Marc „Elvis” Priestley przez blisko dekadę był mechanikiem w zespole McLaren. Po kilku latach postanowił opisać swoje wspomnienia z tego okresu w książce pt. „Mechanik. Kulisy padoku Formuły 1 i tajemnice rywalizacji”.
Marc „Elvis” Priestley w latach 2000 – 2009 był mechanikiem w zespole McLaren. Na początku pracował w ekipie testowej i stopniowo awansował na coraz to wyższe stanowiska. Wiele lat spędził w ekipie wyścigowej, gdzie zajmował się bolidami etatowych kierowców oraz wykonywał pit-stopy, co było dla niego bardzo ważne. Priestley w 2009 roku odszedł z McLarena i zaczął karierę w mediach. W ostatnich latach pracował w kilku telewizjach, rozgłośniach radiowych, pisał do Internetu oraz do papierowych magazynów. W ostatnich latach jest bardzo aktywny na YouTube, gdzie regularnie zamieszcza vlogi na temat F1. Sam zacząłem śledzić jego wpisy i publikowane materiały stosunkowo niedawno. Priestley ma dużą wiedzę oraz łatwość jej przekazywania, co pozwala mu brać udział w różnych medialnych przedsięwzięciach. Poza Formułą 1, zajmuje się również Formułą E.
Światowa premiera książki „The Mechanic: The Secret World of the F1 Pitlane” miała miejsce w listopadzie 2017 roku. Książka została bardzo ciepło przyjęta, dostawała bardzo dobre opinie w anglojęzycznych serwisach. Nie spodziewałem się, że zostanie wydana w Polsce, bo Marc Priestley to w naszym kraju osoba anonimowa. Po przeczytaniu tej książki mogę jedynie napisać, że bardzo cieszę się z tego, że pojawiło się polskie tłumaczenie. Ta książka prezentuje unikalny punkt widzenia na Formułę 1.
Recenzja książki „Mechanik. Kulisy padoku Formuły 1 i tajemnice rywalizacji”
Czytając biografie czy autobiografie byłych kierowców F1 zwykle można dowiedzieć się wielu nowych rzeczy o danym zawodniku z naciskiem na ich drogę do Formuły 1. Nie da się jednak nie odnieść wrażenia, że te pozycje są dość „ugrzecznione”. W przypadku książki „Mechanik. Kulisy padoku Formuły 1 i tajemnice rywalizacji” gwarantuję, że nikt nie odniesie takiego wrażenia. Marc Priestley opowiedział o wielu pikantnych sytuacjach, które wydarzyły się za kulisami. Czytając tę książkę można momentami dojść do wniosku, że życie mechanika zespołu F1 składa się z trzech czynności: praca podczas weekendu wyścigowego, podróże oraz imprezy. Z naciskiem na imprezy.
Priestley w swojej książce skupia się głównie na okresie swojej pracy w McLarenie. Lata młodości oraz drogę do pracy w F1 opisał bardzo skrótowo. Priestley opisuje to jak wyglądała jego praca, relacje ze współpracownikami czy różnymi kierowcami. Opowiada też o przebiegu poszczególnych sezonów w wykonaniu McLarena z jego perspektywy. Możemy się dowiedzieć np., że relacje mechaników z projektantami bolidów są bardzo ograniczone lub, że przez tyle lat pracy w zespole ani razu nie rozmawiał dłużej z Ronem Dennisem. Były szef McLarena regularnie przewija się w tle tej książki, bo cały zespół kręcił się wtedy wokół niego. Dennis był np. pomysłodawcą bardzo nowoczesnych, ale zupełnie niepraktycznych strojów dla mechaników, które same regulowały temperaturę.
W książce najciekawsze są dwa, bardzo szeroko opisane wątki. Pierwszy ma związek z Kimim Raikkonenem, a drugi dotyczy sezonu 2007. Priestley mocno zaprzyjaźnił się z fińskim kierowcą. Wielokrotnie z nim imprezował, był gościem w rezydencji Raikkonena w Finlandii. Nie będę tutaj zdradzał szczegółów, ale najlepszy jest wątek o tym, jak Priestley pożegnał odchodzącego po sezonie 2006 z McLarena kierowcę i jak ten parę tygodni później mu się zrewanżował. Raikkonen spędził pięć lat w McLarenie i ten okres jest szczegółowo opisany z naciskiem na dwa sezony w których Raikkonen walczył o tytuł.
Drugi najważniejszy wątek książki jest zdecydowanie bardziej poważny, bo dotyczy sezonu 2007. Priestley opisuje to co działo się w wtedy w McLarenie z perspektywy zwykłego pracownika zespołu. Chodzi tutaj o rywalizację Alonso z Hamiltonem, która doprowadziła do podziałów w zespole oraz aferę szpiegowską. Priestley najwięcej miejsca poświęca Hamiltonowi, bo jego relacje z Alonso były bardzo ograniczone. Opisuje jak negatywnie zmienił się Hamilton w trakcie tamtego sezonu i co było tego przyczyną. Z drugiej strony wspomina o zakulisowych działaniach Alonso w tym np. kopertach z gotówką jakie wręczył w garażu mechanikom, aby ich „zmotywować” do lepszej pracy. W kwestii afery szpiegowskiej mechanicy byli tylko nieco lepiej poinformowani niż zwykli kibice. Nie mieli na nic wpływu, martwili się tylko tym, aby McLaren nie został wykluczony z mistrzostw, bo wtedy stracą pracę.
Podsumowanie recenzji książki „Mechanik. Kulisy padoku Formuły 1 i tajemnice rywalizacji”
Książka pt. „Mechanik. Kulisy padoku Formuły 1 i tajemnice rywalizacji” to wyjątkowe spojrzenie na Formułę 1. Nie wiem czy jest to spowodowane tym, że Marc Priestley tak szczerze opisał swoje doświadczenia czy dlatego, że były one tak barwne. Autorowi udało się przekazać w niej informacje zarówno o oficjalnej, jak i nieoficjalnej stronie pracy zwykłego mechanika. Nie spodziewałem się, że mechanicy zespołu F1 mogli po pijaku, bez żadnego powodu całkowicie zdemolować wypożyczony samochód. Takich zaskakujących sytuacji w książce jest więcej.
Książka „Mechanik. Kulisy padoku Formuły 1 i tajemnice rywalizacji” to trzecia publikacja o Formule 1 wydana w tym roku w Polsce i moim zdaniem najlepsza. Czytało mi się ją bardzo dobrze, zawiera bardzo dużo nieznanych mi faktów lub opisów sytuacji widzianych z innej perspektywy. Priestley szeroko opisał zakulisowe sytuacje dotyczące nieoficjalnej strony Formuły 1, a tego brakuje w innych książkach. Polecam tę książkę wszystkim fanom F1. Jest to pozycja obowiązkowa dla kibiców Raikkonena, Hamiltona, Alonso czy zespołu McLaren.
Polecam dwa krótkie fragmenty tej książki, które zamieściłem wcześniej na blogu – TUTAJ oraz TUTAJ. Blog CyrkF1 jest partonem medialnym polskiego wydania tej publikacji.
Szczegółowe informacje na temat książek o Formule 1 i sportach motorowych wydanych w Polsce znajdziecie w dwóch zestawieniach. Podsumowanie książek wydanych w latach 2012 – 2019 można sprawdzić pod tym linkiem, a zestawienie książek wydanych od 2020 roku jest dostępne po kliknięciu tutaj.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: