Tor Mugello, który jest gospodarzem GP Toskanii 2020, to wyjątkowe miejsce dla Kimiego Raikkonena. Fin równo 20 lat temu po raz pierwszy zasiadł za kierownicą bolidu F1 zespołu Sauber na tym obiekcie.
Zwykłe nie poświęcam takim jubileuszowym sprawom osobnych tekstów na blogu, ale w tym przypadku robię wyjątek, bo zbieżność daty i miejsca jest unikalna. Kimi Raikkonen mając niecałe 21 lat został zaproszony na test przez zespół Sauber. Fin miał jeździć jeden dzień aktualnym bolidem C19 na włoskim torze Mugello w dniu 12 września 2000 roku. Ostatecznie jeździł trzy dni: 12, 13 i 15 września. Dokładnie 20 lat później w dniach 11-13 września Formuła 1 pierwszy raz rywalizuje na torze Mugello podczas pełnego weekendu wyścigowego o GP Toskanii. Kimi Raikkonena nadal jeździ w F1, w tym samym zespole w którym odbył pierwszy test (występuje teraz pod inną nazwą) i wystartuje do wyścigu na torze Mugello w bolidzie C39.
Pierwszy test Kimiego Raikkonena w bolidzie F1
Kimi Raikkonen rozpoczął starty w seriach wyścigowych bolidów jednomiejscowych w 1999 roku. Bardzo szybko okazało się, że ma duży talent i dzięki skutecznym zabiegom swojego menadżera, Steve’a Robertsona jego ścieżka prowadząca do Formuły 1 była ekspresowa. W niższych seriach wyścigowych spędził tylko dwa lata, a w F1 zadebiutował w 2001 roku. W tamtych czasach była to sytuacja wyjątkowa (współcześnie można to porównać do bardzo szybkiego debiutu Verstappena) i z tego powodu był problem z uzyskaniem superlicencji. Raikkonen miał na swoim koncie zaledwie 23 wyścigi w bolidach jednomiejscowych przed debiutem w F1, dlatego potrzebował specjalnej zgody od FIA związanej z przyznaniem superlicencji.
Peter Sauber dostrzegł talent Raikkonena w niższych seriach wyścigowych i zaprosił go na jednodniowy test na torze Mugello 12 września 2000 roku. W tych testach brały udział zespoły Ferrari, McLaren i Sauber. Testy odbywały się w dniach 12 – 15 września 2000 roku, ale trwały trzy dni. 14 września była przerwa, aby uczcić śmierć porządkowego Paolo Ghislimbertiego, który zginał w czasie GP Włoch 2000 na Monzy kilka dni wcześniej. 14 września odbywał się jego pogrzeb, na który wybierała się m.in. delegacja Ferrari. Raikkonen miał pierwotnie jeździ tylko pierwszego dnia, a testy razem z nim odbywał etatowy kierowca Saubera Pedro Diniz.
Mugello to wymagający tor, a w Formule 1 podczas jazdy są notowane bardzo duże przeciążenia. Dlatego to jedno z trudniejszych miejsc na debiut za kierownicą bolidu F1. Przed Raikkonenem nie postawiono żadnych wygórowanych celów. Miał po prostu nabrać doświadczenia i nie rozbić samochodu. Pierwszego dnia Raikkonen przejechał 29 okrążeń i osiągnął najsłabszy czas (wyniki testów podaję poniżej). Jacky Eeckelaert z Saubera powiedział w podsumowaniu dnia, że Raikkonen był tylko o 1,5 sekundy wolniejszy niż Diniz na tych samych oponach, co uznano za bardzo dobry wynik.
Raikkonen spisał się na tyle dobrze pierwszego dnia testów, że pojawił się za kierownicą również nazajutrz. Pedro Diniz wtedy już nie jeździł, bo był kontuzjowany po wypadku w GP Włoch i potrzebował czasu na odpoczynek i regenerację przed kolejnym wyścigiem o GP USA. Podczas drugiego dnia testów Raikkonen przejechał 40 okrążeń, a jego najlepsze kółko było o 0,5 sekundy lepsze niż Diniza dzień wcześniej. Raikkonen podczas obu dni testowych popełnił tylko jeden błąd, gdy obrócił się na torze, ale obyło się bez istotnych konsekwencji. Drugiego dnia odbywał już normalny dzień testowy sprawdzając różne ustawienia mechaniczne i aerodynamiczne samochodu przejmując zadania, które były przeznaczone dla Diniza.
Fiński kierowca wrócił za kierownicę Saubera C19 również trzeciego dnia. Przejechał 37 okrążeń i był nieco wolniejszy na swoim najszybszym kółku niż drugiego dnia testów. Jacky Eeckelaer z Saubera bardzo chwalił cały występ Raikkonena. Sam Fin również był zadowolony z możliwości jazdy bolidem F1 i cieszył się, że podołał temu zadaniu również fizycznie.
Tak dobra forma Raikkonena podczas pierwszego kontaktu z bolidem F1 zadecydowała o jego dalszej karierze. Peter Sauber dla pewności zorganizował mu jeszcze jeden test, tym razem na torze Jerez w Hiszpanii. Sponsorem tytularnym zespołu Sauber był wtedy Red Bull i oni chcieli, aby w 2001 roku w zespole jeździł wspierany przez nich Enrique Bernoldi. Peter Sauber postawił jednak na Raikkonena i był to strzał w dziesiątkę. Raikkonen już w debiucie w F1 zdobył pierwszy punkt. Cały debiutancki sezon miał bardzo udany. Podpisał trzyletni kontrakt z Sauberem, ale po roku został wykupiony przez McLarena za duże pieniądze (padają różne sumy, ale prawdopodobnie było to około 10 mln $).
https://twitter.com/alfaromeoracing/status/1304433548447932416
Wyniki pierwszych testów F1 z udziałem Raikkonena
Poniżej podaję wyniki trzech dni testowych na Mugello w których zadebiutował Raikkonen. Układ toru Mugello nie uległ zmianie, więc można te czasy porównać ze współczesnymi wynikami Formuły 1. Dane pochodzą z serwisu Crash.net, który zachował je w swojej bazie artykułów – Źródło 1, Źródło 2, Źródło 3.
Testy F1, 12 września 2000 roku, tor Mugello
Olivier Panis – McLaren-Mercedes – 1:25,96 – 86 okrążeń
Pedro Diniz – Sauber-Petronas – 1:27,66 – 78 okrążeń
Luca Badoer – Ferrari – 1:28,14 – 65 okrążeń
Kimi Raikkonen – Sauber-Petronas – 1:30,01 – 29 okrążeń
Testy F1, 13 września 2000 roku, tor Mugello
Olivier Panis – McLaren-Mercedes – 1:24,80 – 108 okrążeń
Michael Schumacher – Ferrari – 1:26,41 – 96 okrążeń
Kimi Raikkonen – Sauber-Petronas – 1:27,13 – 40 okrążeń
Testy F1, 15 września 2000 roku, tor Mugello
Olivier Panis – McLaren-Mercedes – 1:24,64 – 34 okrążeń
Michael Schumacher – Ferrari – 1:25,32 – 40 okrążeń
Kimi Raikkonen – Sauber-Petronas – 1:27,46 – 37 okrążeń
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: