Zespół Alfa Romeo Racing ORLEN podczas uroczystej prezentacji w Warszawie pokazał nowy bolid C41 na sezon 2021. Nowy samochód ma zmodyfikowane malowanie oraz kilka zmian w samej konstrukcji.
Po raz pierwszy w historii prezentacja nowego bolidu zespołu F1 odbyła się w Polsce. Wszystko to zasługa koncernu PKN Orlen, który jest jednym ze sponsorów tytularnych zespołu z siedzibą w Hinwil. Ta umowa sponsorska pozwala im w szerokim zakresie korzystać z usług kierowców oraz samego zespołu w celach marketingowych. Orlen liczył, że będzie to atrakcja imprezy Verva Street Racing, ale ta z powodu trwającej pandemii koronawirusa nie może się odbywać. Odsłonięcie nowego bolidu w Teatrze Wielkim w Warszawie to duże wydarzenie, które obiegnie wszystkie media związane z F1. Prezentacja miała uroczystą formę, ale występ artystyczny nie był długi i nie przysłonił całego wydarzenia. Trzeba ją ocenić bardzo pozytywnie, a w tym roku raczej nikt nie zorganizuje prezentacji z większym rozmachem.
Zmodyfikowane malowanie i sponsorzy na sezon 2021
Zespół Alfa Romeo Racing Orlen utrzymał na sezon 2021 malowanie w którym dominują kolory czerwony i biały. Są to firmowe barwy obu sponsorów tytularnych. We wzorze malowania doszło jednak do pewnych zmian, głównie w obszarze pokrywy silnika. Rok temu góra była czerwona, a dół biały, a w tym roku odwrócili te kolory. Pojawił się także mały czarny pasek na samej górze pokrywy silnika. Moim zdaniem nowe malowanie jest lepsze niż rok temu. Dalej korzystają z klasycznej, błyszczącej farby, a wykorzystywany odcień czerwonego koloru, to firmowy odcień Alfy Romeo. Wzór malowania został zaprojektowany przez Alfę Romeo.
Zespół utrzymał na sezon 2021 obu swoich sponsorów tytularnych. Zarówno Alfa Romeo jak i PKN Orlen przedłużyli umowy, ale tylko na ten rok. Dalsza przyszłość jest niejasna, a odejście Alfy Romeo może oznaczać powrót do nazwy Sauber w 2022 roku. Przed sezonem 2021 stracili łącznie ośmiu partnerów w tym takie marki jak Richard Mille, Huski Chocolate czy Hewlett Packard. Udało im się pozyskać nowych sponsorów (IQONIQ, Eighty-One, CODE-ZERO i ZADARA) i sądząc po wielkości logotypów są to umowy na poziomie tych utraconych. Dodatkowo nieoficjalne informacje mówią o tym, że Alfa Romeo w tym roku płaci nieco mniej niż w poprzednich latach. Jeśli to jest prawda, to zespół zarobi mniej od sponsorów w 2021 roku, a dodatkowo pogorszenie sytuacji finansowej całej Formuły 1 oznacza znaczący spadek wysokości premii dla wszystkich zespołów. Właściciele ze Szwecji znowu będą musieli łatać budżet. Na pokrywie silnika jest widoczne logo Sauber Engineering (firmy, która jest operatorem zespołu), brak natomiast logotypu Ferrari (rok temu też go nie było), bo ich umowa na dostawę silników jest typowo komercyjna.
Alfa Romeo Racing ORLEN C41 – galeria zdjęć
Źródło: Alfa Romeo Racing ORLEN
Przegląd rozwiązań technicznych w Alfie Romeo C41
Bolid C41 co zrozumiałe jest ewolucją poprzednika. Największe zmiany dotyczą przodu, bo zespół wydał dwa tokeny na strukturę konstrukcyjną nosa. Bolid ma zmieniony nos, wciąż jest on mocno otwarty, ale nie tak bardzo jak rok temu. Poszli z projektem w stronę kilku stajni, które stosują węższe nosy z kurtynami pod spodem, ale nie było tutaj kopiowania, bo zastosowali własne rozwiązania. Zmienione jest także przednie skrzydło, a także wloty do przednich hamulców. Zespół będzie korzystał z takiej samej skrzyni biegów jak rok temu, również podwozie jest to samo, jak i szereg innych elementów, których rozwój został zamrożony w regulaminie na 2021 rok.
Samochód na pierwszy rzut oka wygląda bardzo dobrze, ale na zdjęciach nie jest tak zaawansowany jak pokazane wcześniej konstrukcje McLarena i AlphaTauri. Oby Alfa Romeo celowo nie pokazała wszystkiego na zdjęciach zrobionych w studio. W sekcjach bocznych, owiewkach przed wlotami do chłodnic czy w rejonie tylnego skrzyła kontynuują zeszłoroczne rozwiązania. Na zaprezentowanych materiałach trudno to dostrzec, ale wydaje się, że pokrywa silnika jest bardziej ściśnięta, a to dobry sygnał, bo na tym zespoły zawsze wiele zyskują.
Największe oczekiwania są w stosunku do jednostki napędowej Ferrari, która została mocno zmodyfikowana i ma osiągać więcej mocy. To jest kluczowa sprawa, jeśli ten zespół chce ugrać w 2021 roku coś więcej, ale też jest to rzecz na którą nie mają wpływu. Fred Vasseur zapowiada, że Ferrari odrobiło dużą część zeszłorocznych start, ale nie dogonią Mercedesa. Pamiętajmy, że pozostali producenci też będą mieć poprawki, więc te zapowiedzi są tylko lekko optymistyczne.
Alfa Romeo Racing ORLEN C41 – wideo-prezentacja
Dlaczego bolid na sezon 2021 nazywa się C41?
Zespół z siedzibą w Hinwil korzysta ze stałego nazewnictwa samochodów. Ich kolejne maszyny dostają kolejny numer wraz z literą C. W 2019 roku mieli bolid C38, w 2020 roku C39, a w 2021 roku mają C41. Dlaczego opuścili jeden numer? Wytłumaczenie jest z jednej strony proste, a z drugiej przysporzy pewnego zamieszania. Formuła 1 szykowała na sezon 2021 rewolucję techniczną i zespół zaczął prace nad bolidem C40 zgodnie z nowymi przepisami. Z powodu pandemii koronawirusa wprowadzenie tych zmian przesunięto na 2022 rok, więc prace nad bolidem C40 są kontynuowane z myślą o kolejnym sezonie. Po przesunięciu zmian reguł, zespół zaczął prace nad innym bolidem na 2021 rok, który nazwali C41. Zdecydowali się nie zmieniać numeracji, aby ją uporządkować. Więc w 2020 roku mieli bolid C39, w 2021 roku mają C41, a w 2022 roku będzie C40.
Prognoza na 2021 rok i podsumowanie prezentacji Alfy Romeo w Warszawie
Stajnia Alfa Romeo w 2020 roku należała do grona trzech najsłabszych w F1. Mieli bardzo dużą stratę do ekip środka stawki i tylko w szczęśliwych okolicznościach zdobywali punkty. Był to dla nich spory spadek formy spowodowany w dużym stopniu gorszy silnikiem Ferrari. W 2021 roku podstawowa kwestia to silnik. Jeśli Ferrari nie poprawiło go wystarczająco, to Alfie Romeo pozostanie jazda na końcu stawki. Jeżeli Ferrari odrobiło zadanie domowe, to Alfa Romeo powinna być zespołem, który się wyraźnie poprawi i będzie częściej punktował. Trudno jednak będzie im dogonić środek stawki, chyba że ktoś z tamtego grona zaliczy regres formy.
Bolid C41 po raz pierwszy wyjedzie na tor w ten piątek podczas dnia filmowego na obiekcie pod Barceloną. Aktualizacja: relacja z tego dnia filmowego jest dostępna pod tym linkiem.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2021 znajduje się w specjalnym podsumowaniu TUTAJ.