Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Austrii 2019″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów i silników. Są także dane o frekwencji i oglądalności telewizyjnej.
Osiągnięcia dotyczące kierowców, którzy ukończyli wyścig na podium
Max Verstappen wygrał wyścig F1 po raz pierwszy w tym sezonie, drugi w Austrii oraz szósty w karierze.
Verstappen ma na swoim koncie sześć zwycięstw w F1, ale żadnego Pole Position. Tego typu zbieżność, to rekord w całej historii F1. Gdy Holender wygra wreszcie kwalifikacje, to z tego zestawienia zostanie wykreślony.
Verstappen zanotował 25. podium w karierze.
Verstappen po raz pierwszy w tym sezonie i w Austrii oraz piąty w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Verstappen pierwszy raz zdobył bonusowy punkt za najszybsze okrążenie w wyścigu w karierze.
Verstappen ruszył do wyścigu z drugiego pola. Drugie pole startowe to jego najlepszy wynik w tym sezonie. Wcześniej pięciokrotnie ustawiał się na tym polu.
Charles Leclerc wywalczył drugie Pole Position w karierze.
Leclerc drugi raz w karierze i jednocześnie w tym sezonie był bliski wygranej po tym, jak prowadził przez większość dystansu po starcie z Pole Position. W Bahrajnie w wygranej przeszkodziła mu awaria, a w Austrii wyprzedzenie przez Maxa Verstappena.
Drugie miejsce na mecie to najlepszy wynik Leclerca w karierze w Formule 1. Wcześniej w tym sezonie trzykrotnie finiszował na trzeciej pozycji.
Charles Leclerc nie wygrał w tym roku wyścigu mimo, że prowadził w nich w sumie przez 124 okrążenia. Tylko Hamilton dłużej jechał w tym roku na czele stawki.
Valtteri Bottas zanotował 38. podium w karierze.
Bottas po raz 50. z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach. Obecnie to najdłuższa tego typu seria w stawce.
Pozostali kierowcy
Lewis Hamilton pierwszy raz w tym roku nie finiszował na podium.
Zakończyła się passa dziesięciu kolejnych miejsc na podium Hamiltona. Brytyjczyk stracił szanse na wyrównanie w tym sezonie rekordu łącznej liczby podium w całej karierze Michaela Schumachera. Nawet jeśli Hamilton ukończy wszystkie pozostałe wyścigi na podium w tym roku, to zabraknie mu jednego. Oczywiście Brytyjczyk będzie miał szansę na poprawienie tego rekordu w kolejnym sezonie.
Lando Norris po raz drugi w karierze ruszał do wyścigu z piątego pola – wyrównał rekord kariery.
Pierre Gasly punktował w piątym kolejnym wyścigu – rekord kariery.
Raikkonen jakby nie liczyć (odsyłam do statystyk po GP Francji) ma już na swoim koncie już 300 startów w wyścigach F1. Fin do końca sezonu dogoni Fernando Alonso i wyjdzie na drugie miejsce w zestawieniu największej liczby wyścigów F1 w karierze. Rekord Rubensa Barrichello poprawi w pierwszej połowie sezonu 2020.
Antonio Giovinazzi zdobył swój pierwszy punkt w karierze w Formule 1.
Siódme pole startowe to najlepszy wynik Giovinazziego w karierze.
Nico Hulkenberg po raz pierwszy od GP Australii 2019 pokonał zespołowego partnera w kwalifikacjach.
Lance Stroll w tym sezonie zawsze odpada z dalszej rywalizacji w pierwszym segmencie kwalifikacji. Licząc razem z ubiegłym sezonem, to ma obecnie najsłabszą w całej stawce passę 13. eliminacji w Q1 w kwalifikacjach z rzędu.
Robert Kubica ukończył wyścig na 20. pozycji. To najsłabszy wynik Polaka w karierze w Formule 1. Jego dotychczasowym rekordem było 18. miejsce.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Zespół Red Bull zanotował 60. zwycięstwo w Formule 1.
Red Bull jest piątym konstruktorem, który wygrał wyścig z silnikiem Hondy. Poprzednimi byli Williams, Lotus, McLaren i fabryczna stajnia Hondy. Łącznie 73 wyścigi zostały wygrane przez bolidy z silnikami Hondy.
Kierowca Ferrari wywalczył pierwsze Pole Position w Austrii od 2003 roku (Schumacher). W latach 2004 – 2013 nie było wyścigów na tym obiekcie.
Kierowcy Ferrari w całej historii F1 ruszali do wyścigów z Pole Position 222 razy. To zdecydowany rekord F1. Drugi McLaren ma 155 Pole Position.
Drugi raz w tym roku nie było bolidu Mercedesa w pierwszym rzędzie na starcie.
Na dziesięciu wyścigach zakończyła się passa kolejnych zwycięstw zespołu Mercedesa. Nie udało im się więc wyrównać rekordu McLarena – 11 zwycięstw – z sezonu 1988. Mercedes trzykrotnie w ostatnich latach miał passę dziesięciu wygranych i zawsze później przychodził wyścig, gdy mieli spore kłopoty i nie udawało im się wyrównać rekordu.
McLaren trzeci raz w tym roku miał obu kierowców w punktach.
McLaren zdobył już więcej punktów niż w całym sezonie 2017. Potrzebują jeszcze dziesięciu oczek, żeby wyrównać wynik z 2018 roku.
Drugi raz w tym sezonie obaj kierowcy stajni Alfa Romeo awansowali do Q3 w kwalifikacjach. W poprzedniej takiej sytuacji w Azerbejdżanie obaj kierowcy dostali kary, więc na starcie nie było ich na jednym z pierwszych pięciu rzędów. W Austrii pierwszy raz obaj ruszali do wyścigu z pierwszej połowy stawki.
Po raz pierwszy w tym sezonie obaj kierowcy Alfy Romeo zdobyli punkty.
Po raz ostatni dwa bolidy stajni Alfa Romeo zdobyły punkty w jednym wyścigu w GP Hiszpanii 1951.
Kierowca z silnikiem Hondy wygrał wyścig F1 po raz pierwszy od GP Węgier 2006 – Jenson Button.
Ostatni raz Honda wygrała wyścig jako dostawca silnika w GP Australii 1992 – Gerhard Berger w McLarenie. Berger wręczał trofea po GP Austrii 2019, a w imieniu Hondy odbierał je Toyoharu Tanabe – dyrektor techniczny Hondy, który był inżynierem Bergera, gdy ten wygrał w Australii.
Kierowca z silnikiem Hondy ruszył do wyścigu z pierwszego rzędu. To pierwsza taka sytuacja odkąd Honda powróciła do F1 w 2015 roku. Poprzednim kierowcą z silnikiem Hondy, który ruszał do wyścigu F1 z pierwszego rzędu był Jenson Button w GP San Marino 2006.
Po raz pierwszy od powrotu GP Austrii do kalendarza F1 w 2014 roku, na Pole Position stał kierowca z innym silnikiem niż Mercedes.
Pozostałe ciekawostki
Sergio Perez i George Russell to jedyni kierowcy, którzy w tym roku są niepokonani w wewnątrz-zespołowych pojedynkach w kwalifikacjach.
Max Verstappen to jedyny kierowca, który wygrał w tym roku w każdym wyścigu z zespołowym partnerem.
Antonio Giovinazzi to 48. kierowca z Włoch, który zdobył punkty w F1. Tylko Wielka Brytania (60) i USA (51) mieli więcej kierowców, którzy zdobyli punkty.
Poprzednim kierowcą w Włoch, który zdobył punkty w wyścigu F1 był Jarno Trulli w GP Abu Zabi 2009. Aktualizacja: popełniłem tutaj błąd co celnie zauważył Krzysiek na Twitterze. Ostatnim Włochem, który zdobył punkty w F1 był Vitantonio Liuzzi w GP Korei Południowej 2010.
Średni wiek kierowców startujących do wyścigu z pierwszej linii był najmniejszy w historii Formuły 1 – 21 lat i 265 dni.
Po raz dziewiąty w historii F1 wszyscy kierowcy ukończyli wyścig.
Punkty w wyścigu zdobyło tylko pięć zespołów.
Był to pierwszy wyścig od GP Chin 2018 w którym na podium nie finiszował ani Hamilton, ani Vettel.
Czasy okrążeń
Charles Leclerc przejechał najszybsze okrążenie w historii obecnej konfiguracji toru Red Bull Ring w Austrii. Leclerc podczas trzeciego segmentu kwalifikacji osiągnął czas 1:03,003. Monakijczyk poprawił rekord Bottasa z 2018 roku, który wynosił 1:03,130.
Frekwencja na GP Austrii 2019
Weekendowa frekwencja na GP Austrii 2019 (od czwartku do niedzieli) wyniosła 203 000 kibiców. To drugi wynik w nowożytnej historii tego wyścigu po sezonie 2014, gdy ten tor powrócił do kalendarza. Na torze w niedzielę według szacunków było 30 000 – 40 000 kibiców z Holandii. Organizatorzy od kilku lat nie podają szczegółowych wyników, ale wiemy, że maksymalna pojemność trybun to 95 000 miejsc, więc w niedzielę mieliśmy wynik taki lub niewiele mniejszy, gdyż trybuny były pełne. W poniższej tabeli doskonale widać, jak zmieniała się frekwencja na tym obiekcie i w pewnym momencie bardzo spadła. Wraz z napływem Holendrów oraz pewnymi zmianami skierowanymi na kibiców udało się wrócić z frekwencję do poziomów rekordowych.
Piątek | Sobota | Niedziela | Weekend | |
---|---|---|---|---|
2014 | 40 000 | 70 000 | 95 000 | 205 000 |
2015 | 25 000 | 35 000 | 55 000 | 115 000 |
2016 | 85 000 | |||
2017 | 145 000 | |||
2018 | 185 000 | |||
2019 | 203 000 |
Oglądalność GP Austrii 2019 w Polsce
Oglądalność wyścigu o GP Austrii 2019 w obu telewizjach była wyraźnie lepsza niż przed tygodniem we Francji. Oba wyścigi były dokładnie o tej samej porze w okresie wakacyjnym, więc porównanie jest celne. Ciekawe co spowodowało taki wzrost – prawdopodobnie zaskakujące wyniki kwalifikacji. Wyścig o GP Austrii 2019 na antenie Eleven Sports 1 oglądało średnio w telewizji 301 000 widzów, czyli blisko dwa razy więcej niż GP Francji. W TVP Sport zanotowano natomiast wzrost z poziomu 296 000 do 369 000 widzów. Łączny wynik, to 670 000 kibiców, a to jest już bardzo dobry wynik jak na ten sezon.
GP Austrii
Eleven
kwalifikacje 148 tys
wyścig 301 tysTVP Sport
studio 146 tys
wyścig od 45 minuty 369 tys— Mariusz Wójcicki (@m_wojcicki) 1 lipca 2019
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: