Skład programu juniorskiego Saubera w 2024 roku liczy pięć nazwisk. Szwajcarska ekipa regularnie rozwija swoją akademię, która za kilka lat powinna się mocno zmienić po połączeniu z Audi. Zdecydowanym liderem programu jest Théo Pourchaire.
Szwajcarski Sauber w 2019 roku razem z czeskim zespołem Charouz Racing System wspierali kariery licznych zawodników ścigających się w bolidach jednomiejscowych. Od 2019 roku działał również funkcjonujący osobno Sauber Karting Team we współpracy z włoskim producentem Kart Republic. W 2020 Sauber uruchomił własną typową akademię dla młodych kierowców, która funkcjonuje równolegle do zespołu kartingowego. W latach 2020 – 2022 polska firma PKN Orlen, która była sponsorem tytularnym zespołu F1, wspierała finansowo również akademię kartingową, a w jej składzie znaleźli się również kierowcy z Polski. Od 2023 roku akademia kartingowa podupadła, nie aktualizują nawet jej strony internetowej.
W latach 2019 – 2024 przez obie akademie Saubera przewinęło się aż 30. zawodników. Żaden z nich nie trafił do F1, ale kilku było tego blisko. W tym gronie było trzech Polaków rywalizujących w kartingu: Piotr Czaja, Maciej Gładysz i Gustaw Wiśniewski. Da się odnieść wrażenie, że Sauber wspierał kariery wielu zawodników, ale nie było tam szerszego planu, aby wprowadzać ich do Formuły 1. Idealnym przykładem jest Théo Pourchaire, który na F1 jest gotowy od dawna, a wolą do swojej ekipy zatrudniać innych kierowców. Od 2026 roku Sauber zostanie przejęty w całości przez Audi, które jako producent ma zakontraktowanych wielu zawodników. Bardzo możliwe, że ich programy zostaną połączone, albo przynajmniej wsparcie Audi pozwoli programowi Saubera wejść na wyższy poziom. Szefem akademii Saubera w 2024 rok jest Beat Zehnder.
Skład programu juniorskiego Saubera w 2024 roku
Poniżej prezentuję skład programu juniorskiego Saubera w 2024 roku w kolejności alfabetycznej. Obok nazwiska podaję narodowość oraz rok urodzenia, a poniżej serie wyścigowe oraz zespoły w których będą jeździć w sezonie 2024.
Lena Bühler – Szwajcaria – 1997
Formula Regional European Championship – ART Grand Prix
Zane Maloney – Barbados – 2003
FIA Formula 2 Championship – Rodin Motorsport
Théo Pourchaire – Francja – 2003
Super Formula – Itochu Enex Team Impul
Taym Saleh – Niemcy – 2009
Karting
Carrie Schreiner – Niemcy – 1998
F1 Academy – Campos Racing
Formula 4 UAE Championship – AGI Sport
Formula Winter Series – Campos Racing
Zmiany w programie juniorskim Saubera przed sezonem 2024
Akademia Saubera w 2024 roku wzbogaciła się o dwoje kierowców: Zane Maloney i Carrie Schreiner. Z programu odszedł Marcus Amand, który w zeszłym roku spisywał się bardzo słabo, jego kariera wyhamowała i w 2024 roku będzie jeździł w lokalnej serii Porsche. Mają łącznie mają trzech zawodników i dwie zawodniczki. Zane Maloney w zeszłym roku był członkiem akademii Red Bulla, ale z niej odszedł lub co bardziej prawdopodobne został zwolniony. Drugą nowa twarzą jest Niemka Carrie Schreiner, która ma za sobą długą karierę głównie w samochodach sportowych, a została zatrudniona z uwagi na udział w F1 Academy. Pozostali kierowcy pozostali w akademii na kolejny rok.
Omówienie zawodników z akademii Saubera na początku 2024 roku
Sauber ma zróżnicowany program juniorski z zawodnikami będącymi na zupełnie różnych szczeblach karier. Zdecydowanym liderem od kilku lat jest Théo Pourchaire, który w ostatnich latach odnosił duże sukcesy w seriach juniorskich. Był mistrzem Formuły 2 w 2023 roku i wicemistrzem w 2022 roku, a w 2021 roku również wicemistrzem Formuły 3. Pourchaire mimo młodego wieku jest bardzo doświadczony. Od kilku lat posiada superlicencję, ma za sobą testy i udział w treningach F1. W 2024 roku ponownie będzie kierowcą rezerwowym zespołu F1. Francuz już dawno powinien jeździć w Formule 1, ale Sauber stawiał na innych kierowców, głównie z powodów finansowych. Pourchaire w 2024 roku będzie jeździł w Japonii w serii Super Formula, to bardzo konkurencyjna seria, w której niewielu zawodników spoza Japonii walczy o wysokie pozycje. To kolejny test jaki Pourchaire musi zdać, aby trafić do F1. Przy dobrych wynikach w tej serii nie wyobrażam sobie, aby Pourchaire nie jeździł dla Saubera w F1 w 2025 roku. Jeżeli tego awansu nie dostanie, to musi rozwiązać umowę i pukać do drzwi innych zespołów. Francuz może być jednym ze zmarnowanych talentów, który nie dostał szansy w F1.
W 2024 roku do Saubera dołączył Zane Maloney (Źródło), który również ma superlicencję i 2024 roku będzie drugim kierowcą rezerwowym ekipy F1. Będzie pełnił tę funkcję wymiennie z Théo Pourchaire, który często będzie w Japonii. Maloney to ciekawy kierowca, którego czeka drugi pełny sezon w Formule 2. Potrzebuje naprawdę świetnych wyników, aby myśleć o awansie do F1. W Sauberze będzie jednak na 100% drugi w kolejce za Pourchaire, więc szanse na awans do F1 ma tutaj bardzo małe.
Léna Bühler w 2024 roku będzie startowała w serii FRECa. Szwajcarka, to przeciętna zawodniczka, którą ze względu na wiek trudno ją już zaliczać do juniorów. W 2023 roku udało jej się zająć drugie miejsce w F1 Academy, co było jej największym sukcesem. W 2024 roku czeka ją bardzo trudne zadanie. Doświadczona (głównie w samochodach sportowych) Carrie Schreiner dołączyła do Saubera i będzie startowała w F1 Academy. Każdy zespół F1 wspiera jedną z zawodniczek z tej serii. Niemka jest bardzo doświadczona i w tej serii ma szanse na niezłe wyniki. W akademii jest również młody Taym Saleh, który jeszcze jeździ w kartingu.
Podsumowanie programu juniorskiego Saubera w 2024 roku
Sauber powiększył swój program juniorski w 2024 roku, ale da się odnieść wrażenie, że całość jest w stanie przejściowym. Czekają po prostu na wejście Audi i połączenie programów lub szersze wsparcie programu zespołu F1. Théo Pourchaire od kilku lat jest zdecydowanym liderem akademii Saubera, od minimum dwóch lat jest gotowy na debiut w Formule 1, ale nie ma dla niego wciąż miejsca w zespole F1. W takich sytuacjach trzeba sobie zadać pytanie: po co Sauber prowadzi program juniorski, jeśli żaden kierowca ostatecznie nie trafia do ich ekipy F1?
Programy juniorskie innych zespołów F1 w 2024 roku
Programy juniorskie prowadzi większość zespołów Formuły 1. Przed sezonem 2024 omówiłem już program Red Bulla (szczegóły), Ferrari (szczegóły) i Williamsa (szczegóły), systematycznie będę omawiał kolejne, podobnie jak w latach ubiegłych. Spore programy prowadzą również Alpine i Mercedes. Powoli swój program rozwija McLaren, ale ma na to inny sposób. Bardzo skromny program prowadzi Aston Martin. Jedynie Haas nie prowadzi typowego programu juniorskiego wśród obecnych zespołów Formuły 1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: