Liberty Media nie ustaje w działaniach mających na celu zwiększenie popularności Formuły 1. W ostatnim czasie ogłosili kilka nowych inicjatyw, które powinny pozyskać dla F1 nowych kibiców lub zwiększyć zaangażowanie obecnych.
Trudno zliczyć ile nowych rzeczy związanych z promocją i marketingiem dotyczących F1 zostało wdrożonych w ostatnich latach przez Liberty Media. Za czasów Berniego Ecclestone’a Formuła 1 w ogóle nie miała działu marketingu, więc jest to całkowita rewolucja. Większość wdrożonych przez Liberty Media pomysłów okazało się sukcesami. Nic dziwnego, że nie ustają w swoich wysiłkach i planują kolejne nowe pomysły lub kontynuacje dotychczasowych.
Poniżej przedstawiam przegląd tego co zostało ogłoszone w ostatnich kilku tygodniach. Są to zarówno konkretne inicjatywy i wydarzenia, jak i umowy z firmami, które dopiero pozwolą przygotować nowe inicjatywy.
Scentralizowana sprzedaż starych bolidów F1
Formula 1 zawarła wieloletnią umowę z domem aukcyjnym RM Sotheby’s, który jest największą tego typu instytucją na świecie zajmującą się sprzedażą klasycznych samochodów. W 2019 roku głównym owocem tej umowy będzie duża aukcja samochodów oraz pamiątek, która zostanie zorganizowana w czasie GP Abu Zabi 2019. Na tej aukcji będzie można kupić m.in. stare bolidy Formuły 1, samochody powiązane ze sportami motorowymi oraz bardzo rzadkie klasyczne auta.
Zespoły F1 regularnie sprzedają swoje stare bolidy prywatnym kolekcjonerom. To jest bardzo dobry biznes i od czasu do czasu w raportach finansowych pojawiają się informacje o tym, że zespoły odniosły w danym roku kilkumilionowe korzyści dzięki takim transakcjom. Teraz Liberty Media chce w jakimś stopniu to scentralizować i przygotowuje specjalną aukcję. Odbędzie się ona w Abu Zabi, czyli w miejscu gdzie nie zabraknie majętnych gości, którzy będą w stanie zapłacić duże pieniądze. Jestem pewny, że poza dużymi korzyściami finansowymi ta aukcja będzie szeroko komentowana w światowych mediach. Co pewien czas pojawiają się informacje o starych samochodach sprzedawanych za bardzo duże pieniądze, co zawsze powoduje spore zainteresowanie. Jeżeli na aukcji podczas GP Abu Zabi będzie sporo wyjątkowych starych samochodów i bolidów, które zostaną kupione za duże pieniądze, to będzie to gwarancja sporego pozytywnego rozgłosu dla F1.
Umowa Formuły 1 z firmą Willa Smitha
Odkąd interesuję się Formułą 1 to zawsze w czasie transmisji realizator pokazywał celebrytów będących na torze. Nie ma w tym nic nadzwyczajnego, bo na takiej sytuacji zyskują obie strony. Liberty Media chce wynieść obecność znanych osób na torze na nowy poziom, dzięki umowie z firmami Westbrook Studios oraz Apollo World Touring. Westbrook Studios to firma produkcyjna należąca do znanego aktora Willa Smitha, a Apollo World Touring to firma zajmująca się ochroną własności intelektualnej.
Pamiętacie, jak Will Smith pojawił się podczas GP Abu Zabi 2018 na torze? Nie tylko był kilkukrotnie pokazywany w czasie transmisji, ale i nagrał razem z Lewisem Hamiltonem dodatkowe krótkie filmy. Były one bardzo popularne w Internecie i mediach społecznościowych.
Na mocy nowej umowy od 2020 roku firma Willa Smitha będzie tworzyć produkcje wideo. Będą to filmy z celebrytami, przedstawiające wykonywanie przygotowanych wyzwań, wyczynów kaskaderskich, a także koncerty muzyczne na żywo.
Formuła 1 zauważyła, że serial o sezonie 2018 w Netflixie odniósł duży sukces (recenzja), podobnie jak popularne były nagrania Willa Smitha. Widzą, że to jest dobra droga do zwiększania popularności całego sportu w Internecie i pozyskiwanie nowych kibiców. Nie oczekujcie na mocy tej umowy rewolucji. Prawdopodobnie skończy się na tym, że jakaś znana osoba pojawi się na torze w czasie wyścigu, a w Internecie będzie można obejrzeć kilkuminutowy film z jej udziałem powiązany z Formułą 1.
Trzeci sezon rozgrywek e-sportowych
Rusza trzeci sezon rozgrywek e-sportowych Formuły 1. W 2019 roku pula nagród uległa podwojeniu do 500 000$. Zawody mają kilku własnych sponsorów: New Balance, Fanatec i DHL co pozwala im dynamicznie się rozwijać. W 2018 roku zawody miały ponad 5,5 mln widzów w telewizji i Internecie. Tegoroczny sezon będzie dłuższy oraz podzielony na kilka etapów. Biorąc pod uwagę to jak szybko te rozgrywki się rozwijają, to w tym roku należy oczekiwać bardzo dynamicznych wzrostów w liczbie widzów i interakcji w mediach społecznościowych.
Komplet informacji na temat tegorocznego sezonu znajdziecie pod tym linkiem. Pierwszy etap rusza 8 kwietnia i cały czas można się zapisywać. Uczestnicy zawodów będą grać i rywalizować ze sobą w grze F1 2018 od Codemasters na PC, PS4 i Xboxie One. Nowością w tym roku będzie organizacja osobnych mistrzostw Chin razem z promotorem tamtejszego wyścigu Grand Prix.
E-sport bardzo dynamicznie rozwija się na całym świecie od wielu lat. Formuła 1 to jedna z dyscyplin sportu, które mogę w ten sposób bardzo skorzystać i zwiększyć swoją popularność wśród młodych ludzi. To była jedna z dziedzin całkowicie zapomniana przez Berniego Ecclestone’a. Teraz Liberty Media nadrabia stracony czas i cała Formułą 1 tylko na tym zyska.
W 2019 roku odbędą się cztery festiwale w centrach miast
Formuła 1 kontynuuje organizację festiwali w centrach miast. Pierwszy taki festiwal odbył się w Londynie w 2017 roku i okazał się sporym sukcesem. Kilka kolejnych odbyło się w 2018 roku, a w bieżącym sezonie zaplanowane są cztery imprezy w Szanghaju, Chicago, Los Angeles i w Brazylii. Pierwsza z nich odbędzie się w trakcie weekendu z GP Chin (piątek – sobota). W Szanghaju poza tradycyjnymi koncertami, czy transmisjami na telebimie z toru, będą także organizowane przejazdy bolidem F1. Wykorzystany do tego będzie Lotus E20 z 2012 roku w barwach Renault, a za kierownicą zasiądzie Guanyu Zhou. To Chińczyk będący w programie rozwojowym Renault. Na pewno jego udział w tej imprezie spowoduje duże zainteresowanie.
Trzy kolejne festiwale odbędą się bezpośrednio przed wyścigami w Kanadzie (festiwal w Chicago), USA (festiwal w Los Angeles) i Brazylii. Formuła 1 nie podała miejsca festiwalu w Brazylii, ale ma to być Rio de Janeiro. Nie wiem jaka jest przyczyna trzymania nazwy tego miasta w tajemnicy.
Liberty Media samodzielnie zajmuje się finansowanie tych festiwali, ale otrzymują spore wsparcie od sponsorów. Tytularnym sponsorem imprezy w Szanghaju jest Heineken, a cała impreza jest dodatkowo wspierana przez kilka firm. Dlatego nie jest powiedziane, że Liberty Media dopłaci do kosztów organizacji, mogą na tym nawet nieznacznie zarobić.
Formuła 1 i Puma
Formuła 1 podpisała wieloletni kontrakt z producentem odzieży sportowej Puma. Puma będzie oficjalnym partnerem handlowym F1. Na mocy tej umowy na 17 z 21 tegorocznych wyścigów na torach pojawia się duże sklepy prowadzone przez Pumę. Będzie można w nich kupić wszelkiego rodzaju ubrania i gadżety wszystkich zespołów F1 oraz również takie przygotowane bezpośrednio dla Formuły 1. Puma na mocy tej umowy uzyskała prawa do projektowania, produkcji i sprzedaży produktów z logotypem Formuły 1. Ubrania sygnowane logotypem F1 będą do kupna tylko na torach – tak jest napisane w informacji prasowej. Więc nie będą dostępne w normalnych sklepach Pumy na świecie. Być może później zostanie to rozszerzone.
Puma obecnie współpracuje z czterema zespołami: Ferrari, Mercedes, Red Bull i Haas.
Podsumowanie
Liberty Media bardzo stara się prowadzić takie działania, aby zwiększać zainteresowanie Formułą 1. W ciągu kilku lat okaże się czy odniosły one spodziewany skutek. Dane za sezon 2018 sugerują, że faktycznie liczba kibiców F1 rośnie. Chodzi o frekwencję na torach, jak również zasięgi w Internecie i liczbę widzów przed telewizorami. Jeżeli ten trend będzie kontynuowany, to będzie to bardzo dobre dla całego sportu. Ostatnie informacje mówią o tym, że oglądalność F1 w tym roku rośnie w USA i ma to być spowodowane serialem Netflixa, który miał zwiększyć zainteresowanie tym sportem w Stanach Zjednoczonych.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: