W dniach 21 – 23 lutego 2024 roku odbędą się przedsezonowe testy F1 na torze Bahrain International Circuit. Zapraszam na najważniejsze informacje o testach, składy zespołów, prognozy oraz szczegóły transmisji.
Testy Formuły 1 przed sezonem 2024 potrwają zaledwie trzy dni i odbędą się na torze Bahrain International Circuit w Bahrajnie, który jest zróżnicowany i pozwala na sprawdzenie różnych aspektów samochodu z gwarancją dobrej pogody. Krótkie testy oznaczają, że są one niezwykle ważne dla zespołów, nie można tracić czasu, a wszelkie awarie i dłuższe przestoje w garażu będą kosztowne. Bez zmian każdy zespół może jednego dnia wystawić tylko jeden samochód, więc maksymalnie jednocześnie na torze będzie dziesięć bolidów. Bahrajn płaci za organizację testów, a ich sponsorem tytularnym jest Aramco. Zespoły F1 pozostaną w Bahrajnie, bo kilka dni po zakończeniu testów odbędzie się pierwszy wyścig w 2024 roku.
W tym roku każdego dnia testy potrwają po osiem godzin. Sesja poranna i popołudniowa będą trwały po cztery godziny. Sesja popołudniowa będzie rozgrywana w dużym stopniu przy sztucznym oświetleniu przy niższych temperaturach powietrza, będą to bardziej reprezentatywne warunki do testowania bolidów. Wyścig o GP Bahrajnu odbywa się właśnie o takiej porze. Między Polską a Bahrajnem jest dwugodzinna różnica czasu. Każdego dnia według czasu obowiązującego w Polsce testy będą trwały w godzinach 8:00 – 12:00 oraz 13:00 – 17:00. W trakcie godzinnej przerwy obiadowej na torze będą organizowane konferencje prasowe.
Składy zespołów F1 na testy w Bahrajnie przed sezonem 2024
Tabela będzie aktualizowana na bieżąco, bo nie wszystkie zespoły z wyprzedzeniem podały swoje plany. Dwóch kierowców jednego dnia oznacza, że pierwszy z nich pojedzie w sesji porannej, a drugi w popołudniowej. W testach wezmą udział jedynie etatowi kierowcy zespołów. Przy tak bardzo ograniczonych testach, żaden zespół nie zdecydował się z własnej woli o wystawieniu zawodnika rezerwowego, aby nie odbierać czasu na torze kierowcom etatowym. Jeden kierowca ma tylko 1,5 dnia testów dla siebie, a to jest bardzo mało.
Zespół / dzień | Środa, 21 lutego | Czwartek, 22 lutego | Piątek, 23 lutego |
---|---|---|---|
Red Bull | Verstappen | Perez | Perez / Verstappen |
Mercedes | Russell | Hamilton | Hamilton / Russell |
Ferrari | Leclerc / Sainz | Leclerc / Sainz | Sainz / Leclerc |
McLaren | Piastri / Norris | Piastri / Norris | Norris / Piastri |
Aston Martin | Alonso / Stroll | Alonso / Stroll | Stroll / Alonso |
Alpine | Ocon / Gasly | Gasly / Ocon | Ocon / Gasly |
Williams | Albon / Sargeant | Sargeant | Albon |
RB | Tsunoda / Ricciardo | Tsunoda / Ricciardo | Ricciardo / Tsunoda |
Stake Sauber | Bottas / Zhou | Zhou / Bottas | Bottas / Zhou |
Haas F1 Team | Magnussen / Hulkenberg | Hulkenberg / Magnussen | Magnussen / Hulkenberg |
Czego oczekiwać po testach F1 w 2024 roku, na co zwracać uwagę i dobór opon
Wszystkie bolidy będą miały już na swoim koncie debiuty na torze przed testami, bo każdy zespół odbył już po minimum jednym dniu filmowym (maksymalnie można przejechać w jego trakcie po 200 km). Na testach nie dojdzie więc do prawdziwych debiutów nowych samochodów, ale po raz pierwszy zobaczymy jednocześnie wszystkie bolidy w pełnej krasie. Możemy oczekiwać, że wygląd kilku z nich będzie w pewnym stopniu różnił się w stosunku do tego co ujawniono podczas prezentacji. Szczególnie radzę zwracać uwagę na Red Bulla RB20. Zespoły będą także testować różne konfiguracje, możliwe jest wprowadzenie pierwszych ulepszeń. W związku z tym, że testy są krótkie i rozgrywane na tydzień przed pierwszym wyścigiem sezonu, to nie powinno być tak dużo nowych części jak zwykle, bo zespoły skoncentrują się na poznaniu nowych maszyn, a ulepszenia zaczną szerzej wprowadzać w trakcie pierwszych weekendów wyścigowych w tym sezonie.
Zespoły będą miały na testach do dyspozycji różne mieszanki opon. Warto zaznaczyć, że Pirelli na GP Bahrajnu nominowało mieszanki C1 – C3. Dlatego opony C4 i C5, które będą dostępne na testach pozwolą teoretycznie jeździć szybciej, ale nie będzie to tempo do końca reprezentatywne. W zeszłym roku na testach było podobnie, najszybszy czas wynosił 1:30,305. Kilka dni później w trakcie kwalifikacji, gdy do dyspozycji były opony mieszanki C3 najlepszy czas wyniósł – 1:29,708. Nawet biorąc pod uwagę zmieniające się warunki pogodowe, to czołowe ekipy nie pokazują swojego pełnego potencjału na testach.
Każdy zespół będzie mógł podczas trzech dni testów wykorzystać 30 różnych kompletów opon Pirelli. Zespoły będą mieć na miejscu do dyspozycji po 35. kompletów opon na suchy tor wykonanych z pięciu różnych mieszanek, a także dwa komplety opon przejściowych i dwa komplety opon deszczowych. Zespoły same podejmowały decyzje o wyborze opon. Dobór opon jest bardzo zróżnicowany. Zespoły Alpine i McLaren nie mają żadnych opon z mieszanek C4 i C5, będą koncentrować się na twardszych. Na drugim biegunie jest Ferrari, które ma osiem kompletów takich opon – najwięcej w całej stawce. Szczegółowa rozpiska na grafice od Pirelli poniżej. Opony z mieszanek C1 i C5 nie mają czerwonego paska na bocznej ściance, aby móc je odróżnić od mieszanek C2 i C4 na torze.
Podczas testów należy spodziewać się, głównie w sesjach porannych, używania farby flo-vis a także różnego typu rozbudowanych czujników na bolidach do sprawdzania aerodynamiki. Warunki do uzyskiwania najlepszych czasów okrążeń będą pod koniec każdego dnia, gdy kierowcy jeżdżą już po zachodzie Słońca. Opierając się o programy testowe z minionych lat, to każdy zespół będzie chciał przeprowadzić jedną symulację wyścigu, a te lepiej przygotowane ekipy nawet dwie. Jeżeli jakiś zespół nie zrobi symulacji wyścigu na testach, to znaczy, że ma bardzo dużo rzeczy do sprawdzenia lub z powodu problemów z bolidem, nie był w stanie tego zrobić. Z powodu faktu, że testy trwają tylko trzy dni, a najczęściej w danym zespole dochodzi do wymiany zawodników w przerwie obiadowej, to najszybsze czasy okrążeń będą ustanawiane pod koniec sesji porannej i sesji popołudniowej. Warunki będą do tego lepsze popołudniu, ale niektórzy kierowcy będą musieli się o to starać w sesjach porannych. Najlepszym sposobem na porównywanie tempa zespołów są symulacje wyścigowe.
Transmisje testów F1 przed sezonem 2024
Testy będą transmitowane na żywo w Viaplay oraz w F1 TV Pro. Viaplay pokaże testy w całości z polskim komentarzem, będą także mieli programy studyjne każdego dnia (około 30 minut studia przed i 30 minut studia po popołudniowej turze testów). Wysłannikami do Bahrajnu będą Mikołaj Sokół i Michał Gąsiorowski. Oprawa relacji może być podobna jak w poprzednim roku, gdy testy komentowało kilka osób. Możemy oczekiwać udziału w programach studyjnych większości jak nie wszystkich osób z redakcji, powinni się również pojawić goście (pierwszego dnia Piotr Wiśnicki z F3).
F1 TV Pro również pokaże testy w całości, w ich trakcie będą meldunki z toru, bo na miejscu będą mieli kilku wysłanników. W piątek po zakończeniu testów będą pokazywać magazyn podsumowujący z omówieniem testów. W F1 TV komentarz z testów będzie w języku angielskim. Szczegółowy plan transmisji testów można sprawdzić tutaj.
Przypominam, że w dniach 15 – 25 lutego obowiązuje promocja na roczny pakiet F1 TV Pro o 15% taniej, czyli za 50,99 euro (około 220 zł) dla nowych klientów – Szczegóły tutaj.
Podsumowanie i relacje z testów na CyrkF1
Na blogu planuję wieczorem po każdym dniu testowym publikować podsumowania. Mogą pojawić się specjalne teksty z galeriami zdjęć i omówieniem najciekawszych rozwiązań technicznych. Jeżeli pojawią się jakieś ciekawe innowacje techniczne warte szerszego wytłumaczenia, to przygotuję takie artykuły. Nie będę prowadził relacji na żywo na blogu, bo to mija się z celem, gdyż w większości kopiowałbym informacje z mediów społecznościowych.
Wszelkie najważniejsze informacje o rozpoczynającym się wkrótce sezonie 2024 Formuły 1 można sprawdzić pod tym linkiem.