Historia i charakterystyka toru Autodromo Jose Carlos Pace w Brazylii. Dane techniczne i schemat toru Interlagos w Sao Paulo. Wyścigi F1 o GP Brazylii i GP Sao Paulo na Autodromo Jose Carlos Pace. Najszybsze okrążenia toru Interlagos w Brazylii.
Historia i podstawowe informacje o torze Autodromo Jose Carlos Pace (Interlagos) w Brazylii
Pełna oficjalna nazwa omawianego toru to „Autódromo José Carlos Pace”. Taka nazwa obowiązuje od 1985 roku, gdy nazwano go na cześć brazylijskiego kierowcy wyścigowego José Carlosa Pace, który zginął w 1977 roku w wypadku lotniczym. Wcześniej tor nazywał się oficjalnie „Interlagos” i ta nazwa do tej pory obowiązuje, ale tylko w języku potocznym. Interlagos oznacza „między jeziorami”, tak nazywa się obszar miasta w którym położony jest tor, bo wokół niego są dwa zbiorniki wodne.
Budowa toru wyścigowego w Sao Paulo rozpoczęła się w 1938 roku i trwała dwa lata. Jego układ był wzorowany na torze Roosevelt Field Raceway z USA. Do 1978 roku był to długi tor, którego nitka liczyła niemal osiem kilometrów. W związku z popularnością F1 udało się ściągnąć tam wyścigi Grand Prix. Pierwszy wyścig, który nie był jeszcze zaliczany do klasyfikacji generalnej rozegrano w 1972 roku, a od kolejnego sezonu tor znalazł się w kalendarzu. Wyścigi odbywały się na nim z jednoroczną przerwą do 1980 roku. Później na dziesięć lat GP Brazylii zostało przeniesione do Rio de Janeiro, skąd pochodził Nelson Piquet, gwiazda F1 tamtych lat.
Tor z powodu nierównej nawierzchni i braku odpowiednich barier był bardzo niebezpieczny. To było głównym powodem wypadnięcia z kalendarza F1. Niewiele zabrakło, a odwołano by już zawody w 1980 roku, bo kierowcy wtedy bardzo protestowali. Dziesięć lat później w znacznym stopniu zmodernizowano tor, jego nitka została skrócona o ponad 3,5 kilometra. Tor stał się znacznie bardziej bezpieczny i odpowiadający standardom Formuły 1, zachowano niektóre sekcje z oryginalnego układu. Powrót F1 do Sao Paulo był możliwy ze względu na Ayrtona Sennę, który pochodził z tego miasta, a który wtedy był niezwykle popularny. Od 1990 roku Autodromo Jose Carlos Pace jest stałym gospodarzem wyścigów Formuły 1 w Brazylii.
Od 2014 roku przez kilka kolejnych lat etapami trwały szerokie prace modernizacyjne, bo tor był bardzo zaniedbany, a Bernie Ecclestone groził z tego powodu nieprzedłużeniem kontraktu. Całościowe koszty prac budowlanych zbliżyły się wtedy do 100 mln dolarów. Wymieniono całą nawierzchnię i odwodnienie, zmodernizowano wjazd do alei serwisowej, wyremontowano budynek boksów, wybudowano pomieszczenia gościnne dla zespołów oraz budynek dla mediów i kontroli wyścigu, przykryto dachem cały padok oraz powiększono trybuny. Obecnie jest to bardzo nowoczesny tor, a planowane są jeszcze prace dotyczące modernizacji trybun. Kilka lat temu w związku z dużym zapotrzebowaniem na bilety przygotowano dużą strefę dla kibiców na trawie w centralnej części toru. W 2024 roku wymieniono całą nawierzchnię na torze.
Zawody Formuły 1 to coroczne najważniejsze wydarzenie na torze w Sao Paulo. Drugim dużym wydarzeniem jest długodystansowy wyścig serii WEC. Poza nimi głównie odbywają się tam zawody krajowych serii i różne lokalne wyścigi, których jest bardzo dużo (każdego miesiąca coś się dzieje). Tor należy do miasta, kilka lat temu chciano go sprzedać, ale nie znaleziono odpowiedniego kupca. Tor posiada jedną główną konfigurację.
Schemat toru Autodromo Jose Carlos Pace w Brazylii
Charakterystyka toru Autodromo Jose Carlos Pace w Sao Paulo
Tor Autódromo José Carlos Pace jest położony na wysokości około 800 metrów n.p.m. W kalendarzu F1 jedynie obiekt w Meksyku jest zlokalizowany wyżej (o około 1500 metrów). Takie położenie toru w Brazylii wpływa na pracę jednostki napędowej i aerodynamiki, ale w niewielkim stopniu. Nitka toru jest bardzo pofałdowana, a różnica poziomów przekracza 40 metrów. Przejazd przez jedno okrążenie toru Interlagos jest bardzo płynny i szybki. Na torze są zróżnicowane zakręty i kilka zmian kierunku jazdy, co wymaga dobrze zbalansowanego samochodu. Wyprzedzanie na tym torze należy do stosunkowo łatwych. Są na to dwa bardzo dobre miejsca w strefach DRS, a najlepsze z nich w zakręcie numer jeden. Wyzwaniem dla zawodników w trakcie pojedynków jest wykorzystanie mocy elektrycznej, bo najwięcej potrzeba jej na samym końcu okrążenia na długiej prostej. Na starcie nie dochodzi zwykle do wielu zmian pozycji, bo dojazd do zakrętu numer jeden to tylko 290 metrów. Pola startowe są zlokalizowane na nachyleniu, co jest dodatkowym utrudnieniem dla kierowców. Nitka toru jest krótka, co w kwalifikacjach często powoduje problemy z blokowaniem, a w wyścigu szybko dochodzi do dublowania.
Interlagos jest torem, który wymaga kompromisowego ustawienia samochodu. W sektorze pierwszym i trzecim liczy się moc silnika i jak najmniejszy opór aerodynamiczny. W krętym drugim sektorze potrzebny jest jak największy docisk. Wprowadzenie systemu DRS ułatwiło zadanie, bo zespoły stawiają na nieco większy docisk, a w kwalifikacjach otwierając skrzydło notują odpowiednie prędkości maksymalne na prostych.
Pirelli na tor Interlagos w Sao Paulo w 2024 roku zdecydowało się przywieźć trzy najbardziej miękkie mieszanki opon. Wcześniej zwykle nominowali mieszanki środkowe, więc w 2024 roku spodziewajmy się lepszego tempa kwalifikacyjnego i większego zużycia w wyścigu. Na kilka tygodni przed wizytą F1 zakończyła się wymiana całej nawierzchni. Nowy asfalt został wyczyszczony wodą pod wysokim ciśnieniem, dzięki temu będzie bardziej przyczepny. Skutkiem ubocznym takich prac jest zwiększenie ścieralności, a to zwiększa zużycie opon. Konfiguracja nitki toru stawia średnie wymagania dla ogumienia, najbardziej obciążona jest prawa przednia opona, a degradacja jest głównie termalna. Historycznie dało się jechać na jeden pit stop, ale z powodu krótkiej alei serwisowej i możliwości wyprzedzania najczęściej dwukrotnie zmieniano opony. Liczne neutralizacje zachęcają do dodatkowych zmian opon.
Wyścigi F1 na torze w Brazylii od wielu lat rozgrywane są na przełomie października i listopada. Zwykle temperatura powietrza wynosi 20 – 25 stopni Celsjusza, ale nawierzchnia potrafi rozgrzać się do ponad 50 stopni. Co kilka lat zdarzają się opady deszczu, które zawsze bardzo mocno wpływają na przebieg wyścigu. Samochód bezpieczeństwa wyjeżdżał podczas czterech z pięciu ostatnich wyścigów F1. Na tym obiekcie często zdarzają się kolizje, a z powodu ukształtowania i krótkiej nitki, niezbędny jest wyjazd SC, aby posprzątać tor. Dość często są również wirtualne neutralizacje.
Dane techniczne toru Autodromo Jose Carlos Pace w Sao Paulo
Długość nitki toru: 4,309 km
Liczba okrążeń wyścigu F1: 71
Dystans wyścigu F1: 305,879 km
Liczba zakrętów: 15 (w tym 10 lewych i 5 prawych)
Kierunek jazdy: przeciwnie do ruchu wskazówek zegara
Przewyższenie: 42,98 m
Najdłuższy prosta odcinek przejeżdżany z pełnym gazem: 1,35 km
Pojemność trybun: niecałe 90 000 miejsc*
Maksymalne przeciążenie w F1: 4,6 G w zakręcie numer 6
Długość alei serwisowej, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości: 399 metrów
Liczba stref DRS: dwie, między zakrętami 3 i 4 oraz między zakrętami 15 i 1 z osobnymi punktami detekcji
Odległość od pierwszego pola startowego do pierwszego zakrętu po starcie: 290 metrów
Przyczepność limitowana na: przedniej osi „front limited”
Procent wyścigów z wyjazdem samochodu bezpieczeństwa w ostatnich pięciu edycjach zawodów F1 (sezony 2018 – 2023): 80%
* – Trybuny zostały powiększone w 2022 roku.
Najszybsze okrążenia na torze Autodromo Jose Carlos Pace (Interlagos) w Brazylii
Najszybsze okrążenia na torze Autodromo Jose Carlos Pace (Interlagos). Główna konfiguracja tego obiektu nie uległa żadnym zmianom od drobnej modyfikacji w 2000 roku. Od tego momentu wprowadzano za to drobne zmiany związane z wymianą nawierzchni, krawężników oraz modyfikacje stref bezpieczeństwa, co zawsze w pewnym stopniu wpływa na osiągane czasy i możliwości jazdy przez kierowców.
Najlepszy czas uzyskany w kwalifikacjach – 1:07,281 – Lewis Hamilton – Mercedes – 2018 rok
Najlepszy czas uzyskany w wyścigu (oficjalny rekord toru) – 1:10,540 – Valtteri Bottas – Mercedes – 2018 rok
Informacje o torze Autodromo Jose Carlos Pace (Interlagos) od Pirelli
Pirelli określa charakterystykę każdego toru w kalendarzu Formuły 1 w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza najmniej, a 5 najwięcej. Te liczby określane są na przestrzeni całego sezonu, a więc np. w przypadku poziomu docisku aerodynamicznego tor Monza dostaje w tej skali 1, a tor Hungaroring 5.
Trakcja: 3
Hamowanie: 3
Przeciążenia boczne: 3
Obciążenie opon: 3
Poziom docisku aerodynamicznego: 4
Wyścigi Formuły 1 na torze Interlagos w Sao Paulo w Brazylii
Historia wyścigów Formuły 1 w Brazylii sięga początków lat 70. XX wieku. Zawody odbywały się głównie na torze Autodromo Jose Carlos Pace w Sao Paulo, a dziesięć razy na obiekcie Autódromo Internacional Nelson Piquet (Jacarepaguá) w Rio de Janeiro, który już nie istnieje – został zburzony aby zrobić miejsce pod obiekty na Igrzyska Olimpijskie w 2016 roku. Formuła 1 jest bardzo popularnym sportem w Brazylii, są tam bardzo duże tradycje kibicowskie dzięki licznemu gronu kierowców, którzy odnosili sukcesy.
Tor Autodromo Jose Carlos Pace (Interlagos) w Sao Paulo od 1990 roku jest stałym organizatorem wyścigów F1, zawodów nie było jedynie w 2020 roku z powodu pandemii koronawirusa. W listopadzie 2023 roku poinformowano przedłużeniu umowy o pięć kolejnych lat, a więc do końca 2030 roku. W związku ze sporem politycznym od kilku lat miasto Sao Paulo finansuje opłatę licencyjną i w zamian zmieniła się oficjalna nazwa wyścigu z Grand Prix Brazylii na Grand Prix Sao Paulo. Wyścig zyskał także od 2021 roku nowego promotora, firmę Brasil Motorsport, której właścicielem jest fundusz inwestycyjny Mubadala z Abu Zabi.
Charakterystyki, dane techniczne i schematy innych torów z kalendarza Formuły 1 znajdziecie na blogu pod tym linkiem w specjalnej kategorii artykułów.