EA Sports WRC to najnowsza gra Codemasters oparta o oficjalną licencję Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. Recenzja gry EA Sports WRC od Patryka Gerbera przybliża najważniejsze aspekty tej produkcji.
Electronic Arts nabyła licencję Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, a należąca do nich firma Codemasters wyprodukowała grę EA Sports WRC, która jest dostępna na komputerach oraz konsolach PlayStation 5 i Xbox Series X|S. Oficjalna premiera gry jest zaplanowana na 3 listopada 2023 roku. Poprzednią rajdową grą opartą o oficjalną licencję, którą przygotowała firma Codemasters była kultowa produkcja Colin McRae Rally 3.
Recenzja gry EA Sports WRC
Po wielu miesiącach wyczekiwania, spekulacji i rosnących oczekiwań wreszcie ją mamy! Grę rajdową nowej generacji na licencji Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata. Czy jest to produkcja na którą Fani rajdów tak bardzo czekali? Postaram się Wam na to odpowiedzieć w poniższej recenzji.
Fizyka jazdy w EA Sports WRC
Na początek weźmy na tablicę rzecz najważniejszą w produkcji, która reklamowana jest jako nowoczesny symulator rajdowy. Czy rzeczywiście jest symulacją? Nie. Fani realistycznej jazdy po odcinkach rajdowych nadal zostaną przy zasłużonym Richard Burns Rally.
Wracając do EA Sports WRC. Jeździ się w grze ogólnie fajnie. Fizyka jazdy ma niski próg wejścia, więc nie będzie odstraszać nowych graczy. Auta wybaczają część błędów, są dość przewidywalne i przyjemne w prowadzeniu. Fizyka jazdy super działa przy zmianie warunków na odcinku, zwłaszcza zimą w Monte Carlo, gdzie wyraźnie czuć jak zmienia się przyczepność i musimy dostosować nasz styl jazdy. Super jest też to, że każda lokacja w grze (a mamy ich aż 17) wymaga od nas innego stylu oraz podejścia więc tutaj duży plus. Bardzo fajna jest ewolucja i degradacja trasy w zależności od momentu wyjechania na odcinek specjalny.
Zwiastun premierowy gry EA Sports WRC
Gameplay i zalety gry EA Sports WRC
W grze EA Sports WRC widać mnóstwo fantastycznych pomysłów, aby ta produkcja była naprawdę świetna. Jednak wiele z nich za słabo rozwinięto. Nie wiem czy nie było na to czasu, czy uznano że tyle „wystarczy”, jednak to widać, a szkoda.
Zacznijmy od trybu kariery. Jest niebo lepsza od tego co widzieliśmy w Dirt Rally 2.0. Tworzymy własny zespół (trochę jak My Team w F1), kupujemy samochody (lub budujemy o czym później), w jednej z trzech klas do wyboru: Junior WRC, WRC 2 lub WRC. W karierze mamy zarządzanie naszą załogą inżynierów, budżetem oraz eventami, na których chcemy się pojawiać. Poza naszym regularnym sezonem WRC możemy startować w innych cyklach różnymi autami, które sobie kupujemy, np. historycznymi czy 2WD. I tutaj pojawia się problem, bo to wszystko bardzo szybko się nudzi. W grach WRC 8 czy WRC 9 było to lepiej rozwiązane. EA Sports WRC jest zbyt łatwe pod tym względem.
Inżynierowie nie mają zbyt dużego wpływu na nasz wynik, dają tylko małe bonusy. Zarządzanie budżetem jest zbyt łatwe. Nawet, jeśli nie ukończymy kilku rajdów pod rząd, to jesteśmy w stanie wciąż kupować nowe auta najwyższej klasy. Dużo lepiej bawiłem się wybierając tryb mistrzostw jako własny kierowca w WRC w połączeniu z jazdą historycznymi autami na próbie czasowej lub multiplayer.
Jestem fanem trybu Szkoły rajdowej, gdzie początkujący gracz ma szanse nauczyć się podstaw bez wrzucania go od na OES w aucie WRC. Bardzo fajne wyzwania, nawiązujące do Richard Burns Rally. To dużo lepsze podejście do nowego gracza w przeciwieństwie do Gier F1. Jedyne co bym dodał, to możliwość nauczenia się też auta z napędem na cztery koła, a nie ograniczanie gracza tylko do auta z napędem na przód.
Budowanie samochodów to bardzo fajna zabawa, ma dużo fajnych smaczków i możemy tych aut używać w różnych trybach, nie tylko kariery. Edytor oklejenia jest trochę mało rozbudowany w mojej ocenie.
Samochody, w tej grze EA świetnie udało się oddać charakter różnych klas, czy nawet aut w ramach jednej klasy. Np. w Rally 1 czuć że Yaris, i20N oraz Puma lubią inne typy odcinków i każdy z samochodów preferuje inny styl jazdy prowadzenia przez kierowcę. Dodatkowo nauka zarządzania hybrydą w nich jest trudna, ale niesamowicie ciekawa oraz ekscytująca! Tutaj najlepiej się bawię!
Auta historyczne też wyszły bardzo fajnie, więc warto je sprawdzić. Modele samochodów są wykonane na bardzo wysokim poziomie, bardzo duża ilość szczegółów nie tylko nadwozia ale też wnętrza i podwozia. Dźwięk samochodów jest bardzo dobrze zrobiony, ale z jednym minusem, bo mam na myśli, że w powtórkach auta nie brzmią tak ekscytująco, jak podczas jazdy.
Największe wady gry EA Sports WRC
Chyba największą wadą gry jest silnik na której powstał. Unreal Engine nie jest idealny do gier motorsportowych. Gra nie wygląda powalająco, dodatkowo optymalizacja jest na średnim poziomie, a na niskich ustawieniach całość wygląda bardzo słabo. Największe problemy są na lokacjach asfaltowych i nawet na mocnych komputerach, czy konsolach są ścinki czy gubienie klatek.
Część odcinków wygląda bardzo do siebie podobnie, jakby była robiona na szybko. Dodatkowo brakuje Super Specjalnych Odcinków, które wszyscy kochają, oraz które są bardzo ważną częścią WRC nowej Ery. Byłyby idealne do gry online z innymi graczami.
Tryb „Regularity Rally” jest trybem gdzie mamy trzymać się określonego tempa na odcinku. To fajne jako ciekawostka, ale większość graczy sprawdzi to raz i porzuci, bo to mało jest ekscytujące i bez większych profitów dla gracza. Moim zdaniem to nietrafiony pomysł, można było czas przeznaczony na rozwój tego trybu przeznaczyć na poprawienie innych aspektów gry.
Brak języka polskiego. Szkoda że nie dodali tłumaczenia, polski pilot również mógłby się tu pojawić, bo polska grupa fanów rajdów jest dość duża, a pozwoliłoby to nawet przyciągnąć nowych graczy.
Jeśli chodzi o pilota, to jego notatki są średnie. Często brakuje szczegółów, a gdy jeździmy szybciej to widać, że są nieregularne (w zakręcie oznaczonym jako „4” raz musimy mocno hamować, a raz jedziemy pełnym gazem) oraz pilot mówi jednym tempem bez wczucia i emocji.
Na koniec, najmniejsza wada, ale ja ją odczułem. Muzyka, która moim zdaniem jest nietrafiona. Nie czułem się jak w grze rajdowej, bardziej jak na playliście 16-latki w okresie dojrzewania. Daleko temu soundtrackowi do muzyki z relacji WRC, Colina McRae czy Dirtów 2 lub 3.
Screeny z gry EA Sports WRC
Podsumowanie recenzji gry EA Sports WRC
Mimo tego, że na prawie każdy aspekt gry jest jakieś „ale”, to w grze bawię się dobrze. Myślę że warto spróbować, Multiplayer oraz kluby są bardzo zabawne i ciekawe. Jeśli wkręcicie się w karierę, to tam też spędzicie wiele godzin (zwłaszcza startując od najniższej klasy). Przez aspekty techniczne i brak dopracowania, mogę tej grze wystawić 7/10. Jest to świetna baza, którą trzeba dopracować i mniej się śpieszyć. Mam nadzieję że ta recenzja się Wam do czegoś przyda, do zobaczenia na Odcinkach Specjalnych.
Autorem recenzji jest Patryk Gerber, uczestnik WRC Esport oraz zwycięzca FIA Rally Star w Polsce.
Więcej o grach, głównie tych poświęconych Formule 1 znajdziecie w specjalnej kategorii na blogu pod tym linkiem.