Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Hiszpanii 2023″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium w GP Hiszpanii 2023
Max Verstappen wygrał piąty wyścig w tym sezonie. Było to także jego trzecie zwycięstwo w GP Hiszpanii i 40. ogółem w karierze.
Verstappen to szósty kierowca w historii F1, który wygrał co najmniej 40 wyścigów.
Verstappen wygrał pięć z siedmiu pierwszych wyścigów w sezonie. W historii F1 14-krotnie kierowca miał tak mocny początek sezonu i za każdym razem później zostawał mistrzem świata.
Verstappen po raz dziewiąty w karierze wygrał wyścig prowadząc w nim od startu do mety. Była to jego druga z rzędu taka wygrana.
Verstappen po raz pierwszy w GP Hiszpanii, a także czwarty w tym sezonie i 24. w karierze wywalczył Pole Position.
Verstappen po raz pierwszy w karierze zdobył Pole Position w Hiszpanii na torze Circuit de Barcelona-Catalunya, to oznacza że może się pochwalić PP na 18. różnych torach oraz do 19. różnych Grand Prix.
Verstappen zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach do GP Hiszpanii. W 2023 roku po raz pierwszy był najszybszy.
Verstappen wszystkie tegoroczne wyścigi kończy w TOP2.
Verstappen zanotował 84. podium w karierze.
Verstappen po raz siódmy finiszował na podium w wyścigu o GP Hiszpanii.
Verstappen ma obecnie 2 143 okrążeń na prowadzeniu w wyścigach F1 w karierze. Przebił wynik Nigela Mansella i zajmuje szóste miejsce w historycznej tabeli.
Verstappen punktował w 26. kolejnym wyścigu. To jego nowy rekord osobisty i ogółem czwarty wynik w historii F1.
Verstappen po raz szósty w karierze osiągnął hat-trick (Pole Position, zwycięstwo i najszybsze okrążenie w wyścigu), daje mu to dziewiąte miejsce w historycznej tabeli. Rekordem jest 22. hat-tricków Schumachera.
Verstappen po raz trzeci w karierze osiągnął wielki szlem (Pole Position, zwycięstwo, najszybsze okrążenie i prowadzenie przez cały dystans wyścigu), daje mu to dziewiąte miejsce w historycznej tabeli. Rekordem F1 jest osiem wielkich szlemów Jima Clarka.
Verstappen w ten weekend był bliski „super wielkiego szlema” (to wymyślone przeze mnie określenie, bo nie ma takiego w statystykach). Holender wywalczył wielki szlem, a także był najszybszy w trzech treningach i w dwóch segmentach kwalifikacji. Zabrakło mu tylko zwycięstwa w jednym z segmentów kwalifikacji, aby przez cały weekend być zawsze najszybszym. Odkąd w 2006 roku wprowadzono podział kwalifikacji na trzy segmenty, tylko jeden kierowca miał perfekcyjny weekend i można mu przyznać „super wielkiego szlema”: Lewis Hamilton w GP Włoch 2015. W moich zapiskach mam zaznaczone, że wcześniej Mika Hakkinen podczas GP Brazylii 1998 był najszybszy w każdym treningu, kwalifikacjach (nie było podziału na segmenty) i miał wielki szlem. Co było przed 1998 rokiem, tego już nie wiem.
Verstappen i Hamilton po raz 35. skończyli wyścig na dwóch pierwszych pozycjach. To dwójka kierowców, która najczęściej zajmowała wspólnie miejsce pierwsze i drugie.
Lewis Hamilton zanotował 193. podium w karierze.
Hamilton po raz 11. zanotował podium w GP Hiszpanii. Brakuje mu jednego, aby wyrównać rekord liczby podiów Schumachera dla zawodów w Hiszpanii.
Siedem ostatnich finiszów Hamiltona na podium, to drugie pozycje.
Hamilton wszystkie tegoroczne wyścigi kończy w TOP6.
Hamilton punktował po raz 275. w Formule 1. To zdecydowany rekord.
George Russell zanotował 10. podium w karierze.
Russell podobnie jak w 2022 roku, zajął trzecie miejsce w GP Hiszpanii.
Russell to pierwszy zawodnik, który finiszował na podium w GP Hiszpanii po starcie z dalszego pola niż szóste w erze hybrydowych silników V6 Turbo. Russell ruszał z 12. pola.
Russell pierwszy raz przegrał z zespołowym partnerem kwalifikacji na torze pod Barceloną.
Pozostali kierowcy
Sergio Perez dwukrotnie z rzędu nie awansował do Q3. Poprzedni raz tak słabą serię miał w 2019 roku.
Carlos Sainz ukończył wszystkie swoje wyścigi o GP Hiszpanii i zawsze zdobywał w nich punkty. Nigdy jednak nie stał na podium w domowym wyścigu.
Sainz to jedyny kierowca w tym roku, który w kwalifikacjach zawsze zajmuje miejsca w TOP5.
Sainz zanotował najlepsze kwalifikacje w karierze do domowego Grand Prix – drugie miejsce. Były to także jego najlepsze kwalifikacje w tym roku.
Lance Stroll pierwszy raz w tym sezonie był lepszy niż Fernando Alonso w kwalifikacjach i w wyścigu.
Fernando Alonso zanotował najgorszy występ w tym roku w kwalifikacjach i w wyścigu.
Zhou Guanyu po raz drugi w tym roku zdobył punkty, w obu przypadkach zajmował dziewiąte miejsce.
Pierre Gasly zajął czwarte miejsce w kwalifikacjach. Poprzedni raz spisał się tak dobrze w czasówce do GP Kataru 2021. Francuz nigdy nie zajął wyższego miejsca w kwalifikacjach w F1.
Charles Leclerc po raz pierwszy od GP Monako 2019 zakończył udział w kwalifikacjach na Q1.
Leclerc po siedmiu wyścigach w sezonie 2023 ma 42 punkty. W sezonie 2020 po siedmiu wyścigach miał ich 45, a to był najgorszy sezon Ferrari od kilku dekad, bo musieli ograniczyć moc silnika.
Nico Hulkenberg po raz pierwszy w karierze awansował do Q3 w kwalifikacjach w GP Hiszpanii. To był jego dziesiąty występ w tym Grand Prix.
Lando Norris w tym roku albo zdobywa punkty albo kończy wyścig na 17. pozycji.
Norris zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach w tym roku – trzecie miejsce.
Norris po starcie z trzeciego pola w ogóle nie zdobył punktów w wyścigu. Do tej pory, jeśli ruszał z jednej z trzech czołowych pozycji, to kończył wyścig najdalej na siódmym miejscu.
Valtteri Bottas finiszował na 19. miejscu. To jego najgorszy wynik w karierze licząc te wyścigi, w których dojechał do mety.
Bottas zakończył serię dziewięciu kolejnych awansów do Q3 w kwalifikacjach na torze pod Barceloną. Jedynie w debiucie w 2013 roku oraz w 2023 roku tego nie dokonał. W obu przypadkach odpadał już w Q1.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 99. zwycięstwo w Formule 1.
Po raz pierwszy w swojej historii zespół Red Bull wygrał siedem pierwszych wyścigów w sezonie F1. Już trzy zwycięstwa były ich rekordem.
Po raz trzeci w historii F1 jeden zespół wygrał siedem pierwszych wyścigów w sezonie: McLaren – 1988, Mercedes – 2019 i Red Bull 2023.
Red Bull wygrał ósmy wyścig z rzędu. Ich rekordem jest dziewięć kolejnych zwycięstw w 2013 i 2022 roku.
Mercedes zanotował pierwsze podwójne podium w tym roku.
Russell to pierwszy zawodnik Mercedesa, który nie awansował do Q3 w GP Hiszpanii licząc od 2010 roku, gdy ten zespół powrócił do F1.
Leclerc zanotował najgorszy wynik Ferrari w kwalifikacjach na torze Circuit de Barcelona-Catalunya w historii. Jego 19. miejsce przebiło 18. pozycję Rubensa Barrichello w 2005 roku.
Czwarte miejsce Gasly’ego w kwalifikacjach, to najlepszy wynik kierowcy ekipy z Enstone (Lotus / Renault / Alpine) od 2013 roku w Hiszpanii, gdy Raikkonen zajął czwarte miejsce w Lotusie.
Obaj kierowcy Alpine zdobyli punkty w Hiszpanii, podobnie jak w 2022 roku.
Po raz pierwszy od 2013 roku, obaj kierowcy ekipy z Enstone awansowali do Q3 w kwalifikacjach w Hiszpanii.
Po raz trzeci z rzędu dwaj kierowcy Alpine awansowali do Q3 w kwalifikacjach.
Trzecie miejsce Norrisa w kwalifikacjach, to najlepszy wynik kierowcy McLarena na torze pod Barceloną od 2011, gdy Hamilton również był trzeci (Hamilton w McLarenie wygrał kwalifikacje w 2012 roku, ale został zdyskwalifikowany, bo zabrakło mu paliwa).
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Hiszpanii 2023
Wyścig ukończyli wszyscy kierowcy, nie było neutralizacji, ani przez moment nie pojawiła się żółta flaga. Po raz drugi w tym roku odbył się tak czysty wyścig, poprzedni raz w GP Miami.
Po raz 12. w historii wszyscy kierowcy F1 dojechali do mety. Poprzedni raz taka sytuacja miała miejsce w GP Miami 2023.
Po raz 15. w historii wszyscy kierowcy uczestniczący w wyścigu F1 zostali sklasyfikowany tzn. przejechali minimum 90% dystansu. Poprzedni raz taka sytuacja miała miejsce w GP Miami 2023.
W erze hybrydowych silników V6 Turbo w GP Hiszpanii wygrywają tylko kierowcy Mercedesa lub Max Verstappen.
Wyścig o GP Hiszpanii po raz 33. odbył się na torze Circuit de Barcelona-Catalunya. Ten obiekt jest w kalendarzu F1 nieprzerwanie od 1991 roku.
Kierowcy startujący z pierwszego rzędu wygrali 30 z 33. rozegranych do tej pory wyścigów F1 na torze Circuit de Barcelona-Catalunya. Jedyne zwycięstwa z dalszych pozycji, to Schumacher w 1996 roku z trzeciego pola, Alonso z piątego pola w 2013 roku i Verstappen z czwartego pola w 2016 roku.
Michael Schumacher i Max Verstappen – to jedyni kierowcy, którzy zawsze awansowali do Q3 w kwalifikacjach do GP Hiszpanii. Podział sesji kwalifikacyjnej na trzy segmenty wprowadzono w 2006 roku, więc pod uwagę brane są tylko wyniki od tego momentu. Oscar Piastri także ma taki rekord, ale on brał udział tylko w jednej sesji kwalifikacyjnej.
Kierowcy sześciu różnych zespołów zajęli sześć pierwszych miejsc w kwalifikacjach. Po karze dla Gasly’ego przedstawiciele siedmiu różnych zespołów ustawili się na siedmiu pierwszych polach startowych. Poprzedni raz taka różnorodność była na starcie do GP Belgii 2021, a wtedy pomogła kraksa Pereza na okrążeniu formującym, bo jego pole startowe pozostało puste.
Siedmiu kierowców z pięciu zespołów stało na podium w 2023 roku. W poprzednim sezonie na podium było siedmiu zawodników, ale tylko z czterech zespołów.
Verstappen, Alonso i Hamilton punktują w każdym tegorocznym wyścigu.
Jedynie Nyck de Vries i Logan Sargeant pozostają bez zdobyczy punktowej w tym roku.
Nie ma już w tym roku niepokonanego kierowcy w wewnętrznych pojedynkach wyścigowych. Jako ostatni przegrał Alonso ze Strollem.
Albon, jako jedyny zawodnik, zawsze wygrywa w kwalifikacjach z zespołowym partnerem.
Tylko Alonso i Sainz w 2023 roku zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Hiszpanii 2023
W 2023 dokonano zmiany układu toru Circuit de Barcelona-Catalunya, poprzez rezygnację szykany i przywrócenie szybkiego zakrętu, który był obecny do 2006 roku. Nie jest to jednak identyczny układ jak dawniej, bo aktualny zakręt numer 10 ma nieco inną konfigurację. Tor stał się znacznie szybszy, a rekordy są liczone od nowa.
Max Verstappen wygrał kwalifikacje osiągając najlepszy czas okrążenia na poziomie 1:12,272. Jest to nowy, kwalifikacyjny rekord tego obiektu. Dla porównania w 2022 roku osiągnięto wynik 1:18,750 (Leclerc), a rekordem poprzedniego układu było 1:16,741 Hamiltona z 2021 roku.
Max Verstappen przejechał najszybsze okrążenie podczas wyścigu i ustanowił nowy, oficjalny rekord toru. Holender na 61. okrążeniu wykręcił czas 1:16,330. Rekordem poprzedniej konfiguracji było 1:18,149 Verstappena z 2021 roku.
Zmiana konfiguracji ostatniego zakrętu oznaczała wzrost prędkości maksymalnych na głównej prostej. Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Kevin Magnussen. Duńczyk w punkcie pomiaru odnotował 346,4 km/h. W 2022 roku maksymalna prędkość w wyścigu F1 na torze pod Barceloną była znacznie niższa – 333,6 km/h Lewisa Hamiltona.
Najszybszy pit-stop podczas GP Hiszpanii 2023 wykonali mechanicy Red Bulla, którzy na 27. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Sergio Pereza w 2,07 sekundy. To nowy rekord tego sezonu, poprawili wynik Ferrari z GP Arabii Saudyjskiej – 2,10 sekundy.
Frekwencja na GP Hiszpanii 2023
Frekwencja na trybunach toru Circuit de Barcelona-Catalunya przez cały weekend była znakomita. Formuła 1 podała w trakcie transmisji, że weekendowa frekwencja wyniosła 284 000 kibiców, ale to były dane dla trzech dni (piątek – niedziela). Sam tor na swojej stronie internetowej podał, że było 292 488 kibiców przez cztery dni (Źródło). W 2023 roku organizatorzy pochwalili się następującymi liczbami: czwartek – 8 422 kibiców, piątek – 58 421, sobota – 100 080 i niedziela 125 565, co łącznie daje 292 488 kibiców. Dla porównania rok temu weekendowa frekwencja przedstawiała się następująco: czwartek – 6 872 kibiców, piątek – 54 134, sobota – 95 163 i niedziela 121 667. Łącznie podczas czterodniowego weekendu było 277 836 kibiców. W 2023 roku każdego dnia na torze było więcej kibiców niż w poprzednim sezonie, co dało finalnie znakomity wynik dla całego weekendu.
To była 33. wizyta F1 na tym torze i więcej kibiców na wyścigu było tylko w latach 2006 – 2008, czyli w szczycie Alonsomanii. Aktualnie wydaje mi się, że realna pojemność trybun została nieco zmniejszona, więc nie da się poprawić wyniku frekwencyjnego z 2007 roku. Natomiast w 2023 roku nie sprzedano kompletu biletów, cały czas można je było kupić, więc to nie było maksimum. W tabeli możecie zobaczyć dane o frekwencji na wyścigach o GP Hiszpanii w latach 1991 – 2023. Przypominam, że z powodu pandemii koronawirusa w 2020 roku nie wpuszczono kibiców, a w 2021 roku wpuszczono tylko 1 000 osób w niedzielę. Dane w tabeli pochodzą od F1destinations oraz mojego archiwum.
Sezon | Frekwencja na wyścigu |
---|---|
1991 | 60 000 |
1992 | 28 000 |
1993 | 35 000 |
1994 | 40 000 |
1995 | 53 000 |
1996 | 55 000 |
1997 | 64 000 |
1998 | 70 000 |
1999 | 81 000 |
2000 | 79 000 |
2001 | 91 000 |
2002 | 98 000 |
2003 | 96 000 |
2004 | 108 300 |
2005 | 115 900 |
2006 | 131 200 |
2007 | 140 700 |
2008 | 128 000 |
2009 | 92 500 |
2010 | 98 200 |
2011 | 78 300 |
2012 | 82 000 |
2013 | 94 831 |
2014 | 91 480 |
2015 | 88 700 |
2016 | 87 245 |
2017 | 94 623 |
2018 | 91 896 |
2019 | 87 511 |
2020 | Brak kibiców |
2021 | 1 000 |
2022 | 121 667 |
2023 | 125 565 |
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: