ORLEN przedłużył umowę sponsoringową z Robertem Kubicą na trzy kolejne lata. Kubica w 2024 roku będzie startował w serii WEC w barwach zespołu AF Corse i w ELMS w barwach ekipy ORLEN Team AO by TF.
ORLEN przedłuża współpracę z Robertem Kubicą. Polak za kierownicą Hypercara Ferrari
Robert Kubica w sezonie 2024 ponownie wystartuje w Długodystansowych Mistrzostwach Świata WEC. Polak zasiądzie za kierownicą samochodu włoskiego zespołu AF Corse, który jest partnerem Ferrari. Połączy starty w WEC z występami w European Le Mans Series. Ponadto Kubica przez kolejne trzy lata będzie kontynuował współpracę z ORLENEM jako jeden z głównych ambasadorów marki koncernu.
– Sponsoring sportu to jeden z filarów strategii budowania silnej i globalnie rozpoznawalnej marki. Od kilku lat stawiamy na kluczowy projekt związany z obecnością w Formule 1, dzięki czemu docieramy do setek milionów kibiców na całym świecie. Konsekwentnie wspieramy też najlepszego polskiego kierowcę wyścigowego, jedynego polskiego zawodnika w historii F1 – Roberta Kubicę. Podjęliśmy decyzję o przedłużeniu umowy sponsoringowej z Robertem o kolejne trzy lata. Wesprzemy go w walce o kolejne trofea najbardziej prestiżowych serii wyścigowych. Jednocześnie będziemy dalej efektywnie wykorzystywać tę współpracę na polu marketingowym i komunikacyjnym – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN.
Współpraca Roberta Kubicy z ORLENEM jest świetnym przykładem tego, jak długofalowa i przemyślana polityka sponsoringowa może korespondować z realizacją celów biznesowych i wizerunkowych. Kubica jest kluczowym ambasadorem marki. Regularnie uczestniczy w kampaniach marketingowych wspierających obszar detaliczny. W ostatnich latach promował ORLEN Paczkę, paliwa VERVA i program lojalnościowy VITAY.
Według badania pracowni ARC Rynek i Opinia aż 55% Polaków pozytywnie postrzega zaangażowanie ORLENU w sponsorowanie kierowcy. Niemal co piąty badany wskazuje, że dzięki współpracy z Kubicą chętniej korzysta ze stacji paliw koncernu. Kubica cieszy się wielką sympatią Polaków, ale gwarantuje też zagraniczną ekspozycję marki koncernu i wzmacnia jej rozpoznawalność. Łączna szacowana wartość zwrotu mediowego i pozamediowego, którą ORLEN osiągnie dzięki współpracy z kierowcą na polskim i zagranicznych rynkach wyniesie w roku 2023 ok. 68,5 mln zł.
Dla Roberta Kubicy przyszły rok będzie kolejnym w Długodystansowych Mistrzostwach Świata. Polak w swoim drugim, pełnym sezonie wywalczył z ekipą ORLEN Team WRT tytuł mistrzowski w klasie LMP2. W przyszłym roku polski kierowca będzie walczył o triumf w klasie Hypercar, królewskiej kategorii najszybszych samochodów, której zwycięzcy zostają oficjalnie mistrzami świata endurance. Polak dołączy do zespołu AF Corse współpracującego z Ferrari i wsiądzie za kierownicę modelu 499P – jednego z trzech w stawce WEC 2024. Włoska ekipa w sezonie 2023 wygrała wyścig 24h Le Mans.
W ciągu pięciu lat współpracy z ORLENEM Kubica odnosił sukcesy w prestiżowych seriach wyścigowych. W tym czasie wrócił do ścigania się w Formule 1, najpierw w zespole Williamsa, a następnie Alfa Romeo Racing Team ORLEN. W 2021 roku w barwach belgijskiego zespołu ORLEN Team WRT triumfował w European Le Mans Series w kategorii LMP2. Rok później, z kolegami z włoskiej Premy stanął na drugim stopniu podium legendarnego 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Sukces ten powtórzył w tym roku, a znakomity sezon zwieńczył mistrzowskim tytułem w Długodystansowych Mistrzostwach Świata WEC – ponownie w barwach belgijskiego zespołu ORLEN Team WRT. Teraz kierowca z Krakowa spełni marzenie o występach w samochodzie Ferrari. Z ekipą AF Corse Kubica będzie rywalizować w klasie Hypercar – najwyższej kategorii Długodystansowych Mistrzostw Świata. W 2024 roku zobaczymy go także ponownie w European Le Mans Series w barwach ORLEN Team AO by TF.
Warto wspomnieć o jeszcze jednym ważnym aspekcie sportowej kariery Kubicy. Kierowca ORLEN Teamu od lat jest wzorem do naśladowania dla młodych, utalentowanych kierowców, którzy czerpią z jego wiedzy i doświadczenia. Niedawno głośnym echem w mediach odbiła się informacja, że Kacper Sztuka, również kierowca ORLEN Teamu, dołącza do Akademii Red Bulla gdzie będzie rozwijał swoje umiejętności.
Źródło: Komunikat prasowy ORLEN
Podsumowanie i mój komentarz
Rozbudowany program Roberta Kubicy w 2024 roku to dobra wiadomość, bo w 2023 roku jechał tylko w siedmiu wyścigach, więc większość sezonu miał wolną. W 2024 roku wyścigów będzie ponad dwa razy więcej. W WEC będzie „prywatna” ekipa powiązana z Ferrari. Zgodnie z zasadami zespół fabryczny może mieć dwa Hypercary, a Kubica pojedzie w trzecim, który będzie wystawiany przez „prywatny zespół”. Wsparcie techniczne i obsługa powinny być na tym samym poziomie. Nie zostało to potwierdzone, ale ten program był możliwy dzięki wsparciu ORLENU, potrzebowali sponsorów, aby go utworzyć. Dodatkowo będzie ponownie jeździł w prototypie klasy LMP2 w serii ELMS, ale w nowym zespole, powstałym we wsparciu ORLENU, tam polska firma będzie miała większe możliwości do promocji. Kubica w rozmowie z mediami mówił również o chęci startu w wyścigu Daytona 24 w przyszłym roku. W 2024 roku kalendarza WEC liczy osiem rund plus prolog, ELMS to sześć rund, a jeszcze może być Daytona, więc łącznie to ponad dwa razy więcej wyścigów niż w 2023 roku. Dodatkowo na pewno będzie więcej testów. Obecność Kubicy w tych seriach na pewno oznacza, że będą one w Polsce szeroko transmitowane, bo ORLEN zawsze sponsoruje takie relacje.
Konferencja prasowa i ogłoszenia dotyczyły Roberta Kubicy oraz związanym z nim planów ORLENU. Nie poinformowano w ogóle o dalszych planach polskiej firmy w Formule 1. W 2023 roku są sponsorem ekipy AlphaTauri, która od 2024 roku zmieni nazwę, ma także pozyskać dwóch dużych partnerów z USA z branży finansowej. Nie wiemy czy ORLEN pozostanie sponsorem tej ekipy, a jeśli nie to czy rozmawia z innymi zespołami F1 (opcje są bardzo ograniczone). Nie poznaliśmy również dodatkowych informacji o wspieranych przez ORLEN juniorach, pojawiła się jedynie wzmianka o Kacprze Sztuce, ale to jest informacja znana wcześniej. Nie wiemy więc co z dalszym finansowaniem innych kierowców w tym np. Tymka Kucharczyka. Szkoda, że szerzej nie podjęto tematu młodych kierowców, bo takie konferencje prasowe o sponsoringu w sportach motorowych robią rzadko, więc to byłaby okazja aby różne media ich poznały.
Robert Kubica pozostanie ambasadorem ORLENU na kolejne trzy lata, ale tutaj nie można być tak naprawdę niczego pewnym. Wkrótce nastąpią zmiany w koncernie, gdy zostanie utworzony nowy rząd. Spodziewane są porządki, na pewno dojdzie do dużych zmian personalnych we władzach firmy i do przeglądu umów sponsoringowych. Kontrakty z zespołami na 2024 rok Kubica i ORLEN już pewnie podpisali, więc tutaj zmian nie będzie, ale jaka będzie opracowana strategia na kolejne lata, to już sprawa otwarta.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: