Jacy kierowcy rezerwowi są zakontraktowani w poszczególnych zespołach Formuły 1 w sezonie 2024? Kierowcy rezerwowi zespołów F1 w sezonie 2024, to zarówno juniorzy jak również doświadczeni zawodnicy.
Niemal wszystkie zespoły F1 mają zakontraktowanych kierowców rezerwowych, którzy w razie potrzeby zastąpią niedysponowanego zawodnika etatowego w 2024 roku, ale nie jest to reguła. Niektóre zespoły mają do swojej dyspozycji kilku takich kierowców, a inne mogą korzystać z rezerwowych zawodników innych zespołów.
Terminy są kluczowe w wyborze kierowcy rezerwowego
W przypadku konieczności zastąpienia etatowego kierowcy w zespole F1, kluczowy jest termin takiej decyzji. Jeśli zespół z kilkudniowym wyprzedzeniem wie, że ich główny zawodnik nie pojedzie, to ściągną rezerwowego bez względu na jego zobowiązania w innych seriach (kontrakty z zespołami F1 to zwykle obejmują). Jeżeli natomiast etatowy zawodnik np. odnosi kontuzje podczas piątkowych treningów, a rezerwowy zawodnik w tym czasie jest na wyścigach innej serii, to pojawia się spory problem. Na przeszkodzie stoją kwestie logistyczne i szybkie dotarcie na tor przed kwalifikacjami F1 w sobotę. Dlatego zespoły mogą zdecydować się wtedy na innego kierowcę. Dobrym przykładem jest niedyspozycja zdrowotna Carlosa Sainza w GP Arabii Saudyjskiej 2024. Hiszpan pojechał w czwartkowych treningach, ale było potrzebne zastępstwo od trzeciego treningu. Ferrari musiało postawić na młodego Bearmana, który był na torze, bo Giovinazzi i Szwarcman nie zdążyliby dolecieć na miejsce.
Poniżej analizuję sytuację wszystkich zespołów F1 w sezonie 2024 i ich kierowców rezerwowych. Zespoły są wymienione według kolejności z klasyfikacji generalnej z minionego roku. Jeżeli będą pojawiać się nowe informacje o rezerwowych kierowcach, to w przyszłości dodam aktualizację do tekstu.
Oracle Red Bull Racing
Rezerwowym kierowcą obu zespołów Red Bulla w 2024 roku jest Liam Lawson, który powinien być obecny na wszystkich wyścigach w tym sezonie. Nowozelandczyk ma już na swoim koncie kilka wyścigów F1, wiele wskazuje na to, że w 2025 roku otrzyma etatowy kontrakt w siostrzanym zespole. Aktualizacja 27.09.2024 r. Nowym kierowcą rezerwowym został Isack Hadjar, który zastąpił w tej roli Liama Lawsona, który będzie startował w sześciu finałowych wyścigach tego sezonu.
Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team
Kierowcami rezerwowymi Mercedesa w 2024 roku są Mick Schumacher i Frederik Vesti. Schumacher pełnił tę rolę przez cały zeszły sezon, a Vesti zadebiutuje w niej w tym roku. Schumacher w sezonie 2024 startuje w serii WEC w barwach fabrycznego zespołu Alpine, a Vesti w ELMS w zespole Cool Racing, dlatego będą łączyć swoje zobowiązania i pojawiać się na zawodach F1 wymiennie. Kontrakt z Mercedesem jest ważniejszy, więc jeśli pojawi się okazja zastąpienia jednego z etatowych kierowców, to Schumacher lub Vesti tak zrobią, nawet kosztem wycofania się z wyścigu w innych seriach.
Scuderia Ferrari
Kierowcami rezerwowymi Ferrari w 2024 roku są Oliver Bearman, Antonio Giovinazzi i Robert Szwarcman. Giovinazzi i Szwarcman pełnili już tę rolę w poprzednim roku, a w sezonie 2024 skupiają się na startach w serii WEC, gdzie jeżdżą w hypercarze Ferrari. Bearman w zeszłym roku uzyskał superlicencję i w 2024 roku zadebiutował w roli kierowcy rezerwowego zespołu F1, łącząc ją ze startami w Formule 2. Przed sezonem zapowiadano, że ta trójka będzie wymiennie pojawiać się na torach F1, ale po bardzo udanym debiucie Bearmana w GP Arabii Saudyjskiej, gdy zastąpił chorego Sainza (Ferrari wybrało Bearmana, bo akurat on był wtedy na torze), to on stał się głównym zawodnikiem rezerwowym.
McLaren F1 Team
Kierowcami rezerwowymi McLarena w 2024 roku są Ryō Hirakawa i Pato O’Ward. Hirakawa w 2024 roku koncentruje się na startach w zespole Toyoty w serii WEC, a O’Ward w IndyCar w zespole McLarena. Nie zawsze będą dostępni, nie będzie możliwości ich ściągnięcia w nagłym wypadku z powodu odległości. McLaren prawdopodobnie w takim wypadku skorzysta z usług Micka Schumachera, który rok temu odbył testy dwuletnim bolidem tej ekipy. McLaren w poprzednich latach był umówiony z Mercedesem, prawdopodobnie tak samo będzie w 2024 roku. Aktualizacja 21.04.2024 r. Frederik Vesti w sytuacjach awaryjnych będzie pełnił rolę kierowcy rezerwowego McLarena.
Aston Martin Aramco Formula One Team
Kierowcami rezerwowymi Astona Martina w 2024 roku będą Felipe Drugovich i Stoffel Vandoorne. To taki sam skład jak w poprzednim roku, mają pełnić tę rolę wymiennie, ale głównym rezerwowym jest Drugovich. Felipe to mistrz F2 z 2022 roku, który w 2023 roku roku odbył szeroki program testowy w dwuletnim bolidzie Astona Martina (około 20 dni za sześć mln dolarów). Jest bardzo dobrze przygotowany do debiutu w F1, ale wciąż nie dostał szansy. W 2024 roku zabezpiecza się na wypadek jakby w F1 się nie udało, bo będzie równolegle startował w serii ELMS w ekipie Vector Sport. Vandoorne aktualnie jeździ w Formule E oraz w WEC, gdzie jest fabrycznym kierowcą Peugeota. Formuła 1 to dla niego dodatek, musiałoby dojść do dużego zbiegu okoliczności, aby to on zastąpił awaryjnie jednego z etatowych kierowców Astona Martina.
BWT Alpine F1 Team
Rezerwowym kierowcą Alpine w 2024 roku jest Jack Doohan. Australijczyk pełnił tę rolę również w 2023 roku, ale wtedy łączył ją z rywalizacją w Formule 2. W 2024 roku będzie pełnoetatowym kierowcą rezerwowym, ma się pojawić na wszystkich wyścigach. Doohan nie planuje nigdzie startować, będzie miał za to kilka prywatnych testów starymi bolidami oraz udział w dwóch treningach.
Williams Racing
Williams to jedyny zespół, który oficjalnie nie podał nazwiska kierowcy rezerwowego na ten sezon, dokładnie tak samo zachowali się rok temu. Jeden z ich juniorów – Zak O’Sullivan – prawdopodobnie spełnia już wymogi do uzyskania superlicencji lub spełni je w trakcie tego sezonu, gdy pojedzie w treningach. Williams prawdopodobnie w razie potrzeby skorzystania z kierowcy rezerwowego zwróci się do Mercedesa, bo w poprzednich latach mieli takie porozumienie.
Visa Cash App RB Formula One Team
Siostrzany zespół Red Bulla będzie w 2024 roku korzystał z usług Liama Lawsona. Nowozelandczyk jest kierowcą rezerwowym obu zespołów Red Bulla w tym sezonie. Aktualizacja 27.09.2024 r. Nowym kierowcą rezerwowym został Isack Hadjar, który zastąpił w tej roli Liama Lawsona, który będzie startował w sześciu finałowych wyścigach tego sezonu.
Stake F1 Team Kick Sauber
Kierowcami rezerwowymi Saubera w 2024 roku są Théo Pourchaire i Zane Maloney. Francuz to wychowanek akademii Saubera, pełni rolę kierowcy rezerwowego od 2022 roku. W 2024 roku rywalizuje w japońskiej serii Super Formula, dlatego nie będzie mógł być na wielu weekendach F1. Z tego powodu drugim zawodnikiem rezerwowym został Zane Maloney. Reprezentant Barbadosu dołączył do programu juniorskiego Saubera od tego roku, posiada superlicencję, więc został również kierowcą rezerwowym. Maloney rywalizuje w Formule 2, będzie obecny na większości tegorocznych wyścigów F1.
MoneyGram Haas F1 Team
Kierowcami rezerwowymi Saubera w 2024 roku są Pietro Fittipaldi i Oliver Bearman. Fittipaldiego można nazywać weteranem, bo będzie to jego szósty rok w roli rezerwowego kierowcy Haasa. Brazylijczyk w 2024 roku ma bardzo bogaty program wyścigowy, bo będzie jeździł na pełen etat w USA w serii IndyCar oraz w Europie w serii ELMS. Pozostanie mu bardzo mało wolnego czasu, więc na wyścigach F1 pojawi się kilka razy. Dlatego głównym rezerwowym będzie Bearman, który dodatkowo ma wziąć udział w aż sześciu treningach z Haasem. Wiele wskazuje na to, że w 2025 roku Bearman będzie etatowym kierowcą zespołu.
Najważniejsze fakty o sezonie 2024 można znaleźć w specjalnej kategorii artykułów, którą można zobaczyć pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: