Skład programu juniorskiego Alpine w 2024 roku będzie najszerszy w historii. Do programu rozwojowego dołączyło dwóch nowych zawodników, a Alpine łącznie będzie wspierać kariery dziesięciu zawodników i zawodniczek. Osobnym bytem jest program wsparcia zawodniczek w kartingu.
Program juniorski Alpine, to kontynuacja programu Renault i Lotusa, który działa od 2002 roku. Łącznie przez ten program rozwojowy przewinęło się kilkudziesięciu zawodników, a jednym z pierwszych był Robert Kubica. Wielu wychowanków tego programu trafiło do Formuły 1 lub innych ważnych serii wyścigowych i zrobiło duże kariery. Trzeba jednak dodać, że wielu kierowców, którzy osiągnęli sukcesy, pojawiło się w programie Renault / Lotusa / Alpine tylko na pewien czas i dopiero, gdy z niego odeszli, to udało im się wywalczyć pozycję w F1 lub w innych dużych seriach wyścigowych. Bardzo niewielu wychowanków tej akademii awansowało bezpośrednio do zespołu z siedzibą z Enstone. Aktualnie w stawce F1 mamy trzech kierowców (Alexander Albon, Guanyu Zhou i Oscar Piastri), którzy przez pewien czas należeli do programu rozwojowego Lotus / Renault / Alpine, ale do F1 trafili dopiero jak z niego odeszli.
Od 2023 roku doszło do zmiany w podejściu do funkcjonowania programu juniorskiego Alpine. Poszerzyli jego skład, wcielili do akademii zawodników dotychczas tylko współpracujących (sponsorowanych). Zmienili podejście do przygotowań kierowców, to już nie jest tylko program nakierowany na F1, ale również na serię WEC, gdzie Alpine ma swój fabryczny zespół. Alpine od 2023 roku prowadzi osobny program dotyczący rozwoju młodych zawodniczek w kartingu, do którego należy sześć dziewczyn.
Skład programu juniorskiego Alpine w 2024 roku
Poniżej prezentuję skład programu juniorskiego Alpine w 2024 roku. Obok nazwiska podaję narodowość oraz rok urodzenia, a poniżej serie wyścigowe oraz zespoły w których będą jeździć w sezonie 2024. W składzie znajduje się ośmiu zawodników i dwie zawodniczki.
Jack Doohan – Australia – 2003
Kierowca rezerwowy w F1
Matheus Ferreira – Brazylia – 2007
Italian Formula 4 Championship – US Racing
Sophia Floersch – Niemcy – 2000
FIA Formula 3 Championship – Van Amersfoort Racing
Nicola Lacorte – Włochy – 2007
Formula Regional Oceania Championship – M2 Competition
Formula Regional European Championship – Trident
Kush Maini – Indie – 2000
FIA Formula 2 Championship – Invicta Racing
Victor Martins – Francja – 2001
FIA Formula 2 Championship – ART Grand Prix
Gabriele Mini – Włochy – 2005
FIA Formula 3 Championship – Prema Racing
Kean Nakamura-Berta – Japonia – 2007
Italian Formula 4 Championship – Prema Racing
Abbi Pulling – Wielka Brytania – 2003
F1 Academy – Rodin Motorsport
F4 British Championship – Rodin Motorsport
Nikola Tsolov – Bułgaria – 2006
FIA Formula 3 Championship – ART Grand Prix
Zmiany w programie juniorskim Alpine przed sezonem 2024
Z akademii Alpine po sezonie 2023 odszedł Aiden Neate, który być może nawet zakończył swoją karierę. Brytyjczyk w połowie zeszłego sezonu przerwał starty w brytyjskiej F4. Nie wnikam w szczegóły, ale możliwe, że skończyły mu się pieniądze, a jego wyniki nie zwiastowały dobrej kariery. Akademia Alpine pozyskała dwóch kierowców, którzy mają mocne „plecy”. Kush Maini jest wspierany przez Mikę Hakkinena, który jest jego mentorem. Maini w tym roku skończy 24 lata i będzie startował w Formule 2. Zeszły sezon miał dobry, ale potrzebuje naprawdę świetnych wyników, aby móc liczyć na cokolwiek w przyszłości. Drugim nabytkiem jest Nicola Lacorte, który jest synem włoskiego milionera Roberto Lacorte. Nicola podobno lata na zawody prywatnym samolotem, sytuacja przypomina np. Lance’a Strolla w młodości.
Omówienie zawodników z akademii Alpine na początku 2024 roku
Kierowcą numerem jeden w akademii Alpine jest Jack Doohan, który w minionym roku zajął trzecie miejsce w Formule 2 i zakończył starty w seriach juniorskich. Australijczyk w 2024 roku w 100% skupi się na roli kierowcy rezerwowego Alpine, ma mieć również szeroki program prywatnych testów. Sytuacja jest bliźniaczo podobna do Oscara Piastriego, który miał identyczne zajęcie w 2022. Piastri był jednak kierowcą bardziej utalentowanym i z większymi sukcesami na koncie. Doohan ma szanse na Formułę 1, bo w 2025 roku powinny się pojawić miejsca w różnych zespołach, w tym w Alpine, bo obu zawodnikom kończą się umowy. Doohan musi jednak imponować na testach.
W Formule 2 będą jeździć Victor Martins i Kush Maini. Szczególnie Martins może tu być czarnym koniem, bo w ostatnich latach miał bardzo dobre wyniki, powinien walczyć o mistrzostwo. Maini również powinien być lepszy niż rok temu. Dla tej dwójki sezon 2024 w F2 będzie kluczowy jeśli chodzi o przyszłość. Victor Martins ma już na koncie jazdę bolidem F1, powinien w 2024 roku również odbywać takie testy.
W Formule 3 Alpine będzie mieć troje zawodników w 2024 roku: Sophia Floersch, Gabriele Mini i Nikola Tsolov.Wszyscy będą kontynuować starty w tej serii, a w poprzednim sezonie dobrze spisał się tylko Mini. Włoch powinien walczyć o tytuł mistrzowski, bo na sezon 2024 przechodzi do najlepszego zespołu. Floersch i Tsolov również zmienili zespoły, powinni dzięki temu i większemu doświadczeniu lepiej jeździć, ale nie wróżę im rywalizacji w ścisłej czołówce. Tsolov jest wspierany przez Fernando Alonso.
We włoskiej Formule 4 będą rywalizowali Matheus Ferreira i Kean Nakamura-Berta. Dla Ferreiry będzie to drugi sezon w tej serii (w pierwszym jeździł słabo), a Nakamura-Berta zadebiutuje w bolidach jednomiejscowych. Nowy nabytek akademii Nicola Lacorte przechodzi do serii FRECa, a w zimie dodatkowo startował w kilku wyścigach serii w Nowej Zelandii, gdzie mistrzem został Polak Roman Bilinski. Lacorte nie zapowiada się na talent, jego dotychczasowa forma była przeciętna, ale ma pieniądze i może systematycznie zgłaszać się do ważniejszych serii. Alpine wspiera również Abbi Pulling, która w 2024 roku będzie ponownie startować w nowej kobiecej serii F1 Academy, a także w brytyjskiej F4.
Podsumowanie programu juniorskiego Alpine w 2024 roku
Alpine ma sporo juniorów, natomiast wśród tych wciąż rywalizujących w w różnych seriach wyścigowych nie widać wielkich talentów. Jack Doohan jest liderem programu, w 2024 roku powinien zaliczyć nawet kilkanaście prywatnych dni testowych (w takiej skali są to programy), więc zobaczymy co mu to da w perspektywie kolejnego roku. Moim zdaniem to nie jest kierowca, o którego będą rywalizowały inne ekipy. W sprzyjających okolicznościach może jednak trafić do F1, jeżeli nie to może się skierować w stronę WEC z Alpine.
Programy juniorskie innych zespołów F1 w 2024 roku
Programy juniorskie prowadzi większość zespołów Formuły 1. Przed sezonem 2024 omówiłem już program Red Bulla (szczegóły), Ferrari (szczegóły), Williamsa (szczegóły) i Saubera (szczegóły) – systematycznie będę omawiał kolejne, podobnie jak w latach ubiegłych. Spory program prowadzi również Mercedes. Powoli swój program rozwija McLaren, ale ma na to inny sposób. Bardzo skromny program prowadzi Aston Martin. Jedynie Haas nie prowadzi typowego programu juniorskiego wśród obecnych zespołów Formuły 1.
Znalazłeś/aś błąd lub literówkę w tym, albo w jakimś innym wpisie na blogu? Zaznacz to słowo lub krótki fragment tekstu. Jeżeli czytasz na telefonie, to dotknij zaznaczonego tekstu, a jeśli na komputerze, to wciśnij klawisze Ctrl + Enter. W oknie, które się pojawi kliknij wyślij. Prześlesz tym samym anonimowe zgłoszenie, a ja poprawię swój błąd.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: