Opublikowano wyniki globalnej ankiety wśród kibiców Formuły 1. Z jej wyników dowiadujemy się, którzy kierowcy i które zespoły są najpopularniejsze wśród kibiców na całym świecie w 2021 roku.
Globalna ankieta wśród kibiców Formuły 1 odbywa się w Internecie co kilka lat (pierwsza była w 2006 roku). Tegoroczna edycja była zorganizowana przez Nielsen oraz Motorsport Network we współpracy z samą Formułą 1. Swoje głosy oddało w niej 167 302 osób ze 187 krajów świata. Pełny liczący 58 stron raport podsumowujący w języku angielskim w pliku pdf mozna przeczytać pod tym linkiem. Ja w tym tekście skupię się tylko na dwóch wybranych zagadnieniach dotyczących popularności kierowców i zespołów. Inne zagadnienia być może omówię za kilka dni po jest kilka bardzo ciekawych wyników. Poprzednie takie ankiety były przeprowadzone w 2015 i 2017 roku. Średni wiek uczestników w tym roku wyniósł 32 lata (spadek o 4 lata w porównaniu do poprzedniej), wzięło udział dwa razy więcej kobiet niż poprzednio.
Wśród głosujących w ankiecie niemal 2/3 kibicuje kilku kierowcom i kilku zespołom. Nieco więcej uczestników kibicuje wybranym kierowcom niż wybranym zespołom. Należy pamiętać, że w podsumowaniu wyników wzięto pod uwagę wszystkie głosy. To nie był sondaż, gdzie dobiera się reprezentatywną grupę uczestników. Mogła być jakaś większa mobilizacja w wybranych krajach albo wśród wybranych grup kibiców, co wpłynęło na wyniki.
Najpopularniejsi kierowcy według uczestników ankiety w 2021 roku
Bardzo ciekawych wyników dostarczyły wyniki dotyczące najpopularniejszych kierowców wśród uczestników ankiety. Dziesięciu najpopularniejszych kierowców dostało łącznie 86,8% głosów. Dodatkowo około 6% osób podało, że nie ma ulubionego kierowcy. To oznacza, że druga dziesiątka zawodników zebrała łącznie nieco ponad 7%. Warto dodać, że w czołowej dziesiątce są kierowcy z dziewięciu zespołów. Jedynie McLaren ma dwóch przedstawicieli, a żadnego kierowcy nie ma z Haasa. Ogółem rozkład głosów był bardzo wyrównany. Podczas ankiety z 2017 roku przewaga czołówki była znacznie większa.
1. Max Verstappen – 14,4%
2. Lando Norris – 13,7%
3. Lewis Hamilton – 12,5%
4. Daniel Ricciardo – 10,2%
5. Sebastian Vettel – 9%
6. Charles Leclerc – 7,4%
7. Fernando Alonso – 7,3%
8. Kimi Raikkonen – 5,4%
9. George Russell – 4%
10. Pierre Gasly – 2,9%
Najpopularniejszym kierowcą został Verstappen, którego notowania są wysokie we wszystkich grupach wiekowych i na całym świecie. Kierowca Red Bulla był numerem jeden w Holandii, USA i Japonii. Max to nowa gwiazda F1, walczy w tym sezonie o mistrzowski tytuł i regularnie wygrywa, więc nie ma zaskoczenia w tym, że wyszedł na pierwsze miejsce. Verstappen był najpopularniejszy wśród osób w wieku 25 – 45.
Na drugim miejscu jest Lando Norris i to moim zdaniem małe zaskoczenie. Brytyjczyk jest numerem jeden wśród kobiet oraz wśród osób poniżej 25 roku życia. Poparcie najmłodszych fanów nie jest zaskoczeniem, ale liderowanie wśród ogółu kobiet można uznać za niespodziankę. Norris jest tak popularny mimo, że nie odnosi istotnych sukcesów, a to zwykle daje najwięcej korzyści. Jeśli w przyszłości zacznie wygrywać wyścigi, to powinien zostać liderem kolejnej takiej ankiety.
W poprzedniej ankiecie z 2017 roku na czele popularności kierowców była stara gwardia: Hamilton, Alonso i Raikkonen. Ta trójka w ankiecie z 2021 roku sporo straciła na rzecz młodszych kierowców. Jest to nieuniknione, że młode twarze zajmują miejsce weteranów zbliżających się do końca kariery w Formule 1 i w każdym innym sporcie. Hamilton spadł z pierwszego na trzecie miejsce. On był najpopularniejszy wśród kibiców mających ponad 45 lat, co idealnie podkreśla fakt, że młodsi kibice stawiają teraz na innych, młodszych zawodników. Hamilton był numerem jeden w Wielkiej Brytanii, Brazylii i Kanadzie. Hamilton i Alonso mają według wyników ankiety najbardziej polaryzować kibiców (dostawali najwięcej skrajnych opinii).
Dużym poparciem na przestrzeni ankiet z 2015, 2017 i 2021 roku cieszą się Ricciardo i Vettel, którzy w tym czasie byli zawsze w ścisłej czołówce. Norris, Leclerc, Russell i Gasly* debiutują w zestawieniu w 2021 roku, bo cztery lata temu nie jeździli w F1. Gasly zadebiutował pod sam koniec sezonu 2017.
Dużym zaskoczeniem dla mnie jest brak w czołówce Sergio Pereza. On jest bardzo popularnym kierowcą, szczególnie w Meksyku i hiszpańskojęzycznych krajach z tamtego regionu. Widać to m.in. w mediach społecznościowych. Prawdopodobnie mało osób z tych krajów wzięło udział w ankiecie.
Najpopularniejsze zespoły według uczestników ankiety w 2021 roku
Ankieta popularności zespołów dostarcza jeszcze ciekawszych rezultatów głównie z powodu znaczących zmian związanych z dwoma najstarszymi stajniami. Ogółem czołowa piątka zespołów zdobyła 82,1% głosów. Niecałe 9% uczestników nie wskazało ulubionego zespołu.
1. McLaren – 29,5%
2. Red Bull – 19,7%
3. Ferrari – 17,9%
4. Mercedes – 11,9%
5. Alpine – 3,1%
Na wykresie w raporcie widać, że Williams, Aston Martin i AlphaTauri zdobyły nieznacznie mniej głosów niż Alpine (między 2 a 3%). Na końcu końcu stawki są zespoły Alfa Romeo i Haas mające poniżej 1% głosów.
McLaren po 13. latach przerwy (wygrali w ankiecie z 2008 roku) wrócił na pozycję lidera pod względem popularności. Co ważne ich przewaga nad drugim zespołem jest bardzo duża. McLaren zdobył blisko 50% głosów wśród kobiet i 40% wśród osób w wieku 16 – 24. Wygrali we wszystkich głównych regionach poza regionem Azja-Pacyfik. McLaren niemal podwoił swój wynik z 2017 roku. Osobiście nie jestem zdziwiony ich zwycięstwem. McLaren w ostatnich latach bardzo poprawił swój wizerunek, stali się zespołem otwartym i bardzo pozytywnym. Z całej czołówki F1 na pewno mają najmniej przeciwników, bo trudno ich za coś krytykować. Dodatkowo mają dwóch popularnych i pozytywnych kierowców.
Na drugim miejscu znalazł się Red Bull, który od 2008 roku systematycznie poprawia swój wynik. Ten zespół był numerem jeden w regionie Azja-Pacyfik, a także w Japonii, Holandii i Meksyku. Ostatnie sukcesy na torze i Verstappen w składzie przekładają się na popularność wśród kibiców.
Ferrari we wszystkich dotychczasowych ankietach było numerem jeden, zwykle z dużą przewagą. Przegrali jedynie minimalnie w 2008 roku z McLarenem (oba zespoły miały po niecałe 30% i zdominowały całkowicie tamto głosowanie). W 2021 roku zajęli dopiero trzecie miejsce. Cztery lata temu mieli 32% głosów, a teraz tylko 17,9%. Spadek jest potężny i na pewno ma związek z brakiem sukcesów na torze i pewnymi kontrowersjami w ostatnich sezonach. Ferrari było najlepsze we Włoszech, Francji, Hiszpanii i Turcji. Ferrari musi mocno popracować nad tym, aby odbudować zaufanie wśród kibiców.
Mercedes w takich ankietach nigdy nie walczył o pierwsze miejsce. Odkąd są w F1 (od sezonu 2010) to zajmowali pozycje 2 – 5. Najlepiej poszło im w 2017 roku, gdy nieznacznie pokonali McLarena w walce o drugie miejsce. W 2021 roku byli na czwartej pozycji ze sporą stratą do czołowej trójki, ale też z wyraźną przewagą nad resztą.
Pozostałe zespoły mają bardzo niewielką popularność. Sytuacja przypomina tę z mediów społecznościowych, gdzie czołowa czwórka ma sporą przewagę nad resztą stawki (kolejność jest inna niż w tej ankiecie). Widać też, że jeden kierowca nie pociągnie całego zespołu. Vettel, Alonso czy Raikkonen mają znacznie lepszą opinię wśród kibiców niż ich zespoły. Raikkonen i Alfa Romeo to ciekawy przypadek. Fin od wielu lat jest jednym z najpopularniejszych kierowców, natomiast wynik Saubera / Alfy Romeo w 2017 roku bez niego w składzie i w 2021 roku z nim jest taki sam – 0,8%.
Podsumowanie
Szeroko zakrojone działania Liberty Media mające przekonać młodych ludzi do Formuły 1 działają. Widać to w różnych statystykach w tej ankiecie. Więcej młodych kibiców przekłada się na popularność młodszych kierowców, a to dobrze wróży dla całego sportu na przyszłość. Jeszcze kilka lat temu było sporo obaw o to, co będzie jak odejdą najpopularniejsi, starsi kierowcy. Teraz widać, że są ich następcy, którzy szybko pracują na swoje nazwiska i popularność.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: