Zapraszam na tradycyjne podsumowanie wyścigu Formuły 1 z cyklu „Garść statystyk” po GP Meksyku 2018. W podsumowaniu pochyliłem się na piątym tytułem mistrzowskim Hamiltona oraz m.in. rekordami Verstappena, Vettela czy Ericssona.
Piąty tytuł mistrzowski Lewisa Hamiltona i inne jego dokonania
Lewis Hamilton zdobył piąty tytuł mistrzowski czym wyrównał wynik Juan Manuel Fangio. Więcej razy mistrzem świata Formuły 1 był tylko Michael Schumacher – siedem tytułów.
Między pierwszym a ostatnim tytułem mistrzowskim Lewisa Hamiltona minęło dziesięć lat (2008-2018). Tyle samo lat minęło między pierwszym, a ostatnim tytułem Michaela Schumachera (1994-2004). Żaden inny kierowca nie zdobywał swoich tytułów mistrzowskich w dłuższym czasie.
Hamilton jest pierwszym kierowcą od 2004 roku i Schumachera, który wygrał w jednym sezonie wyścig o GP Węgier oraz mistrzostwo świata.
Hamilton po raz pierwszy został mistrzem świata w sezonie w którym nie wygrał domowego wyścigu GP Wielkiej Brytanii.
Hamilton dwukrotnie zapewnił sobie tytuł mistrzowski podczas wyścigów, które wygrał, a trzy kolejne podczas wyścigów w których nie finiszował nawet na podium.
Hamilton drugi rok z rzędu zapewnił sobie tytuł mistrzowski podczas GP Meksyku.
Hamilton w swojej karierze nie wygrał żadnego wyścigu w danym sezonie po zapewnieniu sobie tytułu mistrzowskiego. Zobaczymy czy w tym roku przełamie tę passę, ma na to dwie okazje.
Czwarte miejsce na mecie Hamiltona, to jego najgorszy wynik od wyścigu o GP Austrii, którego nie ukończył. Pomiędzy wyścigami w Austrii i w Meksyku Hamilton zawsze meldował się na podium.
Hamilton dojechał do mety w 200. wyścigu F1 w karierze.
Hamilton wygrał 50% wyścigów w erze hybrydowych silników V6 Turbo.
Osiągnięcia kierowców Red Bulla
Max Verstappen wygrał drugi wyścig w tym sezonie, po raz drugi w Meksyku oraz piąty w karierze.
Tor Autodromo Hermanos Rodriguez jest pierwszym na którym Verstappen wygrał dwa wyścigi F1.
Verstappen to pierwszy kierowca w historii, który wygrał dwa wyścigi w Meksyku z rzędu.
Verstappen to jedyny kierowca F1, który wygrał pięć wyścigów, a nie zdobył nigdy Pole Position. Jeżeli kiedyś uda mu się zdobyć PP, to zostanie wykreślony z tego zestawienia. Verstappen może iść w ślady Schumachera, który przed swoim pierwszym Pole Position wygrał pięć wyścigów.
Verstappen zanotował 20. podium w karierze.
Daniel Ricciardo wywalczył drugie w tym sezonie oraz trzecie w karierze Pole Position.
Ricciardo zdobył swoje pierwsze Pole Position przed GP Meksyku. Do tej pory był najszybszy w kwalifikacjach tylko w Monaco.
Ricciardo nie ukończył ośmiu wyścigów w tym sezonie. Jego dotychczasowym rekordem było sześć w 2017 roku.
Ricciardo nie ukończył drugiego wyścigu w Meksyku z rzędu. Oba te wyścigi wygrał jego zespołowy partner.
Statystyczne ciekawostki związane z kierowcami Ferrari
Sebastian Vettel zanotował 110. podium w karierze.
Vettel po raz pierwszy finiszował na podium w GP Meksyku na torze Autodromo Hermanos Rodriguez.
Vettel osiągał podia w 24. różnych wyścigach Grand Prix Formuły 1. Tylko trzech kierowców jest pod tym względem od niego bardziej różnorodnych: Raikkonen (26), Schumacher (25) oraz Hamilton (25).
Vettel osiągał podia na 26. różnych torach podobnie jak Alonso. Tylko czterech kierowców jest pod tym względem od niego bardziej różnorodnych: Raikkonen (30), Prost (29), Hamilton (29) oraz Schumacher (27).
Jedynym torem, który jest obecny w aktualnym kalendarzu Formuły 1, a na którym Vettel nigdy nie stał na podium w Formule 1 jest Paul Ricard we Francji. Na wszystkich pozostałych torach reprezentant Ferrari stał na podium co najmniej jeden raz.
Vettel jest pierwszym kierowcą od 1982 roku, który wygrał dwa pierwsze wyścigi sezonu i nie został mistrzem świata.
Kimi Raikkonen zanotował 102. podium w karierze.
Raikkonen po raz 44. stał na trzecim stopniu podium po wyścigu F1.
Raikkonen po raz 203. w karierze zdobył punkty w wyścigu Formuły 1. Fin w ten sposób poprawił dokonanie Fernando Alonso. Częściej punktował tylko Michael Schumacher – 221 razy.
Statystyki dotyczące pozostałych kierowców
Valtteri Bottas po raz pierwszy w Meksyku, szósty w tym sezonie oraz dziewiąty w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Marcus Ericsson po raz szósty w tym roku zdobył punkty w wyścigu – rekord osobisty. Do tej pory jego rekordem były zdobycze punktowe w pięciu wyścigach w 2015 roku.
Ericsson zdobył dziewięć punktów w tym roku czym wyrównał osobisty rekord z 2015 roku.
Stoffel Vandoorne zdobył cztery punkty i wyrównał swój najlepszy tegoroczny wynik z wyścigu, który poprzednio osiągnął w Bahrajnie.
Vandoorne przerwał najdłuższą w karierze serię 14. wyścigów bez punktów.
Vandoorne jest jedynym zawodnikiem w tym sezonie, który przegrał z zespołowym partnerem wszystkie sesje kwalifikacyjne. Jego bilans przeciwko Alonso wynosi 0:19.
Sergio Perez po raz pierwszy nie ukończył domowego wyścigu. W poprzednich trzech zawsze zdobywał punkty.
Perez zawsze przegrywa z zespołowym partnerem w wyścigach w Meksyku.
Romain Grosjean odpadł w pierwszym segmencie kwalifikacji, co oznacza, że na 11 awansach z rzędu do Q3 zakończyła się jego najlepsza tego typu passa w karierze.
Grosjean dojechał do mety w 100. wyścigu F1 w karierze.
Fernando Alonso przejechał tylko trzy okrążenia w GP Meksyku 2018 i stracił szanse na pobicie rekordu Michaela Schumachera, który przez całą karierę przejechał 16 825 okrążeń w wyścigach F1. Alonso jest drugi w tym zestawieniu z 16 655 okrążeniami na koncie. Nie uda mu się pobić tego rekordu w tym sezonie. Z pobiciem tego rekordu nie powinien mieć za to problemu Kimi Raikkonen, który w tym momencie jest piąty, ale przed nim jeszcze dwa pełne sezony w F1, a będzie miał możliwość wyjść na prowadzenie za rok.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Dwaj kierowcy Red Bulla po raz ostatni zajęli pierwszy rząd na starcie w wyścigu o GP USA 2013.
Po raz 24. w historii obaj kierowcy Red Bulla zajęli pierwszy rząd na starcie wyścigu F1.
Kierowcy Red Bulla zdobyli łącznie 60 Pole Position w Formule 1. Tylko pięć zespołów jest lepszych.
Kierowcy Red Bulla wygrali cztery wyścigi w tym sezonie – najwięcej od momentu wprowadzenia hybrydowych silników V6 Turbo w 2014 roku.
Po raz drugi w tym sezonie dwóch kierowców Saubera zdobyło punkty w tym samym wyścigu.
Obaj kierowcy Haasa odpadli w pierwszym segmencie kwalifikacji po raz pierwszy od GP Meksyku 2017.
Każdy kierowca F1, który zdobył pięć tytułów mistrzowskich przez pewien okres kariery jeździł w fabrycznym zespole Mercedesa.
Pozostałe ciekawostki
W tym sezonie Hamilton zanotował 15 miejsc na podium, Vettel i Raikkonen po 11, a Verstappen dziewięć. Za nami 19 wyścigów.
W tym roku tylko Vettel, Raikkonen i Bottas zawsze awansują do trzeciego segmentu kwalifikacji.
Po raz pierwszy od GP Singapuru 2016 w pierwszym rzędzie na starcie wyścigu nie było ani Hamiltona, ani Vettela.
Od 2008 roku mistrzostwo świata kierowców zdobywają tylko kierowcy z Wielkiej Brytanii i Niemiec.
Odbyło się 19 wyścigów o GP Meksyku zaliczanych do mistrzostw świata Formuły 1. Tylko trzech kierowców wygrało to Grand Prix dwukrotnie: Jim Clark, Alain Prost oraz Max Verstappen. Nikt nie wygrał trzykrotnie w Meksyku.
Wszyscy kierowcy poza Hamiltonem, którzy zdobyli minimum cztery tytuły mistrzowskie w Formule 1 jeździli w zespole Ferrari.
Esteban Ocon podczas wyścigu osiągnął prędkość maksymalną 364,9 km/h w jednym z oficjalnych punktów pomiaru. To największa prędkość osiągnięta przez bolid F1 w jednym z oficjalnych punktów pomiaru podczas weekendu wyścigowego od początku 2017 roku, czyli wprowadzenia nowych samochodów. Poprzedni rekord należał do Sergio Pereza, który w tegorocznym GP Włoch osiągnął prędkość 362,4 km/h.
Po raz pierwszy w historii F1 podczas transmisji telewizyjnej puszczono nagraną wcześniej wiadomość od znanego aktora dla kierowcy. Adresat tej wiadomości (Hamilton) tej wiadomości nie słyszał, bo została puszczona tylko dla osób oglądających wyścig w telewizji.
Czasy okrążeń
Daniel Ricciardo przejechał najszybsze okrążenie w historii obecnej konfiguracji toru Autodromo Hermanos Rodriguez. Ricciardo podczas trzeciego segmentu kwalifikacji osiągnął czas 1:14,759. Poprzedni rekord należał do Vettela, który ustanowił go w zeszłorocznych kwalifikacjach – 1:16,488.
Valtteri Bottas ustanowił nowy rekord obecnej konfiguracji toru Autodromo Hermanos Rodriguez (rekord toru czyli najszybsze okrążenie z wyścigu). Bottas na 65. kółku wyścigu wykręcił czas 1:18,741. Poprzedni rekord wynosił – 1:18,785 i został ustanowiony rok temu przez Sebastiana Vettela.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
P.S. Kwestią tego jakie są szanse na pobicie historycznych rekordów Michaela Schumachera zajmę się po sezonie w osobnym podsumowaniu.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: