadebiutowała w bolidach jednomiejscowych. W pierwszym roku miała bardzo słabe wyniki w seriach gdzie rywalizowała z mężczyznami. W F1 Academy powinno jej być łatwiej.
W 2024 roku do programu Astona Martina dołączył Jak Crawford. Amerykanin przez minione cztery lata był członkiem akademii Red Bulla, prawdopodobnie z niego zrezygnowali, bo nie miał rewelacyjnych wyników. W 2024 roku ponownie startuje w Formule 2, ale tylko wynik w ścisłej czołówce daje mu nadzieję utrzymać się w orbicie zainteresowań zespołów F1. Nie wydaje się mi to jednak możliwe. Prawdopodobnie go wzięli, żeby mieć własnego juniora na zapleczu F1.
Pozostali kierowcy związani z Astonem Martinem
Umowę z Astonem Martinem ma również Stoffel Vandoorne, który jest ich kierowcą testowym i rezerwowym (drugi w kolejce za Drugovichem). Belg to były kierowca F1, który aktualnie jeździ w Formule E w zespole DS Penske oraz w długodystansowych mistrzostwach świata WEC w fabrycznym zespole Peugeot TotalEnergies. Vandoorne kilka lat temu był uważany za wielki talent, ale jego kariera w Formule 1 była bardzo nieudana. Od kilku lat startuje w innych seriach, a swoje doświadczenie wykorzystuje również do pracy w zespole Aston Martin. W roli kierowcy testowego w F1 może być jeszcze wiele lat.
W zespole jest również bardzo doświadczony Pedro de la Rosa, ale on jest tylko ambasadorem. Zdarza mu się jednak jeździć w symulatorze. Obecność de la Rosy jest związana z Fernando Alonso.
Podsumowanie programu rozwojowego Astona Martina w 2024 roku
Analizując program Astona Martina można odnieść wrażenie, że jest w nim jeden porządny kierowca, który wciąż nie otrzymał szansy na jazdę w F1, a pozostali członkowie nie rokują dobrze. Chcieli mieć własny program rozwojowy jak inne zespoły F1, ale podchodzą do niego inaczej i inwestują niewiele środków. Z drugiej strony nie widać perspektyw na to, że ich główny zawodnik doczeka się na miejsce w zespole Aston Martin w F1, więc tym bardziej pozostali nie mają na to szans.
Programy juniorskie innych zespołów F1 w 2024 roku
Programy juniorskie prowadzi większość zespołów Formuły 1. Przed sezonem 2024 omówiłem już program Red Bulla (szczegóły), Ferrari (szczegóły), Williamsa (szczegóły), Alpine (szczegóły), Saubera (szczegóły) Mercedesa (szczegóły) oraz ogólny program rozwojowy McLarena (szczegóły). Jedynie Haas nie prowadzi typowego programu juniorskiego wśród obecnych zespołów Formuły 1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: