Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Styrii 2021″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz ciekawostki.
Po raz drugi w historii Formuły 1 odbyło się GP Styrii. W tym sezonie podobnie jak w 2020 roku odbędą się dwa wyścigi na torze Red Bull Ring, jeden pod standardową nazwą – GP Austrii, a drugi dodatkowy – GP Styrii. W statystykach F1 rozdziela się niektóre rekordy (np. liczba zwycięstw czy podiów) na tory i wyścigi Grand Prix. Z tego względu GP Styrii w takich statystykach będzie liczone oddzielnie od GP Austrii, ale już statystyki dotyczące toru są wspólne.
Osiągnięcia Maxa Verstappena
Max Verstappen po raz trzeci wygrał wyścig na torze Red Bull Ring, było to również jego czwarte zwycięstwo w tym sezonie oraz 14. w karierze.
Verstappen na żadnym innym torze nie odniósł trzech zwycięstw w Formule 1. Przy okazji wyrównał rekord liczby zwycięstw na torze Österreichring / A1 Ring / Red Bull Ring, który do tej pory należał samodzielnie do Alaina Prosta.
Verstappen po raz drugi w tym sezonie i czwarty w karierze wygrał wyścig prowadząc w nim od startu do mety.
Po raz pierwszy w karierze Verstappen wygrał dwa kolejne wyścigi F1.
Verstappen po raz trzeci w tym sezonie i szósty w karierze startował do wyścigu z Pole Position.
Verstappen po raz 17. z rzędu w kwalifikacjach zajął jedno z trzech czołowych miejsc.
Verstappen po raz 20. startował do wyścigu F1 z pierwszej linii.
Verstappen czwarty raz z rzędu ruszał do wyścigu na torze Red Bull Ring z pierwszej linii.
Verstappen zanotował 49. podium w karierze.
Verstappen odkąd jeździ w Red Bullu, to w wyścigach w Austrii albo finiszuje na podium, albo nie dojeżdża do mety.
Osiągnięcia kierowców, którzy ukończyli wyścig na podium
Lewis Hamilton zanotował 171. podium w karierze.
Hamilton po raz 43. zajął drugie miejsce w wyścigu F1. Wyrównał w ten sposób rekord liczby drugich miejsc, który należał do Michaela Schumachera.
Hamilton po raz trzeci w tym sezonie, a także trzeci na torze Red Bull Ring i 56. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Było to jego pierwsze najszybsze okrążenie w GP Styrii.
Hamilton może się pochwalić najszybszym okrążeniem w 24. różnych Grand Prix. Jest samodzielnym rekordzistą pod tym względem, a drugi Schumacher wykręcił najszybsze kółka w 22. różnych Grand Prix. Jeśli chodzi o najszybsze okrążenia na różnych torach, to Hamilton i Schumacher wykręcili je na 24. różnych obiektach. Hamilton wykręcił najszybsze okrążenie na dwóch torach w Japonii i w Niemczech, a także na torach Silverstone i Red Bull Ring podczas różnie nazwanych wyścigów.
Hamilton piąty raz w tym sezonie ruszał do wyścigu z drugiego pola.
Hamilton nie wygrał żadnego z czterech kolejnych wyścigów. Poprzedni raz tak złą passę miał na przełomie sezonów 2017 i 2018.
Valtteri Bottas zanotował 60. podium w karierze.
Bottas po raz szósty stał na podium po wyścigu na Red Bull Ringu. Został samodzielnym rekordzistą tego toru. Na żadnym innym torze Fin nie zdobył tyle podiów.
Jeżeli Bottas w tym sezonie finiszuje na podium, to na trzeciej pozycji.
Bottas po raz 87. z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach. To rekordowa passa w całej historii F1. Bottas w każdym wyścigu w barwach Mercedesa awansował do Q3.
Pozostali kierowcy
Sergio Perez zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach (piąte miejsce) oraz w wyścigu (czwarte miejsce) na torze Red Bull Ring w karierze. Jego poprzednie najlepsze wyniki to szóste pozycje.
Lando Norris punktował w trzynastym kolejnym wyścigu, to jego rekord kariery.
Norris to jedyny kierowca, który punktował w każdym tegorocznym wyścigu.
Norris siedem razy w tym sezonie finiszował w czołowej piątce.
Norris zawsze finiszuje w TOP6 podczas wyścigów F1 na Red Bull Ringu.
Norris pierwszy raz w tym roku stracił pozycję na mecie w stosunku do pozycji startowej.
Norris po raz drugi w karierze startował do wyścigu z trzeciego pola. To jego najlepszy wynik w karierze. Drugi raz stało się to na torze Red Bull Ring. Podobnie jak rok temu Norris zajął czwarte miejsce w kwalifikacjach, ale na polach startowych zyskał jedną pozycję po karze dla kierowcy Mercedesa.
Fernando Alonso dopiero drugi raz w w karierze zajął miejsce w czołowej dziesiątce w kwalifikacjach na torze w Austrii. Przypominam, że on jeździł na tym obiekcie również na początku XXI wieku, gdy nazywał się A1 Ring.
Kimi Raikkonen po raz trzeci w tym sezonie finiszował na 11. pozycji.
George Russell zawsze w tym sezonie awansuje do Q2 w kwalifikacjach i pokonuje w nich Nicholasa Latifiego.
Russell wyrównał najlepszy wynik w kwalifikacjach w barwach Williamsa w karierze – 11. pozycja. Brytyjczyk skorzystał na karze dla Tsunody, więc ruszał z 10. pola. To jego najlepszy wynik w karierze w Williamsie.
Pierre Gasly nie zdobył punktów i nie ukończył wyścigu. Zakończyła się w ten sposób jego najlepsza passa punktowa w karierze: sześć wyścigów z rzędu. Po raz drugi zanotował taką passę.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Zespół Red Bull zanotował trzecie zwycięstwo na należącym do tego samego koncernu torze Red Bull Ring, a także 69. ogółem w Formule 1.
Red Bull wygrał czwarty wyścig z rzędu. Poprzedni raz mieli tak dobrą passę pod koniec 2013 roku, gdy Vettel wygrał dziewięć razy z rzędu.
Zespół Red Bull pierwszy raz zdobył Pole Position na należącym do tego samego właściciela torze Red Bull Ring.
Po raz pierwszy od początku sezonu 2014 i wprowadzenia hybrydowych silników V6 Turbo, Mercedes nie wygrał żadnego z czterech kolejnych wyścigów.
Mercedes traci 40 punktów do lidera klasyfikacji konstruktorów. Od początku 2014 roku nie mieli nigdy tak dużej straty.
Mercedes to jedyny zespół, którego kierowcy w komplecie awansują do Q3 w kwalifikacjach w tym sezonie.
Pierwszy raz dwaj kierowcy juniorskiego zespołu Red Bulla awansowali do Q3 w kwalifikacjach na torze Red Bull Ring. Szóste miejsce w kwalifikacjach Pierre’a Gasly było najlepszym wynikiem Toro Rosso / AlphaTauri na tym torze w historii.
Williams nie zdobył punktów od 35. wyścigów. To najgorsza passa w historii tej stajni. Podczas GP Styrii była realna szansa na spore punkty, ale przeszkodziła usterka samochodu.
Pozostałe ciekawostki
Po raz 17. na podium stali razem Verstappen, Hamilton i Bottas. Do tej trójki należy rekord wspólnych podiów w Formule 1.
Hamilton, Bottas, Verstappen, Norris i Leclerc zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach w tym sezonie.
Gasly, Russell i Schumacher* są niepokonani w wewnątrz-zespołowych pojedynkach kwalifikacyjnych w tym sezonie. Schumacher nie wziął udziału w czasówce w Monako, więc nie można mu zaliczyć tamtej porażki.
Hamilton, Bottas, Verstappen i Norris zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach na torze Red Bull Ring.
Kimi Raikkonen po raz 163. wystartował do wyścigu F1 z numerem 7. Fin pobił rekord liczby startów z tym samym numerem, który należał do Romaina Grosjeana – 162 starty z numerem 8.
Max Verstappen wygrał wyścig z przewagą 35,743 sekundy nad drugim kierowcą. Poprzedni raz przewaga zwycięzcy na mecie była większa w GP Chin 2016 – Rosberg 37,776 sekundy. W Styrii przewaga była tak duża, bo jadący na drugiej pozycji Hamilton pod koniec zjechał na dodatkowy pit-stop.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy
Max Verstappen wygrał kwalifikacje do GP Styrii 2021 z czasem 1:03,841. Wynik kierowcy Red Bulla był o około 0,9 sekundy gorszy od rekordu tego obiektu, który w 2020 roku ustanowił Bottas – 1:02,939.
Lewis Hamilton wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Brytyjczyk na 71. kółku wyścigu wykręcił czas 1:07,058. Jest to wynik o 1,4 sekundy gorszy niż rekord toru Red Bull Ring ustanowiony w 2020 roku przez Sainza – 1:05,619.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Yuki Tsunoda. Japończyk w punkcie pomiaru prędkości na końcu pierwszego sektora odnotował 334,7 km/h. W 2020 roku maksymalna prędkość w wyścigu F1 o GP Styrii była nieco wyższa – 336,2 km/h Sergio Pereza.
Najszybszy pit-stop podczas GP Styrii 2021 wykonali mechanicy Red Bulla. Na 29. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Maxa Verstappena w 2,09 sekundy.
Frekwencja na GP Styrii 2021
W związku z ograniczeniami dotyczącymi pandemii koronawirusa liczba kibiców na trybunach toru Red Bull Ring została ograniczona do 15 000 osób każdego dnia. Kibice mogli zajmować pięć trybun, a na każdej było po 3 000 osób. Organizatorzy nie podali informacji na temat tego ile udało im się sprzedać biletów. Możemy założyć, że sprzedano komplet lub niemal komplet. Na kolejnym wyścigu na tym torze o GP Austrii spodziewana jest znacznie większa liczba kibiców, bo nie będzie ograniczeń dotyczących ich liczby.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: