McLaren w 2024 roku ma siedmioro kierowców w swoim programie rozwojowym, który wyraźnie różni się od programów juniorskich innych ekip F1. Skład programu rozwojowego kierowców McLarena w 2024 roku jest zróżnicowany, bo prowadzony pod kątem różnych serii wyścigowych.
Tekst został zaktualizowany 16 maja 2024 roku, bo McLaren ogłosił dwa ważne nabytki do swojego programu.
McLaren prowadził własny program juniorski w latach 1998 – 2019. Przewinęło się przez niego dwudziestu kierowców, więc najczęściej mieli pod swoimi skrzydłami pojedynczych zawodników. Pierwszymi nabytkami akademii byli Lewis Hamilton i Wesley Graves, którzy w tamtych latach odnosili sukcesy w kartingu. Niektórzy z czytelników pewnie będą szukać kim był Graves, ale jego kariera bardzo szybko się zakończyła. McLaren przez dłuższy czas prowadził swój program we współpracy z Mercedesem, a przez trzy lata również z Hondą. Bezpośrednio do swojego zespołu F1 awansowali czwórkę wychowanków: Hamilton, Kevin Magnussen, Stoffel Vandoorne i Lando Norris. Do innych ekip po odejściu z programu McLarena trafili Giedo van der Garde, Alexander Albon i Nyck de Vries. Ogółem zdecydowana większość zawodników, którzy przewinęli się przez program McLarena zrobiło kariery w różnych seriach wyścigowych.
McLaren wygasił program juniorski pod koniec 2019 roku. Nie widzieli wtedy sensu we wspieraniu młodych zawodników, bo nie mieli dla nich miejsca w zespole F1. Program został reaktywowany na początku 2021 roku, gdy udało im się pozyskać utalentowanego Amerykanina Ugo Ugochukwu. W kolejnych latach program się rozrósł, McLaren organizował wiele prywatnych jazd starymi bolidami, którymi jeździli również ich kierowcy z innych serii. Z tego powodu w 2023 roku zmienili nazwę programu na „Driver Development Programme”, który przestał być juniorski. McLaren od 2023 roku prowadzi ogólny „Program rozwoju kierowców”, co widać po zawodnikach, których wspierają. Jest to program, który ma na celu rozwój kierowców pod kątem zespołów McLarena w Formule 1, Formule E i IndyCar. Aktualizacja 3.04.2024 r. Szefem programu był Emanuele Pirro, którego roczny kontrakt wygasł na początku kwietnia 2024 roku i nie został przedłużony. Nową szefową programu będzie Stephanie Carlin.
Skład programu rozwoju kierowców McLarena w 2024 roku
Poniżej prezentuję skład programu rozwojowego McLarena w 2024 roku. Obok nazwiska podaję narodowość oraz rok urodzenia, a poniżej serie wyścigowe oraz zespoły w których będą jeździć w sezonie 2024. W składzie znajduje się czterech zawodników i jedna zawodniczka. McLaren na swojej stronie internetowej podaje sześć nazwisk, ale jednym z nich jest Alex Palou, który rok temu zerwał kontrakt. McLaren domaga się od niego wielomilionowego odszkodowania, więc zachowują się jakby Palou dalej był pod ich skrzydłami, ale realnie już nie jest. Aktualizacja 16.05.2024 r. Do programu dołączyli Alex Dunne i Martinius Stenshorne.
Gabriel Bortoleto – Brazylia – 2004
FIA Formula 2 Championship – Invicta Racing
Bianca Bustamante – Filipiny – 2005
F1 Academy – ART Grand Prix
Formula Winter Series – GRS Team
Alex Dunne – Irlandia – 2005
FIA Formula 3 Championship – MP Motorsport
Ryō Hirakawa – Japonia – 1994
FIA World Endurance Championship – Toyota Gazoo Racing
Pato O’Ward – Meksyk – 1999
IndyCar Series – Arrow McLaren
Martinius Stenshorne – Norwegia – 2006
FIA Formula 3 Championship – Hitech Pulse-Eight
Formula Regional Middle East Championship – R-ace GP
GB3 Championship – Chris Dittmann Racing
Ugo Ugochukwu – USA – 2007
Formula Regional Middle East Championship – Mumbai Falcons Racing Limited
Formula Regional European Championship – Prema Racing
GB3 Championship – Rodin Motorsport
Omówienie zawodników z programu rozwojowego McLarena na początku 2024 roku
McLaren oficjalnie wspiera siedmiu zawodników, którzy są na zupełnie różnych etapach karier. Dwójka z nich jest bardzo doświadczona, prowadzi kariery w innych seriach wyścigowych. McLaren organizuje im prywatne testy w bolidach F1, a także pełnią rolę zawodników rezerwowych ekipy F1.
Pato O’Ward to jeden z lepszych kierowców serii IndyCar, gdzie reprezentuje zespół McLarena. Meksykanin jeździł również w innych seriach, ma za sobą bogatą karierę. Ma na swoim koncie kilka dni prywatnych testów w starych bolidach F1, jeździł także w dwóch treningach. Posiada superlicencję, więc pełni funkcję kierowcy rezerwowego McLarena w F1, ale tylko w trakcie niektórych rund, bo przez większość roku startuje w IndyCar. O’Ward to główny zawodnik w zespole McLarena w IndyCar, na tym się skupia, a F1 to dla niego tylko dodatek. Gdyby otrzymał szansę na debiut w F1, to powinien się sprawdzić.
W drugiej połowie 2023 roku McLaren podpisał zaskakujący kontrakt z Ryō Hirakawą, czyli fabrycznym kierowcą Toyoty. Hirakawa skupia się na startach w serii WEC, jest mistrzem świata w dwóch ostatnich latach. Posiada superlicencję, odbył już kilka testów z McLarenem i w 2024 roku jest jednym z ich kierowców rezerwowych w F1. Trudno powiedzieć skąd zainteresowanie nim ze strony McLarena. Na pewno Toyota w dużym stopniu (jeśli nie w całości) finansuje jego prywatne testy starymi bolidami, ale Hirakawa nie wygląda zupełnie na materiał na kierowcę F1, ani dla innych zespołów McLarena. Ścigał się w Japonii i w wyścigach długodystansowych.
Pod koniec 2023 roku roku McLaren wziął pod swoje skrzydła Gabriela Bortoleto z Brazylii. Bortoleto rok temu został mistrzem Formuły 3, zrobił to nie będąc członkiem żadnego programu juniorskiego, więc to była niespodzianka i wynik ponad stan. McLaren go przyjął do siebie, prawdopodobnie inne programy juniorskie także były zainteresowanie. W 2024 roku Bortoleto jeździ w Formule 2, zobaczymy jak dalej rozwinie się jego kariera. W przyszłości nawet jak nie uda mu się dostać do F1, to McLaren powinien mu znaleźć miejsce w innych swoich zespołach. Bortoleto jest równoległe wspierany przez program menadżerski Fernando Alonso.
Ugo Ugochukwu to jedno z najbardziej gorących nazwisk wśród młodych kierowców, ale na razie nie idą za tym naprawdę dobre wyniki. Ugochukwu jest bardzo młody, więc McLaren podchodzi do jego rozwoju bardzo ostrożnie. Ugochukwu to czarnoskóry Amerykanin, syn nigeryjskiej modelki i włoskiego projektanta mody. Pod względem marketingowym jego jazda w Formule byłaby strzałem w dziesiątkę. Ugochukwu od 2021 roku jeździ w bolidach jednomiejscowych, ma co roku bardzo bogate programy. W 2023 roku zajął drugie miejsce za Kacprem Sztuką we włoskiej F4. Problemem Ugochukwu jest wzrost. Nie udało mi się znaleźć konkretnej liczby, ale on ma powyżej 1,90 cm wzrostu, a to jest już wartość, gdzie pojawi się problem, aby zmieścił się w bolidzie F1. Realnie Ugochukwu może stać się kandydatem do jazdy w F1 w 2027 / 2028 roku.
Bianca Bustamante to młoda zawodniczka z Filipin (mieszka również w USA), którą McLaren pozyskał pod kątem startów w F1 Academy. Bustamante jeszcze przed dołączeniem do McLarena była niezwykle popularna w mediach społecznościowych. Startowała w różnych seriach, ale bez istotnych sukcesów. McLaren mając ją pod swoimi skrzydłami zyskuje marketingowo, już są wygrani bez względu na wyniki sportowe Bianci.
Pod koniec 2023 roku McLaren podpisał roczny kontrakt z Lucą Badoerem, który został ich „opcjonalnym kierowcą”. Obserwują go w 2024 roku, jeśli w seriach juniorskich pokaże odpowiedni poziom, to dołączy do ich programu rozwojowego.
Aktualizacja 16.05.2024 r. Do programu dołączyli Alex Dunne i Martinius Stenshorne, którzy w sezonie 2024 rywalizują w Formule 3. Obaj mają na swoim koncie sukcesy w innych seriach juniorskich, byli bardzo wyróżniającymi się zawodnikami, jednymi z najlepszych, jak nie najlepszymi bez kontraktu w żadnym programie zespołu F1. Dla programu McLarena będą oni wzmocnieniem, w przyszłości powinni trafić do Formuły 2, a jak się będą dobrze rozwijać to potem do jakiś zespołów McLarena.
Podsumowanie programu rozwoju kierowców McLarena w 2024 roku
Jak widać McLaren ma siedmiu zupełnie różnych kierowców w programie rozwojowym. Musi tak być, bo prowadzą ekipy w F1, FE i IndyCar, a pojawiają się plotki, że wkrótce dołączą do WEC. Mają kilku kierowców etatowych, kilku kierowców pracujących w symulatorze i dodatkowo siedmiu rozwojowych. W składzie ich zespołu F1 jest dwóch młodych kierowców, którzy powinni w nim jeździć przez wiele lat, dlatego realnych miejsc dla młodzieży nie mają, stąd szerszy zakres programu rozwojowego, kierowcy mogą później kontynuować kariery w innych seriach.
Programy juniorskie innych zespołów F1 w 2024 roku
Programy juniorskie prowadzi większość zespołów Formuły 1. Przed sezonem 2024 omówiłem już program Red Bulla (szczegóły), Ferrari (szczegóły), Williamsa (szczegóły), Alpine (szczegóły), Saubera (szczegóły) i Mercedesa (szczegóły). Bardzo skromny program prowadzi jeszcze Aston Martin. Jedynie Haas nie prowadzi typowego programu juniorskiego wśród obecnych zespołów Formuły 1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: