Studenci z zespołu PWR Racing Team z Politechniki Wrocławskiej skonstruowali nowy bolid RT12e, który zaprezentowali podczas uroczystej premiery we Wrocławiu. Zapraszam na szczegóły o bolidzie i plany ekipy na 2022 rok.
Dokładnie rok po premierze RT11, która odbyła się 10 czerwca 2021 zespół PWR Racing zaprezentował kolejny bolid. W tym roku premiera odbyła się w NOT Wrocław, gdzie goście mogli obejrzeć najnowszy projekt RT12e. Pierwsze odsłonięcie samochodu to niezwykle ważny element każdego sezonu, jednak ten rok jak mówią sami członkowie jest przełomowy. Po 11 latach konstruowania pojazdów spalinowych, w tym roku zespół zdecydował się na napęd elektryczny, a także systemy jazdy autonomicznej. Jest to ogromna zmiana wpływająca nie tylko na budowę i wygląd auta, ale także na strukturę i sposób pracy zespołu.
“RT12e to najbardziej ambitny projekt w historii naszego Koła. Zbudowanie bolidu spalinowego w rok to wyzwanie, a co dopiero pierwszego bolidu elektrycznego, wyposażonego w systemy jazdy autonomicznej. Najczęściej zespoły decydują się najpierw na przejście na napęd elektryczny lub na systemy autonomicznej jazdy, rzadko realizują te dwa projekty jednocześnie.” – Mówi Radosław Wróbel – Lider Zespołu.
Mimo wyzwań związanych z brakiem dostępności surowców i półprzewodników zespołowi udało się skonstruować bolid, który zaskakuje poziomem zaawansowania technicznego. Zaprojektowane od podstaw silniki elektryczne wraz z symulacjami zachowania pola magnetycznego są połączone z dwustopniową przekładnią planetarną własnego projektu, a zasilane stworzonym przez zespół pakietem baterii składającym się z 448 ogniw litowo-jonowych. Idąc dalej stworzyli cały system autonomiczny od percepcji zajmującej się skanowaniem otoczenia, przez układy autonomicznego hamowania oraz skręcania, po algorytmy sterujące bolidem podczas jazdy. Autorska wiązka elektryczna w tym roku została zaprojektowana i wykonana w standardach motosportowych i wzbogacona o część HV (High Voltage). Za to dział struktury nośnej w tym roku wykonał pełny monocoque z włókna węglowego i aluminiowej przekładki w kształcie plastra miodu, cały monocoque waży zaledwie 24kg. Budowa bolidu jest ogromnym przedsięwzięciem, którego podejmuje się tylko parę zespołów w Polsce.
Oto nowy RT12e, pierwszy w pełni elektryczny i autonomiczny bolid PWR Racing Team #FormulaStudent #racing #f1 pic.twitter.com/cjbDJ4p5PC
— Politechnika Wrocławska (@PWr_Wroclaw) June 10, 2022
RT12e będzie można zobaczyć na torach podczas czterech edycji zawodów Formula Student m.in na słynnym Hungaroringu. Sezon otworzą zawody FS Czech Republic, a później tydzień po tygodniu PWR Racing Team będzie ścigać się na torach na Węgrzech, w Niemczech i w Chorwacji.
Podczas premiery oprócz odsłonięcia bolidu RT12e i przedstawienia jego parametrów, nie zabrakło przemówień, a także podziękowań dla firm wspierających projekt, których jest aż około 120. Po oficjalnej części była okazja do porozmawiania z konstruktorkami i konstruktorami, którzy chętnie odpowiadali na wszystkie pytania dotyczące nowego projektu.
Więcej zdjęć z prezentacji nowego bolidu można zobaczyć TUTAJ.
Źródło: Informacja prasowa zespołu PWR Racing Team.
Więcej szczegółów o zespole PWR Racing Team z Politechniki Wrocławskiej można znaleźć na ich stronie internetowej. Aktualne informacje o zespole można śledzić również na ich fanpage na Facebooku.
Blog CyrkF1 kibicuje wszystkim polskim ekipom budującym bolidy i startującym w zawodach Formuły Student. To świetny sposób na nabieranie doświadczenia w czasie studiów, które potem procentuje podczas kariery zawodowej. Cieszę się, że w Polsce takie zespoły funkcjonują na kilku uczelniach i oby odnosiły sukcesy w międzynarodowych zawodach. Starsze doniesienia z polskich zespołów znajdziecie pod tagiem Formuła Student.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: