Zespół Aston Martin Aramco Formula One Team zaprezentował w Internecie bolid AMR24 przygotowany na sezon 2024. Utrzymali schemat kolorystyczny oraz ogólny koncept techniczny, ale w konstrukcji samochodu jest dużo zmian.
Aston Martin w poprzednich latach organizował większe prezentacje z zaproszonymi gośćmi, przemowami i odsłonięciem bolidów. W 2024 roku po prostu opublikowali w Internecie kilka komputerowych grafik i wypowiedzi przedstawicieli zespołu. Zorganizowano również telekonferencję dla dziennikarzy. To była niezwykle skromna prezentacja, mniejszej nie da się zrobić. Powodem takiego zachowania jest zmiana podejścia do odsłonięcia nowego samochodu. W ten sam dzień samochód wyjechał na tor Silverstone, gdzie odbędzie przejazdy w ramach dnia filmowego. Zespół ma opublikować zdjęcia AMR24 prosto z toru. Przy okazji prezentacji nowego bolidu F1 ujawniono jeszcze nowy model samochodu drogowego i sportowego.
Zmodyfikowane malowanie i sponsorzy Astona Martina w 2023 roku
Na pierwszy rzut oka pod względem kolorystycznym w Astonie Martinie w 2024 roku nic się nie zmieniło. Największą różnica jest związana ze sponsorem Aramco, którego kolorowe logo jest na tylnym skrzydle. Rok temu był tam inny sponsor, a barwy Aramco były widoczne patrząc na bolid od tyłu. Aston Martin musi być zielony, bo to są ich firmowe barwy, w ten sposób promują się w Formule 1. W 2024 zielony kolor dominuje na samochodzie i powinien dobrze wyglądać na torze. Jest także sporo gołego włókna węglowego, ale w przypadku tej ekipy nie przekroczyli granicy zrywając za dużo farby. Oczywiście, że bolid wyglądałby lepiej, gdyby np. całe przednie skrzydło albo sekcje boczne obok kokpitu były zielone. Krótko mówiąc barwy bolidu są dobre, ale gdyby użyli więcej farby, to byłoby jeszcze lepiej. Zespół stosuje klasyczną, błyszczącą farbę, co jest bardzo pozytywne. Aktualizacja 16:10 – Na pierwszych zdjęciach z toru wydaje się, że zastosowali nieco ciemniejszy odcień zielonego koloru w tym roku.
Wśród sponsorów Astona Martina doszło do kilku zmian przed sezonem 2024. Kluczowa jest kwestia sponsoringu tytularnego. W 2023 roku mieli dwóch sponsorów tytularnych: Cognizant i Aramco. Od 2024 roku Cognizant zmniejszył swoje zaangażowanie i jest zwykłym sponsorem. Aramco za to podpisało nowy, wyższy kontrakt zostając jedynym sponsorem tytularnym. Ma to duże przełożenie na bolid, bo logotypy Aramco są bardzo widoczne, a logotypów Cognizant jest znacznie mniej. Z końcem 2023 roku z zespołu odeszło pięciu partnerów, a w to miejsce pozyskali nowych sponsorów, przedłużyli także umowy z kilkoma firmami. W momencie prezentacji mają 30. sponsorów / partnerów technicznych. Mimo ograniczenia wsparcia przez Cognizant wpływy finansowe mogą być nawet wyższe niż rok temu.
Galeria komputerowych grafik i zdjęć – Aston Martin AMR24
Pierwsze cztery grafiki pochodzą z prezentacji bolidu, kolejne to zdjęcia prawdziwego bolidu z toru Silverstone.
Źródło: Aston Martin Aramco Formula One Team
Przegląd najciekawszych rozwiązań technicznych w bolidzie Aston Martin AMR24
Bolid Aston Martin AMR24 jest pierwszym, który został zbudowany w nowej fabryce zespołu, która funkcjonuje od połowy 2023 roku. Cały czas trwa budowa dwóch dodatkowych budynków, które będą gotowe do września 2024 roku. Wtedy zespół będzie miał np. własny tunel aerodynamiczny, bo aktualnie wynajmuje tunel Mercedesa. Nowa fabryka i znacznie lepsze wyposażenie miały pomóc zespołowi w przygotowywaniu lepszych samochodów. Pierwsze efekty będą w tym roku, ale pełne w sezonie 2025. Zespół świetnie rozpoczął sezon 2023, ale później pogubił się w rozwoju, pojawiły się różne problemy. Dlatego niezwykle ważny jest dobry start w 2024 roku, bo on będzie świadczył o tym, że zostawili problemy za sobą. Jeżeli początek sezonu będzie nieudany, to znaczy, że nie znaleźli przyczyny zeszłorocznych niepowodzeń.
Według komunikatu prasowego Aston Martin przygotował nowy monokok, nos, przednie skrzydło, przednie i tylne zawieszenie. Bolid jest ewolucją zeszłorocznej maszyny, ale niewiele części pozostało niezmienionych. Samochód jest lżejszy i bardziej wydajny aerodynamicznie, ma dobrze funkcjonować na większości torów. Dan Fallows zapewnia, że wypełnili postawione sobie w zimie cele rozwojowe.
Najciekawsza rzecz na komputerowych grafikach jest ukryta. Podali, że mają nowe tylne zawieszenie (pushrod), które jest dostosowane do nowej instalacji silnika i skrzyni biegów Mercedesa. Wiemy, że Mercedes na ten rok szykuje zmiany w tylnym zawieszeniu, obudowie skrzyni biegów i w silniku. Aston Martin i Williams kupują od nich te elementy, więc będą mieli takie same, ale celowo ich nie pokazują przed Mercedesem.
Aston Martin AMR24 ma zmieniony nos (łączy się z drugim płatem przedniego skrzydła, rok temu był dłuższy i łączył się z pierwszym płatem) i przednie skrzydło. Zmienili również konfigurację przedniego zawieszenia, które pozostało w wersji pushrod, ale kształt wahaczy jest inny. Zmodyfikowali kształt sekcji bocznych (jest pod nimi większe podcięcie), utrzymując swoją filozofię z dużymi „zjeżdżalniami wodnymi” w środku. Zmienili kształt bocznych wlotów powietrza do chłodnic, jest większe podcięcie pod nimi. Boczne wloty podobnie jak w wielu innych ekipach (zaczął to chyba Red Bull) mają przed sobą „półkę”, która odpowiednio kieruje powietrze. Lekko zmodyfikowany jest również górny wlot powietrza do silnika.
Szersze omówienie technicznych zagadnień związanych z bolidem AMR24 można znaleźć w formie wideo na kanale Echa Padoku na YouTube.
Animacja prezentująca bolid Astona Martina AMR24
Podsumowanie prezentacji Astona Martina AMR24
To nie była ciekawa prezentacja Astona Martina, bo opublikowanie kilku komputerowych grafik nijak się ma do prezentacji, jakie organizowali w poprzednich latach. Pokazany początkowo bolid fajnie wygląda wizualnie, ale pod względem technicznym niczym się nie wyróżnia. Na zdjęciach z toru również prezentuje się bardzo ładnie, wydaje mi się, że odcień zastosowanego zielonego koloru jest trochę ciemniejszy. Brakuje w tym bolidzie prawdziwych innowacji, bo oparli się o tę samą filozofię. Całą konstrukcja jest dopracowana.
Nowy bolid AMR24 wyjechał na dzień filmowy w dzień prezentacji na pobliski tor Silverstone. W końcu fabryka zespołu jest położona tuż obok tego toru.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2024 znajduje się w specjalnym podsumowaniu, które jest dostępne pod tym linkiem.